Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin, nostalgische analoge modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin, nostalgische analoge modelbaan
Dag Martijn.

Wat een prachtige aanwinst die transformator :thumbup:
zowel voor de hobby alsmede beroepsgericht!
Het typeplaatje is zeer fraai met het oude logo
van Marklin, wat ietwat overkomt als Steampunk.

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin, nostalgische analoge modelbaan
Duidelijk een trafo en mooi Martijn, schitterend om naar te kijken.
Echt oud, de doos is ook origineel.
Hoeveel kinderen/volwassenen zullen hier al mee gepeeld hebben!

Hoe ben je deze op het spoor gekomen.
Daar moet een verhaal aan vast zitten.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin, nostalgische analoge modelbaan
Deze heb ik via een verkoper op marktplaats. Hij komt uit Deventer en had de stoomlocs te koop staan. Bij zijn andere advertenties zag ik deze trafo. Overigens heeft hij er nog een te koop dacht ik.

Märklin trafo's x 1 ( dertiger jaren)
http://link.marktplaats.nl/m1191671145?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
Ad
Re: St. Martin, nostalgische analoge modelbaan
Hoi Martijn,

Leuk om te lezen dat zo'n trafo zoveel leuke reacties geeft.
Wil is een elektronica man dus zijn hart gaat sneller kloppen bij deze unieke trafo.  :-)

Groet Ronald  :)
Re: St. Martin, nostalgische analoge modelbaan
Martin,
De trafo staat in catalogus 1935, pag 22
Groet, Ton
Re: St. Martin, nostalgische analoge modelbaan
@Ronald: en dat terwijl het een bijvangst was ;) het ging me om de stoomlocs en rijtuigen. En de trafo kon ik er niet om laten staan...


Nu nog tijd vinden om met de baan verder te gaan. Deze week druk met werk etc. Maar pak gewoon de uurtjes waarop het wel kan... Als ik niet te moe ben dan.
Re: St. Martin, nostalgische analoge modelbaan
Inderdaad, via de link even gekeken naar de verkoper.
Die hij nu nog heeft staan is alleen geschikt voor 110 v.
Toendertijd een heel gebruikelijke spanning.

Mooi hè.

En bedankt Ronald voor het compliment.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin, update oktober
Dag modelspoorvrienden,

Deze weken heb ik heel veel gedaan in het bouwen van meer analoge besturingen. Het gaat hier om aansturing van verlichting boven de baan, dimmen en schakelen van scenery verlichting, een handmatige noodstop, camera bewaking en optische sensors welke ook bij een dreigende botsing, het noodstop systeem activeren. En verder nog wat zaken welke ik bestuurd wilde hebben.

De opbouw is al heel ver, maar ik laat nog niet alles zien. Wel hier een proef opstelling van de optische sensors. Deze gaan dus de noodstop activeren wanneer er ergens een trein blijft staan, wanneer deze had moeten rijden... Het groen/rode lampje moet je zien als een relais schakeling die door de sensors bekrachtigd wordt.




Veel kijkplezier.
Re: St. Martin, update oktober
Van deze sensors komt één paar een schaduwstation en één paar na datzelfde schaduwstation. De bedoeling is dat wanneer een trein om wat voor reden dan ook blijft staan, dat een binnenkomende trein hier niet op kan rijden.
Re: St. Martin, update oktober
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: St. Martin, update oktober
Dure sensoren (als ik de kleur zie denk ik Sick?) voor deze toepassing; tenzij je er voordelig aan kan komen via bv je werk. Maar ik denk dat je schaduwstation meerdere sporen heeft, moet je dan ook niet meerdere (1 per spoor) sensoren hebben?
Re: St. Martin, update oktober
Hanzi: ik had ze inderdaad over uit een machine renovatie van mijn werk.ik had de oude meegekregen. Er zullen ongetwijfeld veel goedkopere sensoren bestaan, maar deze kosten me niks :) Ik zet alleen sensoren op het binnenkomende hoofdspoor en het uitgaande spoor.
Re: St. Martin, update oktober
Het idee is dat als een trein blijft staan vanwege slecht contact of zoiets, dat de binnenkomende trein stopt, voordat deze twee op elkaar rijden.
Re: St. Martin, update oktober
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: St. Martin, update oktober
Oké, duidelijk. En daar zijn die sensoren prima geschikt voor, prima om ze een 2e leven te geven :thumbup:
Re: St. Martin, update oktober
Wil Tweeendrie
gast

Re: St. Martin, update oktober
Mooi Martijn, niets goedkoper dan restanten, die anders in de vuilnisbak verdwijnen.
Ik kan er (gelukkig) over mee praten.
Maar dan zal er toch een flink aantal moeten hebben voor je beveiliging?

