Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik heb gebruik gemaakt van meegebogen bochtwissels. Dit om de opstelsporen langer te kunnen maken. De rijrichting is:


Van Hoofdstation via klimspiraal naar schaduwstation 2

Van schaduwstation 2 naar bergstation

Van bergstation naar schaduwstation 1

van schaduwstation weer naar hoofdstation

Ik denk dat er in principe 3 a  vier treinen tegelijk in beweging zouden moeten kunnen zijn. In totaal inclusief de schaduwstations kunnen er negen treinen op het traject aanwezig zijn. (exclusief het rangeer gebied)

De oranje vakken, zijn blokken al dan niet door seinen aangestuurd.

De hoogte maten heb ik er nog niet goed in staan, dus het 3D beeld lijkt nog nergens naar. Maar voor het idee is er de plattegrond.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Heb vandaag een deel van de baan even uitgelegd, om te kijken of het baanplan klopt. Alles lijkt te gaan passen. Ik denk wel dat ik wat wissels moet kopen te zijner tijd, aangezien sommige wissels een beetje verrot zijn. deze hebben te lang op een te vochtige zolder gelegen denk ik.

Ik verheug me in ieder geval op, om eindelijk weer verder te kunnen bouwen. :D
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wauw.....ik zie nu pas je baan. Leuk dat je net als ik werkt met M rails. Ben zeker jaloers op  wissel en -sein terugmelders. Iets wat ik heel moeilijk vindt om te doorgronden. Ik blijf je volgen......... :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hoi Peter. de terugmelding is vrij makkelijk. wat je voor de wissels nodig hebt is een bistabiel relais wat een wisselcontact heeft en wat op de spanning van de marklin trafo met de wissels mee schakeld. Marklin heeft ook van deze relais.

Ik werk de schema's nog uit op de computer. zal ze dan ook wel plaatsen.

In de wiki zal vast en zeker ook wel zoiets te vinden zijn denk ik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Vanmiddag heb ik een kabellijst gemaakt, van alle kabels die van de besturingskast, naar alle onderdelen op de baan gaan. Ik heb er voor gekozen om voor ieder sein plus bijbehorende spoor sectie, een aparte kabel te leggen.

Vanavond heb ik alle kabels onder de baan in de goten gelegd. Het werk viel me mee moet ik zeggen.

ik heb een buskabel gelegd waar 10 aders in zitten voor algemene voedingen op de baan. dit wordt een soort van ringleiding.

Voor het schaduwstation heb ik een 12 aderige multikabel gelegd. Deze is voor het voeden van de spoorsecties en terugmelding. 

Weer een stapje verder. maar er is nog veel te doen. als ik onder de baan kijk, lijkt het nu een vreselijke spaghetti. Dat komt wel goed maar wat een soldeer werk moet er nog gebeuren!! :?

Maar ja, dan werkt alles hopelijk ook als een trein! :P
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hier nog een plattegrond van het aangepaste baanplan.

wijzigingen:

1. bergstation erbij
2. klein schaduwstation erbij.
3. afwisselender traject.
4. meer spoor in zicht.
Re: Analoge M-rail modelbaan
een deel van het spoor wat er bij komt, heb ik los neergelegd. dit om te kijken of het inderdaad gaat passen in de ruimte die ik heb. En zo te zien gaat het lukken. natuurlijk komt de brug veel hoger, maar het is voor het idee. ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hier de laatste foto's van het tableau. Nu het eindelijk helemaal "AF" is :D
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dekseltjes erop!....
Re: Analoge M-rail modelbaan
....En Deurtje ervoor. ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wauw.....mooi!
Re: Analoge M-rail modelbaan
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Lijkt wel een industrieele schakelkast.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Analoge M-rail modelbaan
ziet er top uit.
nu nog een paar resopal plaatsjes en je hebt een fatsoenlijke schakelkast.  :thumbup:

groet Winno
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

De schemerlamp en de telefoon maken het helemaal af, Martijn  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Als je daar straks zit, in het half donker, met de lampjes op je baan erbij aan zit je midden in de jongensdroom van velen van ons  :P

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Bedankt voor de complimenten allemaal.

