Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Martijn

Wauw je schakelbord voor je verlichting, ziet er echt knap uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Als je dat voor elkaar krijgt, dan is de rest ook kinderspel voor je.  :D




Groeten

Peter

Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Martin,

Je schilderwerk is prachtig en zal een sfeervol beeld geven aan je baan als het hangt.
Succes met de verdere bouw van je mooie baan.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Dank voor de positieve reacties. Dat doet een mens goed :)

Vanavond even een paar uurtjes aan het knutselen geweest. Ik heb de schakeling voor de blokbeveiliging van het hoofdstation aangesloten en....het werkt!  :-)

wat doet het:

een schakelrail stelt een sein veilig (groen) van één van de sporen op het hoofdstation. Daarbij kan deze 'zien' in welke richting de wissel van het station staat, zodat het juiste sein geschakeld wordt.

Functie: als straks een willekeurige trein uit het schaduwstation komt en door de berg heen rijd dan zie je deze niet. Als op het laatste moment een trein uit de tunnel komt, kan deze schakeling voorkomen dat deze trein op een stilstaande trein in het hoofdstation in rijd. Ongeacht hoe de wissel staat.

Werking:

  het universele marklin relais dat met de manuele bediening de wissel schakelt, stuurt een ander relais aan. Dit andere relais heeft een wisselschakeling. (Com, NO, NC) de draad naar de schakelrail heb ik op het common contact gezet, de sein aansturingen Op de NC en NC contacten. Deze uitgangen via klemmen op de aansturing van de seinen. (Beiden de draad voor sein veilig) dit zelfde kan natuurlijk ook toegepast worden om de seinen automatisch op rood te zetten.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Het voordeel is in mijn geval dat ik niet steeds heel oplettend hoef te zijn hoe de wissels staan. Ik kan de boel laten rijden, zelf manueel wissels omzetten en seinen bedienen, maar er kan niet wat fout gaan omdat de beveiliging het dan automatisch overneemt wanneer er een trein dichtbij komt.

Van het weekend de laatste kabeltjes aansluiten en dan proefrijden. Joepie!! :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Klinkt goed Martijn, ik hou daar wel van, een M-baan met relaisbeveiliging >:-D. Mogelijk heb je nog onverwachte situaties over het hoofd gezien, maar die kan je er dan nog lekker bijbouwen in je sdhakeling. Ben benieuwd, en een filmpje is natuurlijk ook altijd zeer welkom ;).
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Als het zover is zal ik zeker een filmpje posten.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Vanavond de laatste bedrading van de baan aangesloten. Na grondig stofgezogen te hebben en de rails opgepoetst te hebben ben ik wat gaan testen met drie locs. Ik heb bewust een paar lastige locs gepakt qua ontsporen.

Één van deze locs een BR 18 (Marklin 3023) ontspoort soms bij één wissel. Daar moet ik nog naar kijken. Voor de rest lijkt het allemaal wel te doen wat het moet doen.

Waar ik vanavond wel een beetje zwaarmoedig van werd, is dat mijn krokodil niet goed wil lopen. Ik heb alle wielen opgepoetst, laatst al een keer lichtjes gesmeerd en het sleepcontact lijkt als nieuw. Maar toch wil deze haast niet rijden. Pas wanneer je de trafo half open zet gaat deze op een normale snelheid rijden.

Wanneer ik de trafo op een lage snelheid zet, waarop alle andere locs rustig rijden, komt de krokodil maar niet in beweging. Ik heb de kap er af gehaald en wat met de stelschroefjes van de potmetertjes gedaan maar weinig verbetering. Morgen nog maar eens wat proberen misschien.

Wat me ook opvalt, is dat de krokodil bij de overweg vaak spontaan van richting veranderd. Ook heel apart. Is de electronica die er in zit dan toch te gevoelig voor deze analoge baan? Alle tips zijn welkom.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
heb vandaag het een en ander gedaan aan de baan. storing opgelost met Krokodil, welke bij de overweg spontaan van richting veranderd. De oorzaak lag niet bij de krokodil, maar bij de overweg. deze zit op een lichttrafo aangesloten en de baan op andere marklin trafo's. De lichttrafo bleek niet in fase te staan met de andere trafo's waardoor er een te groot spanningsverschil ontstond tussen middengeleider en contactrail van de overweg. hierdoor ging de loc omschakelen.

wel rijdt de krokodil nog moeizaam en de sleeper veerde erg hard naar beneden op de puko's. heb geprobeert om het contact iets hol te buigen en heb hierbij helaas de sleeper vernield, dat was even een baalmoment :sad:  op zo'n moment kun je je wel voor de kop slaan.

binnenkort maar een nieuwe bestellen, ik moet toch nog onderhoud aan diverse locs doen. Het is niet anders.

