Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kopstation (...)

Gestart door Jan22 maandag 13 oktober 2014, 18:42:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kopstation (...)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Kopstation (...)
Schaalverhouding: berg met keermuur is circa 2 meter lang.
Het hele plaatje stelt circa 4.5 meter lengte voor.
De bocht uiterst rechts heeft een radius van circa 90 cm.


Af en toe probeer ik eens wat uit, maar ik pruzzel teveel aan de onderwereld,
en er komt dan een moment dat je vergeet wat je echt wil.
Dit schetsje geeft aan wat ik wil maken.
Een simpel kopstation, waar getrokken treinen kop kunnen maken,
en trek-en duwtreinen kunnen pendelen.

Om compacter kop te kunnen maken zijn er de sporen Ia, IIa, en het lokdepot.
Het allercompacts wordt het met gebruikmaking van een licht(reflexie)
ontkoppelrail (dat scheelt 9-12 cm). Maar ja, die zou ik dan moeten bouwen,
en die (lelijke) ontkoppelrails zijn er al.

Verder wil ik:
- slanke wissels (2-rail met puko's)
- vaag gebogen lijnen (4-7 graden) in de boog, dus ook in de perrons
- 2-3 korte sporen om spul waarmee ik zelden rijd,  neer te zetten (Te 2/2, Ae 4/7, 'n losse wagon)
- een spoor voor de museumlijn/trein (De 4/4 - Sulgener express)

Het enige spelelement in dit kopstation is het kop-maken zelf,
al valt dit ongetwijfeld te automatiseren ...
Re: Kopstation (...)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Kopstation (...)
Jan Willem,
paar vragen,
in het loc depot kan 1 loc staan?
Een dieselloc indien niet gebruikt als trek/duw trein kan niet omlopen op spoor 1/2.
Handelingen welke een trein maakt op spoor 3/4 zit makkelijk in conflict met een loc wissel op spoor 1/2

Cees
Re: Kopstation (...)
Lid sinds: 2009

offline
Re: Kopstation (...)
Wellicht 1 of 2 opstelsporen toevoegen met verschillende goederenafhandeling waardoor je binnenkomende goederentreinen nog kunt opdelen en samenstellen? Verhoogt de speelvreugde lijkt me zo.
Re: Kopstation (...)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopstation (...)
Citaat van: Cees B op maandag 13 oktober 2014, 20:20:19
Een dieselloc indien niet gebruikt als trek/duw trein kan niet omlopen op spoor 1/2.
Ik heb maar 3 dieselloks 2x Bm 4/4 en een V200. Alle drie loks die in principe een vloot wagons trekken.
De Hosentrager links maakt niet uit. Rechts ervan de ontkoppelrails. Lok trekt door in tunnel.
De lok die die trein op pikt komt uit het lokdepot. Na vertrek ervan rijdt de ontkoppelde lok naar het lokdepot.

De Hosentrager links maakt niet uit. Hij zou ook weg kunnen. Eerst had ik er een Y-wissel getekend met een linkse en een rechtse rechte wissel, met 3 sporen in de tunnel. dat is ook niet nodig.
Een lok vertrekt uit die tunnel naar het depot, als zijn afgekoppelde sleep wagons er met een nieuwe lok vandoor is richting schaduwstation.

Spoor III en IV zijn voor trek/duw treinen. Daar hoeft niets te gebeuren, verder.
Die treinen moeten wel wachten tot andere handelingen (I, II, lokdepot) verricht zijn.

Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 13 oktober 2014, 20:28:48
opdelen en samenstellen
Daarover heb ik nog niet nagedacht. Ten dele komt dat door allerlei (nog op te lossen)  problemen met koppelingen. Stuk, afgebroken, niet-koppelend, e.d., en onderling slecht koppelend (Lima-Liliput-Marklin beugelkoppelingen met name). Sommige zijn te vervangen, te lijmen, lager af te stellen, e.d.
Tot dusverre ging ik daarom uit van vaste samenstellingen: of eaos, of kalk, of alu of grind, en niet gemixed. Alleen met de eaos zie ik me zelf echt gaan rangeren op termijn (lading).

Het lokdepot, daarover denk ik nog na. Er kunnen twee loks staan.
Maar er kunnen ook meer sporen komen.

En eventueel een kleine draaischijf voor wagons met sluitlichten, remmershuisjes
e.d. zoals

uit het draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46273.0
Re: Kopstation (...)
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation (...)
Jan volg dit met belangstelling hoe maak je je schaduwstation?

Grt Frans
Re: Kopstation (...)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kopstation (...)
Ha die Jan Willem.
Bijzonder leuk en interessant om jouw ontwerp voor een kopstation en loc depot te bekijken.
Vooral de mooie en vloeiend lopende gebogen lijnen spreken mij erg aan! :thumbup:
Zelf zit ik ook te denken aan een soortgelijk ontwerp maar twijfel nog tussen schaal H0 en spoor 1, daarbij weet ik nog steeds niet welke ruimte er eventueel beschikbaar komt! 8o
Dus voorlopig volg ik dan met grote interesse jouw plannen en moet ik het daarmee dan maar doen! :P

Veel plezier en succes met je plannen.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Kopstation (...)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopstation (...)
Om alvast een hint te geven in H0 zijn die vloeiende lijnen circa 3 meter.
Dan kun je alvast uitrekenen hoe groot je tuin moet zijn als bedrijf en opstallen zijn verkocht.
Alleen in mijn moestuin (400 m) is dit haalbaar in schaal I.
Maar ik vrees dat de rails niet blijft liggen als ik naar huis ga.
Re: Kopstation (en de rest)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopstation (en de rest)
Na heel veel wilde plannen, en heel veel steun van Pedro, Ronaldk e.a. een uitgeklede versie van de onderwereld, behorend bij het kopstation. De Hosentrager en het Lokdepot geven aan hoe kopstation en onderwereld aan elkaar vast zitten.



Aan de andere kant van de vliering ligt een simpel schaduwstation, in het zicht of uit het zicht (landschapje erop). Het is niet meer dan het lijkt: 2 inhaalsporen feitelijk, op een helling, naar het paradespoor (op een brug of uitneembaar baandeel).
Een lus, onder het kopstation, sluit de dubbelsporige baan, en biedt ruimte aan drie treinen.

Het langste blok is 1.90 meter, ligt in het schaduwstation, en bepaalt de lengte van de langste trein.

Dit plan lijkt me het makkelijkst te bouwen, dus qua onderbouw het snelste klaar, en beperkt een nette (dure) bovenleiding tot paradespoor, kopstation en eventueel schaduwstation. Er is relatief veel ruimte voor berg en dal. En dat gaat in hoofdzaak ten koste van wandel- en stoel-ruimte.

Er is zowel in de lengte als in de breedte iets meer ruimte dan ingetekend. Maar ik vind dat moeilijk in te schatten, deels hoogte-afhankelijk. Het moet proefondervindelijk maar blijken. Meer dan 10-20 cm extra zal het toch niet zijn.  Voor het knelpunt tussen paradespoor de eronder gelegen lus kan het net genoeg zijn.