Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update september

Zeker open laten die loods, Martijn ! Dat is een heerlijke sfeermaker en eyecatcher   :P
Dat idee met die knoop vind ik ook geniaal  :thumbup:

Grtz Tony
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: St. Martin update september
Hi Martijn,

Leuk informatief draadje heb je en mooie "schakelkasten".
Alleen een spanningsregelaar aan een trafo vastschoeven dat kan niet (De massa van de regelaar zit dan ook aan de trafo) een eigen koelplaatje. Maar op z'n minst nog de draden isoleren met een stukje krimpkous.
#92 en #94

groet
Harald
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update september
@citaat leg eens uit, wat is het probleem?
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: St. Martin update september
 @citaat
Lijkt mij duidelijk wat er staat.
(Maar goed, ff per ongeluk aan een draadje trekken en je hebt sluiting)

groet
Harald
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update september
@citaat
stukje krimpkous kan inderdaad geen kwaad, Harold.

alleen een spanningsregelaar aan een trafo vastschoeven dat kan niet (De massa van de regelaar zit dan ook aan de trafo)
natuurlijk zal een koelrib (mits je ook nog koelpasta gebruikt) beter koelen, maar voor de rest is er echter geen enkel probleem mee.

maar laten we niet te veel verder zeuren over een bericht van bijna 4 jaar (!) geleden en bovendien weet Martijn op E-gebied prima waar hij mee bezig is volgens mij.
op modelbouwgebied weet hij dat trouwens ook, getuige de schitterende loods die hij momenteel bouwt, dus laten we maar weer on-topic gaan in het hier-en-nu!
Re: St. Martin update september
Dag Harald. Dat wat je zegt over de massa van de spanningsregelaar zou zo maar eens kunnen kloppen. Heb toen niet gedacht dat de lip met het oog, ook de massa van de gelijkspanning zou kunnen zijn. In dat opzicht is dat dan niet zo handig om die aan de massa van een trafo te zetten.. al werkt het al een paar jaar zonder problemen. Bedankt voor de tip en ik ga er naar kijken. Krimpkous is daar idd. Ook wel beter, al is het een afgesloten kastje. Normaal pas ik dat overal toe dus ik weet eigenlijk niet waarom ik dat hier niet heb gedaan.
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update september
Hoi Martijn en Harold.
Die lip is inderdaad verbonden met het middelste pootje en dus met de massa. En dan ís de massa van je DC dus met het frame/lamellenpakket van de trafo verbonden, maar so what? Ik weet niet of je de trafo geaard hebt; in dat geval is nu dus ook je min geaard. En ook daar is nog steeds niks mis mee.
Er zijn zat "fabrieks-voedingen" waarbij de stabilisator ter koeling op de metalen behuizing is geschroefd, en in de meeste gevallen zal deze metalen behuizing ook nog geaard zijn. Zelfde situatie.
Re: St. Martin update september
Momenteel voor de verbouwing thuis ook met nevenprojecten bezig. Zo ben ik begonnen met verlichtings armaturen zelf te bouwen voor in huis. Beetje industriële look. Goh hoe kan Het ook and
ers  :D

Het is geen modelbouw maar toch wel leuk en leerzaam. Een uitdaging was de aarding, welke ik op meerdere plekken aan de binnenkant van de buis heb gesoldeerd.
Re: St. Martin update september
En dan ziet de werkbank er ineens zo uit.  8o
Vanochtend eerst maar eens opruiming gehouden voor het volgende project.. Vandaag was ik vrij omdat mijn beide kinderen jarig zijn. Dit hebben we vanmiddag gezellig gevierd met familie.

Ook heeft mijn nichtje van drie de modelbaan met grote belangstellende ogen aanschouwd. Altijd mooi als kinderen de magie van een modelbaan mogen ervaren.
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update september
"Beetje industriële look", laat dat "beetje" maar weg haha. Ziet er gaaf uit, en leuk om zelf te maken; in de retro-design-winkel betaal je er een vermogen voor (als ze ze al zo mooi hebben...).
Heb je die beschermkorven ook zelf gemaakt?
Re: St. Martin update september
Nee de korven heb ik van Ali babba en alle koppelingen heb ik natuurlijk ook niet zelf gemaakt en gekocht bij een ijzerboer.
Re: St. Martin update september
Vanmiddag wilden de buren eens de modelbaan zien. Voor de buurjongens de treinen weer laten rijden. Wel jammer dat er dan uitgerekend nu van alles mis ging. Een loc bleef op een blok staan met alle gevolgen van dien. Drie treinen op elkaar. En uiteraard onder de berg. Vanavond de ravage weer uit elkaar geplukt en weer laten rijden. En wat denk je? Gewoon zonder problemen. Wel jammer van vanmiddag dan.
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update september
 @citaat Klinkt bekend, Martijn  :D

Hoort er gewoon bij, blijkbaar.....

