Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Peter: deze oude treinen kunnen heel wat hebben inderdaad. Het doel is ook om zo veel mogelijk nogstalgisch materieel op de baan te laten rijden ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
ik vind het wel knap hoor, de prijzen vallen soms mee ? of ben ik daar verkeerd in ? op beurzen vind je dan meestal wel je zin.


Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Mooie aanwinsten Martijn. :thumbup:
Jammer van de gebreken maar dat fix jij wel. ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Vergeleken met nieuwe treinen vallen de prijzen voor de oude modellen meestal erg mee. Tenzij het een collectors item is zoals de CCS 800. Op beurzen vind je vaak ook wel veel, al vind ik dat veel handelaren hoog met de prijs zitten, al snap ik dat ze er zelf ook wat aan willen verdienen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Op beurzen vind je vaak ook wel veel, al vind ik dat veel handelaren erg

Je kan ook eens beetje afbieden, soms lukt dat wel, omdat niet iedereen van zulke locs houden. zal er ooit een willen kopen gewoon omdat het mooi is, en hoe het vroeger was en nu is.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
CiteerMooie aanwinsten Martijn. :thumbup:
Jammer van de gebreken maar dat fix jij wel. ;)

Michel: Deze loc weer oplappen is een mooie oefening om ervaring op te doen. Ik heb nog een treinstel staan die ik eens op wil lappen. Namelijk een DL 800. Deze is van mijn opa geweest en mijn vader heeft hem (helaas) geel geschilderd. ik ga er voor zorgen dat deze weer gaat rijden en wel in originele kleurstelling. Maar alles op zijn tijd! Hij loopt rijdt niet weg :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Martijn.

Van harte gefeliciteerd met deze aanwinsten, ondanks dat deze toch ietwat tegenvallen!
Zelf vind ik het oude en nostalgische Marklin ook prachtig, echter e-locs doen mij doorgaans niet zo veel,
uitzonderingen daargelaten - en zo'n uitzondering is de 3023 - je hebt een prachtig exemplaar!  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Citaat van: Martijn op zaterdag 30 mei 2015, 18:22:03
Hier de SET 800, die goederentreinen zal gaan trekken op de baan. ook een heel mooie lok. (alleen jammer van die sleeper die hij niet heeft)
Mooie loc's Martijn :thumbup: En een sleper is er snel genoeg ondergeschroefd, hoewel 't natuurlijk niet netjes is om een loc zonder te leveren! Bij de SET 800 hoort er gewoon 1 lange sleper in t midden onder, toch?
Ik heb zelf z'n oudere broertje de SE800, met slechts aan één zijde verlichting en 2 hele korte slepertjes welke alleen geschikt zijn voor de oude rails met doorlopende middenrail; achter de puntcontacten blijven ze hangen. 1 sleper heb ik verlengd met een stukje oude sleper, de andere sleper heb ik vervangen door een kort slepertje voor binnenverlichting van een korte wagon (b.v. donderbus).
Blijft leuk dat deze loc's die inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt nog gewoon hun rondjes rijden :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hans: die SE 800 lijkt inderdaad sprekend op de SET 800. Ik denk dat bij de mijne een lange sleper gemonteerd moet worden. Ik heb er nog ergens een liggen, mischien past deze. ik zal eens googelen welke sleper er onder hoort.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hebbes, foto gevonden van de onderkant van een SET 800. Lange sleper in het midden dus :) Ik zie bij de mijne alleen geen bedrading voor de sleper zitten. maar komt wel in orde.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hallo mede modelspoorliefhebbers,

Zoals jullie wisten heb ik laatst een paar loks aangekocht, waaronder een SET 800. Hier mankeerde behoorlijk wat aan en het was tijd voor een flinke oplap beurt.


Ik heb de lok uit elkaar geschroefd en diverse onderdelen, waaronder het motoranker, gewassen in wasbenzine. met wattenstaafjes gedrenkt in wasbenzine heb ik alle tandwielen en de binnenkant van het motorhuis gereinigd.

De oude koolborstels heb ik verweiderd en een nieuw setje aangebracht.

