Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Het heeft gesneeuwd, de liften zijn open! :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Net echt!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Iemand is er met een snowboard en parachute uitgesprongen ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Heel mooie foto's en inderdaad net echt.  :D  :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Leuk, doch link met de deur open... :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Update februari:

Na het veelvuldig testrijden heb ik wat dingen aan de baan aangepast. Binnenkort is er de beurs in Zutphen en daar wil ik wat materiaal halen om nog een paar aanpassingen aan de baan te doen. Pas daarna ga ik met de bergbaan beginnen. Dus tot die tijd besteed ik de tijd aan wat andere zaken. Ook goed voor de afwisseling :)

Nu vond ik het weer eens tijd om een bedieningstableau te bouwen. Ditmaal voor de verlichting van de gebouwtjes op de baan etc.

Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Laatst heb ik hiervoor materiaal verzameld uit oude schakel kasten en een schakelplan gemaakt. Ik was er tot gisteren nog niet helemaal over uit hoe dat er uit moest komen te zien! Maar nu wel.

Het plan bestaat uit twee delen:

A: de aanlichting op de baan. Drie 58w tl balken lichten de baan aan en worden straks met een 0-10v sturing automatisch gedimd, waardoor er een dag/nacht simulatie ontstaat. Met de mogelijkheid om full spectrum lampen te gaan gebruiken.

B: een uitgebreide maar toch simpel te bedienen installatie voor de verlichting van gebouwen, Straatverlichting, voertuigen etc. Hier pas ik schemerschakelaars toe die reageren op plan A. Dus als het donkerder wordt, schakelen de schemerschakelaars beurtelings in. De verlichting in gebouwen en lantaarns wordt verdeeld over verschillende schemerschakelaars, waardoor bv. Verlichting in één gebouw niet in één keer aangaat, maar in twee of drie stappen. En zo ook met afschakelen.

Tot zover de basis van het plan.

Ik ben nu begonnen met de schakelkast. Binnenkort volgen wel foto's van het resultaat ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
 @citaat :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd naar het resultaat, het idee is iig goed :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Ik ben er ook benieuwd naar Hans! Als het lukt zou het wel erg gaaf zijn :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Dag Martijn.

Het plan bestaat uit twee delen, maar zorg ook dat de 230V en zwakstroom fysiek
gescheiden blijven en gebruik hiervoor gescheiden leidingwegen en aparte isolatiekleuren.
Een fout is gemakkelijk gemaakt en desastreuze gevolgen hebben, vandaar! :wink: :idea:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Erik, dat komt goed. Ik gebruik uitsluitend originele 0-10v besturingscomponenten die met apart gelegde zwakstroom kabels gelegd worden vanuit een 0-10v dim module
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Helemaal goed  :thumbup:
Beter een keer teveel gezegd, zeg maar :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Update Februari 2016:

De schakelkast voor de verlichting van de gebouwen, fabrieken, straatverlichting etc etc, vordert gestaag. Iedere week besteed ik een paar uurtjes aan bedraden en solderen. ik heb eerst de kastdeur gebouwd en gisteren heb ik de laatse hand gelegd aan het bedraden van de schakelaars en de leds in de deur. Vanavond ga ik  verder met het aansluiten van de bedrading in de kast. Ik heb al wel gelijkrichters ingebouwd en zekering klemmen om de 12v groep en de 24V stuurstroomgroep te beveiligen. Nu moet ik nog wel een keer wat schemerschakelaartjes bestellen om de verlichting van de huisjes versprongen in te laten schakelen wanneer het donkerder wordt boven de baan.

aan de baan is verder nog niks gebeurd, op de modelspoorbeurs in zutphen wil ik op  zoek gaan naar de nog benodigde onderdelen, daarna ga ik met de baan verder.

