Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is de waarde van een oude lok F 800?

Gestart door Georges dinsdag 14 oktober 2014, 23:11:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Ik heb een oude lok F 800, op de kop getikt en ben benieuwd of het zin heeft er het een en ander aan te laten doen en wat de waarde er van is. De lok heeft geen ovp en schakelt niet. Verder is hij nog helemaal origineel, met wat lakschade, maar rijdt verder goed. Helaas ben ik niet in staat om het schakelmechanisme af te stellen.

Groeten Georges
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Hallo Georges.
Zo'n oude vijftiger jaren Märklin loc heeft in goede staat altijd wel een redelijke verzamelaars waarde.
Wel niet zo veel als zijn broertjes en zusjes uit die tijd maar toch altijd wel 75-250 Euro, afhankelijk van type (productie 1952-1957).
Natuurlijk is de staat waarin de loc verkeert doorslaggevend en ook OVP en boekje verhogen de waarde behoorlijk.
De Koll geeft een waarde aan van 300-550 maar dat is in mooie staat en compleet met OVP en boekje.

Omdat deze loc wat vaker voorkomt dan de andere types, zijn er nog wel regelmatig onderdelen te koop, wel oppassen want er komt veel zinkpest voor! :warning:
Indien het schakelmechanisme nog compleet is, kun je eenvoudig met de hand omschakelen en het veertje op de juiste spanning brengen, dit kun je gewoon uitproberen.

Deze loc is zeker de moeite waard om wat aandacht aan te schenken en anders een prachtige aanwinst voor de vitrine.

Veel plezier met deze mooie oude BR01 van Märklin.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Georges,
Kun je een foto plaatsen van deze loc met een detail van het omkeerrelais.

Het omkeer relais heeft een aantal veercontacten met een schakelhevel.
Verder zit er een spoel in welke de schakelhevel aantrekt.

Deze spoel staat onder het rijden constant op spanning, wordt er harder gereden, meer rijspanning wordt hij verder aangetrokken. het veertje moet zoveel veerspanning hebben dat onder het rijden niet de schakelhevel wordt aangetrokken. Bij omschakelen, meer spanning wordt wel de hevel verzet.

Zo kan er ook een contact in zitten welke de motorstroom onderbreekt, maakt hij geen sprong met omschakelen.

Deze oudjes hebben wel dat ze 2 maal geschakeld moeten worden om een andere rijrichting te hebben.

Doet het relais niets dan is er een losse draad of draadbreuk aan de hand.

Cees
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Hallo Cees,

Hierbij 2 foto's van de lok. Wil je svp aangeven waar het om gaat. Ik zie wel dat er een schroef behoorlijk verroest is maar weet niet of dit veel invloed op het schakelen heeft.

Groeten Georges
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Georges,
Op foto 2 zit een sterk geoxideerde schroef met een contactring=massacontact spoel. Mogelijk zit hier een weerstand bron die de werking van het relais in de weg staat.
voorzichtig schoonmaken, het spoeldraadje is uiterst kwetsbaar!!
De rode draad, ook op fot 2 gaat als + naar de spoel. ook hier zit een mogelijk knelpuntje. Rood lijkt te stoppen bij een zwart stukje tape. hij gaat verder als zwarte draad voorzover hij niet bij de overgang van zwart/rood gebroken is.

Heb je een AVO meter, kun je direct de ohmse waarde bepalen van de spoel; direct links / rechts van de spoel; vervolgens het rechter punt gaan meten op massa, weet je of massa contact heeft. zo ook met links; stroomafnemer contact links moet 0 ohm zijn.
Cees
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
georges,
Het zou kunnen dat er in het verleden niet meer zuurvrije soldeerpasta is gewerkt, gezien de oxidatie van de koperen massa schroef en het groen uitslaan van de onderste contact gever. te zien op foto 2
indien men bv. S-39 heeft gebruikt is de ramp groot, alle nikkelen dingen gaan eraan.
Alleen maar soldeertin met harskern gebruiken.
Cees

PS het stangenstelsel staat ook een beetje vreemd op foto 1, vergelijk hem maar met foto 2
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Cees, bedankt voor de informatie. Het stangenstelsel geeft geen problemen want hij rijdt als een trein. Het is het schakelen. Ik ben totaal niet technisch en ga zeker geen wijzigingen aanbrengen. Is het een duur grapje om hem in orde te laten maken bij bijvoorbeeld "Wapstad in Rijswijk". Wat mij verder opviel is dat het tandwieltje, dat bovenop zit, soms bij het handmatig schakelen niet consequent doordraait en als het ware weer wordt meegezogen als de hevel weer terug gaat, gevolg niet doordraaien. Kijk met veel belangstelling uit naar je reactie.

Groeten Georges
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Georges,
Dan ligt het bovenste plaatje niet soepel genoeg waardoor hij aan het tandwiel te veel druk uitoefen en dit zo mee terug neemt.
ESS kan hier uitkomst in bieden (ESS=electro savety solvent)

Heb je een avo meter kun je diverse eenvoudige metingen doen, meten is weten.

De waarde om een omkeer relais repareren / vervangen bij een winkel kan heel divers zijn.
Een eender type relais zal heel lastig zijn. Ben je een regelmatig kopende klant zijn ze mogelijk met een reparatie coulant.
Je kunt ook een oproep plaatsen voor een mede forumer om erna te kijken.
Cees

Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Hallo Cees,
Ook ik ben van de generatie "meten = weten" :-) en zou dat direct doe alleen heb ik geen AVO-meter. Het liefst wil ik de lok origineel houden want hij rijdt wel en hij hoeft bij mij alleen maar vooruit te rijden (lekker rondjes). Ik zal er eens mee naar de Wapstad gaan en kijken wat ze zeggen. En anders een oproep via ons Forum. Onder welke topic valt dit?

Groeten Georges
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Dag Georges.
Met de uitleg van Cees worden de problemen duidelijk in kaart gebracht.
Wil je dit niet zelf doen dan is de "loc-dokter" van het HIP in Werkendam ook een prachtige oplossing! :thumbup:
Je kunt dit mooi combineren met een bezoekje aan de prachtige banen en gelijk meekijken hoe de loc-dokter jouw F800 onder handen neemt.
Natuurlijk kan een bezoek aan Wapstad ook maar dan zie je de banen in Werkendam niet! :D

Veel succes met dit oude "beestje".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
George,

De drijfstangen aan de recherzijde zitten echt verkeerd. Dat het zo loopt is een klein wonder, want normaal zou dit de boel blokkeren. De schuifstang rechtsboven hoort vrijwel horizontaal te zitten, en de excenter op de tweede drijfas hoort 90 graden naar links te worden gedraaid. Je kan dit oplossen door de moer op de tweede drijfas los te draaien en het kleine heveltje tussen de twee stangen (middenin de foto) 180 gr linksom te draaien, dan zit het zoals het hoort.

Walter
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Georges,
Een AVO meter is geen prijzig apperaat maar geeft voor deze hobby heel veel inzicht.
Een goede probleem analyse maken is een theorie, kennis en dit bevestigt zien.
Een onderdeel hiervan is het bezitten van essentieel gereedschap, soldeerboutje schroevendraaiers, avo meter, tangetjes etc.
De vaardigheden kun je alleen maar verkrijgen door try and error, maar is het YES heb je voldoening!
Cees
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Hallo Cees,
Ik zou al die vaardigheden best onder de knie willen krijgen maar ben toch bang dat ik er een zooitje van zal maken. Dit komt doordat ik (64) een paar jaar geleden met mijn fiets over de kop ben gegaan en daarbij mijn nek heb gebroken waardoor de zenuwbaan beschadigd is. Het gevolg is dat ik weer helemaal hersteld ben en weer allerlei gekke dingen kan doen maar met de handen gaat het voelen veel minder en worden kleine schroeven en dergelijke erg lastig. Desalniettemin blijf ik het proberen want dat is ook therapie :-). Wat betreft de AVO-meter ga ik eens rondzoeken.

Groeten Georges
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Hallo Walter,

Ik heb de drijfstang aangepast, was een kwestie even naar onder verplaatsen zonder de boel los te hoeven maken.

Groeten Georges
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Mooi zo, maar, dat betekent wel dat er erg veel speling op zit.....
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
met een AVO meter bedoelen jullie niet gewoon een Multi meter
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
M.i. AVO = Ampère (stroom) - Volt (spanning) - Ohm (weerstand) meter... (ook wel Multi- of Universeel meter genoemd).

Willy
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
ik ben al 18 jaar electricien maar een AVO meter is een uitspraak die in nog nooit eerder ben tegen gekomen! net zoals dus een hoop mensen een verstelbare steeksleutel een bahco noemen
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Hi,

AVO Meter is (ook) een Merk naam
Ze zijn vroeger in vele soorten en maten gebouwd, niet alleen meters maar ook generatoren.

groet
Harald
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Ja dat klopt, ik heb er zelfs 2 !
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Bron: klik
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Ik dacht dat het hier over een F 800 ging.
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Dacht ik ook :-)
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is de waarde van een oude lok F 800?
Het lijkt erop dat men lichtjes off-topic is geraakt.
Misschien nu maar weer on-topic over de F800 van Georges.  :warning: