Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV

Gestart door gotischeboog zaterdag 25 oktober 2014, 14:10:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Mijn Fl Plan V, een latere serie want het motorschild was al voorbereid op digitale verbouw, is gedigitaliseerd met een Lopi 4.
Kop en staart verlichting en ook de binnenverlichting liggen aan het chassis en zijn met wit en geel verbonden met de LokPilot. Echter de gehele verlichting wiebelt (knippert is te veel gezegd). Wat kan ik doen om dit euvel te verhelpen. Ook een Maerklin 1700 lok, eveneens voorzien van een Lopi 4, heeft het zelfde euvel.
Wie helpt mij?
Mvg Ad.
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Een condensator kan uitkomst bieden.

En de verlichting polariteitsvrij te houden.
Dus geen verlichting / retour-draad aan de massa.

M.v.g. Marcel
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Massa v/d verlichting niet op het chassis zetten, maar op de massa aansluiting v/d decoder.

Mvg Gert
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Ad,

Je moet om er vanaf te zijn geïsoleerde lampfittingen gebruiken.Of zelf zorgen dat je vrij bent van het chassis.
Dan kun je de kant van het lampje dat nu op het chassis zit voeden vanaf de blauwe (plus)draad van de decoder.

Mvg Robin
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Klopt allemaal, alleen is dat bij de Fleischmann plan V niet zo eenvoudig. De lampjes zitten met de fitting in het chassis en krijgen zo ook stroom. Het is met enige moeite mogelijk het chassis electrisch te isoleren. Vervangen door ledverlichting is ook een optie.
De gemakkelijkste aanpak is met DCC aansturen, maar dat moet je centrale wel kunnen.
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Dank voor de reacties. Wat betreft de Plan V, daar begin ik maar niet aan. Zoals gezegd deze rijdt op DCC met een LokPilot 4.0 en de lampjes branden niet stabiel. Dan de Maerklin NS 1700, deze rijdt op een LokPilot 4.0 M4, ook hier de instabiele verlichting. De leds zitten in geïsoleerde fittingen en de + zit aan de witte en gele draad. De - gaat naar het chassis. Vrij maken van het chassis betekent dat ik een zwevende min heb en die kan beslist niet aan de blauwe draad. Dat is nl een +spanning. Dus waar dan wel naar toe met die - (min)?
Groet Ad.
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Dat is vreemd, want volgens mij is het chassis ook positief ten opzichte van de functieuitgangen. 
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
 Geissoleerd lampje aansluiten tussen geel/wit en blauw. Blauw is de u+. Functie uitgang is geen +.
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Citaat van: Wijbe op maandag 27 oktober 2014, 16:12:55
Geissoleerd lampje aansluiten tussen geel/wit en blauw. Blauw is de u+. Functie uitgang is geen +.
Ik heb bij de Maerklin 1700 de lampjes vervangen door twee warmwitte LEDs. Blauw op de +kanten en de min kant naar wit en geel. Mooi stabiel licht.

Citaat van: henkv op maandag 27 oktober 2014, 15:46:21
Dat is vreemd, want volgens mij is het chassis ook positief ten opzichte van de functieuitgangen. 

Eigenlijk vreemd dat het chassis, dat contact maakt met digital gnd op de rails, positief is tov de functie uitgangen als ook de puntcontacten, die aan de digi + hangen, eveneens positief zijn.

Over een oplossing voor de PLAN V moet ik nog maar eens nadenken.
Dank voor jullie meedenken, groet Ad.

Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Het is een pulserende spanning, de ene keer + de andere keer -.

Bij de plan V een diode in 1 leiding zetten is voldoende?
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Om het wat duidelijker te maken zie je hier hoe het werkelijk in elkaar zit:
copyright schema: (c) Huub
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Zie ik daar een afbeelding zonder herkomst vermelding?
Zal ongemerkt gegaan zijn zeker Huub?  ;)

grt Piet.
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Citaat van: huub op maandag 27 oktober 2014, 17:49:37
Om het wat duidelijker te maken zie je hier hoe het werkelijk in elkaar zit:

En snappen we gelijk waarom het chassis ook positief is ten opzichte van de functieuitgangen.
Maar het probleem van de 1700 was dus al opgelost Ad?

Ik heb een Fleischmann plan v die weliswaar tweerail is, maar ook op Motorola moest kunnen rijden. Ik heb de stroomafnemertjes die tegen de assen zitten verwijderd. Met nog een aanpassing op de print is het chassis nu helemaal geïsoleerd van de stroomafname en op de blauwe draad aangesloten. Nu weet ik niet hoe massa precies is geregeld bij het drierailexemplaar. De tweerailvariant heeft ook nog stroomafnemertjes direct tegen de wielen en die zijn niet via het chassis, maar met een draadje op de print aangesloten.
Overigens vreemd dat de verlichting ook bij DCC aansturing bibbert. Stuur je de baan misschien multiprotocol aan?
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Ik stuur mijn baan aan met een MS2 multiprotokol. De Plan V rijdt op een LokPilot 4.0 DCC NEM 651.
Wijbe je stelt voor een diode in 1 leiding te zetten. Kun je aangeven welke leiding in het treinstel je bedoelt.
Groet Ad.
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Zou niet weten hoe dat kan werken.
Dit draadje is interessant Ad. In feite worden daar verschillende oplossingen besproken. Je ziet daar hoe iemand het chassis isoleert. En er wordt gesproken over een ledsetje van Tom van Weert. Ieder voor zich een mogelijke oplossing voor je probleem.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35864.msg702661#msg702661
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Niet vloeken jongens. Het probleem liet me niet los en ben nog eens uitvoerig gaan meten. En wat bleek in de ABk bak (dus de motorloze) was de printbaan bij één van schroeven niet helemaal doorgeslepen. Dat heb ik inmiddels wel gedaan en zie .......
Strakke binnenverlichting, nou ja heel af en toe een knippertje maar dat zal de pret niet drukken. Ik ben hier tevreden mee. Nogmaals dank voor al jullie meedenken en reacties. Maar de tip van een eventuele verborgen massa verbinding heeft het hem gedaan.
Met een vrolijke groet, Ad.
Re: wiebelige verlichting in mijn Fl PlanV
Citaat van: PietB op maandag 27 oktober 2014, 21:10:04
Zie ik daar een afbeelding zonder herkomst vermelding?
Zal ongemerkt gegaan zijn zeker Huub?  ;)

grt Piet.

O, sorry Piet, het is een zelf getekend schema, eigen werk dus  :)