Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aankleding van een Module baan ontwerpen

Gestart door GGeek dinsdag 14 oktober 2014, 21:36:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aankleding van een Module baan ontwerpen
Hi,

Al geruime tijd lees ik mee, heb verschillende keren geprobeerd te starten maar zonder succes.
Gezien de beperkte ruimte beschikbaar, maar wel de mogelijkheid om modules op te slaan overweeg ik om te gaan starten met een module.

Ik heb een idee voor een kolenmijn met laadsilo voor de eerste module maar heb nog problemen om inspiratie te vinden voor de rail indeling.
Waar halen jullie de (realistische) ideeën vandaan voor een spoorplan?
Re: Module baan ontwerpen
Voor de beeldvorming, nu in het bezit van een Lego trein 12 volt, model jaren 80.

Marklin startsetje voor de kleine man is onderweg.
Re: Module baan ontwerpen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Module baan ontwerpen
Hoi Martijn,

Zo moeilijk zijn modules niet als je ze laat maken door een meubelmaker, en ik dacht eerst dat je geen ruimte had ;)

We zijn bezig een modulebaan op te zetten en dat neemt nu eenmaal tijd in beslag.

Wel zijn we er uit dat het de BNLS modules worden, maar dan met K-rail vanwege het iets flexibelere mogelijkheden.

Je kan ze zelf aankleden, maar meer verklap ik voorlopig niet, omdat er nog een aantal zaken niet vast staan.

Maar wil je voor je eigen iets starten........ga je gang en je zult zien dat mensen gaan denken dat je het wiel opnieuw probeert uit te vinden.

Het is mij ook al overkomen, maar nu ben ik in het bezit van de modules, en er gaan zeker foto's volgen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Module baan ontwerpen
Hi Hans,
het idee is niet om de module opnieuw uit te vinden. Daar zijn legio normen voor, al dan niet met hun voor- en nadelen.
Zo weet ik dat jullie ook bezig zijn met een verbetering van een norm.
Mijn idee is niet om de norm opnieuw uit te vinden. Kortom vergis je niet in de intentie van iemand ;)

Ik zoek een mogelijkheid om rail-ideeën op te doen, die ik kan verwerken op een of meer modules.

En wat betreft de ruimte, ik heb inderdaad geen ruimte om een vaste baan op te zetten. Wel heb ik in de woonkamer een lengte van 7 meter beschikbaar waar ik een tijdelijke opstelling kan plaatsen. Daarnaast beschik ik over de mogelijkheid om mijn modules in een geconditioneerde loods op te slaan. Echter heb ik in de loods geen mogelijkheid om de modules aan elkaar te zetten en te rijden.
Re: Module baan ontwerpen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module baan ontwerpen
Hi Martijn,

Die ideeën komen uit de praktijk, goed rondkijken en foto's maken.
Er zijn ook zat sites waar gigantisch  veel foto's op staan.

Voor sporen plannen / ideeën kijk eens op de volgende site:
http://www.sporenplan.nl/

groet
Harald

p.s.
Voorbeeld van twee van de zeven modules in aanbouw.
Re: Module baan ontwerpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Module baan ontwerpen
Worden zulke modules niet vreselijk zwaar? Als je ze uit zou voeren in dik styropor (of hoe heet dat spul), kun je ze even sterk maken, maar wel veel lichter. Ik zie b.v. dat Fredje ( http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0 ) in z'n Zwarte Woud baan veel van dat groene materiaal gebruik maakt.

Of is zwaar juist een voordeel voor modules die in het wild (opdringerig publiek) moeten kunnen staan?
Re: Module baan ontwerpen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module baan ontwerpen
Hi Jan,

Nee de modules worden niet echt zwaar dit is eigenlijk het "chassis" van alles.
De scenery komt op styropor, wegen huisjes worden welliswaar op dun stukje hout vastgeschroefd.
Alles staat in de (gemoderniseerde) M-Trak Norm.

groet
Harald
Re: Module baan ontwerpen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Module baan ontwerpen
Jan Willem,

Ik denk niet dat dat gaat. Fredje zijn baan is gebouwd op een houten onderstel met 12 mm plaatmateriaal. Hij maakt veelvuldig
gebruik van "groen" materiaal maar dat is watervast MDF ( o.a. klimspiraal).
Re: Module baan ontwerpen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Module baan ontwerpen

Hoi,

Citaat van: GGeek op dinsdag 14 oktober 2014, 21:36:01
Ik heb een idee voor een kolenmijn met laadsilo voor de eerste module maar heb nog problemen om inspiratie te vinden voor de rail indeling.
Waar halen jullie de (realistische) ideeën vandaan voor een spoorplan?


