Hallo Ben, (en overigen)
Het blijkt dat ook M wissels wel eens onderhoud nodig hebben. In ieder geval alle aanbevelingen weer netjes uitgevoerd. Alles werkt nu voorlopig weer naar behoren.
Wat betreft het sluip gedrag/ doorrijden van de nieuwe Mfx decoders.
Er is in de test periode zoveel veranderd dat ik niet direct kan aangeven waar het fout is gegaan. Ik heb wel enige suggesties. M rails en stroomdetectie met koploper blijft toch een bijzondere combinatie. Bijna elke loc behoeft z'n eigen instellingen wat betreft stoppen. Laat staan het achteruit rijden uit de 3 kopstations naar 2 sporen om vervolgens in 1 spoor weer vooruit verder te gaan.
Standaard had ik per blok een melder voor de binnenkomst en voor het uitrijden met daartussen een ongedetecteerd gedeelte. Alle blokken kunnen in beide richtingen bereden worden. Ik denk, maar weet dat niet zeker, dat M in de nieuwe mfx decoders de afrem/optrek vertraging op zeker moment anders is gaan instellen. Of de sounddecoders en de vertragingstijd daar ook iets mee te maken heeft?? In ieder geval ga je zoveel veranderingen aanbrengen: loc snelheid, afrem vertraging in loc type, aan de baan (langere secties), wanneer beginnen met min. snelheid, doorrijden in cm. en nog zo veel meer dat je zelf niet meer weet waar je mee bezig bent. Op zeker moment besloten om weer geheel opnieuw te beginnen. Alle locs gereset, afremvertraging op jouw advies op 1 gezet, snelheid opnieuw geijkt en 1 baanvak wat tekort was om netjes te kunnen remmen (daar waar de 3 kopstations terug de baan op kwamen) de lengte op 10 cm. gezet,stopverbod en wisselstraat bezet houden. Na nogmaals het hele remproces in de toelichting van koploper bestudeerd te hebben uiteindelijk besloten om in ieder blok weer netjes te laten remmen en halverwege een virtuele bezetmelder aan te maken en koploper zelf het hele remproces te laten instellen. Van alle "probleem" gevallen de remgegevens en in alle blokken de cm. doorrijden verwijderd. De snelheden van de locs en de baanvakken drastisch terug gebracht en vervolgens koploper aan het werk gezet. Begonnen met een loc E 44 waarvan ik dacht dat die de minste problemen gaf. Uiteraard samen met de "öud gedienden" E 40 en V200. Wat blijkt: de loc reageert precies zoals die zou moeten en koploper is druk bezig met het leren remmen per blok. Na verloop van tijd de geruststellende mededeling dat er 3x goed geremd was
Voor de zekerheid toch maar wat uurtjes laten rijden. Afgezien van de wisselproblemen perfect. Uiteindelijk zijn alle locs op de baan geweest en zijn voor hun examen geslaagd. Thans weer bezig om de snelheden van de locs en de baanvakken weer te verhogen waardoor het remmen weer moet worden bijgeleerd: tot nu toe zonder problemen. In de nieuwe baan komen in ieder geval per blok 3 bezetmelders waardoor het hele blok bewaakt wordt en het rem proces vloeiend kan verlopen. Mijn idee is dat door het ongemelde middengedeelte de problemen met de mfx decoders in koploper zijn ontstaan, misschien met het door mij te vroeg aangeven in het blok van doorrijden in cm. terwijl koploper nog bezig was met instellen van het remproces. In ieder geval bij het meekijken met de communicatie geen enkele mededeling meer gekregen: Te hard, waarna de locs een eigen leven gingen leiden. Koploper meldde alleen nog maar: verhoog snelheid afremmen.
Wat er nu precies fout is gegaan kan ik ook niet meer reproduceren maar vooralsnog ben ik een tevreden mens.
groet Hennie
ps. Bedenk net dat het te vroeg bezig zijn met doorrijden in cm. niet van invloed kan zijn geweest. Er was zelfs een treintype Ben aangemaakt waar nog helemaal niets was ingesteld die toch ook doorreed.