Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
En de Ae 6/6, waarvan er nu twee op de baan rijden. Beiden wel van een ander kanton.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Verder heb ik vanaf de schakelkast voor de sceneryverlichting, multik stamkabels naar de onderkant van de baan gelegd. Hier begonnen om er verzameldozen tussen te zetten. Van hier uit kan straks de scenery verlichting aangesloten worden.

Er zij. Twee kabels met elk 15 geschakelde draden. De helft hiervan kan ook nog eens geschakeld worden tussen geschakeld door schemerschakelaar of manueel.

Boven de baan wat dozen gezet voor montage van schemerschakelaars.
Deze ook vast bekabeld.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Verder het 'Seinhuis' wat opgeleukt met wat attributen die ik onlangs vond bij de sloop van een woning. Twee oude bakeliet lampen, bakelieten schakelaars en een oude drukmeter van een stokoude verwarmingsketel. Leuk materiaal om de ouderwetse nostalgische sfeer op te halen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Heel mooi maar kan zijn dat de foto's op hun kop staan ??




Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Verholpen! Dankjewel Peter!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Heel mooi zo lijkt net echt, is toch leuk spullen die anders naar het .... gaan die weer nieuw mooi leven inblazen.  :) :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter


Graag gedaan was beetje moeilijk om te kijken  :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
-Martijn:
Mooie aanwinsten weer,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En die plaatjes van de oude attributen scheppen wel een nostalgische sfeer.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update

Mooie ouwe "rommel" opgeduikeld, Martijn  :thumbup:

Fraaie loc's en wagens, maar het bakeliet is favoriet  :P

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Martijn,

Mooie wagons en loc's. :thumbup: :thumbup:
Veel rijplezier toegewenst. :)

Sfeer verhogend de bakeliet spullen. :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
UPDATE OKTOBER 2016:

Dag mede modelspoorders. Het is te lange tijd erg rustig geweest rond de baan St. Martin, er moest naast het werk nog een pittige avondopleiding afgerond worden en ik heb een paar maand voor het werk in de kost gezeten....

Maar dat gaat nu veranderen :D De opleiding is afgerond en ben weer meer thuis. Dus tijd om verder te bouwen aan de baan, hoera! :D :D en ik heb er zin in!! Vele plannen worden van de plank gehaald en afgestoft. Daarover zo meer...

Wat is er de laatste tijd wel gebeurd:

Er is een nieuwe elektriciteitsaansluiting voor de modelbaan gekomen. Deze zit nu op een apparte groep. waarom? Omdat het kan :P
Ik heb de tl verlichting boven de baan aangesloten en is bedienbaar vanaf het bedieningstableau. Ik had een hele geavanceerde geautomatiseerde dag/nacht schakeling bedacht maar deze optie heb ik laten varen. Dit om de reden dat de componenten hiervoor erg kostbaar zijn (0-10v sturing) en vrij ingrijpend.Verder denk ik dat ik eerst wel tevredenheid heb om de verlichting manueel te schakelen. Ik moet immers keuzes maken.

Het resultaat van de tl verlichting mag er trouwens wezen. Wat een geweldige bak licht!!!een zonnebril is absoluut nodig B)

Nu ben ik bezig om de bestaande baan te optimaliseren. Na afgelopen jaar wat testritten gemaakt te hebben (zie filmpjes eerder in dit topic) heb ik wat pijnpuntjes geconstateerd, welke ik nu aan het verbeteren ben.

Zo zorg ik dat er meer afstand tussen de schakelrails en de bloksecties zit. Dit omdat de treine. Dan langzamer kunnen rijden en niet meteen na de schakelrail stil gaan staan, waardoor er een kans bestaat dat een trein met een sleper op de schakelrail blijft staan.

Verder heb ik zelfgemaakte contactrails bij de overweg vervangen voor originele.

Nu ga ik komende week bezig om het spoor rond de stations op en andere rijtrafo aan te sluiten, zodat de treinen. Hier op een lagere snelheid kunnen rijden.

Verder ben ik bezig om het hoofdstation deels te automatiseren, wat meteen een beveiliging is voor treinen die vanuit het schaduwstation komen. Alles analoog uiteraard. Ik maak een schakeling die kan 'zien' hoe de wissel van de stationsporen staat en zodoende weet welk sein veilig gesteld kan worden ;) dit klinkt lastiger dan het is.

Verder ben ik aan het nadenken voor de bergbaan die ook binnenkort gebouwd wordt. Hiervoor heb ik wat schetsen gemaakt en aansluitschema's etc.

