Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
-Martijn:
Een prachtige chalet is het geworden met veel oog voor details, je mag best trots op jezelf zijn,  :thumbup:
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Als straks de berg ook nog aangekleed is, zal dat er erg goed uitzien, Martijn  :thumbup:

De lampjes in de tunnel geven ook een mooi effect, trouwens  ;)

Grtz Tony
Re: St. Martin: Eerste Chalet
De tunnel is nu aan de binnenzijde helemaal afgewerkt.

Gisteren een wash gegeven met bruin rood grijs en groen. Vandaag met wit wat dry brushen. Ook heb ik gisteren strepen op de weg gemaakt, met gipspoeder asfalt nagemaakt en remsporen op de weg gemaakt.

Zonet alles weer op de plek gezet en nog even een basis voor het tunnelportaal uitgezaagd. Deze wordt bekleed met klei.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dag Martijn.

De tunnel ziet er prima uit en tevens het asfalt komt zeer geloofwaardig over :thumbup: :thumbup:
Behandel de overweg op- en afrit ook op een dergelijke wijze en het loopt mooi in elkaar over. :wink:
Natuurlijk ben ik zeer nieuwsgierig naar wat je van het portaal gaat maken / kleien ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
-Martijn:
Dat ziet er weer super uit, mooi knutselwerk,  :thumbup:
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Martijn

Dat heb je mooi gedaan, die sporen van rubber zijn goed bedacht weer iets bijgeleerd  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Één tunnelportaal heb ik klaar. Zo is het geworden...
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dag Martijn,

Je tunnelportaal ziet er goed uit  :thumbup:
Wat voor een klei heb je gebruikt?
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dag Henk,

Hiervoor heb ik klei van de action gebruikt. Wordt hard op kamertemperatuur.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dag Martijn.

Het tunnelportaal van klei ziet er prima uit! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar

Goed gelukt, Martijn  :thumbup:

Grtz Tony
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
 @citaat en
@citaat @citaat

Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Hallo Martijn,

Zeer goed geslaagd, ook het geheel met de verlichting. Mooie foto. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Wil Tweeendrie
gast

Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dag Martijn,

Weer "even" bij gelezen.
Het chalet vind ik prachtig en de tunnelportalen en weg zijn ook erg goed geslaagd.
En niet te vergeten de bomen, mooi man.
Wel het wegdek door trekken op de overweg, zoals Erik aan gaf, geeft een realistischer aanblik.
De 2 seinen in het schaduwstation, #591+592, kan je vervangen door 2 universeel relais.
Schakeltechnisch hoef je dan niets te veranderen en je kan deze seinen weer ergens anders plaatsen.

De bovenleiding zou ik toch van iets isolerents maken. Als er in de toekomst een berg overheen gebouwd is en je wil echt via bovenleiding gaan rijden, dan kom je er niet meer of zeer moeizaam bij.

In de filmpjes rijdt de trein over de brug richting ss, direct daarna vertrekt een trein uit het ss.
Zet deze trein nu het sein op veilig in het ss?

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dag Wil. Bedankt voor complimenten en tips.

De trein richting schaduwstation zet eerst een desbetreffend sein op groen en laat een trein vertrekken. Daarna zet hij hetzelfde sein op rood zodat deze trein daar zal stoppen. Deze beveiliging stuurt het sein aan van het spoor waar de wissel naar toe staat. Het andere schaduwstation werkt en schakelt anders.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Vanavond maar eens een paar portalen in de basis grondkleur zetten. In dit geval zwart. Ze worden net zoals het auto portaal.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Wil Tweeendrie
gast

Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Citaat van: Martijn op dinsdag 30 mei 2017, 20:08:00
De trein richting schaduwstation zet eerst een desbetreffend sein op groen en laat een trein vertrekken.

Dat vermoedde ik al.
Je loopt natuurlijk een risico, dat als de "vertrekkende trein" hapert, er een kop/staart botsing zal volgen.

Die portalen,  :thumbup:

groetjes 

Wil Tweendrie
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Hoi Wil,

Daarvoor komen er op.een aantal plaatsen sensors te staan, welke dit registreren en bij zo'n situatie meteen automatisch een noodstop activeren.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Het zijn deze sensoren. Veel gebruikt in de industrie
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Deze komen in een lus van een noodstop systeem. Met onder andere deze flitslamp en nooddrukkers
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Met deze relais ga ik het circuit schakelen. Uiteraard fail safe. Dus als spanning wegvalt schakelt de noodstop ook de baan uit
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
En deze kan er ook tussen. Al denk ik wel dat je je het apenzuur schrikt als dat ding ineens af gaat.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Maar goed. Dat is een projectje voor later. Eerst lekker met scenery verder...
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Een slowwoop(brandsirene)start langzaam op als je echt wilt schrikken moet je een inbraaksirene plaatsen :D
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Wil Tweeendrie
gast

Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Citaat van: Martijn op woensdag 31 mei 2017, 06:26:03
Daarvoor komen er op.een aantal plaatsen sensors te staan, welke dit registreren en bij zo'n situatie meteen automatisch een noodstop activeren.
Dat is beter. Alleen niet 's nachts gaan rijden, als het dan fout gaat, is de hele straat wakker.
Gezien de visuele en hoorbare waarschuwing!  >:-D

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
De voegen van de portalen hebben een wash gekregen nu. Ik vindt de voegen nu mooier dan het eerste portaal. Misschien dat ik hierna de stenen nog wat meer kleur geef.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Na het succes met de portalen van vandaag, heb ik toch ook het eerste portaal een diepere voeg gegeven....gewoon maar wat proberen.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Hier iets dichter bij. Ik ga de stenen wel weer opnieuw kleuren. De voeg vind ik nu wel beter
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dag Martijn.

Ik vind de portalen er nu zeker een stuk beter en realistischer uitzien! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar

De overweg voor het portaal geeft een fraaie dieptewerking, Martijn  :thumbup:

Misschien geeft het omwisselen van het stuk met het huisje een nog mooier beeld.

Grtz Tony
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dat is misschien helemaal niet zo'n slecht idee Tony! Ik zal het idee eens in de groep gooien bij de eerst volgende raads vergadering :)
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Het is vanavond redelijk lekker weer buiten en dus zit ij aan de tuintafel een portaal in elkaar teknutselen. Dit wordt het portaal voor de toegangsweg van de elektriciteitscentrale. Deze weg komt met een tunnel uit de berg en loopt over de stuwdam naar de centrale toe.

Met dit portaal heb ik gekozen voor een totaal andere benadering. Dit omdat het portaal van beton moet lijken.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Gebruikte materialen: triplex basis portaal, aankleding met  balsa hout en karton van een cruesli pak.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dat wordt een mooi portaal Martijn :thumbup:
Ook de kleuren die het nu heeft zien er goed uit!

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Na een avond verder prutsen ziet het er ineens zo uit...
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Om een idee te geven waar het portaal is geplaatst...
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
En bij nacht.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Zo zit het hele gebeuren gemonteerd in de berg.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Mooie tunnelportalen gemaakt Martijn, goed gelukt! Vooral die betonnen spreekt aan omdat je dat soort niet zo vaak tegenkomt op modelbanen.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Dank je wel Hans.

Vandaag heb ik de portalen afgeschilderd. Ik moet ze nu alleen nog definitief plaatsen. Maar ik twijfel er aan of ik dit voor of na het gipsen van de bergen doe.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Hier een paar foto's van de portalrn na het schilderen.
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
-Martijn:
Knap gedaan,  :thumbup:
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Wil Tweeendrie
gast

Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Mooi gedaan Martijn,  :thumbup:

Ik zou ze plaatsen en dan gipsen, dan is de aansluiting met de bergwand "natuurlijker" lijkt mij.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin: Ti-Ta- Tunnelaar
Bedankt voor de reacties. Voor nu ligt het tempo even op een laag pitje. Veel andere dingen te doen en het is nu geen lolletje meer om met dit hete weer in zo'n kleine ruimte te zijn.

Wel ben ik wat na aan het denken hoe ik een bergdorp kan realiseren. Hiertoe heb ik wat goede ideeën, nu nog wat koeler weer, zodat ik weer zin krijg om dat uit te voeren.

Re: St. Martin am Gigerwaldsee
Tijd voor een update. Ik ben begonnen met het verder vormgeven van de bergen. De kinderen hebben hun stokje bijgedragen door zo nu en dan een ijsje te eten. Ik zag bij anderen hier op het forum dat je hier goed bergen mee kunt maken, dus...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee
Boven het schaduw station had ik eerder al plateaus van houten plankjes gemaakt. Hier komt het bergdorpje st. Martin.

Dit gehuchtje dat gaat bestaan uit een paar kleine huizen wordt doorkruist door een smal landweggetje. Dit weggetje komt vanaf de hoger gelegen weg en zal met een onbewaakte overgang het spoor kruisen.

Aan de andere kant het dorp uit, gaat de weg slingerend omlaaf en komt bij een opstelspoor bij een fabriekje.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee
Nu verder met horregaas ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee
Het horregaas is nu ook aangebracht. Ik ben heel benieuwd hoe het papietmache hier later op blijft zitten...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee
-Martijn:
Ik merk dat je het systeem van stokjes en gaas ook toepast, is wel een hele prettige manier van werken,  :thumbup:
Ga je ook nog gipsrollen er over doen of iets anders?
Re: St. Martin am Gigerwaldsee
Hoi Jørg, over de stokjes en gaas komt eerst papiermache van krantenstroken. Hierna ga ik gips en boomschors aanbrengen daar waar rotsformaties komen.