Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw MA-3356 (Krokodil)

Gestart door pjotterke zondag 12 oktober 2014, 13:25:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Goedenmiddag

"vroeger" toen ik nog klein was (een jaar of 10 is dat is toch al lang geleden) schat ik, heeft mijn vader ooit een set gekocht van Piet Scheltema en zo was een hobby geboren. Uit die tijd stamt nog een Krokodil MA-3356 (analoog) en heeft nu jaren hier bij mijn thuis in de vitrine gestaan.

In dit digitale tijdperk is het zonde om zo'n mooie loc te laten staan. Dus ombouwen, vraag is alleen neem ik het set Ma 60760 (hoogvermogen motor + decoder) of een Ma 60941+ Esu locpilot 54610.  Met de 60760 kunnen weinig functies worden geschakeld met de Esu veel meer. Ik rij nog met een 6021 en veel extra functies heeft de locomotief niet dus wat is dan het voordeel van een Esu? Iemand?

Eerst de oude zaken er uit halen en het motorhuis schoonmaken met wasbenzine. met de vele info op dit forum is dit redelijk makkelijk te doen.

Nu motor plaatsen gaat ook van een leiendakje.


Hhhmmm nu ik het bericht zo zie is het niet lay-out technisch niet naar het zin, tussen mijn verhaal hadden de foto's moeten staan maar die staan nu allemaal onderaan. In de "editor" om dit bericht te maken heb ik wel een button gevonden "voeg afbeelding" , gebruik ik die dan krijg ik in de tekst alleen "img /img" onderaan het de pagina kan ik bijlagen toevoegen, ik blader dan naar de plaats van mijn fotos en klik op de gewenste foto. De foto wordt geupload maar komt helemaal achter aan het bericht........  :( niet helemaal de bedoeling......

Na alles went zal wel een kleinigheid zijn.

Zoals ik zei ik ben er nog niet helemaal uit of ik wel ee Esu decoder hier moet nemen, WAT biedt dat extra t.o.v. de standaard Ma decoder in mijn geval en bij deze locomotief ; hij heeft geen extra functies geen sluitlicht (rood) , ik heb geen Ma systems maar nog een 6021, dus de vele extra's zou ik toch al niet kunnen gebruiken. Is het dan verstandig om een Esu in te bouwen?
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
De door jou beoogde decoder, 60760, is een Fx decoder met beperkte rij eigenschappen.
in vergelijking met een esu een giga verschil.
Het optrek en afrem karakter is prima in te stellen met jou 6021
Cees
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Hallo

Ga voor de ESU multiprotocol decoder 54610. Deze geeft veel betere rijeigneschappen dan de 60760 decoder van marklin.
Je kan een heel scala aan parameters instellen om de lok perfect te laten rijden. Dat kan niet met de marklin decoder.
De CV's instellen van de ESU decoder kan je ook doen met de marklin 6021.

Daarnaast heeft de ESU decoder extra functies, maar in principe heeft de 60760 dat ook, alleen die moet je bedraden. Terwijl de ESU al 2 extra functies heeft bedraad.
Verder kan je met de ESU de licht sterkte van de verlichting instellen kwas licht sterkte, ook is het mogelijk deze langzaam aan/uit te laten gaan.
Naast de extra functies heeft de ESU decoder dus veel meer te bieden dan de 60760.

mvg teunis
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Pjotter,

Je kunt als alternatief voor de ESU lokpilot ook een Marklin 60942 decoder inbouwen.
Voordeel is dan dat de 60942 al een decoder opsteekprint met 21mtc connector en houder heeft, die je zo op de plaats van het relais kunt bevestigen.
Je soldeert dus eerst de decoder opsteekprint in de lok en naderhand, als alle bedrading goed zit prik je de decoder erop.
Tevens heeft deze opsteekprint alle aansluitingen voor extra functies.
Ook is deze decoder al standaard voorzien van 4 versterkte functies.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
ik heb in mijn 3756 een locsound V4.0 ingebouwd.Heb je meteen fantastisch geluid en de volledige licht mogelijkheden.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Gewoon voor de ESU gaan of de decoder die Ad/Kappa voorstelt.
De 60760 heeft nogal de neiging om ervan door te racen als er wat slecht contact op de baan is.
Of spontaan langzaam achteruit te gaan rijden. Erg vervelend in je schaduwstation >:-D.
Hij is gewoon niet meer van deze tijd.

