Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Ieder bedankt voor de reacties en tips.

Tony en Hans: er zit inderdaad een schuine lijn in de bergen aan de linker kant. En ik ben ook zoals Tony aangeeft overtuigd dat er te veel groen in zit en dat de boomgrens lager moet.

Ik ga er binnenkort weer aan sleutelen😉
Re: St. Martin update Maart, Film schakelen scenery.

Voor de scenery verlichting heb ik een kastje gebouwd waarmee ik een lader voor 12VDC accu's kan in- en uitschakelen. Ook is met succes het dimmen van verlichting getest. Hier een film :)

Re: St. Martin update Maart, Film schakelen scenery.
Voor bovenstaande had ik een kastje gemaakt met hierin de accu's, lader en relais voor het omschakelen. Hier een paar foto's.
Re: St. Martin update Maart, Film schakelen scenery.
Het is simpel maar het doet zijn ding goed :D
Re: St. Martin update Maart, Film schakelen scenery.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update Maart, Film schakelen scenery.
Allemaal geinig aangesloten, maar waarom accu's en acculaders (ja, om de accu's op te laden >:-D) en niet gewoon een gestabiliseerde voeding?
Re: St. Martin update Maart, Film schakelen scenery.
Dag Hanzi. Een gestabiliseerde voeding kon ook maar moest ik anders kopen. Dit had ik liggen en heb ik zodoende in elkaar geknutseld
Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd
gisteravond heb ik het hoge deel van de achtergrond opnieuw geschilderd, dit omdat me de Bergen nog niet aanstonden. Ik zal eerst een foto laten zien hoe het de vorige keer was...
Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd
nu laat ik foto's zien van hoe het is geworden... naar mijn bescheiden mening wel een stuk beter zo.
Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd
Dit was voorlopig de laatste update. Vanaf April gaan we serieus aan de woning verbouwen en daar zal vermoedelijk ieder uurtje vrije tijd in gaan zitten. Mocht er wel wat tijd over blijven voor de modelbouw, dan zal ik verder gaan met gebouwtjes bouwen van hout en karton. Er komt heus wel weer een tijd voor de baanbouw en dan zal ik het hier wel weer plaatsen ;)



Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd
Helemaal top zo, die achtergrond. Ziet er zeer geloofwaardig uit en loopt mooi door in de baan :thumbup:
Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd
Martijn,

Jouw gevoel bepaalt hoe de bergen eruit komen te zien en die zien er goed uit. :thumbup:

Succes met de aanstaande verbouwing van de woning. :) :thumbup:
Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update Maart, achtergrond veranderd

Hoi Martijn !

Wat je bescheiden mening m.b.t. de achtergrond betreft; die is geheel juist ! Een hele verbetering  :thumbup:
Verder met bewondering en weel plezier naar je filmpje gekeken en geluisterd  :P
Het hele elektronica en schakelwerk is voor mij abacadabra, maar het lijkt me heerlijk om lekker aan de knoppen te kunnen draaien !
Als collega-gitarist had ik graag met je meegepingeld en geïmproviseerd  :P Klinkt lekker ! Zou zomaar een Fender kunnen zijn, wat ik hoor.

Grtz Tony
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Dank je wel Tony. Gitaarspelen is ook een liefhebberij :P

hier nog een filmpje van een toeristentrein door de alpen. Getrokken door een BR 81



Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Door de week rijden hier alleen goederentreinen. De toeristentreinen rijden enkel in de weekenden en in de zomervakantie. Een helicopter heeft vandaag toevallig wat goederentreinen gefilmd op dit hoog gelegen traject.

Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
@Martijn
De filmpjes laten een prachtige baan in wording zien. :arrow: :thumbup:
en die achtergrond...... Niks meer aan doen.
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein

Hoi Martijn,

De snelheid van de goederentreintjes is veel beter.
Het in de berg filmen is erg leuk om te zien  :P

Meteen een veel beter beeld van hoe je baan er uitziet  :thumbup:

