Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dag Martijn.

Lekker bezig, kerel!

Citaat van: Martijn op donderdag 06 november 2014, 18:54:54
... De rails heb ik afgeborsteld met een  tandenborstel en fijn polijst schuurpapier. Als iemand hier nog tips voor heeft..?

De modelbouwwinkel heeft hiervoor railgum - echter ouderwetse inktgom werkt ook prima.
Maar ook met blokjes MDF gedrenkt in alcohol kun je heel fijn en schadevrij de rails poetsen.

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Goed bezig  :thumbup:

Ik denk er ook over na een analoge baan op te zetten.
Blijf je draadje dus ook nauwgezet volgen.

Succes met de verdere bouw.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Reeds de tuimelschakelaars in het tableau ingebouwd
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo iedereen. Even een update. Gisteren heb ik een dag vrij gehad en deze goed besteed. Na de kinderen naar school gebracht te hebben, ben ik begonnen met het bedraden van alle relais, die straks geschakeld worden via de seinen en wissels. Ik heb nog wel een probleempje met de 24V DC voeding. Ik heb een 24 AC voeding waar ik een gelijkrichter achter heb gezet. Deze snoept echter een paar volt weg, en ik hou een iets te lage spanning over voor een deel van de ledverlichting. :|
hiervoor moet ik nog een oplossing vinden. mischien een andere voeding, een leddriver oid.

Gisteren ben ik ook verder gegaan met het tableau. ik heb met potlood het trace getekend en de posities van leds en schakelaars. Daarna heb ik met een centerpons de boorgaten afgetekend en hierna geboord.

Na het boren de gaten braamvrij gemaakt met een overmaats boor. Toen het tableau ingetaped en het trace uitgesneden. Gisteravond heb ik het tableau geschilderd. Tot mijn schrik begon de tape door de verf helemaal op te krullen  :O

Vanochtend heb ik het tape verwijderd. De schade bleek beperkt te zijn. de verf was op een aantal plekken uitgelopen, maar doordat de verf nog zacht was, kon ik het nog goed bij werken met een klein doekje en thinner. Hierna het tableau nogmaals geschilderd.

Ik kan haast niet wachten om de leds er in te zetten, maar ik wacht toch maar een weekje, tot de lak goed hard is. ;)



Re: Analoge M-rail modelbaan
Tussen de bedrijven door heb Ik met de telefoon nog een paar foto's weten te maken:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Foto's van het resultaat tot dusver:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dat ziet er mooi strak uit. 😊

Groet, Leo
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge M-rail modelbaan
Dat ziet er goed uit Martijn.
Heel netjes.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

Ik vind het lichtgevende kastje heerlijk nostalgisch aandoen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hoi Tony,

Het was ook precies de opzet om het geheel er nostalgisch uit te laten zien, met veel grote knoppen en lampjes etc. Maar wel functioneel. :P :
Re: Analoge M-rail modelbaan
vrijdag avond heb ik alle leds en puls schakelaars in het paneel gemonteerd. Zaterdag bezig geweest om alle weerstanden aan de plus polen van de leds te solderen. ook ben ik wat verder met het bedraden van de relais kast.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Foto 1
Re: Analoge M-rail modelbaan
Foto 2

Ik heb groene leds gebruikt voor baanvakken die vrij zijn en "ingeschakeld" zijn, rode leds voor baanvakken die door seinen afgeschakeld zijn en ik gebruik oranje leds om de stand van de wissels aan te duiden. op de foto branden nog lang niet alle leds, maar daar wordt aan gewerkt!  :smile:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Foto 3
Re: Analoge M-rail modelbaan
Foto 4;

op deze klemmenstrook worden straks de seinen, wissels, schaduwstation en baanverlichting aangesloten.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge M-rail modelbaan
Het ziet er weer perfect uit Martijn. :thumbup:

Maarre, welke magazijnmeester zijn voorraad klopt niet meer? >:-D

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Analoge M-rail modelbaan
CONRAD.NL  ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Afgelopen week ben ik even met een ander projectje bezig geweest. Het is immers Sinterklaas tijd en nu ben ik bezig met een surprise voor iemand. Deze person is gek op berg beklimmen en laat dat nu voor de surprise even goed uit komen. Ik kan twee vliegen in 1 klap slaan.

1: een passende surprise maken.
2: een berg op proef maken, zodat ik weet hoe ik straks Bergen op de modelbaan moet bouwen.

Zodoende ben ik aan de slag gegaan. Hier mijn werkverslag:

1: Ik heb een vierkant stuk mdf uit de schuur gehaald, hier heb ik allemaal proppen krantenpapier met schilderstape op geplakt. zo kreeg ik de ruwe vorm van de berg.

