Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw 103 gelukt

Gestart door erik01 zondag 19 oktober 2014, 16:06:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 103 gelukt
Lid sinds: 2008

offline
Ombouw 103 gelukt
Vandaag mijn 103 proberen te digitaliseren.

Ik had hiervoor nog in huis ombouw setje 60760.

Door de workshop bij Hobby.. was ik over mijn drempel heen.

Al snel was alles leeg. Helaas hanteert marklin in een sumiere handleiding een andere kleurstelling dan gisteren voor een loki..
Het gevolg hij rijdt twee kanten op  maar helaas brandt er geen licht. Hoewel alle draden vast zitten.





Wie ziet wat ik fout heb gedaan.

BVD

Erik

Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
als het goed is zullen in de handleiding de draadkleuren toch wel netjes aangegeven worden dus zo spannend kan het toch ook weer niet zijn. En als je even op google zoekt naar 60760 vind je 101 plaatjes met de draadkleuren en de plekken waar ze op aangesloten moeten worden.
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Zo te zien heb je aan de linkerkant van de motor een blauwe en de oranje draad gesoldeerd.
Oranje is de "terugvoer" voor de lampjes als die geisoleerd zijn.

Hier een link met de juiste aansluitingen uit onze eigen Wiki.
KLIK

Gr.  Charlie
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Het lijk me erg simpel:

bruin naar chassis lok (dus de railstaven)
rood naar de sleper
groen en blauw naar de motor
grijs en geel naar de lampjes
en oranje (als plus) naar andere zijde van beide lampjes

dit zijn Märklinkleuren

Als je dat verkeerd aangesloten hebt en toen de spanning er op gezet hebt, zou het zomaar kunnen dat je de decoder opgeblazen hebt.
In dat geval neem je een ESU 54610 decoder; die is stukken beter dan die 60760.
De kleuren zijn wel anders.
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Dank voor jullie reacties

Het zal voor mensen die gewend zijn dit soort schema's te lezen vast makelijk zijn, maar ik heb het zo geprobeerd en het werkt niet, vandaar deze vraag.

De trein rijdt en ik heb de marklin kleur codes gebruikt.

Alleen de lampjes van de loc waren oorspronkelijk ook voorzien van blauw en groen.
Ik heb aan een kant de blauwe draad van lampje verbonden met grijs, en aan de andere kant de blauwe lamp draad aan geel. De groen lampdraden heb ik verbonden met oranje.

Wat doe ik fout
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Erik,

Als je consequent de kleuren soldeert op de daarvoor bestemde plekken, kan er feitelijk niets fout gaan.

Het is als volgt ( kleuren vanaf decoder ):

Rood   :  aan sleper
Bruin   :  aan massapunt in de loc
Groen  :  aan motor links
Blauw  :  aan motor rechts
Grijs    :  verlichting voor
Geel    :  verlichting achter
Oranje :  naar licht voor en achter

Voor zover ik uit jouw dradenbrei wijs kan worden zit in elk geval oranje niet goed ( ik zie hem aan 1 van de motoraansluitingen). Als de lampjes al geïsoleerd zijn t.o.v. het frame moet die aan de groene draad die nu je beide lampjes  met elkaar verbindt. Ik adviseer je geen extra draden overal aan te lassen, dat is alleen maar onoverzichtelijk (de originele zijn lang genoeg) en leidt tot vergissingen.
Verder mis ik de groene spoeltjes aan de motoraansluitingen, maar die zijn voor ontstoren en beïnvloeden de werking van de decoder niet.
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Zijn de lampjes nog wel heel ???

Moeten 21 Volt types zijn, he ?
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Heren ,

Weer dank voor het meedenken.

De foto laat het wellicht niet duidelijk zien, maar Oranje is verbonden aan de groene draden die origineel al aan de lampjes zat.
Deze zit niet een de groene draad die gaat van motor naar decoder.

De lampjes deden het hiervoor wel. Weet niet hoe ik ze zo kan testen, heb geen nieuwe liggen.



Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Wellicht even lenen uit een andere digitale lok ?

