Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Soms kom je gave dingen voor de modelspoorbaan tegen. Deze noodstop heb ik kunnen redden onder de sloophamer toen ik er vlak bij aan het werk was.

Altijd al een noodstop op de baan willen aansluiten en nu kan het :)
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Martijn,

Mooi. :thumbup:
Hopelijk hoef je hem niet vaak te gebruiken op je baan. :)
Re: St. Martin: Noodstop
Hij viel eerst niet op. Was geheel zwart van roet en zat aan een gesloopte H balk welke vanaf de etage naar beneden was gesmeten.

Even poetsen. Nu lijkt hij als nieuw :)
Re: St. Martin: Noodstop
peterke33
gast

Re: St. Martin: Noodstop
Martijn

Dat is een mooie noodstop  :thumbup: die gaat een mooie plaats krijgen ergens goed zichtbaar  :help:
Re: St. Martin: Noodstop
Heb ook al een rood knipperlicht/zwaailicht. Gekregen van mijn werkgever. Had paar jaar in het magazijn gelegen. Mijn leidinggevende had hem bijna weggegooid maar kon het ook niet aanzien dat deze in de afval bak zou belanden.

Dus het wordt een noodstop met flitslamp :P :D
Re: St. Martin: Noodstop
Zojuist weer twee tunnelportalen gebouwd. De modules sluiten er mooi op aan en zijn aardig makkelijk te plaatsen.
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Vanochtend bezig geweest met het zelf bouwen van een chalet. Volgens.de bouwmethode van een modelbouwer hier op het forum :D
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Dag Martijn.

Dat ziet er veelbelovend uit! :thumbup:
Weer iemand die de zelfbouw in gaat: pas maar op want voor je het weet
krijg je afkeer van al die plastic meuk en wil je alles zelf maken :mrgreen: :roll:
Iets wat wel veel voldoening geeft, bovendien is het origineel :wink:
Succes met de verdere werkzaamheden hiermee!

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Hoi Erik,

Het zelfbouwen bevalt me tot nu toe wel heel erg goed. En je hoeft er ook niet veel materialen voor aan te schaffen. Het meeste kan je wel uit afvalmaterialen gebruiken. Ik laat wel weten hoe de vorderingen gaan met dit zelfbouw project :)
Re: St. Martin: Tunnelbouw
De smaak krijg ik aardig te pakken. Een paar uur later ziet mijn huisje er zo uit...
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Martijn,

Jij bent lekker bezig mooi gedaan je tunnel, en ook je zelf bouw huisje mag gezien worden.  :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Hallo Martijn,

Leuk allemaal de zelfbouw methode. Ziet er netje uit.  :thumbup: :thumbup:

Waarvan heb je alleen het gedeelte gebouwd zeg maar net onder het dak ?

M.vr.gr. Erwin
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Hoi Erwin, dat is gemaakt van balsa hout. Een hele zachte houtsoort. Ik gebruik plaatjes van 1 mm dik en 2 mm dik.
Re: St. Martin: Tunnelbouw
Gisteravond heb ik wat details aangebracht aan het chalet. Het lijkt niet slecht voor een eerste denk ik. Een wand had ik achteraf iets verder naar binnen moeten plaatsen. Hier heb ik iets een kier op een hoek. Iets om rekenimg te houden bij de volgende.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Eentje op afstand
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Ik wens iedereen nog een fijne 2e paasdag toe!
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet

Hoi Martijn,

FF niet gekeken en je hebt een heerlijke noodstop gescoord, lekker getunnelportaald en je bent aan een mooi zelfbouwproject begonnen  :P
De kier kun je makkie opvullen met plamuur. Wat schuren en planken inkrassen en je ziet er niets meer van.
Zelfbouw geeft veel voldoening  :thumbup:

Grtz Tony
Re: St. Martin: Eerste Chalet
-Martijn:
Prachtige chaletbouw die je daar laat zien,,  :thumbup:
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Bedankt voor de positieve reacties allen. Het gaat idd. Lekker door. Vanavond weer 3 tunnelportalen gemaakt en gisteravond een systeem om de bovenleiding in de tunnels te bevestigen.