Grtz Tony
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
 @citaat Zekers! De film met de goederentrein is om te smullen :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Dag mede modelspoorders,

op de modelbaan wordt even door andere zaken niet zo veel meer gedaan. Wel ben ik begonnen om achter de schermen wat boompjes te produceren. Het voordeel is dat bij een paar enkele uurtjes tijd, deze werkzaamheden zo weer opgepakt kunnen worden en ik kan het ook zo weer aan de kant leggen. Zoals ik eerder al vertelde gaan we de woning verbouwen dus veel tijd zal er komend jaar niet zijn. Toch denk ik over de komende periode op deze manier een mooi aantal bomen te kunnen freubelen. Het begin is er met een twintigtal bomen (eerder gemaakte bomen niet meegeteld)

er is begonnen met het maken van boompjes van sisaltouw en ijzerdraad. Dit volgens de welbekende methode met de accuschroefmachine. De boompjes heb ik naderhand voorzien van schorspasta, een laagje bruine camouflageverf en loof. (donkergroene vezeltjes)

de boompjes heb ik tijdelijk even in een stuk styrodur plaat geprikt en bij de achtergrond gehouden om te zien of het gaat lijken. Een paar bomen ga ik niet begroenen om een enkele dode boom te imiteren.
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Verder is er nog wat grappigs gebeurd.

Ooit ben ik met het modelspoor virus aangestoken door mijn vader. Hij had een modelbaan op zolder in mijn ouderlijk huis en heeft later voor mij als acht jarige een baantje gebouwd. Veel later is alles naar mij toe gegaan. De eerste jaren hebben alle spullen bij mij op zolder gelegen tot voor een aantal jaren terug toen ik met deze baan ben begonnen.

Maar nu heb ik met de baanbouw, mijn vader weer aangestoken met het modelbouw virus. Laatst zijn mijn vader en ik samen naar de beurs in Zutphen geweest waar mijn vader wat spulletjes heeft gekocht. Nu is hij bezig met een nieuwe baan.  :D

Het thema wordt station zutphen, Marklin Analoog (mischien later digitaal) en veel zelfbouw (peronnen en stationsgebouw etc. Besturing analoog (reed contacten). Verder wordt het het tegenwoordige tijdperk.




Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Martijn

Mooie bomen heb je daar gemaakt, maar is de stam niet iets te dun naargelang de hoogte van de bomen of is dat gezichtsbedrog.
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Peter: sommige mogen een dikkere stam hebben. Moet wel zeggen dat deze boompjes op de achtergrond komen en bossen moeten  gaan vormen. Ik ga ook nog verder met het maken van bomen die op de voorgrond komen. Deze maak ik op een andere wijze zoals ik ook al eerder heb gedaan. Zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.msg1131312#msg1131312
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Martijn

Dan neem ik even de woorden terug, als het maar voor op de achtergrond is dan ga je er inderdaad niet veel van zien.

Dan komen de bomen met dikkere stam heel mooi tot hun recht, en krijg je een heel mooi bos succes alvast.
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Zonet sinds een heel lange tijd weer eens de treinen op de hoofdbaan laten rijden. Heerlijk :P

Het ging ook gewoon best goed voor na zo'n tijd. Alleen was ik vergeten dat er nog een stukje schilderstape op het spoor zat, daar strandde een trein. En een br 03 had de vaart er wel heel erg in. Deze moet wat getemperd worden.

Heb ook een locje laten lopen die ik als kind kreeg. Een dhg 500 Heeft jaren niet gelopen. Eerst nog een beetje stroef maar gaandeweg steeds beter. :)
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
En ondertussen het bergbaantje lekker door laten rijden. Ook meer dan een uur zonder problemen :) en omdat dit baantje ook is geautomatiseerd let je er dan ook minder op als de aandacht gericht is op de hoofdbaan. Soms wel even nadenken waar welke trein ergens staat. De camera in het schaduwstatio is dan wel ideaal.
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Ik heb ook zo'n 03. En tja, het is een sneltreinloc, maar ook die van mij rijdt veel te hard :O.
Heb al geprobeerd met antiparallel geschakelde diodes de rijspanning te verlagen, maar dan zat er ook gelijk weinig kracht meer in.
Volgens mij zijn de tandwielen in die oude 03's gewoon verkeerd gekozen door M******.
Ben benieuwd of jij een goede methode weet om de 03 wat te temperen, ik hoor/lees t graag!
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update Maart, video bergbaantje/toeristentrein
Hoi Martijn,

Ik ben heel benieuwd naar het totaalplaatje van het boos voor de achtergrond  :P

Dat je je vader op jouw beurt met het virus herbesmet hebt, geeft alles een extra dimensie  :thumbup: Dat lijkt me erg leuk.

Grtz Tony
Re: St. Martin update April: Film
Hier is een lange film van de baan zoals deze nu op dit moment is. Veel plezier!

Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: St. Martin update April: Film
Geeft een mooie indruk van je baan, alleen jammer van het zwaaien met de camera.
Het is een onrustig beeld en dat is jammer, volgende keer vast punt aanhouden en vanaf een statief of ander steunpunt filmen maakt het kijken nog aangenamer.  :thumbup:
Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update April: Film

Lekker ontspannende film, Martijn  :P

Geeft een goede indruk van het geheel  :thumbup:
Maar hoe langer ik keek, hoe meer ik me aan de overweg en de wisselschakelaars (en trafo's) ging storen  :?
Is wel lekker oldskool, maar of je daar over een jaar nog blij mee bent ?
Dat zou eigenlijk je paradebaan moeten zijn.
Ik zou de overweg en autotunnel weghalen en het schakelpaneel lager maken. Mooi stuk natuur/rots en baan en je treinen komen veel beter tot hun recht.

Hopelijk laat ik je niet teveel schrikken met mijn commentaar, maar het is welgemeend  O:-D

Grtz Tony
Re: St. Martin update April: Film
Tony: dank voor de complimenten en tips. Wat betreft de overweg, de tunnel en het tableau... zelf vind ik de overweg en de tunnel hier op een mooie plek zitten. Dit ga ik niet veranderen. Ik heb ook verlichting in de tunnel gebouwd, als deze straks ook is aangesloten is dit een mooi detail.

Wat betreft het paneel. Wellicht dat deze op de film.erg opvalt met filmen vanaf bepaalde hoek, maar ik heb me daar eigenlijk nog niet aan gestoord. Deze gaat nog wel mooi ingebouwd worden omdat die hoek nog wat hoger wordt.
Het paneel kan niet lager, dan zouden mijn ladekasten niet meer onder de baan kunnen rollen.
Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update April: Film

Heej Martijn,

Misschien is het een idee om een soort schakelaar/schakeling te maken, zodat de slagbomen gesloten (kunnen) blijven.
Of dat ze eerder sluiten. Een tijdje voordat de trein de tunnel uit komt.
Er komt toch een trein aan. Dan heb je niet telkens dat open en dicht geklapper.
Dat leidt (mij) teveel af.

Ik denk maar wat hardop mee  ;)

Grtz Tony
Re: St. Martin update April: Film
Ik moet een contactrailtje even nakijken, soms gaan ze wel eerder dicht, een andere keer niet. In de overweg zitten een soort spoelen, ik heb het idee dat deze niet al te lang dicht moet blijven voor de levensduur van deze spoelen maar ik weet niet of dat zo is. Het is misschien  maar het idee.
Re: St. Martin update April: Film
Of ik zou ze permanent dicht moeten laten en alleen de rode lampjes van de Andreas kruizen aan moeten sluiten en het mechanische deel afkoppelen.
Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update April: Film
 @citaat Dat heb ik met mijn overweg ook gedaan, Martijn.
Die slagbomen zijn altijd dicht. Vast geplakt  :D

Grtz Tony
Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update April: Film
Ik heb bij dat type overweg de slagbomen in serie geschakeld waardoor ze dus maar de halve spanning krijgen en wat rustiger dicht gaat. Ook heb ik een timer gebruikt zodat de bomen wat langer dicht blijven nadat de trein de contactrail(s) gepasseerd is. Kans op doorbranden is door de verlaagde spanning minimaal.
Re: St. Martin update April: Film
Bedankt voor de tips heren. Hans, die tip van het i  serie zetten van de bomen vindt ik een goede om eerst eens te proberen. Wat voor tuner heb je hier voor gebruikt?

Ik ga er eens mee aan het uitproberen. Als dat niet werkt misschien wel permanent dicht zoals Tony ook zei.
Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update April: Film
Het in serie zetten blijk ik ooit geprobeerd te hebben, maar ik herinner me nu dat de bomen dan nét te weinig kracht hadden om goed te sluiten. Staan nu dus weer gewoon parallel aangesloten.
Als timer heb ik een standaard vertraagd opkomende van Omron gebruikt. Maar me t een extra relaistje krijg je een vertraagd afvallend eindresultaat. Beide DC vandaar de gelijkrichter (tis maar net wat je beschikbaar hebt  ;)).
De contactrails liggen 2 rails voor/na de overweg zodat deze op tijd kan sluiten.

