Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Erik, bedankt voor de tips. De manier waarop je met die tunnelvoorschriften portalen maakt van architecctenkarton, spreekt me ook wel aan. ik ga me er even in verdiepen. ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Citaat van: Jørg op maandag 18 mei 2015, 20:59:12
Martij

Deze rubberen voetjes werken niet echt goed omdat je tussen de rail en de houten ondergrond een vijs hebt zitten en het geluid via de vijs naar het hout gaat.
Als je de juiste schroefjes (of vijsjes voor de Belgen onder ons) er bij hebt, zou het wel kunnen werken. De rubbervoetjes worden door het schroefgat in de rail gestoken, de juiste schroefjes hebben een heel klein kopje waardoor er geen contact is tussen rail en schroefje.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Jorg, bedankt over de tip wat betreft die dempers! :thumbup: Dat de schroef de trilling alsnog overbrengt op het hout daar zit wat in!
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik ga geen dempingsmateriaal gebruiken op de baan. inmiddels ligt 80% van de rails. Deze dempers zaten toevallig in de doos met spullen. Als ik er iemand blij mee kan maken? :D
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Martijn, de Wiki heeft nog een foto nodig van zulke geluidsdempers => klik
En mocht je vragen over het zelf maken van tunnelportalen hebben ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Hallo iedereen. Ik heb een Naam bedacht voor mijn modelspoorbaan. Namelijk St. Martin. naar het gelijknamige plaatsje in Zwitserland. Het staat zelfs op de kaart, jawel! :D
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
foto's van het gebied:

een mooie uitdaging om dit met scenery na te bouwen!! :P
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Hoi Martijn.
Zo te zien een prachtig gebied en zeker een uitdaging om daar delen van na te bouwen! :thumbup:
Ongetwijfeld zitten er bij de al gebouwde huisjes of bouwdozen, modellen die hier zo in thuis horen.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Hoi Martijn,

Dat was een leuk verrassingspakket  :thumbup:
Ga je ook gebouwen van het echte St Martin namaken ?

Grtz Tony
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Leuk hoor dat de baan een naam heeft die gerelateerd is aan je naam. :)
In Oostenrijk is er ook een St. Martin

St. Martin bei Lofer. klik

Ben er verschillende keren op vakantie geweest. Deze week zouden we er ook weer heen.
Maar weer is er te slecht. :thumbdown:
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Tony, ik heb inderdaad het plan om wat gebouwen van st. Martin na te bouwen. Ik denk hoop dat dit gaat lukken!

Jaap, ik zag op maps dat er inderdaad ook een st. Martin in oostenrijk is. Mijn baan wordt echter zwitsers georienteerd. Het is inderdaad een grappige bijkomstigheid dat mijn naam er in te vinden is.  daarom vond ik het wel toepasselijk. De tweede reden waarom ik deze plaatsnaam had gekozen, is vanwege het mooie alpenlandschap, wat ik probeer na te bouwen.
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Martijn,

Leuke foto's en wens je zeker veel succes toe, met het bouwen en knutselen van je baan gaat zeker prachtig worden met berg en dal.

Groeten
Peter
Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
zo heb ik ook ideeen voor het stuwmeer, waar dit plaatsje aan ligt. Ik moet straks namelijk een décor gaan maken voor boven het schaduw station. dit moet met een plank die wegneembaar is. ik zit er over te denken om hier het meer op te bouwen en deze ook te schilderen op de achtergrond zodat er een dieptewerking ontstaat. aan weerskanten komen de hoge Bergen.

Ik kan dit dan ook mooi combineren met de elektriciteits centrale, die een stuwmeer of rivier nodig heeft. allemaal gedachte spinsels die tot een plan samengesmeed moeten worden :) komt tijd, komt raad.

wel nog even bezig geweest met de tetaillering van de elektriciteits centrale. ik ben met soldeerwerk de hoogspannings schakelaars aan het knutselen maar dit gaat maar heel gestaag. wat een monnikenwerk is dit! met de hand isolatoren maken en de mechanieken maken van koper. Als ik meer resultaat heb dan komt hier wel beeldmateriaal van. Ook moet ik nog hekwerken maken voor de bordessen en hier moet nog beton gestort worden (faller boetseerpasta)



Re: St. Martin. Analoge M-railbaan
Wat meer info opgezocht en heb ook foto's van de centrale in werkelijkheid :P De situatie zoals het in werkelijkheid is is deels goed toe te passen op de modelspoorbaan. De stuwwand van de centrale is niet al te groot en te breed, dus redelijkerwijs wel na te bouwen.