Omdat een sleper ontbrak, heb ik er eentje gemonteerd, ook de draad ontbrak en deze heb ik er dus ook ingemaakt en gesoldeerd op de schakelaar voor sleper/pantograaf.

Het relais schakelde niet goed terug, dus heb ik het veertje vervangen. Nu schakelt de lok goed.

Na deze handelingen de kap weer op de lok gemonteerd en als laatste de kap schoongepoetst. alleen NIET met wasbenzine maar met een beetje lauw water gedrenkt in een wattenstaafje. De kap iets gepoetst met een droog wattenstaafje.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Zoals jullie aan de wattenstaafjes op de foto's kunnen zien was de lok erg vuil 8o Maar nu niet meer!! je hebt nu een zonnebril nodig B)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Een filmpje staat op:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Eigenlijk hoort er een ander type sleper onder.  Deze heb ik niet liggen, dus heb ik er nu een ander onder zitten. Hierdoor zie je het aansluitdraadje zitten. Dit verander ik nog, wanneer ik een juiste sleper heb.

Verder heb ik naast de modelbaan in de vensterbank van het raamkozijn een testbaantje gemaakt, om even snel een lok te kunnen testen. (zie ook filmpje)
Met het mooie weer van de afgelopen dagen, ligt het bouwen aan de baan even op een lager pitje. Er moet ook nog aan de tuin gewerkt worden ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Citaat van: Martijn op zaterdag 06 juni 2015, 21:44:13
Een filmpje staat op:

Klinkt bekend dat geluid ;)

Is mooi opgeknapt van je poetsbeurt, voor de rest niet te veel aan doen, oud is oud en dat mag gezien worden >:-D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
De loc heeft een waardige opknapbeurt gekregen Martijn! :thumbup:

Citaat van: Hanzi op zaterdag 06 juni 2015, 22:24:41
Klinkt bekend dat geluid ;)

Old Skool geluid... :lol:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan

Mooie aanwinst, Martijn  :thumbup:

En heerlijke sound  :P

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hallo mensen. Tijdje niet wat van me laten horen. Dit komt omdat in de zomertijd veel andere dingen aan de orde zijn. Een van die dingen is op vakantie gaan. Afgelopen weken gek(r)ampeerd in het Duitse harz gebied. Erg mooi gebied en het zou maar zo een goed thema kunnen zijn voor een modelspoorbaan. Bijvoorbeeld de harzer smalspoorbanen met zijn stoomlocs. Afijn, tijdens het bezoek in het plaatsje Goslar kwamen we een modelspoor winkel tegen met wat leuke marklin dingen. Hier twee mooie personen rijtuigen en een bagage rijtuig op de kop getikt. Ik meen uit periode III

In een van deze rijtuigen zit interieur en ook interieur verlichting. Aan de baan heb ik de afgelopen tijd weinig gedaan. Maar dat komt wel weer :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Martijn.

Misschien nog enkele foto's van de nieuwe aanwinsten of de vakantie hier plaatsen .... :roll: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hallo Allemaal,

Even een update: De afgelopen tijd heb ik niet veel aan de baan gedaan. Dit komt door meerdere oorzaken.

Ik ben zo druk geweest met werken en de opleiding en de dingen thuis, dat ik afgelopen zomer overspannen ben geraakt. Ik ben nu wel weer fulltime aan het werk maar ik heb alle dingen die niet noodzakelijk zijn even op een lager pitje gezet.

Komende tijd zal ik naar alle waarschijnlijkheid ook niet veel tijd voor de baan hebben. ik ben met het werk erg druk. op dit moment ben ik ook in kost voor een paar weken. Ook met de opleiding ben ik erg druk dit jaar. Gelukkig is het wel het laatste jaar, maar ik moet nog veel projecten doen, inclusief afstudeer project.

ik vind het wel jammer dat ik komend jaar niet zo veel tijd voor de hobby zal hebben, maar daar staat tegenover, dat ik volgend jaar hopelijk des te meer tijd heb. Het wil overigens nog niet zeggen dat ik komend jaar helemaal niet met de hobby bezig zal zijn.

