Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan

Gestart door rlwkoch maandag 20 oktober 2014, 14:33:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Ik werk met een mb2 besturing. Locs /wissels en seinpalen worden hiermee digitaal verandert. Doordat ik soms vergeet een wissel om te zetten krijg ik een botsing daar dan die loc op een verkeerd spoor rijdt. Kan ik alsnog een bloksysteem hier inbouwen zodat 2 locs blijven rijden/stilstaan waar dat nodig is. Ik hoop dat iemand mijn verhaal begrijpt ! Gaarne een reactie... bij voorbaat dank. ronald koch
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Ronald,
Het moment dat je een blok vrijgeeft, uit hand of auto beweging, dien je de voorwaarden goed geborgt te hebben zoals stand van de wissels en seinen( trein loop beinvloeding)

Wanneer je een loop hebt van 2 sporen die overgaan in 1 waarbij je van spoor 1 naar 3 rijdt en van 3 naar 2 kun je het wissel van spoor 1/2 als klapwissel beheren waarbij dan de trein uit spoor 1 naar 3 het wissel open rijdt, het wissel zelf staat dus altijd naar spoor 2.

De seinenloop moet je zodanig borgen dat er alleen naar een vrij blok gereden kan worden. het blok op spoor 2 kan dus ingereden worden indien blokop spoor 3 vrij is.

Cees
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
je zult moeten detecteren of een spoor bezet is en op basis daarvan een blok laten vrijgeven. zou anders niet weten hoe het anders moet.
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Ronald,
Voor het door mij omschreven spoor 3 nog het volgende; hier horen drie bezetmeldstukken in thuis om de rijrichting vast te kunnen stellen in dit blok.

Bij mijn weten kun je met een mobielstation 2 (mb2) alleen wel magneet artikelen aansturen maar geen straat inleggen ( of blok comando verwerken) met al zijn voorwaarden. bv het lezen wat is vrij waar bevindt zich wat. Dit kan wel met een CS

Cees
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
dat kan sowieso niet met een mobilestation die kan namelijk geen terugmeldcommando's  verwerken. De bewaking van een bezet spoor zal je dus om de ms2 heen moeten doen.
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Je kunt ook schakelrails toepassen.
Die schakelen dan seinen op rood of groen.

Groeten,
Ton.
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Waarvoor gebruikt iemand eigenlijk een mobielstation 2 (mb2), als je daarna alles alsnog analoog gaat beveiligen? Uit de wiki kan ik dit niet halen. Daarin staan artikelen misschien op catalogusnummer?
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Jan Willem, een beetje  :offtopic:
Het hele Mobiel Station verhaal is in mijn optiek een comerciiele lokkertje. Je kunt er een trein mee sturen, mb1 & mb2 daarnaast met mb2 een magneet artikel (320 stuks)mee schakelen maar een externe input in de vorm van een bezet melder, ho maar. Dit laatste is een essentieel onderdeel van regelen (in-put<>out-put)
Cees
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Om even aan te haken op het MS2-verhaal...

Het is een instap-besturing, zodat je digitaal kunt rijden, 16 loc-functies bedienen en wissels en seinen schakelen.
Terugmelding via bijv. massadetectie is al wat gevorderd en past niet bij een instapmodel, naar mijn bescheiden mening.
De MS2 kun je ook nog koppelen aan de CS2, dus kun je blijven gebruiken wanneer je de uitgebreidere bediening gaat gebruiken.

Groeten,
Ton.
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Citaat van: Jan22 op maandag 20 oktober 2014, 18:56:46
Waarvoor gebruikt iemand eigenlijk een mobielstation 2 (mb2), als je daarna alles alsnog analoog gaat beveiligen?

Daar kan je dus gewoon lekker je treinen mee besturen en ook je wissels schakelen. Wil je treinbeïnvloeding op je baan hebben moet je je baan aanpassen. Net als bij analoog  :D En dat kan je op twee manieren doen: De digitale manier met bezetmelding of de "ouderwetse" analoge manier met stroomloze delen op de baan :) Voor de "digitale" manier zal je dus een uitbreiding van je centrale moeten doen (CC-schnitt) of een nieuwe centrale aanschaffen / gebruiken, bezetmelders inbouwen, de baan aanpassen, enzovoort. Bij de "analoge" manier kan je de MSII blijven gebruiken maar moet je je baan iets aanpassen en schakelingen gebruiken.

