Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin, update november
Verder zijn er nog wat andere systemen in werking nu. Zoals de camera bewaking van het andere schaduwstation, tl verlichting boven de baan met een klok geschakeld, bijverwarming met thermostaat, en de regeling van de scenery verlichting is ookan bijna klaar.

Onder de baan heb ik op twee plaatsen een handmatige noodstop knop gemonteerd, ook nog eens twee bij de twee bedieningspanelen.
Re: St. Martin, update november
Bij een geactiveerde noodstop gaat:

-een flitslamp aan
- de treinbaanbesturing stopt
- alle andere systemen afgeschakeld
- alle tl verlichting aan
- een storingsmelding op het paneel gaat branden
Re: St. Martin, update november
De camera blijft dan wel aan, om bij zo'n geval zo veel mogelijk te zien. Het beeld moet straks nog goed ingesteld worden zodat het hele schaduwstation zichtbaar is. Nu is dat niet omdat de camera nog in een te licht stuk staat, terwijl het schaduwstation donker is. Dat is dadelijk anders.
Re: St. Martin, update november
Zo, en hierna gauw weer naar de scenery... ;)
Re: St. Martin, update november
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update november
Leuk om te zien dat er bij jou 2 hobby's door elkaar lopen: MODELBAAN & ELEKTROTECHNIEK.
Goeie combinatie trouwens :thumbup:.
Re: St. Martin, update november
Hans:  dat is waarom het voor mij inderdaad een heel uitdagende hobby maakt ;)
Re: St. Martin, update november
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update november

Indrukwekkende schakelkast en andere zaken, Martijn  :thumbup:

Anders dan bij een digitale sturing, is hier nog van alles te zien ( en voor mij nog enigszins begrijpbaar )
Meestal wordt het bij een storing donker, maar bij jou staat alles in het volle licht  :D

Grtz Tony
Re: St. Martin, update november
yep, als er ergens een trein bijna een aanrijding veroorzaakt moet ik goed kunnen zien wat de oorzaak is  :D
Re: St. Martin, update november
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: St. Martin, update november
-Martijn,
Jij hebt alles tot in de puntjes geregeld!  :thumbup: En nu op naar de "scenery"!  8) :-)
Re: St. Martin, update november
Hallo Martijn,

Jeetje man in kijk mijn ogen uit  8o
Wat een installatie  :thumbup: je kan wel zien wat je vak is, daar kan ik nog wat van leren.
Mooie gemaakt en bedacht.

Ik ben benieuwd naar je volgende update.

Groet Ronald  :)
Re: St. Martin, update november
Wil Tweeendrie
gast

Re: St. Martin, update november
Ook mijn complimenten hoor, ziet heel strak en mooi uit.

Het ontwerpen van een schakeling kan moeite kosten en des te meer voldoening als je idee uiteindelijk werkt.
Proficiat!

Groetjes
Re: St. Martin, update november
Dank jullie voor de reacties. Some loop ik maanden met ideen in mijn hood en verzamel ik over een Lange periode 'oude zooi' waarvan ik denk dat ik het in mijn idee kan toepassen. Heb er wel het een en ander voor moeten kopen maar 90% komt uit oude schakelkasten etc.

Verder Wilde ik dit Electra gedeelte eerst voltooien, voor dat ik het laatste deel van de baan dicht ga maken. Vandal nog even een schap terug geplaatst. Er moeten nog wat kleine dingetjes gebeuren en Dan Fijn weer naar de baan :)
Re: St. Martin, update november
Het dimmen van scenery verlichting gaat nu ook perfect. De displays geven  het voltage nog niet goed weer, maar dat was te wijzigen door een paar jumpers op de printplaat te verzetten. Nu werkt het net zo mooi...Dan rest straks alleen nog maar het aansluiten van de verlichting op de baan.
Re: St. Martin, update December. op het platte land
De zon kwam vanochtend prachtig op bij boerderij schonblick am St. Martin. een vroege tourist warmt zich op in het ochtendzonnetje voor de staldeur van de boerderij. Ik zou dat ook doen :)
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Intussen lopen de bourin en de buurvrouw naar het paard om het hooi te geven..
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Het konijn zit in zijn hok en wacht tot het ook wat hooi krijgt. Intussen is de boer op het land aan het werk dus die zie je niet op de boerderij. De Plantjes in de troggen bij het terras bloeien vandaag voor het eerst in het voorjaars zonnetje!
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Dag Martijn.

Gefeliciteerd met deze 'nieuwe' aanwinst, die er zeker mag zijn :thumbup: :thumbup:
Erg mooi gemaakt allemaal, met fraaie details! Persoonlijk vind ik het wel
jammer dat je die twee enorme kerkklokken als lampenkap hebt gebruikt  :eek:
Een wat kleiner en fragielere uitvoering verdient deze prachtige boerderij wel ...

Groeten,

Erik
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Dat klopt helemaal Erik. Ik vind ze ook erg groot uitvallen. Had deze gemaakt naar een hier op het forum gepost idee waarin lantaarnpalen met kerstbelletjes gemaakt worden. ik denk dat ik deze nog wat aanpas :D

verder ben ik nog ergens een stuk boei vergeten af te timmeren :D deze puntjes moet ik nog even op de I zetten.