Ik wil inderdaad nog wel een paar naambordjes er op monteren. Winno. Ik ben nog een beetje zoekende naar welk soort dat moet worden.

die telefoon komt van zolder. Ik bekeek laatst foto's van originele nx tableaus in seinhuizen en zag op een foto een ouderwetse telefoon staan. Ik dacht, die heb ik ook nog wel ergens. :P
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wow Martijn
dat is pas schitterend
heel netjes afgewerkt zo en dit geeft echt een vreselijk mooie sfeer

ik ben benieuwd hoe de baan er straks verder uitziet en dan ook onder de baan


Gr Ed
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hee Martijn. Ik heb deze relais gevonden https://www.conrad.nl/nl/5552a-elektronisch-bistabiel-relais-universele-afstandschakelaar-211008.html Kun jij een "eenvoudig" schema tekenen hoe deze toe te passen zijn in combinatie met een M wissel en twee LED's? Solderen kan ik wel maar dan houdt het ook op. Zou erg fijn zijn.............
Re: Analoge M-rail modelbaan
Komt voor de bakker Peter
Re: Analoge M-rail modelbaan
Geweldig!  :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
je zou ook op m plaats kunnen kijken naar vieseman relais, stuk goed koper, dan bij Conrad  :?

Gr Einte
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dit is het schema van het bistabiel relais, zoals Conrad het in de PDF er bij heeft staan.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Met zo'n relais kun je de wissel als volgt aansluiten:

De gele draad van de marklin trafo sluit je aan op de gele draad van de wissel en het relais.

De Nul draad van de marklin trafo sluit je aan op puls schakelaars (marklin schakelkastje) en vervolgens op de blauwe draden van de wissel en ook op de twee contacten van het bistabiel relais.

Op de wisselcontacten kun je een gelijkstroom spanning schakelen, waar je leds afwisselend mee laat branden. en klaar is de terugmelding.

Vergeet niet de voorschakelweerstanden voor de Leds!
Re: Analoge M-rail modelbaan
Het schema zou je ook op deze manier kunnen zien
Re: Analoge M-rail modelbaan
Je kan volgens mij ook nog de wisselstroom van de marklin trafo gebruiken om de leds te voeden. maar dan moet je wel een sper diode plaatsen. Of een gelijkrichterbrug. Dan heb je geen andere voedingsbron nodig. De rest van de schakeling is het zelfde. De gelijkrichting plaats je dan voor de wisselcontacten van het relais.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Kijk hier heb ik wat aan. Super bedankt Martijn.Zie ik het goed als ik denk dat je twee wissels op het relais van Conrad kunt aansluiten? En zo ja geldt dat ook voor de Viessmann ook? Dit om te bepalen hoeveel ik er nodig heb. Heb trouwens al een paar LED's op de Marklin trafo gehad zonder gelijkrichter. Ze "trillen" iets maar niet storend. Nogmaals.........mijn dank is groot  :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ja, je kunt twee wissels onafhankelijk van elkaar sturen. Het is eigenlijk een dubbel relais. Viessmann heeft dat ook. Dat is de 5552
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik heb hierover een paar maanden geleden ook vragen gesteld en inmiddels succesvol toegepast. Zie >>> hier

Groeten,
Roel
Re: Analoge M-rail modelbaan
Soms branden leds wel op wisselspanning, maar hun levensduur gaat wel sterk achteruit.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Bedoel je bijvoorbeeld zo'n gelijkrichterbrug http://s1080.photobucket.com/user/DeDijk/media/DSC01054.jpg.html En waar komt hij terecht in het schema? Wederom bedankt Martijn.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Mooi resultaat tot nu toe. Gave seinpost, zo lekker ouderwets :)  :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Vandaag het schaduwstation elektrisch aangesloten onder de baan. Bij het testen blijkt dat de oude m rail wissels soms blijven hangen. Niet elektrisch maar mechanisch. Dus de wissel zelf blijft soms hangen. Heeft iemand tips om dit te verhelpen?
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wissel schoonmaken. Speciaal het draaipunt van de tongen. Beetje contactspray doet wonderen.
Re: Analoge M-rail modelbaan
En even kijken op het veertje nog goed aan de beide haakjes zit en of het veertje niet uitgerekt is. In dat geval moet je het veertje vervangen.

Groeten,
Roel
Re: Analoge M-rail modelbaan
Bedankt voor de tips. Dan moet ik toch maar de wissel los schroeven. Er is ook een schakelrail die blijft hangen. Die haal ik ook maar los.

