Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Hoi Martijn,

Om te beginnen, het is niet helemaal duidelijk wat precies het rangeerterrein behelst op de foto. En hoe lang het is.

Ten tweede; zelf zou ik de overstap naar digitaal nooit meer maken en al zeker niet voor de geluidjes. Die gebruik ik bijna nooit ( en ben niet de enige ). Het is ook veel gevoeliger voor stof en vuil.
Analoog rijdt eigenlijk altijd. Witte trafo's zijn alvast wel een goed begin, hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je een digiloc naar de knoppen helpt. Mijn V 200 laat trouwens analoog wel zijn diesel horen  ;)
Goedkoop is overschakelen naar digitaal ook niet. Ik zou er nog maar eens goed over denken.

(Ik heb wel makkelijk praten, want ik rijd allebei en eigenlijk helemaal handmatig )

Grtz Tony
Re: St. Martin loods houtzagerij
Hoi Tony. Mijn eerste idee gaat ook uit van het veranderen van de trafo's zodat ik ook analoog met nieuwer materiaal kan rijden. En daarna wel verder te zien.

Wat het rangeergebied zal ik een betere overzichts foto maken
Re: St. Martin loods houtzagerij
Bij deze.

Onderste sporen is hoofdrace. Dan één aftekkend spoor naar rangeer sporen.

Hier links twee opstel sporen. Dan één spoor vanaf hier naar rechts welke zich in drie opstel sporen vertakt.

Let wel, ik heb een paar wissels los neergelegd om.aan te geven waar ik wissels wil veranderen.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Martijn, mocht je ooit digitaal willen gaan rijden, denk er dan nu alvast aan om eventueel aanwezige ontstoorcondensators uit je M-aansluitrails te knippen!
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Hoi Martijn,

Ik heb me gisteravond en vanmorgen suf zitten piekeren over je rangeerterrein  :D
Is niet makkelijk met zo weinig ruimte en lengte  :?
Met een driewegwissel win je in ieder geval 1 keer 1 raillengte en 1 keer 2 lengtes, al schijnt zo'n wissel nog weleens kuren te hebben/krijgen.

Ik heb in je foto wat rails erbij geknoeid, het lijkt me de mogelijkheden wat te vergroten.

Grtz Tony
Re: St. Martin loods houtzagerij
Dank je voor het meedenken.

Zelf heb ik ook wat ideeën in de foto ingetekend.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Was de foto vergeten  :D
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
 @citaat Kruiswissels besparen veel ruimte met rangeren.

Zat trouwens ook te denken; waarom je bergbaantje niet met een simpele MS 1 (of 2 ) digitaal maken ?
Kost bijna nix en je kunt toch van de geluidjes genieten  ;)

Grtz Tony
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Hoi Martijn,

Door je reactie op mijn post werd ik weer even getriggerd om hier te kijken. Ik had je laatste posts van 28 december gemist. Grote plannen zie ik.

Ik heb zelf ook de overstap gemaakt naar digitaal. Ik had alles analoog aangestuurd en schakelde met railcontacten en relais  de hele baan via een zelf geschreven programma in QBasic. Zie mijn site. Ik deel graag even mijn beleving bij die overstap van analoog naar digitaal en in mijn geval ook van M-rails naar C-rails.
- C-rails vind ik geweldig, rijd beter dan mijn oude versleten M-rails, minder geluid, makkelijker om terugmelders te maken en niet meer van die onbetrouwbare railcontacten.
- De overstap naar digitaal vond ik het waard vanwege de rij-eigenschappen. Met name heel langzaam rijden gaat veel beter en mooier dan met analoog en ik vind de treinen vaak toch al veel te hard rijden op modelbanen. Maar digitaal is wel heel erg storingsgevoelig. Vuil op rails en wielen waardoor de boel hapert, je wordt er moedeloos van. Maar ik ben dan ook veel met scenery bezig dus niet de 'schoonste' hobbyist voor het spoor.
- Het automatisch rijden ben ik gaan doen met Koploper. Daar moest ik erg aan wennen. Ik had een hele andere aanpak met mijn software en vond de gebruikersinterface niet goed. Maar na gewenning is het wel een heel mooi pakket en kun je er alles mee denk ik. En ik kan nu makkelijker geluidsbestanden aansturen met de software dus niet alleen geluid uit de locs (die je snel zat wordt) maar juist ook omgevingsgeluid laten horen als vogels, schapen, kerkklokken etc. Dus monteer speakers onder de baan.