Re: St. Martin, update December. op het platte land
Intussen is het avond geworden en in en rondom de boerderij is de verlichting zojuist aan gegaan. In de woonkamer brandt een gezellig olielampje en buiten zorgen voor twee (reuse)lantaarns voor goed zicht aan de voor- en achterkant van de boerderij. Hierddoor voelen de boer en boerin zich wel veilig, al is het aan zijkanten van het gebouw wel wat donker. misschien dat wat ganzen rondom nog meer gevoel van veiligheid geven als waakhond. Wellicht op een veemarkt eens ganzen kopen dan, en wat kippen...
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Echt supermooi gemaakt! Op sommige foto's moet je echt zoeken naar zaken die het "onecht" maken, maar die zijn er nagenoeg niet (op de lampen na dan  ;)). Toen ik zo op zoek was kwam ik wel het ontbrekende boeideeltje tegen.
Maar echt: petje af! Erg goed gelukt!
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Hallo Martijn,

Wat een gave boerderij is dat geworden.  :thumbup:
Je schreef het zelf al de "reuze"lampen zou ik zelf nog een keer vervangen voor iets fijnere exemplaren. Maar verder is het helemaal top.
Gauw naar de markt voor ganzen en kippen, dat maakt het helemaal af.
groet Ronald  :)
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update December. op het platte land

Daar mag je gerust 100 foto's van plaatsen, Martijn  :P

Een zelfbouw-juweeltje  :thumbup:

Grtz Tony ( met zonder pet, want af )
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Fraai, sfeervol,  gebouw Martijn.  :thumbup:
Over de lampen is al genoeg gezegd.  :)
Re: St. Martin, update December. op het platte land
Ik wens iedereen een heel fijne jaarwisseling en voorspoedig 2018!
Re: St. Martin, update Januari
Oudejaarsdag heb ik gebruikt om na een hoop afgerond werk aan de modelbaan, alles eens goed op te ruimen. Hierna goed met de stofzuiger er bij. Spoor schoongemaakt en vandaag test Rijden.

Test rijden ging aardig. Wel een kleine aanpassing aan het noodstop systeem, ik wil er één sensor bij namelijk. Is reeds besteld..

Verder geen problemen met tunnelportalen etc. Dat gaat goed. Wel is de V200 wat sneller en na een stop rolt deze ver door. Hierdoor ging deze een paar keer te ver door over een blok, waardoor deze een ongewenste doorstart maakt😁 maar verder geen baantechnische gebreken. Alles schakelt verder en geen haperingen of slecht contact. Dus...

Eerst door met dichtmaken van laatste stuk baan wat uit het zicht komt, de rechterzijde van de stuwdam.
Re: St. Martin, update Januari
Deze komende week heb ik vakantie en hoop hiermee een begin te kunnen maken.

Verder zijn er plannen om aan het volgende St. Martin gebouw te gaan beginnen. Uiteraard weer uit karton, hout en muurvuller. Hier een link naar het origineel.

http://www.alamy.de/stockfoto-calfeisental-st-martin-holz-dorfhauser-sg-kanton-st-gallen-wasserrad-schweiz-europa-73626952.html
Re: St. Martin, update Januari
Verder heb ik besloten de opstelling van de gebouwen onderling, niet exact het zelfde te plaatsen zoals in het echt.

Ik heb dat geprobeerd, maar op de modelbaan krijg ik dat niet mooi weergegeven. Dit mede door invalshoek en beschikbare ruimte voor de best grote gebouwen.

Verder staat in het echt de kerk op gelijke hoogte met de andere gebouwen. Ik vindt het mooier om de kerk het hoogst te plaatsen. Ik heb een heel mooie plek gevonden voor de kerk. Ik zal eerdaags een foto plaatsen hoe ik het bedacht heb.
Re: St. Martin, update Januari
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update Januari

Lijkt me ook logisch, met de opstelling van de huizen, Martijn.

Het hele zaakje staat in een sterk verkleinde omgeving en dan moet je wel keuzes maken.
Zoveel plaats heeft bijna niemand, om het als een maquette te laten lijken.
Gaat vast goed komen, jou kennende  :P

Ik zit er klaar voor!
Grtz Tony
Re: St. Martin, update Januari
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin, update Januari
Martijn,

Dat wordt weer een mooi projectje het volgende gebouw wat je gat maken.
Ik blijf ook dit project volgen want je boerderij waar ik van genoten heb is wel heel erg goed gelukt en mooi geworden. :thumbup:
Re: St. Martin, update Januari
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin, update Januari
Prachtig gedaan. Elektro gaat je goed af en het modelbouwen ook!
Re: St. Martin, update Januari
na afgelopen week vakantie te hebben gehad ben ik al mooi een stukje verder gevorderd met de baan. na het testrijden ben ik begonnen met het bouwen van de berg aan de rechterzijde van de stuwwand. Deze moest eerst klaar voor ik een achterwand kon maken.