Groeten Sander
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Dank jullie wel allemaal voor de nuttige info, het wordt me duidelijk, een 60760 is "eigenlijk" ouderwets aan het worden. Na goed weten we waar we in de vakantie naar om kunnen gaan kijken. Losse hoogvermogensmotoren i.c.m een Esu of een 60942. Zo leer je hier elke dag weer wat  :thumbup: :thumbup:

M. vr .grt.

Peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Neem de ESU.
Met de ESU-permanentmagneet hele goede eigenschappen.
Maar met de 5-polige van Märklin nog net iets beter.
Als je de 60760 al hebt, kan je daar de motor van gebruiken, de de bijbehorende decoder in een stuurstandwagen gebruiken. De extra functie op de 60760 is echter niet richtingsafhankelijk in te stellen.

Het voordeel van ESU + Mä motor i.c.m. jouw 6021 is het afregelen van oa de minimale snelheid. Bij stangenlocs valt een onregelmatige loop sneller op. Ook zijn met leds sluitlichten goed te realiseren.

Succes.

Gr. Marcel
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Bedankt voor de reacties  :thumbup:

In de herfstvakantie het e.e.a. nog eens even doorgelezen en me maar een 60760 + ESU aangeschaft. De oude modellen ben ik nu aan het digitaliseren en heb voor de Kroko's die ik nog analoog had een combinatie gekozen van 60760 (had ik nog liggen)  én een nieuwe 60941 + Esu Lokpilot. Beiden heb ik inmiddels ingebouwd, zie de foto's. Over het resultaat ben ik best tevreden.

Op de baan gezet de standaard adressen ingetoetst en hoppa daar gaan ze, ben nog niet me de instellingen bezig geweest van ESU, de 60760 is redelijk makkelijk (heb ik al ervaring mee) hoe ik een ESU moet programmeren weet ik nog niet daarvoor eerst nog wat rondstruinen en de handleiding doornemen.

Om de foto heeft de onderste loc de Mä 60760 decoder, de bovenste de Mä 60941 + ESU. De komende week eens kijken hoe we de ESU moeten programmeren.

De volgende ombouw ligt trouwens alweer te wachten, de "good old" 3071 (TEE), een stapje moeilijker, richtings afhankelijke lichten enzo....... :D
Peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Beste Peter

De foto's laten zien dat je netjes gewerkt hebt. Leuk dat het een goed resultaat geeft.
Het programmeren van de ESU lopi is vrijwel het zelfde als de 60760, alleen met de ESU lopi heb je tig meer mogelijkheden. Maar de manier waarop is niet veel anders.

Succes

teunis
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Peter,
Je hebt op de hoger vermogen nemende motor de lichtste decoder gezet.
Ankerspoelen zijn n.l. verschillend.
Waarom?
Cees

vermogen ingevoegd.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Hoi Cees, wat is een "hoger neemende motor" ?
En hoe zie je dan dat de ankers verschillend zijn?
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Ad'
Het blikpakket is van de een dikker dan de ander, de anker spoelen zijn zo ook dikker.
zie ook blz 30, blokje 4 http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf

in dit kan er optisch bedrog zijn, maar voor mij is het blikpakket verschillend. Zo ook de schijf en trommel collectoren op bok 4 blz30
Cees
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Cees, dat is optisch bedrog. ;)
Er is maar één type magneet bij deze motor (60941) en de ankers zijn ook allemaal gelijk.
De motor in de 60760 is technisch gelijk aan de motor 60941, alleen kan de kleur groen of zwart zijn.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Klopt wat Kappa schrijft.

De motoren uit de set 60760 en 60901 (en 60941) zijn gelijk, geen verschil.

teunis

Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Denk dat het optisch bedrog is, en sluit me dus min of meer aan bij Kappa.

Maar ik zal deze eens even controleren........ ik heb Mä 60760 en Mä 60941 gebruikt. Lijkt me stug dat er een verschil zit, maar meten is weten.......

Peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
er zijn wel degelijk verschillen in de magneten voor de verschillende krokodil versies.Zie eens hier :
http://www.jaray.ch/eisenbahn/mae_3652_ce_6_8.htm

Ik heb ook de speciale magneet genomen ism een esu locsound en tevens de verlichting ook aangapast.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Hey Johnny,

Het verschil tussen de twee magneten zit hem puur en alleen in het afgeschuinde deel op de magneet in de 3756.
Oorzaak is het verschil tussen de kunststof behuizing en de metalen behuizing.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
juist.Maar het afgeschuinde deel is nodig omdat anders de kap er niet meer correct opgaat.Gaf het gewoon ter info.Verder is er blijkbaar geen verschil.ik heb nl 3756 omgebouwd.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Net even gekeken maar beide permanente magneten zijn even dik, zal dus optisch bedrog zijn.

Zoals ik aangaf de treinen reden 1, 2, 3 op de default adressen, deze heb ik inmiddels aangepast. Programmeren van de Lokpilot met de CU 6021 is ook een eitje, de procedure is nagenoeg hetzelfde als met de standaard Märklin decoders. Op programmeerspoor, resetten, stop knop, decoder nummer, rijrichting naar links en tegelijk go knop etc etc.

De treinen verder laten ("warm") rijden om via Koploper de snelheid te laten ijken. Plotseling stop één loc (van de foto de onderste, dit is de loc met 60760 decoder en hoogvermogens motor) de verlichting schakelt nog wel bij rij richtingwisseling maar rijden ho maar. Vreemd. Loc van de baan.
Normaal gesproken kun je met "enige" druk op de aangedreven wielen de motor met de hand laten draaien (niet de meest elegante manier maar goed) zelfs dat gaat niet. Het anker lijkt muurvast te zitten.
Alles uit elkaar, anker er los in, draait prima, dan magneet er op (ankerhuis laat ik er nog even af) en zelfs dan is de motor niet rond te draaien. Op de één of andere manier is de magneet zo sterk (?????) dat het anker niet meer rond wil draaien. Erg apart, dit terwijl de loc netjes zijn rondjes heeft gereden.

Heeft iemand dit wel eens ervaren en zo ja wat is een oplossing. Ik ben flabbergasted zeg maar......

Peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Hoi Peter

Draai de boutjes van het schild eens een beetje losser, probeer het dan nog eens?
Het is maar een gok!

teunis
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Teunis, been there, done it, no success.

Ik ben al zover als in deze foto, met magneet "muurvast" zonder magneet soepel draaiend... ???

Peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
met magneet vast, zonder magneet soepel draaiend........
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Citaat van: pjotterke op donderdag 23 oktober 2014, 20:05:29
Normaal gesproken kun je met "enige" druk op de aangedreven wielen de motor met de hand laten draaien (niet de meest elegante manier maar goed) zelfs dat gaat niet. Het anker lijkt muurvast te zitten.
Alles uit elkaar, anker er los in, draait prima, dan magneet er op (ankerhuis laat ik er nog even af) en zelfs dan is de motor niet rond te draaien. Op de één of andere manier is de magneet zo sterk (?????) dat het anker niet meer rond wil draaien. Erg apart, dit terwijl de loc netjes zijn rondjes heeft gereden.
Dat is normaal Peter, als het motorschild er niet op zit, is het anker niet gecentreerd en wordt deze tegen de magneet aan getrokken.
Hierdoor kan het anker niet meer ronddraaien. Dat is een eigenschap van een gelijkstroom motor.
Bij de oude allstrom motor is de veld magneet alleen magnetisch als er een stroom door de veldspoel loopt en als de lok van de baan is, draait het anker vrij rond en is er alleen wrijving van de koolborstels, die het anker wat remmen.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Ja, Peter, Kappa heeft daarin gelijk.
Zonder schild draait het anker niet. Dus eerste centreren met het schild en dan nog eens proberen. Boutjes niet te vast aandraaien.

teunis
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
vergeet ook niet de koolborstels erin te zetten alvorens goed rond te draaien.Hierdoor kan je makkelijk testen met een batterijtje.Is altijd veiliger dan er direkt een decoder op aan te sluiten.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Allen bedankt voor het meedenken, klinkt  logisch. Maar in  de tussentijd wat "testjes" gedaan het motorhuis er lichtjes opgeschroeft geen beweging in te krijgen.

