Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanplan Pyth's zolderbaan

Gestart door pyth donderdag 16 oktober 2014, 09:36:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Pyth's zolderbaan
Lid sinds: 2011

offline
Baanplan Pyth's zolderbaan
Na een baanbouw (tot nu toe tafelbouw) draadje en een elektronica draadje nu ook maar eens serieus aan het plannen van de baan op de wasmachine extensie. In het baanbouw draadje had ik de volgende uitgangspunten al eens gepost:

Tijdperk III, duitsland (met vele daalgasten), een kopstation aan een Nebenbahn met een eigen Kof of stoomloc en dus een mini BW met loods, tankplaats, grube en simpele bekoling. Water nemen kan (ook) aan het perron. Verder een losspoor en twee industrie aansluitingen. Het personenstation heeft twee sporen met minstens 80 cm ruimte ( = ± BR85 met 3 donderbussen). Voor het normale forens verkeer rijd er een railbus op en neer naar de grote stad verderop, aangevuld met een getrokken personentrein die verder rijdt dan de railbus en ook buurtgoederen brengt en haalt en omdat het een populair toeristendorp is rijden er één keer per dag een aantal kurswagens uit de D-trein naar het dorp.

De baan wordt gebouwd met C rails en kent hopelijk alleen slanke wissels en R9 bochten.

Daarmee spelende komt ik op de volgende varianten, overstekende rails liggen op plekken waar ik de tafel kan aanpassen:




1 . Onvangstspoor
2 . Omloopspoor
2b.  Lokverzorging
3 . Bevoorrading van de lokverzorging/losweg
4 . Losweg met bockkraan
5 . Tankplaat met KoF loods
31. Perronspoor voor railbus
32. Spoor voor stukgoederen afhandeling

Ik heb zelf al een voorkeur ontwikkeld voor varianten twee en drie en daar ook de treinen loop van uitgeschreven, maar iets vergelijkbaars klopt ook voor variant 1:

Op het station komen 3 soorten treinen:

- de railbus pendelt op en neer naar spoor 31
- een getrokken personentrein met vooraan een stukgoed wagen komt binnen op spoor 1.
   - De lok loopt via 1a, 2 naar spoor 2b om verzorgt te worden
   - De Kof vanuit spoor 5 rangeert de stukgoed wagen naar spoor 32
   - De Kof haalt van spoor 3 of 4 de eventuele vorige stukgoed wagen en zet die aan de uitrij zijde van de trein
   - De lok loopt om en de trein vertrekt
- Een goederentrein voor de bevoorrading van de lokverzorging (kolen, zand, smeermiddel, afvoer van slakken) en/of de losweg
   - De trein komt binnen op spoor 2
   - De Kof haalt de wagens uit en zet die op de sporen 3 en/of 4


Punten waar nog over nagedacht moet worden zijn o.a. de beveiligingen, het al dan niet toevoegen van een uithaal spoor parallel aan het spoor naar de hoofdbaan en een tijdelijke fiddleyard/schaduwstation waar ooit de hoofdbaan moet komen.