Groeten
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hier een paar foto's van de rijtuigen die ik in mijn vakantie in duitsland gekocht heb.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Update November:

Dit seizoen gebeurt er niet zo veel op modelbouwgebied. dit omdat het een druk jaar is, namelijk laatste jaar van de opleiding, de bruiloft voorbereiden, veel werken waardoor ik iedere dag niet voor acht uur thuis ben en klussen thuis die moeten gebeuren. Veel dingen dus dit jaar. maar ik hou in gedachte dat ik volgend jaar meer tijd overhoud en dus lekker verder kan met de modelbaan, wat ondanks het tijdgebrek echt wel trekt!

Ondanks al deze andere dingen ben ik toch even bezig geweest met het idee om zelf een achtergrond voor de modelbaan te gaan schilderen. ik heb me er een beetje in verdiept. Het eerste idee was om een achtergrond poster te gebruiken maar meer en meer werd ik gecharmeerd van een geschilderde achtergrond.

Na wat dingen uitgezocht te hebben, kwam ik op het idee om dit met acrylverf te gaan doen. Deze verf laat zich goed mengen en verdunnen met water. Het idee is om dunne mdf platen tegen de houten achterwand van de baan te nieten en hier de achtergrond op te schilderen.

Voordat ik straks meteen op deze achtergrond ga kwasten, wil ik eerst voor mezelf weten hoe je dit moet doen. Hiertoe heb ik wat reststukken mdf uit de schuur gehaald en hier wat op uitgeprobeerd met acrylverf. Deze beschilderde platen heb ik als décor achter een stukje van de modelbaan gehouden om te kijken hoe het lijkt.

ik heb een achtergrond geschilderd met een achtergrond van Bergen in combinatie met wolken (grijs en wit) Een andere achtergrond heb ik lichter blauw geschilderd met lichtere wolken. ook heb ik hier geen Bergen op gekwast. Met name de eerste achtergrond (met de bergen er op) valt me nog niet heel erg tegen. Al zie ik wel een aantal verbeterpunten. zo mogen de Bergen waarschijnlijk veel puntiger en mischien met meer kleurnuances. Ik plaats even een paar foto's voor een globale indruk.

Tot zover deze update
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Nog twee foto's van de achtergronden
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan

Hoi Martijn,

Ik zou de bergen zeker niet spitser maken en ze ook wat wazig houden.
Belangrijk is, om het groen ervan aan te passen aan de kleur(en) groen die je op de baan gebruikt.
Met wolken zou ik spaarzaam zijn (of weglaten).

Dapper, dat je er aan begint  :thumbup: Ben vol bewondering !
Een mislukte achtergrond kan je hele baan vergriepen, maar dat wist je waarschijnlijk ook al.

Grtz Tony

Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Het is gewoon proberen. Als het echt niet gaat lukken, dan kan ik er altijd nog een foto achtergrond op lijmen. Ik vind een geschilderde achtergrond wel wat hebben.

Ik ben er wel over uit dat ik weinig of geen wolken op de achtergrond ga schilderen. Ik zag dit bij een grote achtergrond en vond dit erg druk. Wel ga ik de bergen op de achtergrond schilderen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Ik was trouwens laatst aan het werk in een chemische fabriek. Toen de technische dienst naar me toe kwam met een schakel controle paneel, die ze ergens vervangen hadden voor een touchscreen. 32 zeer degelijke schakelaars met auto functie en manual functie. En heel veel leds. Mooi voor mijn nog te bouwen verlichtingspaneel. Hier ga ik alle baan verlichting mee schakelen.

Ook heb ok hier al een mooie kast voor, om dit alles in te bouwen. Onlangs ook twee inbouw ampère meters gekregen om in het hoofd paneel in te bouwen :P

Werkzaamheden genoeg dus voorlopig. Nu nog de tijd. Dat laat zich nog wachten maar de kriebels zijn er in overvloed!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
1 of 2 grote wolken ipv veel kleine, oogt realistischer.
Licht aan de bovenkant en donker aan de onderkant.
De blauwe lucht in een verlopende teint van heel licht aan de horizon naar donker uitlopend.
Je kunt zo een soort atmosferisch perspectief creëren zoals je op oude schilderijen ziet.