Alles er weer af en met de loep gekeken naar de tandwieltjes.  Het ankertandwiel draait een groot tandwiel aan waarop weer een heel klein tandwieltje zit dat dan weer een grotere draait die de wielen laat draaien. Zie rode cirkel op foto, wanneer ik dat met loep bekijk zit daar enige speling en lijkt het soms bij het draaien of de tandwielen niet netjes in elkaar vallen maar de punten tegen elkaar draaien. Dan is gevolg natuurlijk dat het tandwiel ietsje "scheef" draait vastzit, zou dat kunnen? Het gaat tenslotte om millimeters...........

Bij vrije loop gaat het goed maar met het anker+magneet+huis wordt het zo goed gecentreerd dat de tanden niet meer in elkaar grijpen? Is dat mogelijk, maar waarom heeft ie dan eerst wel gereden.

Slijten die dingen in de loop der jaren, volgens mij is deze lok al wel 25 jaar oud....

Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
heb je wel het anker met het juiste aantal tandjes ? Er zijn 2 versies :1tje met 7 en 1tje met 8 tandjes.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Als je dat hebt, stop het motorblok met de tandwieltjes eens in een hoogfrequent wasbenzine bad. Na 10 minuten komt er waarschijnlijk een zwarte wolk aan vet, stof etc te voorschijn. Daardoor kunnen de tandwielen ook blokkeren.
Heb ik diverse keren gehad. Na zo'n bad is het kraakhelder schoon en dan rijdt het weer als een ..............

teunis
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
het anker heeft 7 tandwieltjes (is dat goed of slecht?)

een hoogfrequent wasbenzine bad, ee nwasbenzine bad heb ik wel maar een hoogfrequent bad, nee daar heb ik de beschikking niet over........

Nu heb ik al gezien, die zijn bij conrad wel te koop en niet echt gekkie duur, is zo'n ding een aanschaf waard? Prijzen varieren van 30 tot 50 euro wat is dan het beste?

Misschien dan meer even deze keer geen 60941 + Esu kopen maar een ultrasoon reininger?? 

Peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Een laagfrequente oude tandenborstel op handkracht voldoet ook prima.

Gr, Ben.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Peter,
Je hebt een anker gewisseld? kun je het aantal tandjes tellen van het oude anker, dat moet het nieuwe anker ook hebben.
Cees
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Er is maar één type anker voor deze motor beschikbaar en die heeft 7 tanden, dus daar kan het niet aan mankeren.

De tandjes van het kleine tandwiel zien er wel vrij versleten uit, dat komt omdat die veel meer omwenteling maken dan de grote tandwielen.
Maar of dit het vastlopen kan veroorzaken, weet ik niet, maar een ultrasoon bad zal deze slijtage niet ongedaan maken.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Citaat van: bellejt op donderdag 23 oktober 2014, 21:05:07
heb je wel het anker met het juiste aantal tandjes ? Er zijn 2 versies :1tje met 7 en 1tje met 8 tandjes.

Dat is hier niet aan de orde volgens mij. Rotors met 7 of 8 tanden zijn er alleen in de uitvoeringen van de 60944 setjes voor de LFCM motoren. Deze krok heeft een DCM motor.

teunis
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Citaat van: Kappa op donderdag 23 oktober 2014, 21:39:59

Maar of dit het vastlopen kan veroorzaken, weet ik niet, maar een ultrasoon bad zal deze slijtage niet ongedaan maken.

Natuurlijk niet, het gaat om het schoonmaken van de tandwielen in een wasbenzine bad, eventueel met een hoogfrequent bad. Daarbij komt ook het vuil los waar je met een borstel niet bij kan komen, beste heren.

teunis
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Ik weet het Teunis, maar het zou een teleurstelling zijn voor Peter als hij er, na aanschaf van een ultrasoon reiniger en het reinigen van het draaistel, geen enkele verbetering ziet. Maar schoon zal het draaistel dan wel zijn. ;)
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Inderdaad schoon zal ie zeker zijn, de slijtage blijft dat staat zo vast als een  huis. Kan natuurlijk alles eruit laten en de krok achter de andere krok hangen soort van dubbele tractie. De voorste lok is dan de goed funtionerende en deze zonder motor er achter :O

Kan ik de decoder en motor voor een andere (nieuwere) analoge loc gebruiken :D

allemaal hartelijk dank voor de reacties........

peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Peter, het bewuste tandwiel heeft nummer 234570 en op ebay te koop. ==> Klik hier voor de ebay advertentie.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Citaat van: Kappa op donderdag 23 oktober 2014, 23:54:40
Peter, het bewuste tandwiel heeft nummer 234570 en op ebay te koop. ==> Klik hier voor de ebay advertentie.

dank je wel Ad. Dan volgt de volgende uitdaging, de tandwieltjes los maken, ze zitten niet met een moertje vast maar met zo'n asje (soort klinknagel?) hoe maak ik zoiets dan en en weer goed vast.........

peter

edit Jurrien: citaat gerepareerd
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Omdat je aangeeft dat het draaistel met gedemonteerde motor wel goed draait, lijkt het probleem in de motor te zitten. ("Lijkt", want ik heb wel eens anders meegemaakt). Volgende test is het verwijderen van het eerste (grote) tandwiel en dan de motor weer monteren. Als de motor nu goed draait (het beste is testen zonder decoder op een regelbare gelijkspanning) dan zit het probleem toch in de aandrijving. Zo niet dan is er iets mis met de motor, maar dat lijkt onwaarschijnlijk omdat hij eerst goed gelopen heeft. Succes!
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Peter,
Als ik jou laatste foto bekijk zit er wel nog vuil in de directe nabijheid van de tandwielen.
Een zand of metallische korrel kan een blokkering oproepen.
weken-schoonblazen-licht smeren en zonder geplaatst anker moet hij soepel draaien, links- rechts- om

Een asje van een tandwiel druk je eruit met een poelie trekker. de center schroefspindel verleng je met een opzet stift. Deze fijne instrumenten zijn in gebruik bij bv. bij een klokkenmaker,  maar voor jou m.i. niet aan de orde; wisselen van tandwielen.

Cees
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Met een cocktailprikker of speld kan je ook de tandkuilen schoon maken.

Persoonlijk gaan ze bij mij even in een wasbenzine bad, en poets tandjes met... een tandenborstel.    :D 
Daarna blaas ik ze schoon met de compressor.
Wel lichtgeleider demonteren als deze in onderstel mocht zitten.

Gr. Marcel
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
hallo

nu breekt mijn spreekwoordelijke klomp :? Omdat het erg aannemelijk was dat de slijtage van tandwieltjes de oorzaak was van het niet verder willen rijen dacht ik, kom ik bouw de decoder in een nieuwere lokomotief ( de loc van de rollenden landstrasse, 28531) en wat schetst mijn verbazig ook deze rijdt niet. Bij "gasgeven" hoor je wel gebrom (ja de kool borstels zitten erin  :P ) maar rijdt de trein niet, een vreemd gebrom.  hhmmmm huh??

Andere lokomotief erbij gepakt (de andere Krok) en daar het anker uit gehaald en in de 28531 geplaatst weer in elkaar schroeven en wat denk je wel rijden???? het andere anker weer terugplaatsen en niet willen rijden, de verlichting doet het wel.

Kan een anker kapot zijn? (vast wel) maar hij is nog maar 2/3 weken oud en het aparte is de motor heeft het gewoon gedaan in de andere krokodil zoals ik eerder schreef. Wat zou er aan een anker kapot kunnen gaan (tijdens het rijden????) kun je zo'n ding doormeten?

Morgen maar even een gaatje vinden om naar de Treinenshop in Heerenveen te gaan. Eerruugg merkwaardig.

Aan het motorhuis van de Krok kan het dus (bijna) niet liggen, en ja die is wel wat versleten en zou een hele goede wasbeurt kunnen gebruiken (daarmee los je de slijtage niet op maar goed.......)

Peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Peter,
Je gaat de decoder overzetten naar jou rollenden landstrasse 28531 en je probleem is mee verhuist. Is hiermee een reële oplossing dat het aan je decoder ligt. heb je deze al eens een reset gegeven?
Vervolgens ga je ankers verplaatsen met resultaat niet en wel rijden.
Anker kun je met een avo meter doormeten, het zijn 5 paren bij een 5 polig anker. Door onzorgvuldig handelen kan een anker ook nieuw sneuvelen.