Heb je wat om over na te denken tijdens de verbouwing :).
Re: St. Martin loods houtzagerij
Dag iedereen,

Na veel wikken en wegen heb ik besloten de baan lekker analoog te houden. De reden is dat ik hoor dat de baan dan storingsgevoelige is, maar ook om de aanpassingen die moeten gebeuren (alle locs ombouwen etc.)

Momenteel ben ik me in theorie over elektronica aan het verdiepen. Hiervoor ben ik in de leer gegaan bij mijn achterbuurman, welke altijd reparateur was in tv?s en radio?s.

Momenteel verdiep ik me in de werking van transistor en IC circuits. Als leerproject ga ik eerst een regelbare voeding bouwen. Hiervan worden zowel AC en DC spanningen én stromen geregeld met transistoren. En waardes zullen op digitale displays afleesbaar zijn. Dit is zowel een project om van te leren, alswel een project om een handig hulpmiddel voor deze hobby te bouwen.

Ik ben nu geregeld wat aan het prutsen met wat kleine schakelingetjes, puur om de werking er van beter te kunnen begrijpen.

Dus heel direct ben ik nog niet weer bezig met de baan, wel ben ik bezig mijn elektronica kennis op te bouwen en dit straks weer toe te kunnen passen voor de modelbouw :)

Mogelijk dat ik tussendoor wat scenery projectjes oppak. Dat kan altijd. Dus wellicht nog wel af en toe een update komende tijd...

Re: Nieuwe leerschool
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe leerschool
Leuk Martijn, dat je die mogelijkheid pakt; daar wordt je nooit slechter van. Ben benieuwd hoe je voeding wordt, leerzaam én handig project!
Re: Nieuwe leerschool
Daar ben ik zelf ook heel benieuwd naar Hans, eens zien wat dit project gaat brengen.
Re: Nieuwe leerschool
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe leerschool
Ik ben ook benieuwd wat je project gaat brengen. Ik zal een tip geven, ac en transistors gaan niet werken (zijn als het ware schakelbare diodes)
Re: Nieuwe leerschool
Hallo allemaal,

Eventjes een kleine update vanuit deze hoek.

De afgelopen  weken heb ik veel tijd gespendeerd in het creëren van een fatsoenlijke werkplek om onder andere deze hobby  goed uit te kunnen voeren. Hiertoe heb ik wat aanpassingen gedaan in de ruimteindeling van mijn hobby ruimte.

Zo is er een stevige tafel in gekomen die zware apparatuur kan dragen dit omdat ik mijn muziek apparatuur naar een andere plek heb geplaatst.

Zo kwam er een zee va  ruimte bij op twee andere bureaus, waardoor ik nu ook twee bureaus vrij heb in een L vorm, om aan te werken.

Boven één van deze bureaus heb ik ladekasten gemonteerd voor kleine electronica onderdeeltjes als weerstanden, condensators, ic tjes, ledjes etc.

Ook heb ik een koolfilter afzuiging gemaakt, om niet in de soldeerdampen te zitten werken.

Verder mijn boeken, mappen en naslagwerk uitgezocht en geordend. De rest moet gaandeweg nog vorm gaan krijgen, maar het begin is er. Zal vanavond wel een foto plaatsen...
Re: Nieuwe leerschool
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe leerschool
Klinkt alsof je goed bezig bent >:-D.
Re: Nieuwe leerschool
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe leerschool
Foto's ?
En s.v.p. ook plaatsen in mijn werkplek klik hier

groet
Harald
Re: Nieuwe leerschool
Zoals gezegd even een paar plaatjes geschoten. Het leuke vind ik zelf, dat de werkplek uitzicht op de baan heeft. Dus altijd wat te kijken en het heeft een mooi diepte effect.

Er komt nog meer apparatuur bij, een lab voeding ga ik zelf bouwen en ik denk dat er nog een oscilloscoop komt. Verder maak ik nog iets waar ik penselen, potloden, mesjes en weet ik wat voor knutsel gereedschap o erzichtelijk kan opbergen. Onder een van de werkbladen heb ik twee ladenblokken van elk drie laden. Deze zitten al haast vol met electronica spulletjes. Onder de baan staan ladenblokken met knutsel spullen  en een ladeblok met treinonderdelen etc. Dan nog een hobby krat met groen materiaal, turf en bomen etc. En een krat met karton, balsa hout, stokjes, muurvuller, kortom van alles voor het bouwen van gebouwtjes. En dan nog kratjes met verven en penselen. Ben gewend om bij ieder soort werk een krat erbij te pakken met de benodigde spullen.

