Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?

Gestart door hans spoor maandag 13 oktober 2014, 18:04:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Beste spoorvrienden,
Ik heb nog veel analoge locomotieven. Daarnaast inmiddels ook digitale exemplaren. Nu wil ik beide typen kunnen gebruiken op mijn C-rails. Niet tegelijkertijd, maar of digitale of analoge. Ik voel er niets voor om al mijn analoge modellen te digitaliseren. Ik denk aan een dubbele omschakelaar. De ene zijde verbonden met mijn digitale apparaat en de andere met mijn oude Märklintrafo en de middelste aansluiting gaat naar de rail. Om analoog de rijrichting te veranderen, wordt een hogere spanning opgewekt. Mijn wissels zijn via decoders verbonden met de rails. Is een dergelijke hoge spanning schadelijk voor deze decoders? En zijn er nog andere bezwaren tegen mijn idee?
Hoor graag jullie mening.
M.v.g.

Hans
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Je wisseldecoders, Marklin?, vinden t omschakelsignaal van de analoge trafo niet zo fijn.
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Je kunt toch ook met beiden door elkaar rijden, kleine aanpassing uitvoeren en scheuren maar. :D :D :D

Rob
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Hans,
De schakelaar moet een drie-standen schakelaar zijn; 1 digitale voeding naar rail; 2 geen voeding naar rail; 3 analoge voeding naar rail.
Bij gebruik van 2 ( gekoppelde ) schakelaars bestaat het risico dat de uitgang digitaal en analoog met elkaar verbonden zijn. De digitale voeding overleeft dit niet. Bij een 2 standenschakelaar idem.

Er zijn digitale locs met alle toeters en bellen die niet schadevrij rijden op analoog.

Er zijn ook enkel digitale locs welke om digitaal / analoog  te rijden met dip switches anders geadresserd moet worden.

Je wissels direct met een decoder aangestuurd hebben geen overlevings kans bij analoog rijden.

Cees
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Citaat van: Robtrein op maandag 13 oktober 2014, 18:17:37
:D :D :D
Citaat Randvoorwaarden:
"Voor de goede orde: Dinamo is dus NIET geschikt voor Märklin H0 (3-rail)"

M.a.w. Meneer Van Perlo heeft de buik vol van 3-railers en wenst geen verdere garanties te geven dat het werkt? Of: hij is niet langer bereid informatie te verschaffen voor verslaafden aan de derde rail? Of ...

Mijn beste RobTrein, wellicht kun jij dan wat meer informatie geven?
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Jan-Willem,

Dat wist ik dus niet en heb mij verder ook nooit in deze materie verdiept.
Ken het alleen van naam en dat het bestaat.

Daarnaast hebben we op de club voor onze pc-baan zelf wat ontwikkeld, waardoor analoog en digitaal door elkaar rijden, dit is dan wel 2-rail.

Rob
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
http://www.floodland.nl/aim/wberg_techniek_1.htm

Daar staat beschreven hoe Huib het indertijd heeft opgelost. Delen van zijn baan waren schakelbaar naar analoog.

Gr, Ben.
Re: digitaal en analoog rijden op c-rail, gevaar voor beschadigingen?
Bij mij rijdt het allemaal door elkaar, digitaal en analoog, voorlopig op M-rails nog enkel 3-rail maar straks op C-rails ook 2-rail.
Koploper stuurt het allemaal netjes aan.
Daar kun je zien hoe het werkt: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53792.0