  Gr. Leo
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Martijn.

Citaat van: Martijn op zondag 29 november 2015, 11:27:55
Ik was trouwens laatst aan het werk in een chemische fabriek. Toen de technische dienst naar me toe kwam met een schakel controle paneel, die ze ergens vervangen hadden voor een touchscreen. 32 zeer degelijke schakelaars met auto functie en manual functie. En heel veel leds. Mooi voor mijn nog te bouwen verlichtingspaneel. Hier ga ik alle baan verlichting mee schakelen.

Foto's van zulke voormalige industriële panelen zijn altijd leuk om te bekijken ... :roll: ... dus laat maar komen!
Als de achtergrondschildering niet wil lukken of niet wordt wat je ervan verwacht kun je altijd nog alles compleet lichtblauw maken ...

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
CiteerFoto's van zulke voormalige industriële panelen zijn altijd leuk om te bekijken ... :roll: ... dus laat maar komen!

bij deze!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
heb alle knoppen en led lampjes intussen al gedemonteerd. het paneel gaat terug naar de Technische dienst van dit bedrijf. zelf maak ik van aluminium plaat een nieuw paneel waar deze schakelaars en leds in komen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Bedankt Martijn :thumbup:
Da's mooi professioneel spul, daar kun je een fraai bedienpaneel van opbouwen.
Vergeet niet voor dat je het oude paneel wegdoet de inbouwmaten te noteren;
dat scheelt eventueel weer later uitzoeken :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Het is al weer bijna het einde van het jaar en de feestdagen staan weer op de stoep. Ik wil iedereen op dit forum zeer goede feestdagen wensen en een voorspoedig en buitensporig nieuw jaar!

Verder wil ik ieder bedanken, die mij door tips en uitleg heeft geholpen om zo veel te leren over de modelbouw. Zonder dit forum was dat niet gelukt!

Een dezer dagen weer een nieuwe update... :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Update december 2015:

afgelopen tijd heb ik me weer een beetje meer bezig gehouden met modelbouw. Aan de baan is nog niet veel gebeurd wat het vermelden waard is. Wel ben ik bezig geweest om een bouwpakket van Faller te bouwen en te wheateren. Dit bouwpakket had ik vorig jaar met het sinterklaasfeest gekregen. het werd dus tijd om deze te bouwen :P

Het gaat om dit bouwpakket
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
excuses voor de flitsreflectie. ik zal de andere foto's zonder flits maken.

Hier wat foto's van het resultaat:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Er zitten best veel details in dit model. vooral op het dak zijn veel onderdelen als spitsen, antennes, schoorstenen en een dakkapel. Op de grote schoorsteen is een bordes met een trapje en hekje. Hier heb ik een preisertje geplaatst. dit moet de schoorsteenveger voorstellen :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Heel mooi gedaan, leuk die schoonsteenveger.  :D :thumbup:




Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
hier dan nog een paar detailfoto's. Het gebouw bestaat inwendig uit vier afzonderlijke compartimenten. van binnen zit er in ieder compartiment een zwart kartonnen doosje wat alleen bij de ramen licht doorlaat. Straks als dit station op de baan staat maak ik in ieder deel led verlichting. ik maak dit ook apart geschakeld.

Verder ga ik heel veel preisertjes op het perron plaatsen en mischien nog wat groen tegen de muren e.d.