2: Mijn zwager had een zak knauf rotband gips over van de verbouwing. Deze heb ik in een emmer klaargemaakt en met een eetlepel aangebracht op de berg. Dus zo over de kranteproppen. Bepaarle contouren heb ik ruw aangebracht met een spatel, zoals het bergpad, rotspartijen en vlakke stukken. Het resultaat heb ik een paar dagen uit laten harden.

3: Na het uitharden van het gips, ben ik de berg met een stanly mesje te lijf gegaan. Ik heb diepere gleuven in de rotsen uitgekrabt en textuur aangebracht. Deze tip heb ik van you tube afgekeken.

Re: Analoge M-rail modelbaan
Het resultaat ziet er nu ongeveer zo uit:
Re: Analoge M-rail modelbaan
 :? Ben je niet vergeten de surprise er in te doen ??? :-(
Re: Analoge M-rail modelbaan
ow! ik wist dat ik wat vergeten was :O

Nee, de cadeau's komen in een kartonnen doos onder de berg en in de plank onder de berg zit een rond gat. hier kan ik iets in verstoppen. :P
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ooit heb 'k eens zoiets gefrutseld voor het St, Klaas presentje voor een kennis.
De echtgenote van de kennis was niet blij, na het "uitpakken" van de surprise.
Want: Enorme rotzooi. De gipskruimels en 't stof was nauwelijks uit het hoogpolig tapijt te krijgen... ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ok. Na het modeleren van het gips komt:

4: Het aanbrengen van de verf. Ik heb acryl verf en plakaatverf gebruikt. Eerst heb ik zwarte plakaatverf sterk verdund met water met een kwast aangebracht op de berg. Toen dit droog was heb ik met plakaatverf een grijsbruine kleur aagebracht die iets minder verdund was. hierna een okergeel/grijze kleur aangebracht.

5: als laatste heb ik witte acryl verf aagebracht met de dry brush methode. Dit om te proberen, aangezien ik dit nooit gedaan heb. Ik heb iets van de witte verf op de punt van het penseel gedaan en eerst op karton uitgekwast. dit todat de kwast bijna geen wit meer afgeeft. Daarna met de kwast over de rotsen heen.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Het schilderen van de berg
Re: Analoge M-rail modelbaan


(Ooit heb 'k eens zoiets gefrutseld voor het St, Klaas presentje voor een kennis.
De echtgenote van de kennis was niet blij, na het "uitpakken" van de surprise.
Want: Enorme rotzooi. De gipskruimels en 't stof was nauwelijks uit het hoogpolig tapijt te krijgen... ;))





Dat is mischien inderdaad een nadeel :|  Op zich hoeft deze suprise niet kapot, er zit een rond gat onderin, waar de kranten uit gehaald kunnen worden.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Na het schilderen heb ik de berg aangekleed met Gras strooisel (aangebracht met verdunde houtlijm) en heb ik een paar zelfgemaakte bomen geplaatst. Voor de foto heb ik ook een paar preisertjes en een auto met caravan geplaatst.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hier de foto's
Re: Analoge M-rail modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Weet je zeker dat je dit als surprise gaat weggeven?  >:-D >:-D

vr.gr.
Jurrien
Re: Analoge M-rail modelbaan
Er is ook een bergbeklimmer gespot!!
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ja hoor! het was toch een uitprobeersel
Re: Analoge M-rail modelbaan
Mooi gemaakt hoor! Ik ga dit als voorbeeld gebruiken om zelf een berg te maken. Ik heb nog een halve zak rotband over.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wat voor verf heb je gebruikt?
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik heb verdunde plakaatverf gebruikt en witte acrylverf voor de dry brush
Re: Analoge M-rail modelbaan
Als ik op de modelbaan Bergen ga maken ga ik een paar dingen anders doen. vandaar ook dit proef exemplaar.

1: In de rots structuur ga ik denk ik meer grotere 'vlakken' maken met iets minder relief. Hier is het denk ik een beetje overkill.
2: Voor het gras strooisel heb ik als basis een kleur gebruikt die niet natuurlijk groen is. deze gebruik ik dus ook niet voor de modelbaan. Ik heb ook een paar andere kleuren strooisel gebruikt en die vind ik wel mooi.
3: koffie als strooisel op het pad, vind ik niet zo mooi ten opzichte van de rest van de scenery. Deze ga ik of verven, of een ander alternatief zoeken. Iets met brekerzand oid.
4: mijn zelfgemaakte bomen verdienen nog wat meer aandacht. De methode met bindtouw, koperdraad, verdunde houtlijm en strooisel gaat goed maar kan beter.
5: De basis van de bergen op de modelbaan zal van hout en gaas zijn. pas daarna komen de proppen krantepapier en gips.
6: op de modelbaan zal ik eerst elemanten als tunnelportalen en muren gaan plaatsen, voor het plaatsen van gaas en gips.
7: De bergen op de modelbaan krijgen uiteraard meer detaillering dan deze proefberg. zowel in begroeing als in objecten.
8: er komen grotere groene vlakken in de bergen en ook meer bos
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik denk dat ik nu weet hoe ik de bergen op de modelbaan moet gaan maken ter zijne tijd. Eerst tijd om weer verder te gaan met het klaar maken van het besturings paneel en de elektrische aansturing op de baan...