De portalen worden nog bekleed met van  klei voorzien triplex.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Dag Martijn.

Kijk daarmee krijg je meer inzicht in hoe de verloop van het landschap zal gaan worden! :thumbup:
Heb je bij het maken van de portalen de MiBa-normen (NEM 105) gehanteerd? :idea:

Het hulpstuk voor de bovenleiding ziet er inventief uit, maar vergeet niet dat het volledig
van metaal is, opdat wanneer je met functionele bovenleiding rijdt de draadstangen ook
onder stroom staan, wat de kans op kortsluiting vergroot ...  :warning:
Je zit in de elektra-branche begreep ik: Walraven maakt prachtige kunststof
hulpstukken die je hier prima voor kunt gebruiken (StarQuick programma) :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 19 april 2017, 22:18:49
de draadstangen ook onder stroom staan
Mijn virge pleebril van de woningbouw had plastic draadstangen. Is dat wat?
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Erik: ik hanteer niet de MiBa norm maar de MaEm norm...(Martijn Emsbroek norm) >:-D dat wil zeggen, alles op 't oog en kiek'n of 't past. :P

Maar serieus, ik zal even kijken of ik er wat aan heb. Bedankt in ieder geval.

Wat betreft de bovenleiding, deze wordt alleen decoratief en niet functioneel. Mocht ik het toch willen aansluiten kan ik altijd nog iets van kunststof maken.

Jan 22: bedankt voor de tip, maar dat is voor mij geen optie. De bovenleiding wordt niet functioneel en als dat ooit wel het geval zou zijn, vervang ik het balkje voor iets van kunststof.

Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Citaat van: Martijn op donderdag 20 april 2017, 19:27:52
... de MaEm norm...(Martijn Emsbroek norm) >:-D dat wil zeggen, alles op 't oog en kiek'n of 't past. :P

:D :D :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Mooi wark uut Battem. 
Lekker verder een betje an knooi'n.  :thumbup:
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
M...,

ff wat terug grijpen

Wat buiten de gevel uitsteekt, is aangeplakt?
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Wordt een mooi chalet!
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Dat word inderdaad heel mooi  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Jan: De uitstekende delen zijn er inderdaad later aan vast gelijmd. ik volg de bouwwijze van Johan (BLS) hoer legt hij uit hoe het zou moeten: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=40121.msg1062912#msg1062912

Re: St. Martin: Eerste Chalet
Na af en toe een uurtje aan het chalet te besteden, komt er steeds meer vorm in. Het hout is nu gekleurd met een azijn/staalwol oplossing en vanavond heb ik de kieren opgevuld met muurvuller. Vervolgens de muren met witte acrylverf geverfd. Door de verf heb ik wat zeer fijn zand gemengd om de muren een gestuct uiterlijk te geven. Van het weekend misschien verder met het dak.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Voor zo ver...
Re: St. Martin: Eerste Chalet
-Martijn:
Prachtige chalet,  :thumbup:
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Mooi resultaat tot zover Martijn :thumbup:
Nu het dak nog ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Het dak is inmiddels in aanbouw :)
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet

Je chalet voldoet geheel aan de Zwitserse Bouwnormen, Martijn  :thumbup:
En mooi bovendien  :P

Grtz Tony
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Wauw, wat een mooi en leuk resultaat :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
afgelopen week heb ik in de avonduren het dak verder af kunnen bouwen. Het dak heb ik nu een zwarte basislaag verf gegeven om later met drybrush verder te bewerken. ik heb er wel wat licht in gemaakt. Verder moet de schoorsteen nog voorzien worden van een stuclaag en moeten de dakgoten en regenpijpen nog geplaatst worden.

zo ziet het huisje er nu uit:
Re: St. Martin: Eerste Chalet
bij avond ziet het huisje er met verlichting aan zo uit:
Re: St. Martin: Eerste Chalet
de eerste foto's willen om een of andere reden niet goed staan. excuus hiervoor...
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Dag Martijn.