in de werkelijkheid ligt st. Martin helemaal aan de andere kant van het stuwmeer, daar waar de rivier het meer in stroomt. Hier moet ik concessies doen, aangezien ik geen oppervlakte heb van 1000m2. Dus het dorpje st. martin krijgt waarschijnlijk een plekje op een berghelling.

hier plaatjes van de centrale in werkelijkheid
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
hier heb ik in het baanplan ruwweg de opzet getekent met paint.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
voor het idee...

let niet op het geklodder, valt niet mee om met de muis in paint strak te tekenen  :?
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan

Helemaal duidelijk, Martijn !

Mooi plan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Erg leuk plan  :thumbup:
Tip: vergeet niet dat je na je stuwdam wel weer een afgaand(e) rivier(tje) moet hebben, het water uit de centrale moet natuurlijk wel ergens heen!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
@Hanzi: ja dat klopt. Het water moet ergens heen. Ik ben daarover nog aan het nadenken. Probleem is ruimte  gebrek, vlak onder de dam ligt namelijk het industrie gebied. Eigenlijk had ik hier eerder rekening mee moeten houden.

Ik bedenk er wel iets op
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
T mag ook "gewoon" een industrieel kanaaltje zijn natuurlijk, en dan met wat duikers onder de sporen door. Daar is vast wel wat moois van te maken. Je zal dan waarschijnlijk wel de zaag in je plaat moeten zetten om wat diepte te creëeren.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
In die richting zat ik ook te denken. :) een strook uit de onderlaag en dan een strook onder de uitgezaagde plaat maken. En dan bruggetjes bouwen van gips.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hallo Martijn,

Even gegoogeld (http://www.raonline.ch/pages/edu/nw2/power01a4a6.html) maar volgens mij gaat het water uit de centrale Mapagg via een buis naar de centrale Sarelli en dan via een riviertje naar de Rijn.
De stausee zelf wordt ook via "buisjes" gevuld.

Dat zou voor jou een oplossing zijn, een stuk schuin afgezaagde pvc-buis van 32 mm uit de stuwdam en weg is je water naar de lager gelegen centrale.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Goed gevonden, Wil! Tja, dat kan natuurlijk ook nog: een gesloten buis!
Maar dan nog heb je de zgn. hochwasserentlastung, een soort overloop zeg maar. Die zou je natuurlijk kunnen vergeten, maar ik denk dat een afvoerkanaal het industriegebiedje van Martijn nog wel kan verlevendigen.
Maar die keuze... laten we aan de scheppende artiest over ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Martijn.

Je bent een leuke uitdaging in scenery aangegaan :thumbup:
Interessant om te lezen hoe je nu bezig bent om een
passend geheel te krijgen tussen scenery en modelbaan!
Wellicht kan dit filmpje (met geweldige titel trouwens)
jouw inspireren voor jouw eigen modelbaan.
Er zit een mooi verwerkte stuwdam in en er wordt op
prachtige rails gereden ...  :roll:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
@Erik: bedankt voor de link naar dat filmpje. Daar doe ik inspiratie aan op.

@Wil: wat betreft het buizenstelsel heb je gelijk. Ik denk toch dat ik voor de moeilijke manier ga en een riviertje maak met uitstroom monden in de dam.

Intussen staat de basis constructie deels. Het wordt een flinke wand. Maar dat is deze in het echt ook. Nu lijkt het wel massief, maar als de bergen aan weerskanten er staan lijkt het wel mooi denk ik. In ieder geval wordt het een gewaagde constructie😜
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Ik zat vanavond eens te kijken op welke hoogte de horizon op de achtergrond moet komen. Dat is eigenlijk wel een lastige. Ik heb gegoogled en daar zeggen ze dat de horizon op de hoogte van de zichtlijn is. Op zich logisch natuurlijk. Maar het verschilt wel als je voor de baan staat of zit. Dan zou de horizon ineens op een andere hoogte moeten zijn. Misschien moet ik het maar tussen beide houden.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Horizon is inderdaad een lastige... in de bergen ligt hij in ieder geval hoger dan normaal, er van uitgaande dat je zelf in een dal staat. Ik vind het wel een uitdaging waar je aan begonen bent, maar als het lukt om "echt" en achtergrond goed in elkaar door te laten lopen wordt het vast heel mooi. Misschien lukt dat niet in één keer, maar de aanhouder wint, succes!! :thumbup: :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
@hanzi: het is wel een uitdaging maar dat maakt het dan ook weer leuk. En inderdaad zoals je zegt, als het niet de eerste keer lukt, dan gewoon opnieuw beginnen. Gisteren heb ik de basis van de "muur" gezet. Even laten staan en overdenken wat ik er van vind om aan het idee te wennen. Zoals ik al zei oogt de wand vrij kolossaal, maar ik moet me visualiseren dat de muur tussen twee bergen staat die zeker drie maal zo hoog zullen zijn.