Grtz Tony
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin update september
Bij een goede demo gaat alles fout. Het is zo balen, het gebeurt mij ook vaak. Of alles rijdt perfect en dan pak je de camera om er eens een mooie opname van te maken en dan...  >:-D
Re: St. Martin update september
Kennelijk ben ik niet de enige waar bij het op de baan wel eens fout gaat :P lastig blijft ook dat de kids allemaal andere snelheden hebben. Wanneer je de trafo zo afstelt dat loc A op perfecte snelheid rijdt, dan gaat loc B weer te snel en loc C te langzaam etc.

Of je moet met meer van hetzelfde type locs gaan rijden, maar dat is geen optie. Nou ja dit hoort dan gewoon bij analoog rijden. Anders moet ik naar digitaal laat dat wil ik (nog) niet.
Re: St. Martin update september
Omdat ik voor de verbouw van het huis met een brandmeld systeem bezig ga, zit ik er ook serieus aan te denken om de modelbaan ruimte ook te voorzien van rookmelders. Je weet het immers maar nooit met al die elektronica in combinatie met een licht ontvlambare houten constructie....

Ik dacht er aan om boven de baan een rookmelder te plaatsen en één of twee onder de baantafel. Voor mij is het een kleine moeite om de installatie naar de treinenkamer uit te breiden.
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin update september
Zal de brandmelder niet af gaan met de rookwolken van de soldeerbout?
Re: St. Martin update september
of misschien door de rookgenerators in je loc's en fabriek's schoorsteen :)
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update september
Naast rookmelders heb ik op iedere verdieping ook een brandblusser staan  ;)
( is ook een goed wapen ter bestrijding van inbrekers  :D )

Grtz Tony
Re: St. Martin update september
 @citaat

Tony,

Gebruik je dan de brandblusser als slagwapen of spuit je hem leeg op de inbreker.
Re: St. Martin update september
Ik veronderstel beide eerst leeg spuiten en vervolgens boenk met de blusser. :)
Re: St. Martin update september
Henk, bij soldeer werkzaamheden zet ik de centrale in test modus. Of alleen de lus waar de rookmelders van de ho byruimte op zitten.

Een brandblusser hangt er al wel.
Re: St. Martin update september
De zagerij is iets verder gevorderd. De spanten en staanders zijn op maat gemaakt en een paar wanden zijn met planken gepotdekselt. Ook zit er glas voor de ramen.

Verder ben ik bezig met de verlichting voor in de loods. De volgende stap is het op kleur brengen van het houten geraamte.
Re: St. Martin update september
Vanavond heb ik de loods weer wat meer kleur gegeven. Hij moet nog deels geweatherd worden dat wel. Maar ik laat eerst deze kleurlaag drogen.

Hierna kan de verlichting er in en kan het dak er op. Ook moet er nog van alles ingebouwd worden zoals werkbanken en meer pruttel. De buitenkant moet ook nog worden afgewerkt en worden gedetailleerd.
Re: St. Martin update september
De buitenkant wordt nog voorzien van kozijnen en en stuclaag.
Re: St. Martin houtzagerij loods
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin houtzagerij loods
Dat is een gaaf stukje werk! Wordt een mooi sfeerdingetje op je tafel. Kun je wat vertellen over de materialen die je hebt gebruikt? De kozijnen, is dat ijzerdraad? Dat ronde raam is ook goed gelukt. Niet bang dat het karton krom gaat trekken als de stuclaag er op gaat?

Ik volg je op de voet! ;)
Re: St. Martin houtzagerij loods
Henk, voor de ramen heb ik dun draad gebruikt van 0.8 mm2 en deze plat geslagen. Vervolgens op de kruisingen gesoldeerd. Om de ramen heen heb ik plankjes gemaakt van dun balsa hout. Verder is er voor de onderbouw klei gebruikt, karton voor de binnenmuren die met muurvuller aan de binnenkant zijn gestuct. De zware houten balken zijn XXL bbq prikkers. Het hout tussen de sporen is eveneens balsa hout, zo ook de gepotdekselde planken. Betonvloer en bestrating is weer van klei. De straatstenen zijn gestempeld in de klei met het kunststof gedeelte van een Twin adereindhuls
Re: St. Martin houtzagerij loods
Voor het stucen gebruik ik een dun laagje muurvuller. Het kromtrekken is minimaal al was één muurtje wel wat gaan vervormen. Dit omdat de dakconstructie er aan één kant nog niet inzat. Uiteindelijk deze wand wel weer in vorm gedwongen gekregen. Waarschijnlijk is dit niet door de muurvuller gebeurd (want die hard erg snel) maar door nattigheid van het schilderen of door de klei van de fundatie waar het geheel op staat.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Inmiddels ben ik iets verder met de loods. Ik heb van kerstbelletjes en leds lampen gemaakt, deze mat groen geverfd en in de loods geplaatst. Dit ging nu nog aangezien het dak er nog niet op zit.

Gisteravond de verlichting even op een 12VDC spanningsbron aangesloten en zie onder het resultaat!

De vijf lampjes, ieder 2,4V heb ik in serie. Ik gebruik 12VDC op de baan voor verlichting. Met vijf leds in serie hoef ik dan geen weerstand te gebruiken. Scheeld weer.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Mooie verlichting, Martijn 👍.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij

Je project is om van te smullen, Martijn  :P

Ik vind de combi van de muren en balken erg mooi, de spinnenwebben denk je er vanzelf bij !

Grtz Tony
Re: St. Martin loods houtzagerij
Dank je wel Hans en Tony. Dit projectje is eigenlijk heel anders begonnen dan de chalets die ik heb gemaakt. Want daar had ik precieze gegevens verzameld voor dat ik bouwen ging. Nu is dat helemaal niet zo. Mijn kinderen wilden van karton een huisje maken zoals ik daar vaak mee bezig ben. Dus om hun op weg te helpen ben ik ook maar gewoon iets gaan maken, zonder dat er echt een ander doel voor was. Wel dacht ik, laat ik het voor de uitdaging eens omkeren en de detaillering aan de binnenzijde maken in plaats van altijd maar aan de buitenkant.

Mij  kinderen hadden het twee uurtjes later voor gezien met bouwen. Één dag later had ik wel ideeën om dit verder te gaan uitwerken. En tot zover is het dan tot nu gekomen. Binnenkort verder met plakplaten.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Martijn

Wauw hoe maak je het, ik vind het erg mooi gemaakt  :warning: :warning:
Re: St. Martin loods houtzagerij
Vanavond heb ik nog een paar betere foto's van de loods weten te maken. Ik ben er door andere zaken nog niet verder mee gekomen...

De verlichting geeft wel sfeer aan het geheel. Eerste golfplaten liggen al wel klaar in de loods, zie je ze? Nog nieuw en blinkend.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Prachtig. Fotograferen is ook een kunst.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Nou Henk, deze foto's zijn maar gewoon met de telefoon gemaakt. ;) niks geen telelens of bijzondere camera etc
Re: St. Martin loods houtzagerij
Ik heb ook alleen maar een telefoon waarmee ik fotografeer Martijn...voldoet voor mij prima.

groet Ronald  :)
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
De gebruikte apparatuur bepaalt niet de kwaliteit van de foto maar de fotograaf.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Het is inmiddels al weer het einde van het jaar, zo snel als de tijd dit jaar leek te gaan is gewoon niet bij te houden...

Voor ons als gezin was het een erg bewogen jaar. Een grote verbouwing aan de woning voerde de boventoon, welke nog niet geheel klaar is en nog wel even tijd in beslag zal nemen,  ook in het nieuwe jaar.

Het resultaat is er dan ook zeker naar. De bovenverdieping is bijna verdubbeld in woonruimte en wordt zeker heel mooi. Naast dit, is het momenteel op het werk ook zeer druk en vergt veel energie.

De keerzijde hiervan is, dat er aan de hobby's nauwelijks tijd is besteed. Zelfs zo weinig dat er sinds de laatste update nog niks meer is bijgebouwd voor de baan.

