Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update januari: in de wolken

Heel af en toe ben ik schrijveloos, Martijn  :O

WOW ! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Petje af ook  :P

Grtz Tony
Re: St. Martin update januari: in de wolken
-Martijn:
Er schuilt een echte kunstschilder in jou,  :thumbup: Met zo een werk kan je een tentoonstelling doen.
Re: St. Martin update januari: in de wolken
WoW..........

Er zit heel veel talent op dit forum.
Maar dit is erg goed, zeg.
Ben benieuwd hoe het verder gaat worden.

Gr.Wim
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Dat ziet er goed uit, mooie zichtlijn.
Ben benieuwd hoe het andere deel er uit gaat zien.
In ieder geval beterschap want lijkt me geen pretje deze ingreep.
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Ieder bedankt voor de positieve reacties :thumbup: :thumbup: dat geeft de burger moed om door te gaan :)

inmiddels ben ik weer terug uit het ziekenhuis, ze wilden me daar niet langer hebben :P wel moet ik nog even heel rustig aan doen en dat wil ik ook wel want kan het nog behoorlijk voelen. Dus aan de modelbaan bouwen en schilderen is er de eerste tijd nog even niet bij.

wel is er een pakket binnengekomen van een modelspoorwinkel waar ik spullen had besteld :P een hele doos vol met diverse grasvezels, turfstrooisels, foliages en nog veel meer. als het goed is om zo ongeveer de hele baan mee te kunnen voorzien van groen. Dus het laat zich een beetje raden wat er komend jaar in de updates te verwachten valt :D

verder kan ik nu dus niet zo veel. wel ben ik bezig met informatie te verzamelen voor de nog te bouwen chalets. en ik heb de schetsen intussen gereed. goed voor nog drie chalets en wat schuren.

verder zal ik mogelijk komend voorjaar minder vaak een update hebben omdat we thuis gaan verbouwen. gedurende die tijd zal de modelbaan tijdelijk even op plek 3 staan. plek 3? ja, plek 1 = de vrouw en kinderen, plek 2= de verbouwing en dan de baan. Anders zou dit natuurlijk andersom zijn :O :P

Re: St. Martin update januari: in de wolken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Tja Martijn, het leven zit vol met prioriteiten stellen ...
Mooi dat het hospitaalbezoek nu achter de rug is!
Succes alvast met de verbouwing :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin update januari: in de wolken
-Martijn:
Spoedig herstel, pas goed op jezelf dat de verbouwing niet te kosten gaat van je gezondheid.
En die hobby gaat heus niet lopen, we zien de volgende update wel verschijnen.
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Het is nu een week geleden sinds de operatie. Ik merk wel dat het geneest maar het valt soms nog wel wat tegen. De keelpijn is de laatste dagen weer wat heftiger, maar dit schijnt normaal te zijn in het genezingsproces.

Om toch iets omhanden te hebben, ben ik aan de keukentafel zo nu en dan wat aan het freubelen. Zo heb ik afgelopen dagen twee chalets gebouwd. Ze moeten alleen nog afgeschilderd worden en dan zijn deze klaar om op de baan geplaatst te worden. Het resultaat mag er nu al wezen. Ik denk dat ze vergelijkbaar worden met de boerderij en kapel die ik eerder gebouwd heb en misschien nog wel beter. ;)

Foto's volgen binnenkort wel...
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Hoi Martijn,

Neem de tijd om te herstellen, aan de baan werken kan altijd nog.
Je hebt een mooie technische installatie gebouwd, helemaal TOP.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Dank je wel Peter. Ik doe nu ook zeker rustig aan.
Re: St. Martin update Februari, chalets
nu ik even thuis moet zitten heb ik om de tijd te doden een tweetal chaletjes gebouwd voor mijn bergdorp.

Eerst het eerste chalet. een statig maar niet te groot chalet waar zomaar wel eens kamers verhuurd worden. Misschien krijgt het ook nog wel een café functie.