Dus eigenlijk hoef ik alleen maar gereedschappen bij mijn werkplek te hebben staan en verder alleen het materiaal waar ik op dat moment mee bezig ben.
Re: Werkplek gecreëerd
Lid sinds: 2014

offline
Re: Werkplek gecreëerd
Ik zie hier op de foto's een hele hoop bekende voorwerpen die ik ook dagelijks tegen kom en waar ik ook mee werk(en waar ik tevens de schuur vol mee heb liggen :D)en idd kun je van een bruin en witgoed monteur veel leren.
Heb ooit zelf nog eens stage gelopen bij een EP winkel maar dat is eeuwen geleden.
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Wie wat bewaart heeft wat  ;) soms moet je rommel wel wegdoen als het zich teveel op gaat stapelen. Als je je huis niet meer in kan dan moet je achter de oren gaan krabben :O niet dat dit hier zo is :P
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Opslag is niet zo'n heel groot probleem op het moment,mijn ouders hebben een opslag schuur van ongeveer 480 m²
Daar ligt dan ook meer het grote spul auto onderdelen,diverse lengtes en diameter pvc buis vijver filters en toebehoren.
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
 @citaat
Kun je van je ouders niet een stukkie vloeroppervlak van 50M2 lenen en daar een mooie treinbaan bouwen?
Kun je altijd nog verder uitbreiden en je "rommel" staat lekker dichtbij.  :-)
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Mooie werkplek hoor
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Die werkplek had ik veel eerder moeten maken, ideaal om een vaste knutselplek te hebben. Oppassen is wel om niet te veel te laten liggen zodat het zich opstapelt.

Wel moet ik voorlopig heel rustig aan doen, loop al een tijd met rugklachten. Een MRI heeft nu uitgewezen dat er een viertal tussenwervelschijven in verschillende mate zijn versleten, hierdoor nu op drie plekken een uitstulping. Loop al een tijd met zenuwpijn in linker been. Nu is de oorzaak bekend en heb ik van de week een spuit in de rug gekregen om de zenuwpijn te verminderen. Hopen dat het gaat werken. Iig voorlopig geen gekruip onder de baan etc. Moet zo veel mogelijk onbelast bewegen dus veel lopen en fietsen etc. Hopelijk betekent het niet het einde van een mooie hobby, eerst maar eens zien dat de pijn onder controle komt, door die zeurende pijn heb ik ook veel minder plezier in het knutselen. Als dat nu eens weg was zou het plezier ook wel weer meer terugkomen. De tijd zal het leren.
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Beterschap, Martijn en ik  :thumbup: voor je  ;)

Vooral lopen is belangrijk, ook al kan dat lastig zijn.
(spreek -helaas- uit ervaring  :? )

Grtz Tony
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Van harte beterschap Martin. Veel  bewegen ( kalm aan) doet wonderen
Grtz
Wim
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Dag Martijn.

Een fatsoenlijke plek om te werken is essentieel.
Mijn eerste baan was net zo groot als de kamer.
Tijdens de ruwbouw is het nog geen probleem,
maar wanneer er treintjes en grof gereedschap
gelijktijdig aanwezig zijn is het wachten op problemen ... :confused:
Je hebt een fijne werkplek voor de hobby gecreëerd  :thumbup:

Sterkte met jouw been en mocht je je vervelen:
hier een hele lijst met uiteenlopende films met treinen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Hoi Martin,

Prachtige werkplek, is perfect om een werkplek te hebben naast je baan.  Jammer dat je rug roet in het eten gooit. Ik hoop van harte dat de spuit zijn werk gaat doen en dat je pijn weggaat of sterk verminderd. Ik weet hoe het voelt om met rugpijn te lopen. Ik ben destijds op therapie geweest om mijn rug te versterken d.m.v. oefeningen. Dat helpt wel moet ik zeggen. Maar als er uitstulpingen zijn geconstateerd.... :(
dan zal dit wel een ander staartje krijgen (operatie op termijn?).
In ieder geval goed blijven bewegen is belangrijk. Veel sterkte ermee.

