Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw BR85 (3309) met HV-motor en decoder 60901/6090

Gestart door blackbird maandag 03 september 2007, 08:24:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw BR85 (3309) met HV-motor en decoder 60901/6090
Hoi Allemaal,

Van het weekend grote ombouwoperatie aan mijn BR86 stoomloc uitgevoerd.
Via E-bay diverse onderdelen gekocht 5* hoogvermogen motor en diverse decoders C90/6090 en twee 60901 decoders.
De loc was al digitaal omgebouwd met een C80/6080 decoder en werkte op zich prima, alleen moet het altijd beter ? Zeker deze loc die straks als de baan in bedrijf is veel werkt te verzetten krijgt in de vorm van kolen en erts transporten op steile bergtrajecten.
Hierom leek het me dus wel leuk om met ombouwen met deze gigant te beginnen.

De inbouw van de 5 sterren motor is probleemlos verlopen, eignelijk geldt dit ook voor het inbouwen van de decoder. Even goed kijken waar alles zitten moet en hoe de extra fucties op de decoder moeten komen (rookgenerator en telexkoppeling.

Na enkele uren noeste arbeid was het moment voor de test/proefrit aangebroken. Adrescode ingesteld en de eerstefunctie toest ingesteld. Verlichting aan/uit werkte ! Telexkoppeling deed het ook en de rookgenerator.......... ? Die gaf geen krimp ??!!

Nou dat komt straks wel ! Eerst maar eens rijden !

Nou dat rijden dat leek goed te gaan, maar gaande het testen toch niet zo soepel als wenselijk, met een 5 *-motor.

De beweging was/is er dus, alleen heeft de loc niet dat soepele wat je zou mogen verwachten. Hij rijdt met horten en stoten, valt stil (vooral na rijrichting wisseling) en staat dan te brommen en te tikken als een vaatwasser.
In dit geval is een set met de hand nodig om hem weer aan de gang te krijgen, wat me niet ideaal lijkt als hij in een schaduwstation staat !

Als hij eenmaal reed met hogere snelheid, deed hij het prima, ook de richtingwisseling ging goed, maar bij lagere sneleheden rangeren, dan valt hij stil en gaat staan kreunen.

Dacht dus, zal de decoder wel zijn (heb je met die tweede hands zooi), andere 60901 er in gebouwd, lijkt dat hij beter rijdt, maar doet nog steeds het zelfde !

WAT KAN DIT ZIJN ?

Met andere woorden wie weet hoe dit opgelost moet worden en wat het is ? Contact probleem, massa, decoder, motor ???? WAT WAT WAT ?

Graag jullie raad en advies !

En oook een tip hoe je de rookgenerator aan de praat kunt krijgen (de rookgenerator is nog van het Analoge type met een Weerstand er tussen

Graag jullie reactie.

Mazzel,

Paul
Re: Ombouw BR85 (3309) met HV-motor en decoder 60901/6090
Je moet hem even laten lopen als je hem met de drijfwielen van het spoor haalt. Heel langzaam, wat harder, weer langzaam, stoppen en omschakelen en ga zo maar door. Als dat 'in de lucht' allemaal goed gaat dan zal er met de motor en decoder niet veel mis zijn.
Je moet het dan gaan zoeken in de massa en in de stroomtoevoer. Is de sleper niet versleten, zit er niet teveel olie tussen de assen, zijn de wielen niet te vies, is het spoor niet te vies, zijn de puko's netjes schoon? Geef ook aandacht aan het loopwiel, want dit is ook een wiel die massa kan maken.

Succes!

En wat betreft de rookgenerator. Eerst kijken of die het direct op het spoor wel doet. Anders ga je je wezenloos bedenken wat er mis kan zijn met de decoder of bedrading terwijl de generator gewoon kaduuk is. Ik zou in ieder geval het weerstandje verwijderen, dat is naar mijn mening niet echt nodig. Mijn rookgeneratoren zaten al in de loks toen ze nog analoog waren en zitten er nu nog steeds in maar worden nu gevoed door een decoder. Ik heb alleen het draadje van de decoder aan het lipje te solderen en klaar was ik.
Re: Ombouw BR85 (3309) met HV-motor en decoder 60901/6090
Welke loc is het nu eigenlijk een 3309 BR 85 of een BR 86. In je post vermeld je beide. Als het een BR 85 is dan zit er geen koperen kontaktje in voor de rookgenerator aansluiting . zie ontplofte tekening bij je loc dit kan oplossen met een extra draadje of dit stukje koper alsnog aan te schaffen zie hiervoor de tekening van de 33081 waar dit wel inzit.
Re: Ombouw BR85 (3309) met HV-motor en decoder 60901/6090
Hoi allemaal,

Bedankt tot zo ver voor jullie reacties. Zal het contactprobleem eerst oplossen kijken of dit het euvel is. En voor de goede orde: het is een BR85 (85007) !

ik hou jullie op de hoogte !

Mazzel,

Paul
Re: Ombouw BR85 (3309) met HV-motor en decoder 60901/6090
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR85 (3309) met HV-motor en decoder 60901/6090
Bij een ombouw is het altijd aan te bevelen om de lok goed te reinigen.
Je haalt hem toch al uit elkaar, dus dan is het een kleine moeite.

Je kunt heel gemakkelijk uitsluiten of er een slecht massa/puko contact is, door de decoder even direct op de MS/CS of 6021 aan te sluiten en te testen of hetzelfde euvel optreedt.
Als de lok nog steed slecht loopt bij lage snelheden, dan draait het anker vermoedelijk niet goed vrij in de stator(Veldmagneet).

Zorg dat de analoge massa (bruine draad) van de decoder goed met het chassis van de lok is verbonden.
Ik schroef meestal een kontaktlipje op de plaats waar het relais heeft gezeten en soldeer daar de massa aan.
Re: Ombouw BR85 (3309) met HV-motor en decoder 60901/6090
Paul,

ik heb ook zo iets gehad, maar dan met de BR 86

lees dit draadje maar eens.

Verder kan het ook zijn dat je koolborsteltje een beetje klemt, een voudig te tesen, als je lok weer niet weg wil rijden (zonder kap) heel voor zichtig een van de borstels naar binnen te drukken (als de lok aan staat).

succes