Citaat van: Cees B op maandag 20 oktober 2014, 20:52:45
Het hele Mobiel Station verhaal is in mijn optiek een comerciiele lokkertje.

Valt wel mee: Het is een instapcentrale. En veel mensen zullen nooit meer nodig hebben dan een MSII. Hele volksstammen rijden ook gewoon met een Roco-multimaus, dat is net zo'n centrale. Werkt ook heel goed, wel makkelijker aan te sluiten op de computer dan een MS II. Met dank aan de heren Ros en Drenth.  :D  :thumbup:

Om voor een klein baantje een duur CSII aan te schaffen, wat Märklin graag wilt, als je automatisch wil gaan rijden is natuurlijk totale onzin. Dat is pas commercieel lokkertje....

De gebruiker rlwkoch zal mogelijk iets beter moeten opletten bij het rijden  :D  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Ronald k, :offtopic:
De vraagstelling van Ronald Koch was; Ik werk met een mb2 besturing. Locs /wissels en seinpalen worden hiermee digitaal verandert.....Kan ik alsnog een bloksysteem hier inbouwen zodat.... einde citaat.
Het antwoord o.a. door mij is Nee met randvoorwaarden zoal vrij blok begrip, met dan nog een pers. mening toegevoegd.
Het antwoordt; zal mogelijk iets beter moeten opletten bij het rijden  vind ik toch iets te kort door de bocht en geeft geen antwoordt op zijn vraag.
Cees
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Ik wil de tot nu toe gegeven antwoorden aan Ronald wat nuanceren.
De MS2 is inderdaad geschikt om te rijden en te schakelen. Afhankelijk van het type seinen kun je de reinen voor het sein laten stoppen.

Met de oudere analoge seinen van de 70- en 72-serie kun je deze digitaal aansturen met behulp van de bekende wisseldecoders van de 6083-serie.
Wanneer je deze variant gebruikt is redelijk eenvoudig een analoog bloksysteem op te zetten met schakelrails of bijv. reedcontacten.
Hierbij wordt gewoon tegen massa (bruin) geschakeld.

Het alternatief zal zijn een beveiliging via de s88-bezetmelders. Hierbij heb je een andere centrale nodig dan de MS2.
Wat in jouw geval dan de voordeligste optie zal zijn hangt van teveel factoren af.
Je kunt daarbij ook  kijken naar hardware centrales als Intellibox, Viessman, Esu , Raptor of Tams.
Wanneer je overweegt om met de computere te gaan besturen, dan kun je ook kijken naar de CC-Schnitte van Tortsten Mumm of Rocrail.
De CC-Schnitte maakt daarbij direct gebruik van de mogelijkheden van de MS2.

Gr. John
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Hallo allen,

hert is heel goed mogelijk om "zomaar even"  een bloksysteem in te bouwen buiten de centrale om
ik heb dat ook op mijn baan en rij met een 6021 welke dus ook geen terugmelding heeft.......

en je hoeft dit niet digitaal te doen maar gewon "analoog" dus ja het is mogelijk op diverse manieren, maar ja zal altijd iets in de rails moeten veranderen, dat dan weer wel

er zijn dus hele mooie oplossingen voor en minder mooie  en ja alles heft zijn prijs.

en wil je niet te duur uit zijn.... dan is het gewoon uitkijken geblazen


gr Ed

Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
ik ben aan mijn nieuwe baan begonnen , er komt in totaal 280 meter C spoor in te liggen . Ik worstel ook met het probleem hoe maak ik een bloksysteem , zo goedkoop mogelijk en wat heb ik er voor nodig , Maar vooral hoe maak ik het . Zelf heb ik daar totaal geen ervaring mee . ik hoor en lees daar enorm veel over maar ik ben nog niemand tegen gekomen die het ook toepast op C rail . Als ik al wist hoe ik het moest doen en wat ik er voor nodig heb dan zou ik al heel ver vooruit zijn . Ik wil het nu eigenlijk dat ik nog in de opbouw van de baan zit er mee inbouwen zodat ik achteraf niet opnieuw breekwerk heb . als iemand een goede uitleg heeft graag dan of als iemand de buurt van Belgisch Limburg woont waar ik een keer gaan kan zien naar iemand die het systeem heeft en er mee werk ik kom graag .