Dus ondanks een passieve periode is er toch wel wat gebeurd... Maar dit is nog niet alles want er is meer nieuws te vertellen en te laten zien...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Wat onthuld deze satellietfoto hier...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Het is een Marklin krokodil 3556 uit 1991 en ik ben er erg blij mee!  :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
afgelopen zondag ben ik bezig geweest met het in elkaar zetten van een bouwpakket. Ditmaal een seinhuis. bovenin in de bedieningsruimte heb ik interieur ingebouwd en met een ledje wat verlichting ingebouwd. ik vind het resultaat niet slecht. ik ga het huisje nog wel een beetje weatheren. Veel plezier bij het bekijken van de foto's!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
op de tafel een koffiekan en wat papieren. ook wat extra stoelen geplaatst en personeel :-)

hier een paar foto's van hoe je van buitenaf naar binnen kijkt...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
-Martijn:
De krokodil is een mooie aanwinst, en het seinhuisinterieur is bijzonder mooi ik neem aan dat het niet standaart bij het seinhuisje zat.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
 8o Zo, je bent druk geweest de laatste tijd, petje af met zo'n studie en ook nog in de kost voor je werk. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Fijn dat er dan nu weer wat tijd is voor de treinen. :)
B) Mooie Krokodil heb je, ik heb dezelfde uitvoering, dus ik weet hoe mooi de lok is. O:-D
En je hebt het seinhuis mooi afgemaakt met dat interieur, het geeft dan toch het geheel een veel mooier aanzien. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Inderdaad nog wat weatheren maakt het compleet, suc6 daarmee.

Dirk-Jan
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Volgens mij kan je slecht in het donker naar buiten kijken als de binnen verlichting aan is.
Tis slechts een detail hoor en verlichting in het seinhuis is mooi gedaan
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
een mooie aanwinst die loc (krokodil), vind het prachtige locs lekker rustig laten rijden.
je seinhuisje is ook mooi en met verlichting, maakt het toch altijd mooier en het interieur is ook mooi.  :thumbup: :thumbup:





Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
jørg:  het interieur zat deels al wel bij het bouwpakket. Heb er enkel een paar dingen aan toegevoegd.

Ruud: daar heb je een punt, in het donker met de verlichting aan zie je buiten minder. Maar het oog dat buiten is,wil ook wat :P

Dirk-Jan: het valt wel mee hoe druk ik met de baan ben geweest. Vooral in mijn hoofd en op papier zo nu en dan, dat wel. Met school en werk wel heel druk geweest. Nu de laatste week weer met de hobby aan de gang en dan gaat het (gelukkig maar) al snel resultaten geven.

Peter: de loc rijdt door de vijfpolige motor inderdaad geruisloos en erg rustig. Mooi gezicht hoe het drijfwerk dan beweegt. Wel is het nu twee keer voorgekomen dat de elektronische rijrichtingsschakelaar spontaan omschakelt (trafo nog niet half open). Dit is wel precies bij een contactrail dus misschien een massa probleempje?? Wordt nog opgelost ;)

Ik zit nog wat te dubben over de wagons die achter de krokodil zouden passen. Had er van de week wat mee zitten puzzelen met wagons die ik al heb. Ik vond een combinatie van een kraanwagen met lage bakwagen en daarachter twee rontgenwagens met boomstammen wel aardig. Ik vond in een doos van vroegáh een oude rontgenwagen die ik erg mooi vind, echter hier ontbreken wel een paar rontgen, of hoe die palen ook heten. Ik zit er aan te denken om die zelf te herbouwen als dat lukt. Op de zwart-wit foto staan ze. Ik zal er van de week een scherpere foto van maken.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Vanavond druk bezig geweest om de stationsporen van de baan in meer 'vakken' onder te verdelen zodat ik een optrek en afrem vertraging kan simuleren. Kabeltjes aan rails solderen, naar onder geboord en de vakken geïsoleerd. Hoofdstation en schaduwstation zijn nu klaar. Heb ook een klein wissel probleempje verholpen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
ik heb een kleine sleep voor de krokodil samengesteld met wagons die ik had. wil graag deze wagons gebruiken omdat ik vind dat ze wel goed ogen als goederentrein en omdat ze van mijn vader zijn geweest. wel moet ik de wagons wat oplappen en een beetje weatheren. zo wil ik de lading balken wat vergrijzen met een staalwol/azijn oplossing. dit heb ik al eerder gedaan en werkt fantastisch. op de rontgenwagen heb ik een container geplaatst van een defecte containerwagen waar de buffers van af zijn gebroken. deze moet ik nog vast lijmen of schroeven. De kraan heeft ook zeker een opknapbeurt nodig. zo ontbreekt de afstandshouder van de kraan en ook de takel. ook moet deze wat geschilderd worden en moeten koppelingen wat nagekeken worden. maar ja, het spul is dan ook minstens veertig jaar oud. de houttransportwagen komt nagenoeg nieuw uit doos en is ongehavend.

hier een paar foto's om een beeld te vormen. wagons worden dus nog opgeknapt voor ik ze echt ga gebruiken.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Veel rijplezier met je krokodil. :arrow: :thumbup:

Dat seinhuis heb je leuk voor elkaar. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Dank je wel Ceess. Dat gaat vast helemaal goed komen :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Verleden jaar ben ik al eens bezig geweest met uitprbeersels voor een achtergrond. zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.msg1029206#msg1029206
Ik kwam er toen achter dat je om achtergronden te kunnen schilderen, enige achtergrond kennis moet opdoen en er moet wat mee geoefend worden.