De vorm van de stuwand is ook een belangrijke. In het echt staan ze in een lichte hoek naar binnen. Zo heb ik de wand nu ook gezet. Ik maak aan de buitenkant ook taps toelopende zuilen. Wat je ook vaak maar niet altijd ziet, is dat de muur met een komvorm als het ware tegendruk geeft op het water. Als ik dit net zo wil doen dan ben ik de oppervlakte van de halve modelbaan kwijt. Dus daar zoek ik een oplossing of alternatief voor.

De horizon is een lastige. Een vast punt is denk ik de horizon van het wateroppervlak. Dit is namelijk een rechte horizon. De hoogte waarop ik deze moet gaan schilderen is dnk ik gelijk aan de hoogte van het zichtveld. Dus de hoogte waarop de toeschouwer de baan overwegend bekijkt
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
De basisconstructie van de stuwwand staat inmiddels.😊  gisteravond de bovenbouw van de dam gebouwd. Deze is en blijft afneembaar om bij het schaduwstation te kunnen komen. De dam krijgt al een indrukwekkende uitstraling. Ik ga zo nog even puzzelen met de uitstroom mond. Deze ligt erg dicht tegen het spoor aan. Eens kijken hoe ik dit oplos.

Ik zal vandaag wel een paar foto's posten.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Zoals gezegd foto's van de stuwwand in aanbouw:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Martijn

Begint er al aardig op te gelijken, blijf het volgen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
vanochtend de "rivier" uit de bodemplaat gezaagd. ik maak er een dubbele lage brug overheen. Deze moet ik wel eerst wat oplappen aangezien deze al zeker 40 jaar oud zijn en erg vies zijn.

De planken zijn ooit bedoelt geweest als boeiplank en zijn gegrond met groene verf. vandaag de druipers. De dam wordt uiteraard nog afgewerkt met gips en verf etc.
Bovenop de dam komt een weg met aan weerskanten een laag muurtje en een hekwerk. Bij de centrale komt een kleine parkeerplaats.

Ik heb met blauw en wit papier even aangegeven waar de horizon ongeveer zal komen en wat het idee is.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
hier de laatste 2 foto's. De bovenkant van de dam incl. weg is afneembaar om ten alle tijden bij het schaduwstation te kunnen komen. ook aan de andere kant van de centrale zit een afneembaar "deksel". mischien dat ik de uitstroom monding van de dam nog iets in kort, zodat deze niet te kort aan de spoorbrug komt. Tot zover deze update ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Martijn.

Het begint nu duidelijk te worden welke plannen
je bedacht hebt voor de modelbaan. :thumbup:
Geef je de wanden nog enige ronding bij het afwerken,
zoals dat zo karakteriserend is voor een stuwdam :help:
succes met de verdere uitwerking van de plannen.
Tip: :idea: van zulk constructiewerk mag ik graag vooraf
impressies maken van karton, waarmee vrij simpel
diverse vormen met behulp van plakband te maken zijn.

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Wordt een indrukwekkend geheel Martijn! Uitstroomopeningen en kanaal zien er nu al realistisch uit :thumbup:
Op de foto is het blauwe horizontale deel moeilijk te onderscheiden van het vertikale, dit is een compliment ;) want dan zal het straks "in het echt" ook helemaal goedkomen.
Normaal gesproken loopt een stuwdam meestal wel in de andere richting rond (van bovenaf gezien) ivm de druk van het water(hol als je ertegenaan kijkt ipv bol soals bij jou), maar goed dat hoort bij de consessies die je soms moet doen ivm ruimte en rails :)
Leuk idee ook, het parkeerterrein bij de centrale. Zo'n dam trekt altijd toeristen en dagjesmensen >:-D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Erik: veel stuwdammen hebben inderdaad een ronding. Deze staat dan naar binnen om de waterdruk op te vangen. Echter heb ik hier niet de ruimte voor om dit te realiseren.  De dam die in de werkelijkheid bij de centrale van mapragg staat, is recht. En daar heb ik de dam van afgeleid om toch iets realistich te bouwen.