De Br 18 loopt soms nog met een vooras uit een wissel. ik heb geen idee waarom, ik zie het niet. De wissel waar het gebeurd is een uitrij wissel van het schaduwstation, deze wissel schakel ik niet om, omdat de locs zelf hun weg zoeken. ik heb hier met geen enkele andere loc problemen mee gehad maar met deze br 18 dus wel. ik ga ik binnenkort wel mee verder, ik was het nu even zat. ik had gehoopt dat het allemaal wat beter zou rijden. :?

eerst maar een paar locs een schoonmaakbeurt geven en dan weer verder test rijden.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Beste Martijn,

Het kan twee oorzaken hebben:

te weinig druk op de vooras, omdat die wieltjes de wisseltongen moet omduwen komen de wieltjes omhoog

de afstand tussen de wielflenzen van de voorwielen is groter als 14 - 14,1 millimeter.

Groet, Anne W
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Beste Anne,

Bedankt voor de reactie. De afstand tussen de wielflenzen is 14,3 mm. Wat me wel opvalt is dat het bij andere wissels niet gebeurt. Misschien moet ik de wissel vervangen. Verder staat op de voorassen totaal geen druk. Deze volgen enkel maar met de loc mee. Er zitten veertjes om het welstel van de koppeling omlaag te duwen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Beste Martijn,

Probeer die afstand is terug te brengen tot 14,0 - 14,1 mm, natuurlijk kan het ook in de wissel zitten, dan zullen de tongen wel te zwaar gaan.

Groet, Anne W
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Open rijden van wissel werkt slecht bij voorloopassen.
Daar zal je dus de oorzaak moeten zoeken.
Je kan alleen nog de veerdruk op de as voorzichtig verhogen.
Succes.

Gr. Marcel.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Ik zat zo eens te denken. Als ik nou eens uit deze wissels de veertjes verwijder, dan zouden de wisseltongen ook makkelijker opzij geschoven worden door de voorloopas. Ik zal toch niet de eerste zijn die hier mee te maken krijgt? De krokodil komt trouwens wel zonder ontsporen over alle wissels. Deze hooft ook een voorloopas.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Oké, zonet heb ik de schanierpunten van de wisseltongen een drupje marklin olie gegeven. Nu lijken er geen problemen meer met ontsporen. Maar wat schertste mij verbazing... Ik vond een klein schroefje opmde baan. Toen ik de br18 optilde bleef de voorloopas op de baan staan 8o

De as hoort met een mini boutje in de koppeling vast gedraaid te worden. Deze draad is helemaal weg, dus het boutje kan niet meer aangedraaid worden. Hierdoor doet de veer ook zijn werk niet. Misschien niet vreemd dan, dat deze ontspoort. Volgende uitdaging is om een originele koppeling te bemachtigen. Misschien op de beurs wel. We komen in ieder geval steeds wat verder :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Modelspoorwegen lijken toch echt wel op de 1:1 voorbeelden... zo is er al eens een loc 1100 ontspoord en een metrotrein van de RET doordat er een schroefje loszat en de motor er onderuit viel....

Groeten,
Roel
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Je kan zeggen dat ik de baan zo natuurgetrouw mogelijk benader :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update

Hoi Martijn,

Kijk uit met olie op de wissels, het trekt vuil aan. Het middel is erger dan de kwaal.
Misschien beter siliconenspray gebruiken.

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
 @citaat of grafietpoeder (door een potlood over een schuurpapiertje te halen :wink:)

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Oké bedankt voor de tip!  :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Vanavond lekker bezig
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
 8o Zit dat paarse bakje vol met wasbenzine?
Het maakt prima schoon, maar verdampt best wel snel, en zo te zien ben je binnenshuis.
En als damp is wasbenzine erg explosief.
In de schuur met de deur open is een beter optie. O:-D

Dirk-Jan
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Na een grondige schoonmaakbeurt, nieuwe koolborstels en antislipbandjes eens verder gekeken wat er nog meer aan het treinstel gedaan moet worden.

De verlichting was nooit goed aangesloten geweest. heb de bedrading Iets aangepast en de front en sluitlichten werken weer. In de wagons heb ik ledstrips ingebouwd. Met diodes heb ik gelijkrichters gemaakt en tussen plus en min condensators gezet om knipperen van de verlichting tegen te gaan.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Hier een paar foto's  van de montage
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM TEE
Hier een link naar een filmpje:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Hier nog een filmpje
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Op het eerste filmpje is goed de werking van mijn nieuwe schakeling/automatisering te zien tussen schaduwstation (achterste sporen) en station op de voorgrond. Zie ook eerder bericht. :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Dag Martijn.

Ik heb met veel genoegen jouw filmpjes bekeken!
Heerlijk Old Skool :thumbup: :thumbup:
Alles trekt rustig op en rijdt op mooie snelheid.
Wat ontbreekt is nog het extra tussenrijtuig :roll:
Of staat die al op het verlanglijstje ...