foto's volgen
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Hier een foto bijlage van de ombouw. Ik heb een oude kast van een brandmeldcentrale gebruikt als basis van de nieuwe verlichtingskast. eerst heb ik heb deurtje gedemonteerd, het display eruit geslepen en een aluminium plaat op maat gemaakt.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Daarna heb ik de posities van de schakelaars bepaald, de gaten afgetekend en geboord. De schakelaars en leds kunnen er nu in worden gezet.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Afgelopen twee weken heb ik in de spaarzame uurtjes het paneel bedraad, de deur er ingehangen en de bedrading in de kast aangesloten. De sturing functioneert nu volledig. Nu moet de bedrading van de verlichting nog allemaal worden aangesloten. in totaal 30 afgaande aders en dan nog de schemerschakelaars.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Martijn,

Dat is mooi gemaakt  :), prachtig dat je zulke dingen kan maken  :thumbup:. daar moet ik me niet aan wagen  ;)



Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
dank je wel Peter, het begint gewoon met een idee, dit uittekenen en gewoon beginnen. Ik ben wel heel benieuwd hoe dit straks gaat samenwerken met de nog te bouwen schakeling voor de baan aanlichting :) als ik straks met de scenery aan de gang ga, is het de bedoeling dat ik ieder huisje dat lampjes heeft of straatverlichting, meteen onder de baan aan kan sluiten en dat het werkt. Dan is het Elektra in ieder geval klaar, en daar ben ik blij om want ik popel om weer verder aan de baan te gaan werken :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Martijn, prachtig baantje en knap uitgewerkt, vooral die schakelkast is top. :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Dank je wel Staf. Het is de bedoeling om de baan te zien in het perspectief vanuit de controlepost van een energiecentrale, vandaar ook het idee met deze schakelkast ;) voor de kinderen is het ook leuk om de verlichting van alle huisjes, lantaarns en al wat nog meer handmatig te schakelen. en voor mij ook natuurlijk :oops: :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
-Martijn:
Das allemaal knap uitgedacht om zo een oude kast om te bouwen, zeer strak uitgevoerd zou ik zeggen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Dag Martijn.

Strak en degelijk werk :thumbup:
Dat zijn niet de goedkoopste schakelaars, die nokken-schakelaars,
maar passen absoluut mooi in de voormalige BMC-kast!

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Niets aan toe te voegen, strak werk en ziet er mooi professioneel uit  :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
net echt ;) :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Hallo Martijn,
een prachtige schakelkast heb je daar gemaakt, dat gaat veel plezier en gemak opleveren. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Vandaag ben ik naar de Modelspoorbeurs in Zutphen geweest. Hier heb ik eigenlijk alleen maar dingen gekocht om verder te kunnen bouwen met de baan. Een paar contact- en scakelrails, een universeel relais en een sein.

verder kwam ik thuis met onderhoudsonderdelen voor locs. zo heb ik koolborstels, anti slipbandjes, lampjes, een sleper, en een ontbrekend onderdeel voor de V100 gevonden. Geen treinen gekocht deze keer maar wel belangijke onderdelen om de treinen goed te onderhouden en om aan de baan verder te kunnen bouwen.

De bedieningskast voor de gebouw- en straatverlichting is overigens klaar. Alleen nog een keer wat 12V schemerschakelaars monteren. Eerst ga ik verder met de Baan :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
-Martijn:
Wat een bedieningskast, zeer strak,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Gaaf schakelkastje. De rest overigens ook.

Zit er zelf ook aan te denken om van die industriële accessoires aan de baan toe te voegen.

MvG,

Timaximus
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Hoi Martijn,

Dat is prof gedaan hoor, echt knap vakmanschap  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:





Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Hallo Martijn,
Ik waan mij in een echt seinhuis. Top :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Stafmarklin: dat is ook de gedachte achter de opzet :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Zijn er afgelopen weekend meer mensen naar de beurs in Zutphen geweest? Ik herkende daar niemand van het forum, zover ik mensen van gezicht ken. Dat vond ik eigenlijk wel jammer, want het is wel leuk om een praatje te kunnen maken.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Mooie bedieningskast. :thumbup:

Ik was afgelopen zondag voor de eerste keer in Zutphen leuke beurs dus in december weer richting Zutphen. :) :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Dank voor de reacties. De 'controlepost' is nu helemaal af. Wel moeten straks de gebouwtjes en straatverlichting onder de baan aangesloten worden. Ook ga ik nog wat met de aansturing van de baan aanlichting doen, maar dat voor later. Volgende stap zijn eerst wat kleine aanpassingen in de baan, namelijk:

1. extra schakelrails invoegen in de bocht na de laatste wissel waar de treinen het schaduwstation uitrijden.