alvast bedankt aan iedereen die mij zou kunnen helpen
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
280 meter rail, daar kun je heel veel blokken in kwijt :D
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
ik zit wel niet in belgie maar ik heb een bloksysteem in mijn baan en kan je er van alles over vertellen.

ik heb een filmpje in mijn topic dus kan je even kijken hier naar

gr Ed

ps vragen mag altijd
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Ik heb zo maar het idee dat je in een baan met 200 meter rails, en dus veel treinen, geen veilig en mooi werkende systeem zult krijgen zonder computer, dus een S88 terugmeldsysteem lijkt me noodzakelijk.

In het algemeen geldt, denk ik, dat de computer de mooiste automatische/veilige treinenloop creëert.

Groet, Anne W (uit Heusden)

Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
mooi filmpjes ook zeer mooie overkapping van het station welk merk en type is deze als ik weten mag .
en nu de groet vraag wat heb je nodig voor het blok systeem en hoe instaleer je het . voor mij is dit alles latijn . Met andere woorden veel hulp en of uitleg is welkom

grt alex
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
hoi Anne even naar uw werk gaan zien ziet er indrukwekkend uit . van Heusden ook Heusden-zolder ??? of welke andere Heusden ben je . Uiteraar denk ik dat terugmelding nodig is maar ik van in herhaling wie staat mij bij met raad ......... altijd welkom

grt alex
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Hall Alex,

het station is van Faller nummer zal ik moeten opzoeken

wat je moet hebben voor een bloksysteem zijn:

voor elk blok een schakelrail
een bi stabiel relais /of van conrad een blockstelle steuring(rond de 15 euro)
en eventueel een afrem module

afhankelijk van hoe je het wil kan het duurder.

en zoals Anne zegt je kan ook met de pc werken maar ik ben het niet met hem eens dat het niet mooi en veilig kan zonder computer

Gr Ed
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Beste Alex,

Ik heb maar één advies voor je: ga naar een tentoonstelling, zoek een baan op waar een computer bij staat, ga dat bestuderen en vooral, ga praten met de mensen van die baan of zoek een club bij je in de buurt of onderneem een reis naar het Nederlandse Brabant, de HIP in Werkendam is een bezoek waard.

Automatiseren is niet moeilijk voor een mens die "logisch" is, dus de typische "technische" mens, voor de "creatieve" mens die wat minder "logisch" is, is het wat moeilijker.

Het basisprincipe is altijd hetzelfde: een trein mag van punt A naar punt B als er tussen punt A en punt B helemaal niets anders is, alleen de methodes om dat te regelen zijn verschillend en daarover lopen de inzichten uit elkaar, zie het commentaar van Ed.

Ik concludeer uit je taalgebruik (uw) en het noemen van Heusden-Zolder, dat je uit België komt, nee ik kom uit Heusden bij
's-Hertogenbosch, overigens wel Brabant......

Groet, Anne W

Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Je zou bvb ook de zoek functie van dit forum kunnen gebruiken, er zijn zeker draadjes met de nodige info over het blok beveiligings systeem te vinden.
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Beste Alex,

Kom eens langs op een "Open deur" bij Modeltrein-support in Wommelgem. Daar kan je de nodige vragen stellen en op de testbaan zien hoe alles is aangesloten. Dit is geheel vrijblijvend.
Kijk eens op www.modeltrein-support.be.
Met vriendelijke groeten,
Patrick
Re: bloksysteem bouwen in bestaande marklin ho c-rail baan
Patrick, zo dichtbij en toch volledig onbekend bij mij. Ik kom zeker eens een keertje langs.