Wel heb ik een paar grootse plannen  voor als er weer tijd komt om aan de hobby te besteden. Het eerste wat ik dan ga doen, is een goede werkplek inrichten. Deze werkplek moet geschikt zijn om zowel met electronica als met modelbouw bezig te zijn.  Hiervoor ben ik al wel spullen aan het verzamelen. En ik heb een indelingsplan gemaakt, dusdanig dat mijn gitaarspullen ook kunnen blijven staan in deze ruimte.

De hobby om met elektra en elektronica bezig te zijn gaat verder dan alleen de modelbaan, dus moet de werkplek daar op op voorbereid zijn. Met het sinterklaas feest heb ik al een mooi regelbaar soldeerstation gekregen en ik heb al wat meer spullen om de werkplek in te richten. Zelf ga ik een regelbare voeding bouwen als eerste project op de nieuwe werkplek en de spullen daarvoor heb ik bijna allemaal al in huis.

Verder blijkt mijn achterbuurman hoogleraar te zijn in de electronica techniek en maakt zelfs examenopgaven etc. Hij bood aan om me het een en ander te leren over elektronica  :D

Hier kan ik erg naar uitkijken om straks mee te beginnen. ik zie dit als een goed zijpad van deze hobby, je leert zo weer dingen bij en kan het vervolgens weer oa in de modelbouw toepassen.

Voorlopig nog genoeg plannen  en genoeg te doen dus!

Maar allereerst wil ik ieder heel goede feestdagen wensen en een zeer goed nieuw jaar! Met hierin veel geluk, gezondheid, vriendschap en veel passie voor de modeltreinerij!


Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Hoi Martijn, tja zo gaat dat bij een hoop modelspoorders hoor; zo doe je er een tijdje niks aan en vervolgens steekt het treintjesvirus weer in alle hevigheid de kop op. Af en toe "het geloof voeden O:-D" door een treinenbeurs te bezoeken wil ook nog wel eens helpen.
En soms moet er gewoon tijd gestoken worden in huis en werk zodat er daarna weer ontspannen kan worden in St.Martin.
Ik wens je iig fijne feestdagen en een mooi 2019!
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Martijn,

Ik ben dan wel niet in mijn huis aan het bouwen maar wel bij vrienden hun huis en door de lange werkdagen kom ik ook minder aan de hobby toe dan ik wil een probleem dat helaas bij vele van ons voorkomt.
Daarom lekker ieder uurtje pakken voor de hobby die je kan pakken en dan komt het helemaal goed. :)

Ook voor jouw en je gezin fijne feestdagen en een zeer goed 2019 toegewenst en ik zal wederom genieten van je update's in 2019.

Groet Michel
Re: St. Martin loods houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin loods houtzagerij
Hoi Martijn,

Een verdubbeling van woonruimte is de prijs van minder tijd voor wat anders zeker waard  :thumbup:
En een verbeterde werkplek leidt meestal ook weer tot meer inspiratie, motivatie, nieuwe ideeën en bouwlust  :P

Dat is ook goed voor ons ! :D Er zullen ongetwijfeld weer mooie dingen uit je brein en handen komen en dat inspireert ons dan ook weer.
Ik wens jullie ook alle goeds voor het nieuwe jaar !

Grtz Tony

( die ook een verbouwingsjaar had en ook nog niet klaar is )
Re: St. Martin loods houtzagerij
Daar heb je zeker gelijk aan Tony! Sterker nog, de ideeën komen nu al binnen borrelen :D

Sommige van die ideeën zijn wel een beetje drastisch en komen met flinke aanpassingen aan de baan. Maar zijn mogelijk de moeite waard gezien het speelplezier met de treinen.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Oké, ik zal mijn ideeën eens beschrijven.

Ik loop de laatste tijd te denken over een tweetal aanpassingen aan mijn baan. Allebei aanpassingen die makkelijk kunnen zijn, maar misschien ook minder makkelijk zijn dan ze lijken. Goed, genoeg er om heen geramd, dit zijn ze..

1. De baan voorbereiden op eventuele overstap naar digitaal rijden.


Even rust zodat ieder bij kan komen van de schrik.... :P

Nee serieus. Ik zou het gaaf vinden, wanneer ik ooit op een dag eens een digitale loc kan kopen en die met geluidfuncties en al over mijn baan kan laten rijden.