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Dag Erik. Dank je voor je reactie. Ik kan de treinen helaas niet te lang maken. Daar is de baan te klein voor.

Wat snelheden van de treinen betreft, het scheelt nu wel enorm dat ik het tracé heb ingedeeld in meer secties, zodat de treinen langzamer de stations binnen  rijden.

Wat wel een uitdaging gaat zijn,is de verschillen in snelheid van de locs onderling. vooral de oudere locs rijden behoorlijk sneller dan de nieuwere locs van Marklin.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Dag Martijn.

Je kunt met (eventueel meerdere) dioden antiparallel geschakeld en opgenomen
in de draad vanaf de sleper, de rijsnelheid per individuele loc enigszins aanpassen :idea: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Bedankt voor de tip Erik. Heb je hier ergens een schema van. anti parallel is twee diodes in tegenovergestelde richting parallel naast elkaar, maar is dit dan enkel tussen de draad van de sleper naar het motorschild of tussen de fase en nul draad?
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Martijn

Heb genoten van jou filmpje's ziet er allemaal mooi uit, alles rijd en schakelt mooi.  :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
In geen geval tussen de fase en nul, want dat is een complete kortsluiting :warning:
Het beste is om alleen de motor achter de diodeschakeling aan te sluiten, anders krijgt het omschakelrelais ook minder spanning hetgeen tot bokkesprongen leidt bij omschakelen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
 @citaat Ik had het wat beter moeten verwoorden, maar het kunstwerk van Hans verduidelijkt alles het best :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Dank u ;)

Vraagje over de ledverlichting: ik neem aan dat die 12Vdc is, je voedt de strip nu met een afgevlakte gelijkspanning (gelijkrichter + condensator), wordt die spanning dan niet te hoog? En bij omschakelen?
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram

Leuke filmpjes, Martijn  :thumbup:

Ik hoop niet dat je loc's zoveel olie verbruiken, als ik die fles zo op je baan zie staan  :D

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
Hans: heel erg bedankt voor het schema. Hier kan ik wat mee :) tussen de led-verlichting zitten weerstanden in de plus die de spanning flink verlaagd.

Tony: nee, de locs krijgen heel af en toe een minuscuul drupje marklin olie. Die fles is ATF waar ik laatst een drupje op de spoorstaven heb gedipt.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: FILM TEE Ram
UPDATE NOVEMBER

De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met testrijden en kleine aanpassingen aan de baan om alles zo goed mogelijk te laten rijden. Vandaag was ik vrij en heb hier veel tijd aan besteed. Nu kanog ik zeggen dat ik tevreden ben Hoe de treinen nu rijden. Een paar schakelingen ga ik nog oppassen omdat ik deze op een andere plek op een manier heb toegepast en mij zeer bevalt.

Verder ben ik verder gegaan met het seinhuis en een perron. Ook in het perron heb ik verlichting gebouwd. Beide bouwwerkjes heb ik nu geweatherd, tenminste...poging tot. :P

Kijk zelf maar...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Hier een paar plaatjes
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Hier nog wat beelden
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
En als ik de verlichting dan aanzet ziet het er zo uit....
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Nou Martijn,

Hier hoef je je niet voor te schamen, perfect man. :thumbup:

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Vanuit andere hoek. Nu nog wat presentjes en het geheel kan op de baan ingebouwd worden :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
De verlichting komt op de foto wat wit en fel over, naar dat hoeft in het eggie natuurlijk niet zo te zijn.
Altijd lastig verlichting fotograferen.

Mocht je het te fel vinden, de weerstand wat hoger maken.
Experimenteren, in serie met elkaar en/of parallel.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Tot zover deze update
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
mooi gebouwd Martijn !

De verlichting lijkt echter wat te wit.
Ik plak over ledverlichting wel gele schilderstape. (die professionele gladde tape voor strak schilderwerk langs glas)
Dit dempt het licht wat en maakt het ook wat gelig voor een betere sfeer.
De kleur komt dan in de buurt van de normale gloeilampjes.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Ziet er goed uit Martijn,
ff uitproberen maar ook met typex of (gele)nagellak kun je de verlichting wat dimmen.
Sucsez
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Ik wens iedereen alvast fijne dagen en een goed en bovenal gezond en gelukkig 2017!!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Vandaag op schildercursus geweest. Dit maal meer geoedwnd op de lucht en lichtval. Nog even en ik kan een achtergrond schilderen :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
EDIT: foto omgedraaid
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november

Dat ziet er al goed uit, Martijn  :thumbup:

Jij ook fijne kerstdagen en een goed nieuw jaar gewenst !

Tippie van Tony; pas het groen van je achtergrond straks aan, aan het groen van je baan, dan wordt het een eenheid.

Grtz Tony