Kijk en geniet:
Re: St. Martin update Februari, chalets
Dan het volgende chalet. Deze is van een heel andere orde. Dit is al een zeer oud gebouw wat ooit door een arme boer is gebouwd, welke zijn koeien liet grazen op de Alpen weiden (Almen)

het chalet is opgebouwd uit muren met stenen welke van de alpenweiden afkomstig zijn. verder is het met ruw gezaagde houten stammen opgebouwd. De dakbedekking bestaat uit grove stukken platte steen, eveneens door de boeren verzameld uit de alpen weiden. Door de loop van de tijd is het dak wat begroeid geraakt met grassen en kleine heestertjes.

kiekt u maar:
Re: St. Martin update Februari, chalets
een drone heeft een paar close ups gemaakt van de begroeiing op het dak.
Re: St. Martin update Februari, chalets
als ik de gebouwtjes op de baan ga plaatsen zullen ze globaal op de volgende plek komen zoals op de foto. Ook even een kijkje op hoe de central ongeveer voor de achtergrond wordt geplaatst.
Re: St. Martin update Februari, chalets
Nu ga ik verder met nog een klein chaletje met houtloods plus wat schuurtjes. Einde van deze update, wordt vervolgd!
Re: St. Martin update Februari, chalets
Martijn

Man wat maak jij super mooie dingen, echt geweldig om naar te kijken en te bewonderen.  :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin update Februari, chalets
Een fijne update, met wederom prachtig gefabriceerde gebouwen. Sommige foto's moet je echt 2x kijken of het nu echt of schaalbouw is  :thumbup:
Re: St. Martin update Februari, chalets
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin update Februari, chalets
Grote klasse deze modelbouw! Doe het je niet na.
Voor de bedrading van de elektriciteitscentrale heb ik elastiekdraad gebruikt dan blijven die draden mooi strak staan. Strak getrokken ijzerdraad kan ook. Nu lijkt het wat rommelig op de foto maar misschien zie ik dat niet goed.
Re: St. Martin update Februari, chalets
Hoi Henk. Dank voor het compliment, jouw creaties mogen er net zo zijn.

De centrale moet ik nog een keer afbouwen. Ik denk wel dat ik de draden  van ijzer laat maar ze moeten  of kopergroen gekwast worden. Maar dat zie ik t.z.t. dan wel.
Re: St. Martin update Februari, chalets
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update Februari, chalets
Hoi Martijn,

Laatste foto kan in ieder geval zo op een kalender  :thumbup:

Van de bouw van je Zwitserse parels had je ook gerust een bouwverslag mogen plaatsen, daar doe je waarschijnlijk veel mensen een plezier mee  :P

Neem ook de tijd om weer helemaal te genezen !

Grtz Tony
Re: St. Martin update Februari, chalets
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin update Februari, chalets
Dag Martin.

Weer twee fantastisch mooie gebouwen erbij gemaakt!
Enkel het golfkarton van de basis verraad de schaal, maar verder :thumbup:
Ik hoop wel dat de gebouwen niet precies zo komen als dat je ze hebt neergezet.
En daar bedoel ik eigenlijk mee: plaats ze in het landschap met niveauverschillen,
opdat ze echt mooi tot hun recht komen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin update Februari, chalets
Tony:  de techniek heb ik afgekeken van anderen hier op het forum die al eens hele mooie bouwverslagen hiervan gemaakt hebben, zoedoende heb ik er geen verslag van gemaakt. Ook is het niet meer het eerste gebouwtje dat ik maak dus laat ik de bouwfoto's achterweg. Maar ik wil bij een van de volgende bouwsels wel meer foto's plaatsen van het bouwen ;)

ik heb de bouwwijze afgeleid van ene Johan BLS die hier op het furum een baan heeft genaamd Sudrampe.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=40121.msg1062912#msg1062912

verder doe ik een aantal dingen wel wat anders. ik maak meestal de raampjes zelf en schilder meestal pas als alles af is. ook maak ik soms gebruik van de azijn met staalwol methode om het hout te kleuren, hierna kleur ik het slechts wat bij door met acryl verf een grijze wash toe te voegen en daarna te drybrushen met crème en soms wat wit.