zodoende heb ik vandaag weer een proefstukje gemaakt. even een methode geprobeerd om Bergen te schilderen. en een lucht. ik vind zelf dat dit beter kan en ga er zeker nog vaker mee oefenen, voordat ik een definitieve achtergrond voor de baan schilder.

hier een paar foto's van het resultaat:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
als je dit dan projecteerd achter een stukje scenery dan zou je iets krijgen zoals op de volgende foto's:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
nog een paar...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
de lucht ga ik de volgende keer veel lichter maken en de wolken ook. verder wil ik nog meer aandacht besteden aan het schilderen van bos en water. De Bergen gaan nu redelijk goed met schaduwaccenten.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Wat je al niet kunt bereiken met n beetje "achtergrondkennis"  :arrow: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
-Martijn:
Mooie achtergrond, met foto 7,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Die komt voor mij het natuurlijkst over.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Dag Martijn.

Dat heb je mooi gemaakt, die achtergrondkennis zit wel goed!
Mijn favoriet is zeker foto nummer 8. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Hoi Martijn,

Die achtergrond is goed geslaagd, je seinhuis staat er kooi voor te pronken  :thumbup: :thumbup:.

Veel plezier met je krokodil.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Mooie plaatjes! Heb je nog wat overzichtsfoto's van de baan zelf? Eea inspireert me wel, omdat ik zelf ook met M-rails van Marklin ga bouwen en ik denk ik een beetje dezelfde ruimte heb
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Dag Hugo. Op dit moment staat er nog geen scenery op de baan. Ben bezig met de laatste aansluitingen van de hoofdbaan.  Daarna komt er nog een hogere baan bij. Ik zal van het weekend wel een paar overzichts foto's  maken.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Hier dan het overzicht van mijn modelbaan.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
-Martijn:
Mooie overzichtsfoto's,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
En oja, ook tl verlichting!!!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Als we dan toch bezig zijn. Gister het verlichtingspaneel voor de scenery verlichting belettert.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
 :) Kijk, dat zijn nog eens schakelaars, dat ziet er degelijk uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Blijkbaar hou je niet van kleine knopjes. :D


Dirk-Jan
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Ze lijken groter dan ze zijn Dirk-jan
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Hallo Martijn,

Weer even bijgelezen.

Je bent aardig opgeschoten en mooie dingen gemaakt.
Vooral de elektrotechniek ziet er allemaal robuust uit.

Die oude telefoon en de "pompe à main" zijn prachtig. En dan komt de laatste niet uit het franse taalgebied, wat je zou verwachten, maar simpel uit Wijhe.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update

Hoi Martijn,

Ook maar weer eens bijgelezen  en gekeken :P
Het meest genoten van de schakelaars van de TL verlichting, wat maakten ze toch mooi spul vroeger  :favorite:

Ben erg benieuwd naar de scenery, straks !

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Bedankt voor de reacties! Elektrotechniek is ook een hobby van me, dus pas ik het ook royaal toe in de modelbaan :)

Ondertussen extra kabels getrokken onder de baan om extra baanvakken te creëeren. Deze moeten nog wel aangesloten worden. Dat weer een volgende keer. Ook ben ik bezig met de bouw van het perron. Hier komt uiteraard ook verlichting onder de overkapping.

Het seinhuis ben ik aan het wheateren. Dit stapje voor stapje. Dit maal met olieverf ipv acrylverf. Gewoon om eens te kijken hoe dat gaat. Ook heb ik nog wat geoefend met achtergronden schilderen. Met name ook op water en bomen schilderen geoefend
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Vandaag heb ik ook een een nieuwe plank in de wand van de modelspoor kamer geschroefd. Dit als herstel van de door mogelijk door houtworm aangetaste plank.  Nog even en er kan weer gereden worden. Dan volgt een periode van uitgebreid testrijden.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Wil:  deze telefoon heb ik ooit eens op een rommelmarkt bij ons in het dorp opgescharreld. Natuurlijk onmisbaar op een seinpost als deze, om met het hoofdkantoor te communiceren ;) past ook mooi met het bakkelieten materiaal wat erboven hangt, om het nostalgische gevoel van deze baan maar te versterken. :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Nog maar eens geoefend met water en bomen schilderen. Het begint  te komen
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Verder wat kabeltjes voor de extra baanvakken gelegd. Deze moeten  nog aangesloten worden op de ringleiding
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
En de wand weer met hout aangeheeld zodat de stuwdam straks weer over  het schaduwstation gebouwd kan worden. :)

Voor de oplettende lezer, de wandgoot met stopcontacten heb ik daar verwijderd. Deze heeft daar geen functie meer en de treinen konden er alleen maar met de pantografen tegenaan rijden. Dus, weg er mee!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
 @citaat het was me al eerder opgevallen dat die daar niet echt handig zat 😉. Voor de rest lekker bezig, en je schilderwerk ziet er echt goed uit👍👍👍 kan zo uit een jaren 70 catalogus komen (is bedoeld als compliment😃)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Dat is een mooi compliment Hans
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update

Je hebt goed naar Bob Ross gekeken, Martijn  :thumbup:

Grtz Tony