Groet Ronald  :)
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Martijn,
Beterschap toegewenst.

Groet Michel
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Dag allemaal,

Jullie hebben al een tijd niks meer van mij en van mijn baan gehoord. Dit heeft een paar redenen. In Maart ben ik geopereerd aan een hernia in mijn rug. Deze is inmiddels aardig genezen maar de rugslijtage blijft. Dit heeft als gevolg dat ik veel dingen weer pijnloos kan doen🙂, maar heeft ook jet gevolg dat ik een aantal andere dingen niet meer ja  doen omdat de bewegelijkheid in mij  onder rug weg is.

Een van die gevolgen is dat ik niet meer goed onder de baan kan komen. Hierdoor kan ik de baan niet goed afbouwen en onderhouden.

Daarnaast ben ik erg veel verder aan het komen met buizen electronica en vind dit erg leuk om te doen en kan ik wel doen vanachter een werktafel.

Dit heeft mij na lange tijd dubben besloten om de baan St. Martin af te breken. Het is jammer. Jammer dat het dan nooit afgekomen zal zijn en misschien ook jammer va  het werk. Maar.... ik doe de treinspullen niet weg, ik probeer zo veel mogelijk zelfbouw gebouwtjes en dergelijke te sparen. Ik ga zien dat ik een stukje van het bedieningspaneel bewaar. Met de gedachte om in de toekomst nog wel eens een smalle en lange mudulebaan op te zetten,  want dan hoef ik niet ver te rijken. Het zal dan iets zijn wat snel en gemakkelijk op te bouwen is, en bijvoorbeeld een week kan staan om dan weer compact op te bergen voor een tijd. Ook maak ik nog wel een vitrine  oor de treinen.  Dus helemaal weg zal het niet  zijn.
Ik heb veel geleerd van de inbreng hier op het forum, Dank daarvoor. Ook heel veel geleerd door het bouwen van deze baan, ook van de fouten. Ik zal wel lid van dit forum. Blijven, de interesse blijft immers. Alleen voorlopig niet met heftige baan bouw verslagen😉
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Martijn,

Heel spijtig om te lezen dat je gezondheid de reden is om je baan af te breken.
Misschien zijn smalle lange maar ook zeker hoge modules de oplossing zodat je toch kan blijven genieten van de mooie hobby.
Succes met afbreken en met de misschien snelle bouw van de module(s).

Groet Michel
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
Hoi Martijn,

Jammer dat je rug je parten speelt, niet alleen bij de hobby maar ook in het dagelijkse leven zal er het nodige veranderen.
Dat de baan is afgebroken is natuurlijk jammer maar jij houd de spullen wel in je bezit en denkt er al over om iets te bouwen waar je wel goed bij kan.
Het treinen virus gaat toch niet uit je bloed en er zal heus wel weer iets leuks voor in de plaats komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Bedankt voor de reacties. Intussen is het afbreken begonnen en is er al een aanzienlijk deel weg. Altijd vreemd idee dat wat je in jaren opbouw, in enkele uren te demonteren is. Een aantal onderdelen heb ik er heel uit kunnen halen zoals de zelfbouw gebouwen, bomen en tunnelportalen.
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Ik zal tzt foto's van het afbreken posten, al is het een beetje een triest aanzicht. Het leuke nieuws is dat deze ruimte opnieuw goed gebruikt zal worden voor hobby toepassingen😉

Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Hallo Martijn,

Dit is inderdaad jammer! :-( Je benaderd dit gelukkig wel nuchter zodat je toch ook wel lichtpunten ziet in een andere invulling van de beide hobby's. Is ook de enige manier want als je gewoon lekker kunt ontspannen met andere zaken dan jouw werk omdat je de hobbyruimte aanpast aan de nieuwe realiteit dan kun je weer lekker klungelen in jouw mancave! :thumbup:

Wat betreft kleinere makkelijk bereikbare banen zijn genoeg voorbeelden te vinden. Een van mijn favoriete auteurs, Karl Gebele, wil ook niet meer anders en geeft daar veel voorbeelden van in diverse bladen. Uiteraard ook hier op het forum genoeg voorbeelden zoals van bijvoorbeeld iTom. Kleine banen zijn ook sneller klaar, dus voordat jij je gaat vervelen bij jouw eigen baan kun je al weer iets nieuws gaan bouwen! :D

Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Jammer Martijn, je was een boeiende baan aan het bouwen. Maar ook heel begrijpelijk.
Bedankt voor je bericht, af en toe wordt t opeens stil in bepaalde topics en dan is t fijn om de reden te weten.
Succes met de buizenhobby; kan je ook relatief eenvoudig FM-zenders mee bouwen >:-D.
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Buizen, ga je daar versterkers mee bouwen? Audiofile aspiraties?  Lijkt mij leuk  :thumbup:
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Hoi Martijn.
Bijzonder jammer om zo'n mooie baan in aanbouw af te moeten breken.
Maar ja, je rug (en dus je gezondheid) is belangrijker om goed te houden en je hebt ook al een andere hobby om je uit te kunnen leven.

Veel succes en sterkte met afbreken, gezondheid en nieuwe hobby.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Hallo Martijn,

Vervelend dat je door je gezondheid je baan moet afbreken.
Ik heb met plezier je activiteiten gevolgd.
Dank voor het delen.
Succes, plezier met de buizen.

Groet, Erik
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Hoi Martijn,

Allereerst fijn om te lezen, dat je weer pijnloos bepaalde dingen kunt doen  :thumbup:
En goed, dat je je richt op de dingen die wél kunnen !
Dat je huidige treinbaan daar niet meer bij hoort is jammer, maar er zijn genoeg alternatieven en jouw creatieve geest zal vast wel weer leuke dingen bedenken.
Gaan we hier vast wel zien  ;)
( Hoop ik toch, want ik geniet/genoot met volle teugen van jouw brouwsels )

Mijn laatste banen zijn vanwege de herniaproblemen ook zo gemaakt, dat ik niet meer hoef te kruipen of ongemakkelijk zitten/bukken/draaien en dat bevalt prima !
En alles in kleine - niet belastende - stapjes doen.

Meerdere hobby's hebben is altijd goed; is het ene wat minder, kan het andere wat meer.

Grtz Tony

Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Martijn, jammer dat het zo moet lopen, een geluk dat je ook nog een andere hobby hebt en wie weet komt er nog eens een kleiner baantje waar je makkelijk bij kan.
Ik heb nog steeds geen spijt van het baantje waar ik nu mee bezig ben, misschien voor andere niet de baan van hun dromen omdat er niet rond gereden kan worden maar dat is nu voor mij geen probleem, ik geniet van het bouwen, kan overal makkelijk bij en het rangeren geeft mij veel voldoening.

Geniet verder van je andere hobby en het leven.  :)
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Hoi Martijn,

Vervelend om te moeten lezen dat je je baan moet afbreken.
Gelukkig geef je zelf al aan dat je op een andere manier toch met de hobby verder gaat.

Belangrijk is dat je gezondheid de goede kant op gaat ook al wordt je niet helemaal weer de oude wat natuurlijk erg vervelend is.

Henk
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Dag Martijn.

Gelukkig gaat het inmiddels beter met de rug en de algehele gezondheid :thumbup:
Je bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste die een modelbaan
gaat afbreken omdat de lichamelijke vereisten inmiddels verdwenen zijn.

Wellicht kan Ronald jouw ook inspireren met zijn versie van een vitrine: klik
Dat geeft gelijk de mogelijkheid om jouw materieel fraai op een foto te zetten :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin. Einde van deze modelspoorbaan
Dag allemaal. Een tijdje geleden gaf ik te kennen dat de baan zou worden afgebroken. Dit is inmiddels ook gebeurd.  Het was een vreemde gewaarwording dat wat in jaren was opgebouwd, in enkele dagen afgebroken werd. De modelbaan spulletjes heb ik netjes in plastic afgesloten bakken op zolder bewaard. Sommige delen kon ik er heel uit halen, zo zijn alle zelfbouw gebouwen  gespaard gebleven, als ook één bedieningspaneel  in zijn geheel. Van het grote bedieningspaneel heb ik enkel het drukknoppen paneel met de ledjes bewaard. Ook enkele delen van  de achtergrond is gespaard gebleven, en ga ik in jet raamkozijn monteren als herinnering.

Nu ben ik af en toe bezig om de ruimte geschikt te maken voor de nieuwe hobby. Hier at foto's van de afbraak...
Re: St. Martin. Afbraak baan
Nu de baan er uit is, heb ik er stellingkasten in gezet. Een deel van de modelbaan onderbouw, heb ik omgebouwd tot  extra werktafel.