Bedenk ook dat draden aan lamphouders solderen, terwijl de lampjes erin zitten,
het einde van de lampjes kan betekenen.. ;)
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Lamp en lampvoetje moeten compleet geïsoleerd zijn t.o.v. het chassis, anders gaat alsnog de decoderuitgang kapot.
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Hallo

Vergeet je de bijgeleverde spoeltjes niet te plaatsen aan de motor?
Anders raakt het hele forum van slag!

teunis
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
 >:-D :-)
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Teunis, doe jezelf een lol en haal die laatste zure opmerking even weg... Hiermee doe je jezelf - gezien het feit dat je in andere reacties vaak gelijk had - ernstig tekort!
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Gezien je beschrijving zitten de meeste aansluitingen op zich wel op de juiste plek, alleen - zie ook de reactie van "Charlie" - lijkt de oranje draad op het motorschild te zitten ipv aan de "groene lampjesdraad" :=). Ik raad je aan om de lampjes met hun fittingen geheel te verwijderen en dan de uitgangen één voor één even te testen. Gewoon een goed lampje tussen oranje en geel en daarna tussen oranje en grijs. Kan natuurlijk ook tegelijk met twee lampjes. Is alles dan in orde, dan de lampjes in de lok opnieuw aansluiten en daarbij extra zorgvuldig letten op de bevestiging van de draadjes aan de fitting. Als ik me goed herinner moet één van de draadjes gesoldeerd worden en wordt de andere aansluiting in het fittinkje geklemd. Doen de uitgangen het niet goed, dan is er waarschijnlijk kortsluiting geweest. In dat geval is een andere decoder de makkelijkste oplossing. Succes!
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Citaat van: hvanschaik op maandag 20 oktober 2014, 10:22:06
Teunis, doe jezelf een lol en haal die laatste zure opmerking even weg... Hiermee doe je jezelf - gezien het feit dat je in andere reacties vaak gelijk had - ernstig tekort!

Beste Hans

Dit is een serieuze opmerking van mij!
Met een staartje lol..................... :-) :)

niets zuur aan!

teunis
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Resumé:

Oude kleuren van je voorschakel-elctronica even vergeten. Wel oude bedrading van de fittingen verwijderen.
Zo te zien had je een 3357. Deze heeft ivm de voorschakelelectronica lampjes die niet geschikt zijn voor jouw decoder.
Ze zullen te vel branden en snel kapot geen. (waarschijnlijk al gebeurd)
Voor de juiste lampjes :E610080
Glühlampe hell, T 1 Bi-Pin 10 Stück    15,00 ? VPE: 10

Daarna de aansluitingen volgens tekening van Märklin solderen.
Ik plaats de ontstoringsspoelen altijd. Ze zitten er immers niet voor niets in, en Märklin doet dat ook. Zou het niet zinvol zijn, dan hadden die prijsbewuste Duitsers ze echt wel weggelaten....

Als alles werkt, je bedrading op lengte maken. Kijk eens bij een andere digitale lok hoe de bedrading is verwerkt. Houd de draden niet te lang, maar ook niet te kort.

Gr. Marcel
Re: hulp gevraagd bij ombouw 103
Dank voor het meedenken

Helaas geen vervangende lampjes op voorraad.

Zodra er ontwikkelingen zijn, laat ik het weten

Groet, erik
Re: ombouw 103
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouw 103
Gisteren op Eurospoor maar nieuwe lampjes gekocht.

Wat zijn deze duur in verhouding tot leds. Als iemand tips heeft waar je deze voordelig koopt, hoor ik het graag.

Vandaag de lampjes erin gestoken en ze branden. Alleen verkeerd om. Draadjes even omgedraaid en het was ok.

Mijn zelf omgebouwde 103 rijdt als een (snel)trein.

Conclusie. ik had hem correct omgebouwd, echter wist niet dat er een ander voltage lampjes benodigd is voor digitaal.

Weer wat geleerd.

Bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Erik
Re: Ombouw 103 gelukt
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 103 gelukt
Ja Eric,

Lampjes zijn toch gauw 1,60 - 2,= per stuk.
Ik bied wel eens nieuwe lampjes met fitting voor ? 7,= per setje van 2 aan; maar meestal blijft het dan stil...
Toch valt de prijs wel mee. Maar lampjes geven wel een mooiere gloed, dan leds.
Leds zijn per stuk wel goedkoop, maar je hebt ook nog iets als verzendkosten; moet zorgen voor de juiste weerstand, en blijft niet vanzelf zitten... Dus je zal ook nog een nette bevestigingsmethode moeten verzinnen. En daar hoor je meestal niets over.  :D

Je moet maar zo denken: een goed product is meestal z'n geld wel waard.

Gr. Marcel