Blijft wel het gegeven dat de krokodil schoner kan, geeft een probleempje als de motor vast slaat op vervuiling dat de decoder hier ook van voor zijn kiezen krijgt.
Cees
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Citaat van: pjotterke op vrijdag 24 oktober 2014, 17:54:12

Kan een anker kapot zijn? (vast wel) maar hij is nog maar 2/3 weken oud


Als je een 9V batterij hebt kun je de motor testen door deze op het motorschild aan te sluiten. Analoog :D dus, wel de decoder even los solderen. Dan pas de volgende stap zetten: decoder monteren etc.

Gr, Ben.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
De decoder?

Maar dan zou hij toch ook niet moet rijden met een ander anker en zou bijv. de verlichting ook niet moet wisselen met de rijrichting, toch? Dat het motorhuis van de krok wel een (betere) schoonmaak beurt kan hebben onderschrijf ik. Als het ene anker wel werkt en het andere niet denk ik eerder aan het anker dan een kapotte decoder.

De optie van testen met een batterij neem ik mee......

bedankt zover....

peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Ik denk dat ik het gevonden heb  :D

M.i. is de decoder goed en moe(s)t de fout bij het anker liggen, immers met het ene anker draait de motor wel met het andere anker niet. Met het blote oog is het bijna niet te zien maar toen ik de loep erboven deed zag ik een oneffenheid.

Aan de ene kant van het anker zit dat kleine tandwieltje aan de andere kant kleine (messing?) plaatjes waar de koolborstels tegen aandraaien. Als je beide foto's bekijkt zie bij de eerst een kleine naad en bij de tweede foto een "veel" grotere naad. Met de loep zie je dan dat dat ene stukje een beetje omhoog (verbogen??) is waardoor het niet meer mooi aansluit. Ga je met de vinger erlangs dan voel je a.h.w. een ribbel.

Ik kan me indenken dat wanneer de as in het ankerhuis zit én de koolborstels zit er tegen aan gedrukt en je een kleine oneffenheid hebt de as niet verder wil ronddraaien. Het opstaande randje (hoe klein het ook is) komt tegen de koolborstel aan die door de veer aan de buitenkant naar binnen wordt gedrukt met als gevolg dat het anker niet verder kan en wil draaien.

Peter
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Peter, dat is de collector, of commutator van het anker, waar de koolborstels tegen draaien.
Elke koperen vlakje is met één draadeind van twee ankerspoelen verbonden en zorgt zo dat het anker stroom krijgt.

Maar de collector van jouw anker is kapot, die kan je wegsmijten.
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Peter,
inpost 42 is jou eerste zin: Omdat het erg aannemelijk was dat de slijtage van tandwieltjes de oorzaak was van het niet verder willen rijen dacht ik, kom ik bouw de decoder in een nieuwere lokomotief ( de loc van de rollenden landstrasse, 28531) en wat schetst mijn verbazig ook deze rijdt niet. Bij "gasgeven" hoor je wel gebrom (ja de kool borstels zitten erin  :P ) maar rijdt de trein niet, een vreemd gebrom.  hhmmmm huh??

Vandaar mijn vraagtekens over de decoder. Het licht kan werken maar je motorsturing laat het afweten, mogelijk door een verkeerde cv waarde.

Een uitgebroken lamel van het anker kan veroorzaakt zijn door een versleten koolborstel welke er dan a.h.w. tussen gekanteld is. Er zijn meerdere oorzaken dat een lamel eruit breekt.
Cees
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Ombouw MA-3356 (Krokodil)
Hoi Cees,

bedankt voor je meedenken. Voor het zelfde geld was het wel de decoder geweest!  Maar omdat alles wel werkte met een ander anker kon/kan het niet aan de decoder liggen. Door alle reacties ben ik wel steeds verder gaan zoeken dus elke reactie heefte waarde.  :thumbup: en kwam ik bij een kapotte lamel uit op de connector  :D
Een ankertje is niet zo duur als een gehele nieuwe decoder (ppffiieeuuww)

Vraag me overigens wel steeds meer af wat nu eigenlijk de oorzaak kan zijn geweest, vuil in het ankerhuis , mogelijk, maar hij kwam nieuw uit de doos net zoals de koolborstels, vuil uit het motorhuis dat door het rijden in het ankerhuis is gekomen, ook mogelijk. Een maandagmorgen anker, zeg maar, kan natuurlijk ook., door het rijden misschien losgesloten........

Na goed ik weet nu wat ik moet halen. Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties en meedenken. :thumbup:

peter