1) veel rondkijken op fora en op websites met railplannen
2) kijk wat je nodig hebt. Niet eerst 3 laadsporen en dan erachter komen dat dat voor 1 zagerij te veel is  :o) :o)
    dat is misschien een open deur, maar goed. Bij je kolenmijn bijv: je hebt sws een laadspoor nodig voor het laden van de kolenwagons.
    afhankelijk van het type mijn, formaat, tijdperk enz, moeten er daar mijnwerkers worden 'gelost', mijnhout voor het stutten van de gangen, veel materieel (pompen, buizen etc).
    dan kan je na gaan denken over wat voor sporen daarvoor vereist zijn. Aan de hand daarvan ontwerp je dan een plan. Is het te groot, dan begin je weer van voor af aan en pas je bijv. het formaat
    van de mijn aan. Je kan ook kiezen om bijv. alleen een ophaalschacht te plaatsen, en de rest fictief te houden. Dit is uiteraard een voorbeeld.
3) zet je wensen/eisen op een rijtje, samen met beschikbare ruimte etc, dan kunnen wij ook met je meedenken.


Grtjzz
Re: Module baan ontwerpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Module baan ontwerpen
Nog maar een vraagje dan, over de poten ....
Heb je diepten  verschroefd aan de kanten van de bak?

Rond 2010 was er een draadje van Menno over de modules die hij bouwde.

Die modulebakken hadden poten. Die poten waren bij transport inklapbaar.
Scharnierend dus. En ook met een bout te zekeren tijdens transport.
Raken dus ook nooit zoek. Dat leek mij toen een geniaal idee.

Draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17125.msg279494#msg279494

Enkele foto's hieruit:
http://i136.photobucket.com/albums/q191/madmenno/Bouw%20modelbaan/DSC00805.jpg
http://i136.photobucket.com/albums/q191/madmenno/Bouw%20modelbaan/DSC00807.jpg
http://i136.photobucket.com/albums/q191/madmenno/Bouw%20modelbaan/DSC00810.jpg
http://i136.photobucket.com/albums/q191/madmenno/Bouw%20modelbaan/DSC00811.jpg
Re: Aankleding van een Module baan ontwerpen
Het lijkt er op dat het topic iets wat verwarrend is voor sommige.

Het gaat mij dus niet om het ontwerpen van de modules zelf, maar om hoe men ideeën opdoet voor de aankleding van modules.
Of überhaupt voor de modelspoorbaan.

Ik heb een aantal nuttige linkjes gezien en verzameld maar ben nog steeds opzoek naar voorbeelden uit de 'grote' wereld voor belading van grind- en kolentreinen. Met name rond de overslag gebieden en de mijnsporen.
Re: Aankleding van een Module baan ontwerpen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aankleding van een Module baan ontwerpen
Hi Martijn,

Leuke en of mooie ideeën opdoen, voor je treinbaan, vind je eigenlijk in de praktijk.
Waar gaat je interesse naar uit: Bergen, bruggen, station of rangeren.
(Zelf wil ik een duitse BW bouwen en heb veel documentatie van deze Bahn-Werkplaatsen waar ooit de stoomlocs stonden, hiervoor documentatie verzameld en tijdens vakanties gaan kijken uiteraard veel foto's gemaakt.
Bedenk welke tijds periode en of welk land je wil gaan rijden da's al makkelijker.
En een beetje artistiek zijn dan kom je heel ver.
Probeer gewoon de realiteit in het klein na te bouwen.
Er is zeer veel te vinden hoe je iets kan bouwen.
Als je wat meer ideeen hebt kan je b.v. gaan Googlen op allerlei zoek manieren, artikelen en foto's in overvloed.

groet
Harald