voor de stenen in de muren en op het dak van het laatste chalet heb ik schors gebruikt, wat ik uit elkaar heb geplozen. Op de muur van steenbrokken heb ik eerst wat muurvuller gestreken en daar de stukjes schors in gedrukt. later heb ik deze geschilderd. eerst een basis kleur, toen ieder stukje schors(steen) een Eigen kleur, dan een wash en als laatste ook dry brushen. als laatste de groenvoorziening in bloembakken etc.
Re: St. Martin update Februari, chalets
Erik: er komen nog wel meer niveau verschillen in. de ondergrond moet nog op hoogte worden gebracht. wel zal in het dorpje zelf het niveauverschil niet zo groot zijn

wel komen er achter ook nog diverse chalets die wel weer veel hoger staan. (net zoals de kapel op de foto)
Re: St. Martin update Februari, chalets
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update Februari, chalets
Wauw, je blijft ons verbazen met je superleuke bouwwerkjes! Zoals al eerder gezegd: je moet sommige foto's echt goed bekijken om te zien dat t H0 is :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin update Februari, Blokhut
het begin van de blokhut is er. Dit maal een wat kleiner en qua details een wat eenvoudiger gebouwtje. Ik kan hierbij wel goed middels een paar foto's laten zien hoe ik het gebouwtje opbouw en welke materialen ik hierbij gebruik. wel kan dit voor ieder gebouwtje weer anders zijn...

De stukjes boomschors op het dak dient weer als materiaal voor ruwe stenen, op de laatste foto is goed te zien op het gebouw achter de blokhut, hoe het resultaat zal zijn na het schilderwerk. Op de overkapping van de houtloods komen golfplaten te liggen.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
maar dan nog even dit...

de achtergrond van de modelbaan is klaar, en ik wil iedereen het resultaat niet onthouden dus hier de smulplaatjes :P

eerst een blik over het stuwmeer Gigerwaldsee. gezien vanaf de stuwdam in aanbouw.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
De achtergrond van het bergdorp St. Martin is er als volgt uit gaan zien. Er is al aardig een indruk te krijgen van hoe het geheel er straks uit zou kunnen gaan zien.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
hier nog een aantal beelden vanuit andere hoeken..

Tot zover deze update.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Wauw, er zit zoveel diepte in (achter de stuwdam) dat t wel een schuin dak lijkt :D
Zeker als je je "echte" bergen in dezelfde tinten houdt wordt t supermooi :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
-Martijn:
Zeer mooi landschap,  :thumbup:
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond

Bob Ross met de wolken van "El Greco"  :P

Mooie combi, Martijn  :thumbup:

(googel maar es  ;))

Grtz Tony
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Tony, ik heb het eens opgezocht en zie wat je bedoelt. Het lijkt er inderdaad wel een beetje op.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Martijn

Dat is gewoon prachtig wat je daar maakt, het lijkt bijna echt als dat straks klaar is.  :P
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
 :) Ik sluit me aan bij de rest, het is erg mooi geworden. :thumbup: B)
Toch heb ik een puntje van (opbouwende) kritiek;
de achtergrond volgt de voorgrond met het dal, dat ziet er niet heel realistisch uit.
Je kan daar in het midden nog wat bergen bij schilderen en dan ook met wat hoogte,
zodat de horizon meer een horizontale lijn word.

Dirk-Jan
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Dat is ook precies wat ik nog aan wil passen Dirk-Jan. Dat heb je goed gezien. Daar stoorde ik mezelf al aan :)
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
De achtergrond heb ik nog een beetje veranderd. de Bergen op de achtergrond boven de Bergen van de scenery zijn nu hoger. dit om een wat realistischer perspectief te krijgen. Ook heb ik als proef een klein stukje tegen de achtergrond, ingeplant met gras en bomen.

Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
de huisjes staan nog niet definitief maar moeten nog in een gipsbedje gezet worden maar de indeling geeft al wel een sfeertje.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
hier een close up van de begrasde helling en bomen. misschien voeg ik nog iets kleur in de achtergrond toe om nog dichter bij de graskleur te komen.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Geweldig goed gelukt! Het mooie vage 'ver weg' en bij de dam wat scherper en dichterbij.
Kun je bij mij ook komen schilderen? ;)
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
 @citaat
Ik ben eerst. 8o
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Henk (Jongslog): met alle plezier. Wel zie ik op je draadje dat je een schuine wand en veel hoeken hebt. Vooral de schuine wand is lastig schilderen qua spatten van de verf naar beneden. Je hebt er al veel scenery voor staan en zou daarom niet zomaar daarboven durven schilderen :? Wel zou ik een achtergrond op een plaat kunnen kwasten, welke je daarna op de plek plaatst.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Dit is een WAUW factor gewoon prachtig gedaan, heel erg mooi.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Hoi Martijn.
Na alle loftuitingen hoop ik niet dat ik de pret kom verstoren.
De achtergrond kan mij niet echt bekoren.
Ik zie teveel en te lage bergen en een te woeste wolkenlucht.
Ik zou de achtergrond wat subtieler houden, zodat de aandacht bij de voorgrond en de modelbaan blijft.
Ook zou ik graag meer dennenboompjes zien. Niet zo hier en daar een boom, maar een bos of bosjes.

   Gr. Leo
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Dag Lee. Bedankt voor de reactie. De voorgrond is nog verre van klaar. Alle scenery moet nog vormgegeven worden. Hele bossen moeten nog geplant worden. Wanneer ik de bergen hoger maak ben ik bang dat er geen lucht meer over blijft, zodoende.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Ik zit er toch aan te denken om het hoge deel van de achtergrond opnieuw te schilderen. Ik vind de kleuren te flets en de bergen te puntig. Er zit minder diepte werking on zoals het eerste deel wat ik geschilderd heb.

Dan kan ik de kleur meteen beter aal laten sluiten met het gras van de weiden.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Als ik mij er tegen aan mag bemoeien. ;-)
Minder bergen zou ik dan adviseren. Of beter geformuleerd, minder bergtoppen. :-)
Iets hogere bergen en idd minder puntig. Iets donkerder van kleur aan de onderkant, naar boven toe lichter en vervagend. Een soort atmosferisch perspectief.
Je krijgt dan idd ook minder lucht, maar dat is niet erg.
De lucht mag sowieso wel iets bescheidener uitgebeeld worden, naar mijn mening.
Een achtergrond moet echt letterlijk op de achtergrond blijven.
Je zou wellicht eerst wat uit kunnen proberen papier?
Het gedeelte met het water ziet er zeer realistisch uit.
   
     Gr. Leo
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Die woeste wolkenpartijen.......

Iets in de wolken vind ik veel minder geslaagd als de rest vh landschap.
Maar draai ik m'n scherm 30-45 graden scheef zien ze er opeens veel natuurlijker uit.

De schildering Geeft enorm diepte. In de verte blijven de bergen nog iets te scherp naar mijn mening.
Maar t ziet d'r fantastisch uit.

Op naar de verbeterde versie.
Dan wordt t nog imposanter.

Robin
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Martijn,

Met plezier naar je update's gekeken. :)
De indeling van de huisjes ziet er goed uit lekker verspreid en geeft een mooi sfeervol Zwitsers gevoel weer. :thumbup:
Succes met het overschilderen van de muur.
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Citaat van: Hero op donderdag 01 januari 1970, 01:00:15
Maar draai ik m'n scherm 30-45 graden scheef zien ze er opeens veel natuurlijker uit.

Robin
Dát is t inderdaad. Ik mocht willen dat ik zo kon schilderen maar ik zag ook al iets vreemds en kon het eigenlijk niet goed omschrijven. Het lijkt of de bergen scheef staan. Succes met de volgende poging, gaat goedkomen!  :thumbup:
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin update Februari, Finale achtergrond
Hoi Martijn,

Allereerst mijn complimenten, ook voor de durf die je laat zien  :thumbup:
Je schildert zeer waarschijnlijk met je rechterhand en -arm. Daardoor neig je er vanzelf naar, om schuin van linksonder naar rechtsboven te schilderen.
Ik heb ff mee geschilderd/gerommeld in een foto van je. De pijl laat de schilder-richting zien.
In het ovaal heb ik het meeste groen eens weggehaald ( de boomgrens verlaagd  :D ), vind ik persoonlijk mooier.
Geeft meer ruimte en diepte. Ik ben uitgegaan van de hoogte van de bomen, die je al gepoot hebt.

Hopelijk kun je hier wat mee, al is het maar een bewustere keuze maken  ;)

Grtz Tony