Doel: het kunnen automatiseren van een sein en blok van het hoofdstation. Dit om te voorkomen dat een trein onverwachts uit de tunnel komt en op een stilstaande trein klapt. Deze functie wil ik ook uit kunnen schakelen.(nee, niet zoals onlangs in Duitsland :O) Dit heb ik ook bij het bergstation toegepast en bevalt goed.

2. schakelrails van sporen schaduwstation iets verder van geschakelde blokken af.

Waarom? het geschakelde railblok zit meteen achter de schakelrails. Nu komt een trein aanrijden en stopt zo abrupt, dat bij lagere snelheden de sleeper van de loc soms nog deels op de schakelrail blijft staan. als ik de afstand tussen schakelrail en blok langer maak, kan ik dus beter met lagere snelheden rijden. dus mooier.

3. uitrijwissel van schaduwstation vervangen of beter gangbaar maken. De wisseltong sluit slecht aan. misschien een slecht veertje oid.

4. Zelf met krimpkousgemaakte contactrails bij de overweg vervangen voor originele. Dit omdat na verloop van tijd de krimpkous wijder gereden wordt en de V60 hierdoor soms ontspoort.

Verder ga ik verder met het schoonmaken van oude locs en vervangen van versleten onderdelen. Deze dingen doe ik een beetje tussen de bedrijven door. Ben nu bezig met de laatste fase van mijn opleiding waardoor de hobby soms even opzij gezet moet worden. Ik zal heel blij zijn als ik daar mee klaar ben, dan heb ik weer wat meer tijd voor de leuke dingen :)

Bij deze de laatste foto van hoe het controle paneel uiteindelijk geworden is, nu het helemaal af is.

Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Martijn

Das echt prof gedaan  8o  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup: mooi echt mooi


Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Petje af hoor, ziet er heel mooi uit. :arrow: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Wow, genau ein riesenkraftwerk :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Citaat van: Martijn op vrijdag 25 maart 2016, 21:30:51
4. Zelf met krimpkousgemaakte contactrails bij de overweg vervangen voor originele. Dit omdat na verloop van tijd de krimpkous wijder gereden wordt en de V60 hierdoor soms ontspoort.
Daar heb je géén last van met deze methode van contactrails maken ===> klik
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Hoi Martijn,

Is dat nou je treinenspaarpotje, tussen de schemerlamp en de telefoon ?

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; FILM!
Hoi Tony,

Nee dat is een blik met snoepjes :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee; boktor aangetroffen in de modelbaan!!
update juni 2016:

Afgelopen maandag was ik even met de modelbaan bezig, toen ik ineens een schrapende geluidjes hoorde. Ik dacht eerst aan een muis die onder in het schaduwstation zat. Dit was niet het geval...

Na nader onderzoek van de opSPOORingsdienst bleek dat er in een balkje dat gebruikt is ter versteviging van de constructie over het schaduwstation, boktor zit. Ik trof een hoopje zaagsel aan en ik kon zo een schroevendraaier in het hout steken, waarna er nog meer zaagsel uit kwam.

Meteen deze constructie gedemonteerd en het verdachte hout verwijderd. Na verder onderzoek zijn er op dit balkje na, geen sporen van boktor meer te vinden.

Na wat onderzoek in dit eigen draadje, kon ik nagaan dat het balkje vorig jaar omstreeks deze tijd is geplaatst in de baan. Daarvoor kwam het balkje een paar jaar geleden van een buur nadat we staanders nodig hadden voor een spandoek voor bij iemand in de voortuin. Daarna is dit balkje in mijn schuur terecht gekomen en uiteindelijk in de modelbaan.

Na het lezen van info op de modelbaan zijn de larven in het hout ouder dan twee a drie jaar. Ze kun en tot 11 jaar in het hout blijven, voordat het torren worden. Ze kunnen zich dus niet hebben voortgeplant. En dat is een belangrijk gegeven. Op dit moment brand het boktorhout in de kachel. Weg ermee!!

Tot zover deel 1 van deze update...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
-Martijn:
Ik denk dat het belangrijk is al het hout van baan eens met een goed product te behandelen in ieder geval, voor je het weet vreten die dingen je hele baan op.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Hi Martijn,

De kachel aan .... met dit weer ?    >:-D

groet
Harald
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Hey Maarten,

Dat zal even schrikken geweest zijn... Hopelijk blijft dit bij 1 update, dat zou goed nieuws zijn ;)
Succes met het bestrijden ervan...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
8o HORROR!!!
Nu ik dit verhaal lees herrinner ik me weer de eikenhouten kast, vroeger bij een vriendje thuis. Al dagen kwam daar ook een ondefinieerbaar geluid uit, totdat er op een avond een hele dikke grote boktor zich een weg naar de oppervlakte vrat. Bizar, nog nooit zoiets gezien, wil je ook niet zien, zeker niet in je treinbaan! Ik hoop dat je alle ellende hebt weggehaald!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Hoi Maarten,

Even je verhaal gelezen, man wat is me dat  8o stel je eens voor dat die zich over je baan kweekte die beesten.  :?

Hopelijk ben je er inderdaad nu van verlost van dat beest(en).




Groeten

Peter
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Ik denk het wel Peter. De boktor lijkt alleen in het balkje te zitten. Al het hout daaromheen is gelakt. En daar schijnen ze een hekel aan te hebben. Maar ik ga voor de zekerheid nog wel nabehandeling met wat preventief bestrijdingsmiddel
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
Update deel 2:

Deze is gelukkig wat positiever😀

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest om wat locs een onderhoudsbeurt te geven. Zo heb ik locs die al jaren defect waren, weer laten rijden, zoals mijn V100. Mooie loc maar er ontbrak een asje. Na deze op een beurs in Zutphen gevonden te hebben, deze gemonteerd en de loc schoon gemaakt en van nieuwe koolborstels en antislipbanden voorzien. Na de loc een tijdje te moeten inrijden, doet deze het weer leuk mee!

ik heb een Tee treinstel die een beetje gerenoveerd moest worden. Zo lagen de raampjes er allemaal uit. Deze voorzichtig met modelbouwlijm weer op de plek gelijmd. Nu nog de motor schoonmaken.mook de verlichting moet ik nakijken. Deze doet het namelijk meestal niet.

Ik heb het materiaal klaar liggen om wat aanpassingen aan de baan te doen. Het schaduwstation ga ik iets aanpassen zodat ik met lagere snelheden aan kan rijden, zonder dat de kans bestaat dat een loc met de sleper op een schakelrail kan blijven staan.

Dan ga ik nog een beveiliging inbouwen om te voorkomen dat een trein die uit het schaduwstation komt, tegen een trein in het hoofdstation kan inrijden. Deze maak ik zo, dat de beveiliging kan 'zien' hoe de wissel op het hoofdstation staat.

Verder ga ik mijn zelfgemaakte contactrails vervangen voor de originele, omdat ik deze op de beurs heb gevonden.

Onlangs heb ik twee locs aangekocht. Beiden SBB locs. Namelijk een Ae 6/6 en een Re 4/4. Foto's volgen uiteraard. Ik ben er erg blij mee. Ook heb ik twee mooie bijpassende TEE rijtuigen voor mijn Br 103. Met deze aanwinsten ben ik erg blij. Een waardevolle aanvulling.

Verder zijn we thuis druk bezig met investeringen voor energiebesparing. Zo leggen we ons dak van de schuur en hobbyruimte vol met zonnepanelen. Hiervoor moet ik de elektrische installatie in de schuur aanpassen. Er komt een onderverdeler. (Een tweede groepenkast) in de schuur te hangen. Dit om de panelen direct op een eigen groep te kunnen aansluiten. Ook heb ik nu een hoop groepen om de tuin, de schuur en de modelbaan ieder op een eigen groep te kunnen aansluiten. Voor de modelbaan ook wel zo fijn.



Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
De br 103 met bijpassende rijtuigen
Re: St. Martin am Gigerwaldsee nieuwe update
De Zwitserse loc Re 4/4