Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

automatisering marklin c-rail baan

Gestart door polpiet2701 zaterdag 25 oktober 2014, 23:03:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
automatisering marklin c-rail baan
beste,

Kan iemand mij een duidelijk schema geven hoe ik mijn modelbaan kan automatiseren?
ik dacht aan s 88 terugmelddecoders en remmodules te installeren op mijn cs2. (dit alles moet ik ng aankopen) momenteel heb ik enkel een mobile station.

En hoe stel je dan de seinen af?? kan iemand dit duidelijk uitleggen?

polpiet.
Re: automatisering marklin c-rail baan
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: automatisering marklin c-rail baan
Waarom kiezen voor een tussenoplossing?
Cs2 is een dure keus, remmodules ook. Je kunt de boel beter rechtstreeks aan de pc hangen,
Dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
Steek anders je licht eens op bij hobby in praktijk.... Die hebben best eea staan.
Wat voor MS heb je? 1 of 2? Zie ook mijn topic...
Re: automatisering marklin c-rail baan
Automatiseren met een CS2 is helemaal niet zo gemakkelijk. Er zijn zelfs seminars: KLIK. Misschien is dat iets voor je?

Gr, Ben.
Re: automatisering marklin c-rail baan
ik heb een mobile station 2.
En hoe maak je dan de verbinding tussen modelbaan en pc?
Ik dacht dat je een console nodig had zoals een cs2 of dergelijke...

polpiet.
Re: automatisering marklin c-rail baan
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: automatisering marklin c-rail baan
Dat kan op verschillende manieren.
Ik gebruik zelf de CC-schnitte samen met een HSI-88 voor de terugmeldingen. Als software gebruik ik iTrain.
Dit is een alternatief om toch digitaal te kunnen rijden mbv de MS2 (kosten ongeveer ?300,-)
Je kunt ook kiezen voor een Intellibox (IB), een CS1 Reloaded of een ECOS. In dat geval kun je ook werken met het gratis programma koploper. De meningen over de systemen zijn erg verdeeld.
Met een computerprogramma wordt je centrale een doorgeefluik

Wil je idd gaan automatiseren, dan kan ik je de workshops van iTrain en Koploper van Hobby in Praktijk van harte aanbevelen.
Hier krijg je de basis uitgelegd. Bij HIP kunnen ze je de CS2, ECOS en IB ook in werking laten zien.

iTrain is wat gemakkelijker om onder de knie te krijgen in den beginne, maar moet je aanschaffen. koploper is gratis, maar kost wat meer moeite om dit onder de knie te krijgen. Ook hier zijn de meningen erg verdeeld....
Met een CS2 of een MS2 kun je echter geen Koploper rijden, dit wordt in koploper niet ondersteund.
Succes met orienteren!
Re: automatisering marklin c-rail baan
Kijk ook eens bij Rocrail het gratis en meest uitgebreide programma om de baan mee te automatiseren.
Een marklin CS is prima om mee te beginnen en later te gebruiken als interface naar je computer.

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=stepbystep-nl
Re: automatisering marklin c-rail baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: automatisering marklin c-rail baan
Beste Polpiet,

Je ziet wel dat er een heleboel mogelijkheden zijn, eerst maar eens goed in de wiki van ons forum zoeken en in de ency bij het BNLS forum en ga, als dat mogelijk is, een keer bij HIP in Werkendam kijken en praten, daar vind je iTrain, Koploper en de Raptor.

Groet, Anne W