Bij het bouwpakket  is ook een lang tussen perron en een seinhuis inbegrepen. Deze ga ik binnenkort bouwen. In het seinhuis wil ik een interieur inbouwen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
verder ben ik vandaag wat bezig geweest met het maken van een proefballast voor de modelbaan. Ik heb bij de dierenspeciaalzaak een kilozak kanariezand gehaald om hier wat mee te broberen. Ik maak dus gebruik van de oude metalen M-rails. Deze wil ik er wat natuurlijker uit te laten zien.

in de schuur vond ik een afgedankte broodplank. Er moet meer brood rails op de plank komen, dus heb ik wat spoor op de plank geschroefd. Aan weerskanten en tussen de sporen heb ik de bedding verhoogd met triplex van 5mm. Ondergrond basis bruin geschilderd en met verdunde houtlijm het zand aangebracht. Hierna ingewaterd met verdunde houtlijm. als het hard is ga ik het op kleur brengen. ik weet nog niet hoe en met welke verf maar daarvoor is dit proefmonster.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Ziet er goed uit, je kan het beetje verweren met de airbruch of kwast. hier en daar beetje roest aanbrengen, zeker de binnen kanten.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dat station heb je erg mooi gebouwd en vervuild/verouderd Martijn! :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Martijn.

Mooie ballast-test!  :thumbup:
Ik gebruik aquariumzand als ballast voor m'n M-rails,
wat ik ook na verlijming op kleur breng, een goed beproefd recept!

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Peterke: ik wil de ballast inderdaad met de kwast op kleur brengen. ik twijfel nog of ik dat met dry-brush doe of een wash. ik denk het eerste, maar om beide methoden uit te kunnen testen heb ik dit proef ballast gemaakt.

Erik: is dat aquariumzand niet nog fijner? is mischien ook wel fraai. mischien ook test waardig :P Hoe breng jij de ballast op kleur? Foto foto!!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Mischien is het vogelzand wel net te grof. nu ik er langer naar kijk lijkt het een beetje uit verhouding
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Martijn.

Aquariumzand heeft korrels van zo'n 1mm, dus inderdaad wat fijner.
Op kleur brengen doe ik eerst met een wetwash en daarna een drybrush.
In mijn topic vindt je wel een aantal foto's van de ballast -> klik

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Hallo Martijn en Erik,

Een vraag die bij mij opkwam: is zand niet gevaarlijk als het tussen de tandwielen van de loc's komt?

Ooit heb ik dat gelezen in het "Handboek voor den Modelbouwer" waar Tony ook vaak uit citeert.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Wil, dat is wel een punt van overweging. Het zand zit wel vastgelijmd met verdunde houtlijm en niet tussen de spoorstaven. Toch kan er altijd een korreltje loskomen en mischien tussen een tandwiel komen. Ik ga er eens over denken. Bedankt voor de tip
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Dag Wil.

Citaat van: Wil Tweeendrie op woensdag 16 december 2015, 20:52:34
Een vraag die bij mij opkwam: is zand niet gevaarlijk als het tussen de tandwielen van de loc's komt?
Zand tussen de tandwielen is inderdaad niet aan te bevelen,
daarom verlijm ik het aquariumzand met verdunde houtlijm!
Na droging met de stofzuiger erlangs zodat nog eventuele
'losse' zandkorrels niet meer aanwezig zijn :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Op het proefballast heb ik zoals Erik ook aan geeft, de korrels met verdunde houtlijm verlijmd. Nu is het droog en knetter hard. Ik geloof niet dat er zomaar korrels loslaten. Je kan het nooit helemaal uitsluiten, maar de kans is klein en als ikaf en toe met de stofzuiger de baan schoon maak, durf ik het wel aan.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan

Hoi Martijn,

Voor nog betere hechting, kun je met een plantensproeier -na het lijmen- met water met een minidruppie afwasmiddel nog eens wat nevelen. In de verdunde houtlijm ook druppie dreft doen, dat maakt dat de oppervlaktespanning van het water verbroken wordt.

Grtz Tony

Rails wel ff afdekken met sproeien  :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; Analoge M-railbaan
Vanaf nu heb ik twee weken kerstvakantie😀 ik hoop in deze weken wat tijd te hebben om de baan aan de onderkant van de tafel aan te sluiten. Eindelijk.... Zodat de treinen weer eens kunnen rijden. Mijn vriendin waarschuwde me al duidelijk dat ik niet te veel tijd aan de hobby moet spenderen, dus ik moet ook aan het gezin blijven denken en niet alleen maar onder die tafel liggen. We gaan het zien. Er zijn in ieder geval veel draden aan te sluiten. Met de nadruk op veel