Één schakelkast blijft en hergebruik de schakeling met noodstoppen. Deze komen bij de werktafels om bij een noodsituatie alle spanning af te schakelen. Ook schakel ik hier straks alle aanstoten met stopcontacten. Zo blijft er nooit een soldeerbout etc. Aan staan.
Re: St. Martin. Afbraak baan
De ruimte is nu een fijn verlengstuk van de andere naastgelegen ruimte, bied nu veel opbergruimte en een extra werktafel. Ook veel meer kastruimte.

Ben verder druk met restauratie van buizen radio's en versterkers. Bedoeling voor de nabije  toekomst is ook wegenbouw. Zowel gitaar- als hifi versterkers. Allen met buizen.

Hiermee sluit ik dit topic af. Dit is geen definitief afscheid, ik blijf nog lid van het forum en heb wel de intenties ooit nog een module baantje te bouwen en zal als het zover komt, dit delen op dit mooie forum. Verder lees ik nog steeds af en toe de topics en reageer soms ook. Ik bedank iedereen voor de bijdragen, tips en motiverende reacties. Heb er een erg leuke tijd aan gehad!

Tot kijk!
Re: St. Martin. Afbraak baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin. Afbraak baan
Blijft jammer dat we geen leuke updates meer van je gaan krijgen. Maar ja, tis nie anders.
De buizenhobby blijft ook erg intrigerend, dus veel succes daarmee! Ik heb hier ook nog een buizenradio staan. Jaren geleden op een rommelmarkt gekocht met wat problemen maar na één berichtje naar Philips kreeg ik destijds (is al wel 25 jaar geleden; time flies) tegen "kopieerkosten" een compleet documentatiepakket (schema's maar ook tekeningen van de opbouw, componentlijsten etc.) van de betreffende radio thuisgestuurd! Topservice! Problemen werden eigenlijk stuk voor stuk veroorzaakt door uitgedroogde condensators.
Veel plezier met de hobby enne, mocht je ooit een Philips BX 640 A met problemen op je werkbank krijgen dan geef je maar een seintje!
Re: St. Martin. Afbraak baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin. Afbraak baan
 @citaat Hier dezelfde ervaring Hans:
Mijn zwager vroeg mij of een Philips bakelieten radio (BX 135), die hij ooit van zijn oma had gekregen, nog te redden viel.
Wat bleek: alle componenten aan de bovenzijde van de montageplaat waren nog aanwezig, maar de rest was er uitgeknipt.
Het was lang voor het bestaan van het internet, maar via via kreeg ik een tip over het bestaan van het 'Schaduwarchief' van Philips.
De acceptgirokaart voor fl 7,95 aan kopieerkosten zijn door mijn zwager voldaan en ik heb in 'mijn archief' gezocht naar de
ontbrekende componenten: koolweerstanden, condensatoren, 24V lampje, luidspreker en snoer met bakelieten stekker.

Ook voor reparatie van een tweetal reel to reel tape recorders heb ik dit archief later nog eens kunnen raadplegen.
Het archief is hier te bereiken: klik Verder veel plezier toegewenst met deze hobby, Martijn! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin. Afbraak baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin. Afbraak baan
Hoi Martijn,

Een mooie afsluiting van je baanbouw-topic, al mocht je van mij gerust je buizenversterkers en -radio's avonturen hier ook laten zien  ;)
Heerlijk was dat vroeger; naar de plaatsen van de zenders op zo'n radio turen en aan de zenderknop draaien en dan de buitenwereld te horen  O:-D
De buizenversterkers die ik voor mijn gitaar had leverden het mooiste geluid op, maar ook stroom op mijn snaren ( omgebouwde radio ) en een versterker die tijdens een repetitie voor onze neus in de fik vloog ( een oude Echolette )  >:-D

Je hebt in ieder geval een mooie en knusse hobbyruimte gecreëerd  :thumbup:
Daar zal het vast en zeker goed toeven zijn !

Fijn ook, dat je gewoon op het forum blijft !

Grtz Tony
Re: St. Martin. Afbraak baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin. Afbraak baan
Én niet te vergeten de FM radiozenders uit de jaren 70/80. Hofstad radio hier in Den Haag kon de CV wel uit laten >:-D. Vooral de warmte in het statige pand aan de Laan van Meerdervoort met de 30 meter (!) hoge zendmast herinner ik mij nog goed. Mooie tijd was dat :D.