Goed. Nu heb ik al veel gelezen op dit forum en weet nu wat ik hiervoor zou moeten aanpassen.

- eerst trafo's vervangen voor witte
- apparte trafo voor schakelingen als seinen en wissels
- locs ombouwen of omwisselen voor digitale variant.

Bij dit laatste zie ik tegenop dus zou ik voor een optie willen gaan on mijn baan zowel digitaal als analoog te kunnen aansturen. Maar dit zijn slechts gedachten en zo ver ben ik nog lang niet. Wel wil ik beginnen met trafo's te vervangen. Dan kan ik in ieder geval nieuwere locs met decoder op mijn baan laten rijden, al is het nog maar analoog.
Re: St. Martin loods houtzagerij
2. Rangeer gebied.

Nu hen ik eens goed gekeken naar de lay-out van mijn rangeer gebiedje. Na eens goed nagedacht te hebben, kom ik tot de conclustatering dat er geen hout van klopt! :?

Ben gaan puzzelen en denk nu in de basis een véél beter railplan neer te kunnen leggen zodat er veel meer gerangeerd kan worden. Plus dat ik bestaand stationsspoor beter als omloopspoor jan benutten.

Spoortechnisch stelt deze aanpassing helemaal niet veel voor. Wel kan ik denk ik mijn paneel in de prullenbak gooien en een nieuwe maken. Daar wordt ik minder enthousiast van... :-(
Maar als ik kijk naar het eindresultaat en even vergeet hoe veel werk dat gaat worden, dan is er straks veel meer speelplezier in het rangeren.

En als dat ooit ook nog eens digitaal kan, is het helemaal mooi...
Re: St. Martin loods houtzagerij
Vanavond heb ik even voor de beeldvorming wat losse rails neergelegd op het bestaande rangeer tereintje. Zo als ik het hier heb neergelegd is ongeveer het basis idee.

Alle tips en ideeën zijn uiteraard welkom en zal ik overwegen. Ook als er ideeën, aanraders en afraders zijn wat betreft overstap naar digitaal.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Foto's ter verduidelijking.

Foto 1: omkeren an twee bestaande wissels, voor een logischer in- en uitrijden van het rangeer gebiedje. Bovenste spoor om met een rangeertrein te kunnen steken. Onderste spoor voor opstellen rijtuigen of parkeren van een lok.

Foto 2. Verderop 3 sporen voor opstellen rijtuigen. Hier wil ik kunnen wisselen van volgorde in rijtuigen om zodoende een trein samen te kunnen stellen..

Het is de bedoeling dat een rangeerloc een trein samen kan stellen en deze op het bovenste hoofdspoor kan parkeren. Vervolgens kan er dan een andere loc voor de trein geplaatst worden. Deze loc moet ook op het rangeerterrein geparkeerd staan tijdens rangeer werkzaamheden. Hiervoor wil ik meerdere blokken maken in de opstelsporen.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Voor de situatie op de laatste foto zit ik ook nog te denken aan een drieweg wissel. Om de opstelsporen parallel te laten lopen. Hierdoor blijft er wellicht voor een gebouwtje iets meer ruimte over. Al ben ik wel steeds meer over uit om geen hoge gebouwen voor de sporen neer te zetten. Dit om overzicht over de sporen te houden.

Re: St. Martin loods houtzagerij
Verder ga ik denk ik bijna alle gebouwen op de baan zelf bouwen en pas ik reeds gebouwde bouwpaketten niet toe op deze baan. Reden hiervoor is dat ik de bouwpaketten steeds minder mooi begin te vinden en ze niet meer zo goed bij de rest vind passen, omdat ze iets missen wat de eigen gemaakte gebouwen wel heeft. Wat dat dan ook moge zijn.
Re: St. Martin loods houtzagerij
Goed. Dat zijn dan de zaken die mij aan het brainstormen maken en die ik oppak wanneer ik weer tijd heb na het verbouwen van de woning.

Dus voor dan:
- werkplek maken
- rangeergebied aanpassen
- paneel layout aanpassen
- baan aanpassen voor digitaal of iig. Voorbereidingen daarvoor
- veel gebouwen zelf bouwen incl. Station
- verder met scenery