Hanzi: ik denk dat het met de achtergrond schilderingen inderdaad wel mooi moet kunnen worden
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Als je naar foto 8 kijkt zou je toch zeggen dat je water-horizon te hoog zit. De fotograaf staat daar ahw op een laag punt waarvandaan hij het water in het stuwmeer nooit kan zien. Vanaf een hoger gezichtspunt kan het misschien wel weer geloofwaardig worden. Lastig :?
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hans: De hoogte waarvan ik was uitgegaan was 1.20m vanaf de vloer. Dit omdat  wanneer je als volwassene op een stoel zit, dit ongeveer de zichtlijn is. Je kijkt dan over het water. Als je staat is het weer anders. Maar ik deel wel je mening dat de horizon eerder lager moet dan hoger. Bedankt voor het meedenken!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Foto 10 is gelijk aan de zichthoogte zoals je zittend op een stoel naar de baan kijkt. Mijn kinderen zullen deze zichthoogte hebben wanneer ze staan. Als ze zitten weer veel lager. Als een volwassene staat weer veel hoger. Ik hou het maar rond 1.20m voor het water. De bergen uiteraard hoger
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
ik vond laatst nog een foto van vroeger. Ik sta als kind in de box, terwijl mijn vader met treinen aan het splelen is. De kat valt niet ver van de boom :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Martijn

Was aan het wenen omdat je niet mocht meespelen met de trein?
Leuke oude foto uit de ouwe doos.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Leuke en typerende foto Martijn! :thumbup:
Één om te koesteren, alhoewel er veel verdriet van afstraalt ...
Duidelijk dat dit komt omdat je ook met de trein wil spelen :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
ik wou er gewoon naar toe maar dat kon niet! Trauma aan overgehouden, loop nog bij psych etc. :-)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan

Was de luier niet vol ?

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Een heerlijke nostalgische foto.
Volle luier, kwaad dat tie niet mee mag spelen en dan die wijde pijpen, heb ik ook in gelopen, toen erg in de mode.

Voor de baan hoogte ben ik ook uitgegaan van die 1,20 meter zichthoogte.
Nivo nul ligt daarom op 1,10 meter. Zittend achter mijn schakelbord kijk ik dan net over de baan heen, alsof je op een brug staat.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Vanochtend kwam de postbode twee pakketjes brengen. In elk pakketje zat een klassieke lok. Namelijk een Marklin 3023 en een Marklin SET 800. Met beide ben ik erg blij, vooral met de 3023, deze is erg fraai, ondanks de leeftijd. Deze heeft haast nooit gereden.

Toen ik de SET 800 uit de verpakking haalde, bleek dat het sleepcontact ontbrak. ook loopt hij bar slecht. En dat terwijl ik de loc als "goed lopend" heb gekocht. :?
Op de pantografen doet deze het wel, alleen is de schakelaar tussen pantograaf en sleepcontact dol, waardoor deze alleen op pantograaf te gebruiken is. Aan deze loc moet dus het nodige gebeuren. Jammer want wel genoeg voor betaald :|

Gelukkig zit de loc nog wel strak in de lak en zijn er geen dingen afgebroken of kapot. ook de pantografen veren soepel. De rest krijg ik wel weer in orde.

Hieronder een foto impressive van de nieuwe aanwinsten :P


Als eerste de 3023 die er werkelijk hagelnieuw uit ziet! en zo rijdt hij ook trouwens! 8o :P


Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hier de SET 800, die goederentreinen zal gaan trekken op de baan. ook een heel mooie lok. (alleen jammer van die sleeper die hij niet heeft)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Knappe oude locs heb je daar, die zijn niet stuk te krijgen als je er gewone dingen mee doet.

Groeten en verder ziet alles er mooi uit op je baan,

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Weer een paar mooie klassiekers op de baan erbij! :D Het doel is om de 3023 een sleep donkerblauwe DB rijtuigen te laten trekken en de SET 800 een aantal diverse goederen wagons. De blauwe DB rijtuigen moeten nog maar een tijdje wachten, want het is voorlopig weer even mooi geweest met de modelspoor uitgaven. Je moet ook wat te wensen houden :D