Het belangrijkste is dat het schaduw station in principe werkt en dat de terugmelding ook klopt zoals het bedacht is.

Vandaag had ik even een lichte marklin trafo van 10VA aangesloten op het schaduwstation om wat te testen. Alleen bleek dat deze te licht is, om twee wissels en een sein tegelijk te sturen. Dit bracht me even op het verkeerde been. Ik dacht dat er een relais stuk was. Toen ik enkel het relais schakelde bleek deze het wel te doen.

Daarna heb ik de stamkabel aangesloten op het paneel en alles werkt goed! :)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Even een foto zomaar tussendoor van mijn treinen. Dit zijn ze niet allemaal maar voor het idee. Ik heb er (NOG) niet zoveel als sommige forumleden hier, maar het is een goede start. al deze treinen zijn van mijn vader en vroeger van mijn opa geweest. dus ik heb er wel herinneringen aan.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik heb na de tips die ik gekregen heb de wissels weer werkend kunnen krijgen. Ook is het gelukt om het schakel railtje weer te laten werkken. Dank voor de tips.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Het grote moment was afgelopen vrijdagavond aangebroken. Het schaduw station werd namelijk getest op zijn werking. Hier een filmpje van de eerste resultaten:



en ook:



Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dag Martijn.

Leuke filmpjes met het onmiskenbare geluid van Old Skool Marklin op M-rails ... :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

Dat was smullen, Martijn  :thumbup:

Ik neem aan dat het rijden normaal wat trager gaat  :P
Mooi dat het goed werkt allemaal....

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Analoge M-rail modelbaan
 :) :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ziet er prima en mooi uit Martijn   :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Vanwege rugklachten kan ik even niet verder met de baan. :( ik hoop dit van korte duur is.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik vind je 'control unit' geweldig!  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Analoge M-rail modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hoi Martijn.
Bijzonder leuk om jouw M-railbaan in aanbouw te kunnen bekijken! :thumbup:
Ook het nostalgische schakelpaneel is prachtig om te zien.

Veel plezier met de verdere bouw en sterkte met de rug.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Even een update:

ben ondanks mijn rugklachten toch achter de schermen nog wel enigzins actief. ik kan nu even niet werken en dus ook niet onder de baan kruipen, maar ik kan me wel alvast verdiepen in de scenery.

ook heb ik nog een kleine aanpassing gemaakt op mijn baanplan.

rond de paasdagen ben ik begonnen met wat gebouwtjes te bouwen. ik had met de sinterklaas van afgelopen jaar twee bouwpaketten van Faller gekregen. een packet heb ik nu klaar. het omvatte een tankstation, een kantoorgebouw, een transformatorhuisje en twee loodsen. Mijn vriendin heeft ook twee gebouwtjes in elkaar gezet.

nadat de gebouwen in elkaar gezet waren heb ik me wat verdiept in het weatheren van gebouwen. dit heb ik nog nooit gedaan dus hier mijn eerste resultaat:
Re: Analoge M-rail modelbaan
natuurlijk moet er ook s'avonds getankt kunnen worden dus ook verlichting er in!
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik heb inmiddels de andere gebouwen uit de kit ook geweatherd en voorzien van verlichting. Ik zal een draadje openen onder de afdeling weatheren.
Re: Analoge M-rail modelbaan
pas geleden op de modelspoorbeurs in de Hanzehal in Zutphen geweest. hier twee mooie locs gekocht. een V200 en een BR 103. Ben er erg blij mee, het streven is om op mijn analoge baan zoveel mogelijk analoge treinen te laten rijden.
Re: Analoge M-rail modelbaan
rond hetzelfde weekend via marktplaats eigenaar geworden van deze mooie SEH 800 :D
Re: Analoge M-rail modelbaan
Tevens heb ik op de beurs diverse onderdelen weten te bemachtigen voor de modelbaan. zoals originele pantografen voor mijn 1200 loc, contactrails 5115 en 5116 voor de automatische overweg en een setje boogwissels. dus er kan weer volop gebouwd worden. teminste...... als mijn rug dat weer toelaat :?

ondertussen ga ik aan de keukentafel onderdelen voor de scenery maken. ik moet toch wat tijd doden nu ik thuis zit.

hier een foto van de pantografen die ik op de 1200 heb gezet