Hallo Baanloos, e.a., ik vond wel de map "Modellen niet in de Marklincollectie". Kwam niet verder dan de eerste drie onderwerpen over de mooie 3railforumwagon
Nee, alle draadjes uit de zoekmachine waren heel stoffig en dit draadje ging over neuheiten en dus was deze aktueel en de neuheit reko BR 01.05 vond ik hier wel in dit draadje passen en voegde eraan toe dat een BR 52.80er zeer gewenst zou zijn. NHF
Hallo 3rail, Edward, ik lees me al jaren in over de series 50, 51, 52 en 53. Een BR52.80 let wel op die toevoeging .80 zijn locomotieven die voorzien van een nieuwe ketel en appendages. De doorontwikkeling als dat het al is van een BR50 is dit niet. Althans daar kunnen en mogen van mij de meningen over uiteen lopen. Hele paginas zijn er op bv. Stummi mee gevuld. Let op een 052 is geen 52.80! Omdat er zoveel loks van zijn gebouwd was het nummerschema niet toereikend en gingen de spoorwegen doornummeren.
De normale BR52 is vind ik kortgezegd een versie van een 50er en dan zeer uitgekleed. Kun je een locomotief op zich noemen. Dan is de Franco Costi dat ook of een BR50.40.
Vanwege de tekorten in de laatste oorlogsjaren is de Deutschen Reichsbahn Gesellschaft overgegaan tot het bijbestellen van locomotiven gebaseerd op het succesvolle type 50. Echter met vele andere onderdelen. Geen waterpomp meer maar twee injecteurs, een stoomdom minder et cetera. Tonnen gewicht zijn er mee gespaard en dus reed de lok zuiniger. Affijn jij weet dat alles wel.
Na de vorming van de BRD (sorry ik schreef eerder WDR, dat klopt niet) en DDR gingen ook BR50,51,52ers naar de DR. Vanwege de slechte kwaliteit van het staal en de gebruikte onderdelen, tekort aan machines en zuiniger toepassingen en nog wat meer redenen is de DR 200 stuks BR52 gaan moderniseren tot 52.80. Dat is een reko lok en die had ik liever als nieuwigheid dan een BR 01.50. En dan ben ik nu weer bij het draadjes onderwerp
Thnx Maikel, de 01.50 is de eerste reko stomer van Märklin en ik hoop dat er meer reko´s komen. Kan MM weer jaren vooruit met allerlei versies. Ik wil de STAR uitvoering 8060, iemand anders de VSM en ga zo maar door.
Een reko kan ook alleen maar een stoomlok zijn. Ik ken geen rekonstituierte elektrische of diesellocomotieven. Liliput heeft deze: catnr. 105232 van de 52 8077-1. Super in detail maar rijd niet door 360 mm boogstraal en dus niet op mijn baan.
Ik wil best wel meedoen in een apart draadje BR 52.80 plus de andere vijftigers.
Moi,
Dirk