wordt vervolgd!
Re: Analoge M-rail modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hoi Martijn.
Als surprise is deze berg al geweldig geslaagd maar ook als berg op de modelbaan zou deze zeker niet misstaan! :thumbup:

De uiteindelijke bergbouw zal dan ook zeker gaan slagen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
 :) Voor zo'n eerste probeersel ziet het er prima uit.
Het is een cliché, maar oefening baart kunst. Je hebt zelf al wat verbeterpunten aangegeven, die kan je dan mooi gebruiken op je eigen spoorbaan.
Dat moet dan helemaal goedkomen, want deze surprise is al heel goed gelukt. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dat ziet er keurig uit :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Citaat van: Martijn op zaterdag 15 november 2014, 20:35:40
Ik heb nog wel een probleempje met de 24V DC voeding. Ik heb een 24 AC voeding waar ik een gelijkrichter achter heb gezet. Deze snoept echter een paar volt weg, en ik hou een iets te lage spanning over voor een deel van de ledverlichting. :|
hiervoor moet ik nog een oplossing vinden. mischien een andere voeding, een leddriver oid.

Om van wisselspanning gelijkspanning te maken heb je een gelijkrichtbrug nodig (deze bestaat uit vier dioden): wisselsp er in, pulserende gelijksp er uit. Over de uitgang moet je nog een condensator plaatsen, teneinde de rimpel te egaliseren. Deze elco (let goed op de polariteit) moet ten minste geschikt zijn voor een werkspanning van 40 volt. De waarde kan 1.000uF bedragen. De elco verhoogt de gelijkspanning met circa 40%, je zult nu waarschijnlijk op ongeveer 24x1,4= 32 volt gelijkspanning uitkomen, zodat verdere stappen nodig zijn om de gelijkspanning naar 24 volt terug te brengen. Een regulator als LM317 (of LM350 als een flinke stroom wordt afgenomen) wordt veel toegepast. Op het web vind je tal van tips hoe e.e.a. aan te sluiten. Onderschat niet de omvang van het benodigde koellichaam.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Deze berg vind ik heel goed gelukt, Martijn.
Er bestaat geen vaste vorm of structuur voor een berg.
Je kunt je er lekker op uitleven.
Mijn bergen zijn ook zo opgebouwd.

Gr. Leo
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

De rotsen zien er zeer realistisch uit, Martijn  :thumbup:
Mag je gerust trots op zijn......

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Omdat ik een 24V stabiele gelijkspanning nodig heb. Ben ik aan de slag gegaan om zelf een gestabiliseerde voeding te maken. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van elco's en een spanningsregelaar. Het geheel in een kunstof kastje gebouwd  waar al een 24V AC transformator in zat.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hier wat plaatjes van de voeding. Op de eerste foto het kastje met hierin de trafo, elo's, zekeringhouder, gelijkrichter en spanningsregelaar. ik had het scema van internet afgehaald.
Re: Analoge M-rail modelbaan
De gelijkrichter heb ik op een koel lichaam geschroefd en de draden op de lipjes gesoldeerd.
Re: Analoge M-rail modelbaan
De spanningsregelaar heb ik aan de transformator gemaakt om voldoende te kunnen koelen.
Re: Analoge M-rail modelbaan
het resultaat is goed. Een mooie 24V DC spanning die niet inzakt. Het vermogen is 1 ampere. dat is niet veel, maar ruim voldoende om een paar relais en signaal lampjes te schakelen. ik had de + pen op de - pool. vandaar de - op het display.
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik heb nu twee weken vakantie. Dit aangezien we op het werk in de kerstvakantie doorwerken. eerst heb ik een bedstede voor mijn dochtertje getimmerd. De eerste week was hiermee zo om. Ook moet ik veel voor mijn opleiding doen. Maar desondanks is er zo tussendoor heus tijd om wat aan de modelbaan te doen.

Ik heb het bedieningspaneel bijna voltooid. Hè hè eindelijk. :) ik sta namelijk te popelen om verder te gaan met het bouwen van de baan. Maar ja, het paneel moest ik per se zo uitgebreid maken. Ben blij als dit dadelijk af is.

Alleen nog op kleur spuiten. Moest wel een hoop afplakken.

Ik laat binnenkort wel weer foto's zien.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik heb bij het testen van het tableau een kort filmpje gemaakt.

Hier de Link naar youtube



Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Bijzonder netjes , maar vooral functioneel, Martijn!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Ik heb in Scarm het baanplan iets aangepast. Nu is er naast het hoofdstation, ook een bergstation. Ook heb ik een twee spoors schaduwstation erbij.