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin, update oktober
Nee valt wel mee. Twee setjes heb ik en daarmee kan ik één klein schaduwstation beveiligen. Op het andere schaduwstation heb ik een camera gericht. Ik moet immers toch wel 'iets' zelf in de gaten blijven houden :)
Re: St. Martin, update oktober
Hoi Martijn,

Dat ziet er indrukwekkend uit  :thumbup: Mooi hoor zo een beveiliging van sensoren.
Maar wat mij opviel in het filmpje is dat als je de wagon rijdt in het sensorveld dan gaat keurig de lamp op rood en daarna op groen, terwijl de wagon nog op het stukje baan staat. Komt dat omdat de sensor net onder de wagon door straalt? Hij detecteerde dus alleen even de wielen (draaistel)? Dus dan zou je sensoren iets hoger moeten zetten, zodat hij de zijkant van de wagon detecteert.

Net als wat Wil zegt: een gegeven paard mag je niet.... de sensoren doen het perfect en voor deze prijs... :P :-)

Succes met het monteren hiervan.

Groet Ronald  :)
Re: St. Martin, update oktober
Wil Tweeendrie
gast

Re: St. Martin, update oktober
Dat zag ik ook, Ronald.

Ik vermoed hetzelfde als jij, de "lichtstraal" schijnt onder de wagen door, maar daar is het ook even een "show" opstelling voor.
Zelf ga ik dat ook doen in de toekomst en dan moet alles afgesteld worden op de hoogte van de buffers/chassisbalken.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: St. Martin, update oktober
Ja, Wil je kan er beter op zo'n manier achter komen, dan dat je alles al ingebouwd hebt.
Mankeren wij gelukkig niets aan onze ogen... :D

groet Ronald  :)
Re: St. Martin, update oktober
Ik was daar ook achter. De straal gaat door de ramen heen, nu zal dat met een loc voorop een heel stuk minder zijn en dan zal meteen een noodstop in werking worden gezet. Verder is het ook een hoop afstellen nog op de plek.
Re: St. Martin, update oktober
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin, update oktober
Mooie sensoren Martijn en voor een leuke prijs  :)

Succes met afstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Martin, update oktober
Martijn

Daar heb je weer geluk mee, gratis sensoren krijgen.
Nu alles netjes afstellen en dan komt het goed bij jou.
Re: St. Martin, update oktober
inmiddels weer van alles gedaan. de sensoren heb ik onder de berg in de baan gemonteerd, verder kabels getrokken en aangesloten onder de baan voor de sensoren en een noodstop circuit. ook twee noodstops onder de baan gemonteerd en twee bij de bedienings tableaus.

daarnaast de camera voor vast aangesloten en een stopcontact voor de kachel gemaakt. de elektrische kachel zal alleen aangaan als ik zelf in de ruimte ben en dient alleen voor wat extra verwarming als de cv uit is. voor overige verwarming is er al een cv radiator.

naast deze werkzaamheden ben ik begonnen met de bouw van een Zwitsers boerderijtje. Dit in grote lijnen naar het origineel wat in St. Martin te vinden is. eerst heb ik info opgesnord en schetsen gemaakt en maatvoeringen omgerekend naar 1:87

van het weekend begonnen met het maken van de gevels. ben inmiddels al lekker met het balsa hout in de weer. foto's hiervan plaats ik wel in een later stadium als het bijna af is. (anders zijn steeds weer hetzelfde soort foto's te zien en wordt het eentonig)
Re: St. Martin, update oktober
Hoi Martijn,

Leuk dat je een boerderij gaat namaken vanuit het origineel. Ik ben erg benieuwd hoe deze gaat worden, veel succes ermee.

Groet Ronald  :)
Re: St. Martin, update oktober
Hier een foto van het te bouwen boerderijtje. Dit gaat het ongeveer worden...
Re: St. Martin, update oktober
Dat ziet er veelbelovend uit Martijn. Gaat het waterrad ook nog draaien?
Succes met de bouw ervan.

groet Ronald  :)
Re: St. Martin, update oktober
Hier vanaf de kapel gezien
Re: St. Martin, update oktober
Het gebouw ernaast ga ik ook nog bouwen, maar eerst de boerderij maar eens.

Ik weet niet of ik dat rad laat draaien Ronald, ik was wel van plan om die ook na te bouwen. Misschien wel geinig met een mini motortje of zo..
Re: St. Martin, update oktober
Het is wel een mooi bewegend item op je baan.  O:-D

Groet Ronald  :)
Re: St. Martin, update oktober
Zeker. Ik sta ook voor alle suggesties open ;)
Re: St. Martin, update oktober
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin, update oktober
Dag Martijn.

Gezien de eerdere zelfbouw-creaties gaat het waterrad vast wel mooi worden  :thumbup:
Een heerlijke inspiratiebron om na te bouwen lijkt mij ... :wink:
Succes met de bouw ervan!

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin, update oktober
Hallo mede Modelspoorders,

Afgelopen week ben ik begonnen met de boerderij. Vanmiddag heb ik de gemaakte wandjes aan elkaar gelijmd. Zie hier het tussen resultaat:
Re: St. Martin, update oktober
Er moeten uiteraard nog heel veel details gemaakt worden maar de basis staat. Het dak ga ik op dezelfde manier maken als die van de kapel, deze vind ik namelijk zeer goed geslaagd.
Re: St. Martin, update oktober
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: St. Martin, update oktober
-Martijn,
Even alles doorgelezen, zodat ik ook 'bij' ben. Er staat jou nog heel wat knutselarbeid te wachten, maar wat ik nu zie staan, beloofd heel wat te gaan worden. Prima 'handarbeid'! Ik blijf jouw topic volgen!   :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin, update oktober
Een oplettende kijker heeft misschien wel gezien dat de deurkozijnen hoger van de grond zitten. Dit is vanwege een behoorlijk hoogteverschil in de voor- en achterkant van de woning. hierin zit in schaal 1:1 wel een meter. daarom heb ik alle wanden de lengte van dit hoogtevershil langer gemaakt, zodat ik de 'omgeving' op de woning aan kan laten sluiten.
Re: St. Martin, update november
in het bijbehorende schuurtje maak ik twee paardenstallen. ik heb geen idee of dat in het echt ook ze is, maar ik vind het zelf wel een leuke toevoeging. aan de achterzijde komt net als bij het origineel een veranda en aan de straatkant een houtloods. ook komt er aan de kapel zeide een trap met bordes om bij de schuurdeur te komen. de grote deuren (hooizolder) zijn met een trekker met hef te bereiken.
Re: St. Martin, update november
Hoi Martijn,

Je maakt al mooie vorderingen  top!

Paardenstallen erbij is toch prachtig, de omgeving leent zich daar prima voor.

Zie graag weer de volgende updat weer.

Groet Ronald  :)
Re: St. Martin, update november
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: St. Martin, update november
Wordt weer een erg mooi bouwwerkje, knap hoor :thumbup:
Re: St. Martin, update november
-Martijn:
Weer een knap staaltje scratchbuilding,  :thumbup:
Re: St. Martin, update november
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update november

Ik zit hier weer vol bewondering mee te kijken en te lezen, Martijn !

Das wel ff wat anders, dan een bouwdooshuisje in elkaar plakken. Kan ook leuk zijn, maar is toch van een heel andere orde.
Kortom; petje af en een opgestoken  :thumbup:

Grtz Tony
Re: St. Martin, update november
Allen bedankt voor de complimenten. Ik denkt ook  wel dat dit een leuk gebouwtje kan worden.

Wel kan ik er deze week weinig verder  aan werken. Ik zit namelijk deze week veel in de kost. In ieder geval nog tot het weekend.

Wel zit ik al vast te brainstormen over de aanpak van het laatste stukje ruwe landschap.

Bij het industriegebied komt nog een verhoogd plateau, boven het binnenkomende spoor uit het schaduwstation.

Ik zit nu toch maar alleen op een hotelkamer dus kan ik mooi wat schetsen  ;)
Re: St. Martin, update november
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update november

Vergeet de roomservice niet, Martijn  :P
Re: St. Martin, update november
Het gaat om dit hoekje...
Re: St. Martin, update november
Excuus voor het zwart wit, maar anders krijg ik de foto niet klein genoeg  ;)
Re: St. Martin, update november
Heb dit schetsje net getekend. Zoiets heb ik in gedachten. Een plateau op twee niveaus, beide met een wegneembaar deel. Deze wegneembare delen blijven vrij vlak met hierop wat bebouwing.
Re: St. Martin, update november
De wanden aan weerszijden van de hoek worden bekleed met een rotswand. Deze moet gaan verlopen in de toekomstige achtergrond. (Ja ik zie het helemaal voor me) :D
Re: St. Martin, update november
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update november

Goe bezig  :thumbup:
Re: St. Martin, update november
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: St. Martin, update november
Hey Martijn, bijgaand filmpje kwam ik tegen op YT. Oldskool M-baan, ook met een stuwdam. Welliswaar in een wat andere setting dan jouw dam, maar wellicht goed voor wat inspiratie; er zijn veel leuke details te zien ;).
Re: St. Martin, update november
 @citaat Leuk :important: Opvallend weinig Preisertjes te zien. 8o
Re: St. Martin, update november
Dag Hans. Dank je wel voor het plaatsen :thumbup:  ik heb dit filmpje al wel eens gezien. Er staat zelfs ook een waterkracht centrale bij wat mij toen heeft geïnspireerd om er ook een te bouwen.
Re: St. Martin, update november
Met een grijns van oor tot oor kan ik jullie mededelen dat het noodstop systeem met sensoren en handmelders volledig werkt  :D

Vanavond de sensors afgesteld bij de sporen onder de berg. Even wat treinen op de sporen en het werkt!

Zo heb ik de sensors gemonteerd....