In deze berg heb ik twee wegneembare plateaus gemaakt, om later altijd nog bij de sporen en de camera te kunnen.
Re: St. Martin, update Januari
hierna ben ik platen mdf gaan halen bij de bouwmarkt en heb deze tegen de wand geschroefd. Hierop ga ik de achtergrond schilderen. Eerst wilde ik de platen kleven met dubbelzijdig tape maar daar heb ik vanaf gezien. dit bleef niet voldoende vast zitten.
Re: St. Martin, update Januari
na de kieren en schroefgaten geplamuurd te hebben met houtplamuur, en na 24 uur drogen goed geschuurd te hebben, heb ik de platen gegrond met Gesso. een primer voor acryl.
Re: St. Martin, update Januari
vanmiddag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik maar gewoon begonnen met het begin van de lucht. een deel van de lucht moet hier op deze foto's nog.

ook zie je de basis van het water van het stuwmeer. vooraan donker en aan de horizon lichter. de werkelijke horizon van het water wordt straks door de Bergen bepaalt, welke ik nog ga schilderen op de achtergrond. dit alles is dus slechts een basis.

op de foto's lijkt het allemaal niet zo groot, maar als je er voor staat lijkt het nu al of je in het landschap 'gezogen' wordt :D
Re: St. Martin, update Januari
en o ja, ik jou ook nog even een beeld laten zien hoe ik de gebouwen van het bergdorp wil plaatsen. de kapel wat hoger op de berg en de chalets naast elkaar. langs de chalets komt een klein landweggetje en aan de overkant hiervan komen nog wat schuren.
Re: St. Martin, update Januari
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: St. Martin, update Januari
Wow die schildering is goed gelukt! Die horizon is heel geloofwaardig. Benieuwd hoe dat staat als het helemaal af is.
Re: St. Martin, update Januari
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin, update Januari
Martijn,

De wolken geven een aangename maar vooral rustig sfeerbeeld weer. :)

Groet Michel.
Re: St. Martin, update Januari
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: St. Martin, update Januari
Die lucht heb je mooi gemaakt Martijn. :thumbup:
Re: St. Martin, update Januari
Bedankt voor de reacties. Misschien dat ik er van de week s'avonds wat tijd voor kan vinden om er mee verder te gaan. Ik ben zelf ook heel erg benieuwd of het lukt om de bergen op een geloofwaardige manier op het doek hout geschilderd te krijgen.
Re: St. Martin, update Januari
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update Januari
Dat is heel wat, Martijn !

Ben benieuwd, hoe dit afloopt  :P
Probeer wat zachte kleuren (pastel) te gebruiken voor je bergen, die passen bij de kleuren die je al hebt.
Je kunt er altijd nog wat bij "smeren".
Beter wat wazig, dan (te) prominent aanwezig.

Succes  :thumbup:

Grtz Tony

Nog even een link naar een draadje hier, de moeite waard om door te neuzen;
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=28059.msg486921#msg486921 
Re: St. Martin, update Januari
Dat ga ik doen Tony, verder ga ik voor de Bergen de methode van Bob ross aanhouden. ik heb eerder in dit topic hier wel eens voorbeelden van geplaatst.

gisteren heb ik de wolkenlucht verder afgemaakt, en ik heb het gedeelte wat ik vorige week heb gedaan, nog eens een keer over gedaan omdat ik er nog niet voldoende tevreden over was. zie hier het resultaat:

Re: St. Martin, update Januari
morgen zal ik gaan beginnen met het schilderen van de Bergen op de achtergrond. Hopelijk gaat dat goed komen :|
Re: St. Martin, update Januari
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin, update Januari
De wolken zien er zeker niet verkeerd uit, Martijn :thumbup:
Ik zou daar ook flink tevreden mee zijn!
Ik ben benieuwd naar de bergen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Martijn

Je bent lekker bezig met je baan, ziet er allemaal erg mooi uit  :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Vanmiddag ben ik begonnen met het schilderen van de Bergen aan de rechterkant van het stuwmeer. Ik vond het best moeilijk, en het ging niet allemaal vanzelf, maar ik achteraf ben ik erg blij met het resultaat :) de reflectie van de Bergen en vegetatie in het water is ook aardig gelukt. Ik had een foutje gemaakt op het water, dit is dan maar een eilandje geworden ;)
Re: St. Martin update januari: in de wolken
De volgende keer is de linkerkant van het stuwmeeer aan de beurt om van bergen voorzien te worden. ik weet niet wanneer ik daar verder mee ga, komende week is een beetje een vreemde week, omdat ik vrijdag as. geopereerd wordt aan mijn keelamandelen. Maar als dat achter de rug is pak ik het schilderen weer verder op.
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Zeer goed geslaagd! :thumbup:



Groeten,

Erik.
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Martijn,

Mijn complimenten voor je prachtige geschilderde bergen en bomen zeer goed gelukt lijkt mij. :) :thumbup:
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Wauw, Bob Ross is uit de dood herrezen!
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: St. Martin update januari: in de wolken
Mooi Martijn!  :thumbup: