UPDATE OKTOBER 2016:
Dag mede modelspoorders. Het is te lange tijd erg rustig geweest rond de baan St. Martin, er moest naast het werk nog een pittige avondopleiding afgerond worden en ik heb een paar maand voor het werk in de kost gezeten....
Maar dat gaat nu veranderen
De opleiding is afgerond en ben weer meer thuis. Dus tijd om verder te bouwen aan de baan, hoera!
en ik heb er zin in!! Vele plannen worden van de plank gehaald en afgestoft. Daarover zo meer...
Wat is er de laatste tijd wel gebeurd:
Er is een nieuwe elektriciteitsaansluiting voor de modelbaan gekomen. Deze zit nu op een apparte groep. waarom? Omdat het kan
Ik heb de tl verlichting boven de baan aangesloten en is bedienbaar vanaf het bedieningstableau. Ik had een hele geavanceerde geautomatiseerde dag/nacht schakeling bedacht maar deze optie heb ik laten varen. Dit om de reden dat de componenten hiervoor erg kostbaar zijn (0-10v sturing) en vrij ingrijpend.Verder denk ik dat ik eerst wel tevredenheid heb om de verlichting manueel te schakelen. Ik moet immers keuzes maken.
Het resultaat van de tl verlichting mag er trouwens wezen. Wat een geweldige bak licht!!!een zonnebril is absoluut nodig
Nu ben ik bezig om de bestaande baan te optimaliseren. Na afgelopen jaar wat testritten gemaakt te hebben (zie filmpjes eerder in dit topic) heb ik wat pijnpuntjes geconstateerd, welke ik nu aan het verbeteren ben.
Zo zorg ik dat er meer afstand tussen de schakelrails en de bloksecties zit. Dit omdat de treine. Dan langzamer kunnen rijden en niet meteen na de schakelrail stil gaan staan, waardoor er een kans bestaat dat een trein met een sleper op de schakelrail blijft staan.
Verder heb ik zelfgemaakte contactrails bij de overweg vervangen voor originele.
Nu ga ik komende week bezig om het spoor rond de stations op en andere rijtrafo aan te sluiten, zodat de treinen. Hier op een lagere snelheid kunnen rijden.
Verder ben ik bezig om het hoofdstation deels te automatiseren, wat meteen een beveiliging is voor treinen die vanuit het schaduwstation komen. Alles analoog uiteraard. Ik maak een schakeling die kan 'zien' hoe de wissel van de stationsporen staat en zodoende weet welk sein veilig gesteld kan worden
dit klinkt lastiger dan het is.
Verder ben ik aan het nadenken voor de bergbaan die ook binnenkort gebouwd wordt. Hiervoor heb ik wat schetsen gemaakt en aansluitschema's etc.
Dus ondanks een passieve periode is er toch wel wat gebeurd... Maar dit is nog niet alles want er is meer nieuws te vertellen en te laten zien...