Takatane
Uit je (uw) verhaal lees ik een beetje dat "alles" nog moet worden aangeschaft? Rails, locs, wagons en decoders en dan heb ik het nog geen eens over de aankleding, huisje boompje beestje. Met zo'n baanplan en zoveel rails is dat een behoorlijke kostenpost.
Nu kan ik natuurlijk niet in je (uw) beurs kijken (een hoofdprijs in de loterij gewonnen?) maar goed, dat niet aannemende, zou je (u) dan wel zo ambiteus beginnen? Ik bedoel er zijn hier verschillende voorbeelden te vinden van banen die er geweldig uitzien maar uiteindelijk stranden in schoonheid van complexiteit. Begin kleinschalig en bouw het langzamerhand uit tot een geweldige droombaan. Ik ben al 40 jaar bezig met verzamelen en de laatste 10 jaar waar aktief met bouwen en weer verzamelen. Van vader op zoon zeg maar, die begon toen ik 10-12 was.
Rome is ook niet op één dag gebouwd.
Het ontwerp uit je eerste post is ontzettend complex, als ik alleen aan Koploper denk hoe je dat moet gaan definieren, hoeveel blokken, hoeveel terugmelders heb je dan nodig, hoeveel wissel aandrijvingen etc etc......Verder vind ik het niet speels, ik bedoel een trein vertrekt uit het station (rode spoor) neemt dan de gele aftakking en komt even later terug (rijdt in principe een rondje) jammer...... terwijl je met zoveel ruimte zulke mooie parade stukken kunt maken. Bij mij rijden ze geen rondje, ik bedoel aan de ene kant het station uit om later via dezelfde kant weer terug te keren of juist niet en dat mis ik in je (uw) laatste ontwerp een beetje.
Heb ik een beter alternatief voor je (u)? Nee niet zo 1 2 3......
Qua afmeting (op de rechter onderhoek na) heb ik ongeveer hetzelfde baan in aanbouw.
Ik heb ook een Rheingold rondrijden en die gaat prima door de "krappe" bocht 2221 en stopt bij mijn station (rode spoor), mijn langste trein is net geen 2 meter (goederen) en die stopt natuurlijk niet bij het station
V.w.b. het soort rail uit "historisch" oogpunt (ik was 10-12 toen mijn vader begon, eind jaren 70) heb ik dus de wereld aan m-rail, in jaren 80 k-rail er bij gekocht. m-rail is tegenwoordig bijna gratis, het is robuust en degelijk de verhalen die ik soms lees over m-rail doen soms mijn wenkbrauwen fronsen. Ik rij op dagen zo 500/600 (schaal) km weg, met hier en daar een wanklank, foute wissel, ontspoorde wagon.....Massa detectie met m-rail is prima mogelijk zie
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0,wissels (mits goed onderhouden) gaan jaaaaaaren mee. En weigert er ééntje dienst, hupsakee vervangen (valt of staat dus ook met bereikbaarheid!!) wat kost een m-rail wissel tegenwoordig, bijna niks...... Een beetje freubelaar maakt ze met servo's (ik niet, wel de k-wissel die stuur ik met servo's)
Soms lees je dat men op de meter (???) een stroomvoorziening doet dan denk ik WAAROM?? Op mijn baan (het gele gedeelte, onder het rode en groen spoor heb ik op per schaduwstationspoor (er liggen 4) 1 stroom toevoer in de rest van dat deel nog 2 stuks, verder heb ik 3 stroomkringen (2 boosters en de 6021) en rij soms met gemak 8 locomotieven tegelijk en dan staan er nog 8 her en der te wachten, wissels gaan goed. Door heel veel test rijden met volle bezetting komen knelpunten wel boven water. De langste zijde is net geen 4 meter de andere zijden 3,50 meter (ongeveer)
Tis maar een idee
Nu ik zo terug lees wat ik allemaal heb geschreven, oeps best veel, niet om af te kraken maar "gewoon" als advies zeg maar. Het zou jammer zijn als je (uw) op weg bent met het bouwen tegen eerder genoemde zaken als te ambiteus, te complex (te duur) zou aanlopen en uiteindelijk de handdoek in de ring gooit. Een mooie baan hoeft niet groot en complex te zijn, ook daarvan zijn hier draadjes te vinden.
Ik hoop dat je (u) er iets mee kan....
PS het geupload screenshot daar ontbreken nog een paar stukjes, het blauwe deel (bovenkant en linkerkant plaatje zeg maar) is iets anders geworden (dubbelsporig ipv enkelsporig) het "bruine" dubbelsporige traject is daarentegen enkelspoor geworden de basis in hetzelfde gebleven, inderdaad tijdens het bouwen kom je tot andere inzichten....
Peter