Voor een eerste bouwsel ziet dit er zeker niet onaardig uit :thumbup:

Enkele puntjes van opbouwende kritiek:
- de dakpannen vind ik wat grof uitgevallen, die hadden rustig de helft kleiner gemogen.
   Tip: neem tijdens een Preiser in dienst, die je er af en toe bij zet, ter vergelijk van de afmeting  :idea:
- Dek enkele ramen af, om wat realistischer over te komen en er niet in ieder vertrek licht brandt :roll:

Ik hoop dat je de lat voor zelfbouw nog wat hoger probeert te leggen,
echter: het eerste begin is zeker een hele goede start! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 08 mei 2017, 16:45:15
- de dakpannen vind ik wat grof uitgevallen, die hadden rustig de helft kleiner gemogen.
De leisteenplaten zijn, in 't echie, nogal groot en zwaar.
Bron afbeelding ===> https://www.homeaway.nl/vakantiewoning/p1483765a
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
 @citaat2  Dat zijn zeker flinke platen!
Wel zou ik een blik wagen in een winkel voor een iets dunner profiel voor op het dak. Deze lijkt me iets aan de grove kant.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Martijn,

Mooi huis heb je gemaakt. :)
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Hallo,

Mooi dak. We zijn in Nederland gewoon niet gewend, dat pannen ook groot kunnen zijn. Het plaatje van Wim lijkt mij de helft kleiner als wat jij op schaal hebt, dus zijn jouw pannen misschien iets aan de grote kant, maar met de verf erover vind ik het niet storend.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Dank allen voor de tips. In volgende bouwsels ga ik er zeker wat mee doen. Het chalet moet nog afgewerkt worden. Het schilderen is nog niet klaar en ik kan zoals Erik aangeeft, wat ramen afdekken.

Ondertussen ben ik nog een autotunnel aan het maken. Deze begint al aardig op een echte tunnel te lijken. Ik heb de tunnel en weg een basis kleur zwart gegevwn. Als dit uitgedroogd is ga ik drybrushen met andere kleuren. Ook komen er nog strepen op het wegdek. Ook wordt er later een tunnelportaal voor geplaatst.

Groeten,

Martijn

Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Hallo Martijn,

Zowel je Chalet als je tunnel ziet er erg leuk uit. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Dank je wel Erwin voor het compliment.

Ik ben weer wat verder met het chalet. Ik heb de schoorsteen voorzien van een stuclaag en het dak wat geweatherd. Ook heb ik de muren een lichte wash gegeven. En als laatste ook de bloemetjes buiten gezet :)
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Het huisje heb ik even los op de baan gezet. Later wordt dit uiteraard netjes in de scenery ingebouwd. De verlichting maak ik nog wat zwakker.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
het stucwerk lijkt op de foto's ruwer dan in werkelijkheid. wel denk ik dat ik dit wat fijner aan ga brengen bij een volgend bouwsel. ook maak ik de dakleien wat kleiner en kleinere balken op het dak. ik denk dat ik voor de ramen een setje kant en klare ramen bestel of ik gebruik raampjes die over zijn uit eerder gemaakte bouwpaketten.

voor een eerste zelfbouwchalet vind ik het noch tegenvallen noch heel goed gelukt. wellicht lukt me de volgende wat beter...
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Niet zo bescheiden, Martijn! Ik vind je chalet -zeker voor de eerste keer- zeer goed gelukt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Re: St. Martin: Eerste Chalet
Je chalet is meer dan geslaagd hoor, ik heb folie gevonden bij AVA papier waren.
Dat lijm ik dan voor de ramen en lijkt er net of er glas erachter staat.