Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rook of geen rook..

Gestart door Weatherman 69 vrijdag 24 oktober 2014, 22:28:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rook of geen rook..
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Rook of geen rook..
Hallo forum genoten,

Ik heb nog geen baan maar verzamel er vrolijk op los, zo af en toe bouw ik een lokje om en dan laat ik het materieel nog wel eens even rollen.. Vandaag wilde ik eens de rookgenerator van een BR 50 (3084 met C90 decoder) testen. Ik merkte dat na het vullen van de rookgenerator, er eigenlijk maar weinig gebeurde.. Slechts een klein walmpje was matig zichtbaar. Gelukkig heb ik ook nog de BR03.1022 (de blauwe van de DRG) deze heeft ook een rookgenerator maar hier zit nog een naaldje in het buisje. Toen ik deze even overzette in die van de BR 50 was het meteen een "dampfest". De lok rookte er lustig op los. Dit naaldje is dus broodnodig voor de werking alleen is mijn vraag wat voor een materiaal is het, omdat ik een stukje ijzer van vrijwel de zelfde dikte had liggen maar als ik dit in het buisje steek gebeurt er niets..

Is dit oorspronkelijk één of ander keramisch materiaal.. Het blijkt dus dat ik echt zo'n speciaal naaldje nodig heb voor de rookgenerator anders doet hij jiet wat hij moet doen.. Deze naaldjes zijn die überhaupt los te koop?

Wie kan mij duidelijk heid verschaffen.. Ik ben nog niet zo thuis in het rook gebeuren van locomotieven..😉

Groeten,
Robert
Re: Rook of geen rook..
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rook of geen rook..
Hoi Robert,

Bij Märklin nr 7226 zit standaard een reserve stoompijpje.
Of je ze los kunt bestellen, weet ik niet.
Je kunt Keuterman hiervoor eens bellen.

Groeten,
Ton.
Re: Rook of geen rook..
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rook of geen rook..
Hallo Robert.
Afgelopen jaren heb ik ook veel van mijn stoomlocs van een rookgenerator voorzien.
Vrijwel allemaal "rookten" direct uitstekend maar een enkele kreeg ik niet aan het roken.
Wat ik ook probeerde niets kreeg deze aan de praat, ook het binnenste holle pijpje (aan onderkant afgeschuind!) vervangen maar bij niet één werkend gekregen.
Ik ga hier nog eens opnieuw mee aan de gang maar mijn ervaring leert dat indien een rookgenerator het niet doet (wel ook even buiten de loc aansluiten met 2 draadjes)
het ook echt niet doet.
Maar indien er ook maar het kleinste kringeltje rook uitkomt dan is er hoop en kun je proberen deze weer werkend te krijgen.

Lees ook even het topic smoke-off

Ik heb voor jou wel zo'n compleet setje (gratis) wat je bij de 7226 rookgenerator krijgt.
Stuur even een PB met je adres.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
   
Re: Rook of geen rook..
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Rook of geen rook..
Hallo Albert-Jan,

Ik heb momenteel twee locs waar een rookgenerator in zit. Er staan er nog een paar op de nominatie om te worden voorzien van. Maar wat mij de eerste twee opvalt, dat ze beide niet functioneren zonder het naaldje in het dunne buisje. Zo dra ik deze er in steek rookt de rookgenerator als een tierelier, maar als ik een ander metalen naaldje er in steek, doet hij het niet. Dus vraag ik me af, ligt het soms aan het materiaal, of komt de dikte van de naald echt op de "micro" meter aan.. ?

Groeten Robert

Ps PB is verstuurd.
Re: Rook of geen rook..
Lid sinds: 2012

offline
Re: Rook of geen rook..
Het is geen naaldje, maar een buisje. Het buisje - met daarin rookvloeistof - wordt door het elementje verwarmd en dan gaat ie roken. Als je de dikte weet kun je een injectienaald van dezelfde dikte op lengte dremelen.
Re: Rook of geen rook..
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rook of geen rook..
Dag Robert.
In het setje zit een reserve buisje (hol en aan één kant afgeschuind) een flinterdun ijzerdraadje om dit pijpje door te steken en een pincet om eventueel het holle buisje er uit te trekken.
Handleiding is bijgevoegd zodat alles duidelijker wordt.

In jouw rookgenerator is het wel bijzonder dat wanneer je een naaldje in het holle buisje steekt dat deze het goed doet.

Setje ligt al klaar en gaat vandaag nog op de post.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rook of geen rook..
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Rook of geen rook..
AlbertJan,
Ik kijk nergens meer van op.. Bij mij gebeuren zovaak vreemde dingen dus als ik het naaldje jn het buisje moet laten staan voor goede rook, dan neem ik dat aan, dat het zo hoort.. :D

Ik laat nog wel weten via deze thread, hoe de vorderingen zijn en of ik nu ook beide rookgeneratoren zonder naaldje kan laten roken..

Robert
Re: Rook of geen rook..
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Rook of geen rook..
To smoke or not to smoke... :D
Ze doen het met dank aan AlbertJan..
Ik miste in de ene rookgenerator het naaldje waarvan ik nu heb begrepen, dat deze hol is.. Toch een andere bril denk ik :P

Beide rookgeneratoren doen het nu prima en zetten de kamer vol rook..

http://youtu.be/_rq6StylC_U   

Dank AlbertJan..

Robert
Re: Rook of geen rook..
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rook of geen rook..
Hallo Robert.
Fijn om te horen dat alles weer naar behoren kan roken! :thumbup:
Zelf ook weer met een aantal rokers aan het werk geweest (o.a. spoor 1 BR44), maar bij deze komt er gewoon geen spanning meer op.
Vermoedelijk zit er een breuk in het dichte gedeelte onderin de rookgenerator en hoe je dat moet repareren!? :help: :idea:

Veel plezier met deze fraaie rokers.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rook of geen rook..
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rook of geen rook..
Ha die Edward.
Leuk is het zeker maarrrrr......

Citaat van: 3rail op donderdag 30 oktober 2014, 08:42:07
Helaas zit er ook een minder leuke kant aan.

Zelf vind ik dit wel meevallen, veel van de rookvloeistoffen worden zelfs ook verkocht als schoonmaakvloeistof.
Dat de lak rondom de schoorsteen aangetast wordt is (volgens mij dan hè? :D) nog nooit aangetoond en zou dan meer door de warmte van de rookgenerator kunnen komen dan door de vloeistof.
Zelf heb ik nog nooit enige vorm van aantasting kunnen ontdekken, zelfs niet op mijn eerste rokerd uit 1962! O:-D
Ook bij diverse spoor 1 locs, nog nooit iets van aantasting bemerkt en daar komt toch een beste hoeveelheid rook uit.

Maar mocht iemand andere ervaringen hebben (of kennen) dan hoor ik dit graag.
Ondertussen "rook" ik met héél veel plezier gewoon door! >:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.