Re: St. Martin update April: Film
Momenteel is er hier een zomerstop wat betreft de modelbaan. Wel zijn er mondjesmaat nog wat bomen gemaakt maar verder eigenlijk niks. We zitten midden in de verbouwing en verder vraagt de tuin ook mijn aandacht op. Dat geeft niet aangezien dat ook een hobby van me is. Aan de modelbaan zal zeker in het najaar verder gebouwd worden maar nu even niet.
Re: St. Martin update April: Film
Hier een tweetal foto's van verleden jaar. Dit jaar doet de tuin het beter ;)
Re: St. Martin update April: Film
Had ook eens een heuse kabelbaan van Rigi in de tuin. Heb hem nog steeds maar niet meer opgezet.
Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update April: Film
Dat is te zien, dat je van tuinieren houdt, Martijn  ;)

Heerlijke hobby en goed voor de geest !
Geniet er van  :P

Grtz Tony
Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin update April: Film
Dag Martijn,

Mijn dochter wil proberen een achtergrond te gaan schilderen bij mijn treintafel. Gewoon rechtstreeks op de muur die nu met latex is gesausd. Welke verf heb jij gebruikt voor de achtergrondschildering?

Groeten,
Henk de Jong (Jongslog)
Re: St. Martin update April: Film
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: St. Martin update April: Film
 @citaat
Henk,

Ik zou het bij latex houden.
Als het goed is kun je bij de bouwmarkt tubes kopen waarmee je zelf kleur kunt mengen.
Je zou eventueel wel al lichtblauw op kleur kunnen kopen en dit als basis gebruiken.
De bouwmarkt G***A heeft kleurstalen met diverse blauwe luchtkleuren.
Re: St. Martin update April: Film
Dag Henk. Excuus voor de late reactie. Door de tijdelijke drukte lees ik niet meer dagelijks het forum.

Ik heb toen eerst de hele wand in de Gesso gezet, een soort van witte basis grondverf. Hierna heb ik geschilderd met acrylverf van van Bleisweick en Amsterdam.

Na de witte grondlaag eerst de lucht gedaan, hierna het landschap dat grenst aan de horizon en daarna de voorgrond.

Succes! Maar dat komt vast goed!
Re: St. Martin update september
Dag modelspoorvrienden,

Na een lange tijd volgt hier een update. Zoals sommigen weten zit ik in een drukke periode waarin ik mijn huis aan het uitbouwen ben. Hierdoor heb ik voor de modelhobby geen tot weinig tijd.

Toch ben ik tussen de bedrijven door wat aan het freubelen. Het plan is een loods te bouwen , welke onderdeel is van een houtzagerij. Een zijlijn geeft toegang tot de zagerij en een kleine rangeerlok zal hier tot in de loods kunnen rijden. Het is straks de bedoeling dat men goed de binnenkant van de loods kan bekijken. Daarom is de voorkant vooralsnog open  gelaten.

Volgende stappen zijn het plaatsen van spanten, voorste deel van de loods wat van hout wordt en dan het dak. Aan de nokbalken komen industriële hanglampen te hangen. Verder komen er nog wat werkbanken en een zaag inrichting te staan.

Verder is er momenteel weinig nieuws te melden. Straks als er weer meer tijd is, gaat de baanbouw uiteraard verder. :)
Re: St. Martin update september
De spoorbedding (M rails) heb ik verdiept in de ondergrond. En de spoorbedding heb ik voorzien van balsa hout. Hiervoor heb ik de middengeleider verweiderd en hiervoor in de plaats een koperen geleider gemaakt en in een sleufje van het balsa hout gelijmd. En aangesloten op de aansluitlip van de rails.

De ramen van het gebouw zijn gemaakt van platgeslagen koperdraadjes van 0.8 mm2. Deze op de kruisingen gesoldeerd. Deze ramen heb ik vervolgens donker geschilderd met een verf op oliebasis. Er komt nog glas voor de ramen.

De vensterbanken en kantlatten zijn ook van balsa hout. Wanden zijn van dik karton en gestuct met muurvuller. Hierna de muren geschilderd en hierna geweatherd. De planken vloer tussen de rails heb ik wat vergrijst met een azijn/staalwol oplossing. De werkvloer moet verder nog geweatherd worden.

De ondermuren zijn van klei en moeten nog van kleur worden voorzien. Een deel van de vloer is voorzien van klinkertjes, gestempeld in de klei. Een drukknoop doet dienst als putdeksel.
Re: St. Martin update september
Hier een paar details.

Wordt vervolgd...
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: St. Martin update september
Voor iemand met weinig tot geen tijd (op dit moment), laat je toch even een leuke update zien. :arrow: :thumbup:
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update september
Wauw, het is nu al heel erg mooi! :thumbup:
Als dit straks af is heb je weer een mooie blikvanger op je baan.
Hopelijk wordt de uitbouw aan je huis net zo mooi, succes met beide projecten!
Re: St. Martin update september
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: St. Martin update september
Ziet er goed uit Martijn.
Dat van die knop vindt ik een slimme oplossing.  :thumbup: