Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing

Gestart door Populier zaterdag 11 oktober 2014, 14:42:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Ben druk bezig een met aantal gloednieuwe M loks om in Koploper de snelheid te ijken. Waarom: omdat na een eerste "ijkbeurt" de loks bij het automatisch rijden met Koploper soms niet direct stopten en bij snelheid 0 in Koploper en op de IB toch voorzichtig doorrijden met alle gevolgen van dien. Bij het meelezen van de communicatie in koploper zie ik dat de bevelen wel degelijk netjes via de IB doorgegeven worden. Decoders al eens een reset gegeven, maar geen resultaat. De IB standaard op Motorola ipv DCC gezet: geen resultaat. Wat opvalt bij het ijken: soms reageert de kok normaal dan weer blijft die een paar seconden staan alvorens te reageren. Het helpt soms om dan even de rijregelaar te gebruiken waardoor een nieuw commando naar de lok gaat. Het is om moedeloos van te worden.
Wie heeft er misschien deze problemen ook al eens gehad enkan mij in de goeie oplossingsrichting duwen??? ;) Verder viel mij op dat bij de communicatie tussen IB en Koploper  er een melding komt Loconetcentrale ID: "IB";Loconet: geen gebruik van flowcontrol ! ; Versienummer IB: 1.013
Kan het zijn dat er iets in Koploper fout is aan gegeven?

Groet
Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Je weet toch dat de ontwikkelingen met koploper al jaren stilliggen?

teunis
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Eenzelfde onderwerp staat op het 'Koploperforum'.

groet, Atte
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Denk eigenlijk dat het aan M ligt maar zal vanmiddag even neuzen.. Merci

Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 11 oktober 2014, 15:47:21

Je weet toch dat de ontwikkelingen met koploper al jaren stilliggen?


De laatste bugfix was 6 weken geleden. De laatste punt update was een half jaartje terug.

@Hennie: tijd om weer eens langs te komen in Veurburg. Twee ouwe gekken zien meer dan één toch? Heb trouwens je twee S88SD hier nog liggen maar kan er geen soep van koken. :)

Gr, Ben.
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hallo Ben

Pas maar op het is in Veurburg helemaal niet pluis! Niet alleen hier bij mij maar ook op school(Corbulo) weten ze er wat van te maken. Door al dit gedonder ben ik allerlei vinkjes gaan zetten en weg halen. Koploper loopt nu dus in het honderd. Wissels in koploper niet meer te bedienen en het systeem loopt daardoor compleet vast. Bij afsluiten geen communicatie meer.  >:-D Ik zal je via de mail een backup sturen. Als deskundige zal jij hopelijk kunnen aangeven wat ik heb ge(mis)daan. Vannacht om 5 uur heb ik, de pijp aan Maarten gegeven. Had er schoon genoeg van. Misschien toch ook maar 2 1/2 railer worden ;)
Heb inmiddels 2 loksounds voor de Edelweiss binnen ..kan je tzt gelijk eens uitleggen hoe die lokprogrammer werkt. Ik gebruik meestal gewoon de IB is toch ook makkelijk.

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hee Teunis,

Ga je nu weer beginnen!?
Als je geen normale berichten kan geven, bemoei je er dan niet mee, aub.
Je maakt jezelf belachelijk!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Ik dacht dat we een stuk opgeschoten waren met het oplossen van de problemen met MFX. na het bezoek van Ben.   Helaas moet ik melden dat er daarna een ernstige tegenslag is geweest. Heb besloten de spullen in de dozen  terug te doen en voorlopig dit onderwerp te laten rusten. Ben er inmiddels van overtuigd dat het niets te maken heeft met Koploper nog met de IB II maar enkel en alleen aan de M decoders. Vanmorgen een (allemaal M) V 260 met delta op de baan gezet. Moest nog allemaal in koploper worden ingesteld. Rijdt gewoon op decoderstappen als een speer over de baan( bij het ijken haalde die 162 kmh en dat is wat teveel van het goede)maar stopt zonder poespas precies waar die moet stoppen. Na een half uur de E 40 210 met lopi 2  (denk ik) erbij gezet. Draait inmiddels ook al uren zonder problemen. Anderhalf uur geleden een V 200 (lopi3) erbij gezet: ook deze loc draait zonder problemen mee. Wie het weet mag het zeggen. Ik weet het ook niet meer.
Nog even voor Johan: tot mijn stomme verbazing kan je wel bij de lopi in cv 29 zeggen dat analoog uitstaat cv 29 op 34( 32 lange adressen plus 2 voor 28 stappen) maar dat werkt dus niet goed. Net even analoog getest: loc rijdt wel degelijk zij het zachtjes analoog door >:-D

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hennie,

Neem wel aan dat je de maximum snelheid ingesteld in de decoders. Ook de optrek/remvertraging zo laag mogelijk instellen kan uitmaken.

Verder ben ik benieuwd wat voor motoren in de desbetreffende locs liggen?


Citaat van: teunistreinen op zaterdag 11 oktober 2014, 15:47:21
Je weet toch dat de ontwikkelingen met koploper al jaren stilliggen?

teunis


Totaal nutteloos antwoord Teunis  :thumbdown:
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Wijbe,

Max is om en nabij 100 kmh; m afrem op 1 op advies van Ben;  optrek niet ingesteld. Let wel heb vroeger geen enkele mfx loc hoeven 'bewerken' Als jij denkt dat de optrek ook in de loc moet worden ingesteld geef svp even aan op hoeveel ik het moet zetten. IB en kijken in motorola is niet zo'n succes :-(  Ik zal dan nog een uiterste poging doen. Anders is het wachten op de bouw van de nieuwe baan Alles is binnen alleen nog wat hout om de basis met niveau 1 te verbinden..... (plus nog een klein presentje voor het ventje) Voor de motoren moet ik het antwoord schuldig blijven: hierbij de M nummers   M 37924 ; M 37852 ; M 37442 ; M 37294 ; M 37576 ; M 37013 waarbij de 37924 en de 27576 dacht ik de grootste zondaars zijn. Stoppen en stiekem door sluipen de snoodaards >:-D >:-D

groet Hennie

ps1 de E44 haalt uit fabriek net de 74 kmh max
ps2 heb onlangs nog een foto gezet met een rijtje boosdoeners
ziehier


ps 3 sorry teunis dat ik niet op jouw opmerkingen in ga.
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Beste Hennie,

Kan het zo zijn dat dit allemaal loks zijn met decoders uit de periode na de samenwerking met Esu?

Ik heb het idee dat mijn Br 23 met het automatisch fluiten en uitzetten van het geluid, wel eens "niet luistert", terwijl de loks met een M4 of een oude MFX decoder uit de Märklin-Esu tijd daar geen last van hebben.

Toen ik mijn eerste lok met een MFX decoder (uit de Märklin-Esu tijd) kocht reed hij prachtig op handbediening, maar in automatisch bedrijf was hij geregeld "doof" voor instructies, de lok is toen bij Raptor geweest (ik ben één van de testers), weer teruggekomen, alles in orde.

Op mijn vraag wat het dan was, kwam het antwoord: de efficiency van de MFX decoder op Motorola is bedroevend, ik heb dus de capaciteit van de Raptor op Motorola teruggebracht.

Wellicht heeft Uhlenbrock met de IB2 ook wat veranderd, maar dan de andere kant op.

Voor de deskundigen: niet verder met mij hierover discussiëren, ik heb er te weinig verstand van.

Groet, Anne W
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hallo Hennie,

Je hebt het hier over problemen met Marklin loks in combinatie met een IB II.
Doen dezelfde problemen zich ook voor bij gebruik van je IB-Basic?.


Mvg,
Peter
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Peter
Ik weet even het jaartal niet maar het jaar dat de Gläserne Zug werd uitgebracht (2011 ?) kreeg ik problemen met de  IB basic in combinatie met Koploper en de nieuwe mfx locs. Heb die zomer diverse locs mee gekregen van de toe nieuwe vestiging hier in de buurt. Bij het ijken in koploper ging het gigantisch mis. Locs raasden door na een stop en keer bevel in koploper. Terwijl hier rustig 2 koplopers; 2 portfeeders; Mak Acts; E10345; Acts 1251 NS 1215 en een E17  insider vlg mijn administratie allemaal mfx locs zonder problemen reden. Plus wat problemen met de baan deden mij besluiten om voorlopig even te stoppen. Begin dit jaar de draad weer opgepakt en zowaar de IB II aangeschaft. Dacht dat de problemen over waren diverse nieuwe stomers reden prima. Tot ik enige tijd geleden een paar mooie locs erbij gehaald heb. En weer begonnen de problemen. Op het koploper forum heb ik dit ook aangekaart in de hoop dat iemand dezelfde problemen had. Is het koploper of de IB of de decoder of de M rails of een combinatie. Dinsdag de hele dag met Ben bezig geweest stap voor stap de dingen te elimineren. Mijn conclusie inmiddels: het kan niet anders dan de decoder zijn.  Vanmorgen een v260 met delta decoder op de baan gezet: geen probleem; een E 4021 met lopi2 erbij: geen probleem; een V200 met lopi 3 erbij: geen probleem. Het heeft tot een half uur geleden continu gedraaid. Je schrikt wel even van de delta want die gaat echt als een speer te keer maar stopt promt op de stopmelder. De hele dag geen omkijken naar. Heb zelf alleen even de noodknop gebruikt om de telefoon te kunnen beantwoorden. Daarna gewoon weer gaan.

AnneW
Datzelfde probleem met het niet luisteren naar geluidsopdrachten komt ook op de IB voor maar ook weer niet constant. Als ik denk dat er iets mis is met het geluid doet die het prompt weer >:-D
Of het voor of na Esu was weet ik niet. Ben niet zo thuis in de bedrijfsvoering van M noch Esu.
Als je denkt dat ik niet weet dat je niet alleen met de Raptor bezig bent.....dan is je geheugen ... maar ja ik ben ook geen 18 meer. :-(

groet Hennie

ps. dat krijg je als je op 2 fora schrijft: je gaat jezelf herhalen. zag net dat ik hierboven deels al hetzelfde heb geschreven.  Zal toch ook de leeftijd zijn. :thumbdown:
Re: Aardstralen of buitenaardse inmenging??
Om het verhaal nog wat leuker te maken het volgende. De  E 4021 reed samen met de V 2000 op de baan om de Marklin locs het goede voorbeeld te geven. Helaas zonder het gewenste resultaat. Zie boven. Wat ik niet gemeld heb is dat de V 2000 (met lopi3) plotseling ook vreemde kuren kreeg op een bepaalde plaats op de baan (bezetmelder 6) Beide locs reden keurig hun rondjes toen plotseling de V 2000 ging spookrijden. Ben alleen even kwijt wat er precies gebeurde. Koploper opnieuw gestart met de V2000 weer erbij op de baan: spookrijden. Probleem was daarbij dat de loc niet meer reageerde op een noodstop bevel van koploper nog op de rijregelaar van de IB  Alleen door de rode knop van de IB te gebruiken was de loc te stoppen. De decoder een reset gegeven en weer opnieuw ingesteld. Vervolgens in koploper de loc weer geijkt. Prima. Loc  draait keurig zijn rondjes. Na een tijdje de E 4021 weer op de baan erbij gezet.....V 2000 compleet van slag. Ten einde raad de V 2000 uit koploper en uit de IB verwijderd en na een reset van de decoder opnieuw ingeregeld en weer in de IB en koploper ingevoerd. Weer onder adres 2000. Tijdens het rijden bleek de V 2000 naar mijn smaak toch iets te hard te gaan dus beide locs gestopt en op het hoofdspoor de V 2000 een iets lagere max snelheid in gevoerd. Tot mijn verbazing gingen plotseling zowel bij de V 2000 als bij de E 4021 de lichten knipperen. Weer was de V 2000  de kluts kwijt terwijl de E 4021 gewoon zijn rondjes bleef draaien. Gisteren dus de V 2000 vervangen door de V 2001 (zusje of broertje ook met lopi 3) met het resultaat zoals in het vorige bericht omschreven. De V 2000 open gemaakt en gekeken: is een van de weinige locs waar ik een stekker in heb zitten dus net een lopi 4 erin gezet. Op de baan erbij gezet. 4 locs draaien netjes hun rondjes. Ja maar dan krijgt de V 2001 een probleem op bezetmelder 6. Moet even wachten tot een andere loc is doorgereden maar komt niet van zijn plaats. Oke vuiltje?? Loc even een tikje gegeven en floep daar gaan we weer. Alleen staat de loc vlg. koploper nog steeds stil terwijl de decoder gewoon de laatste opdracht uitvoert. Spookmelding staat helaas uit. Probleem opgelost en de loc weer mee laten lopen....helaas is nu de V 2001 (lopi 3) de kluts kwijt terwijl de V 2000 (lopi4) wel gewoon meeloopt. Heb onder de baan gekeken maar geen aardstralen gemeten en kan daardoor niet anders concluderen dan hier sprake moet zijn van buitenaardse inmenging.  :warning:
Ik weet langzamerhand echt niet meer wat ik nog kan doen.,

Groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hoi Hennie,

Je checkt wel de lok's, maar je kijkt geen moment naar je centrale, die de enige vaste factor is, maar niet wordt aangepakt.

De decoders luisteren over het algemeen naar je centrale, en als je deze problemen blijft houden zou ik eerst daar eens naar kijken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Misschien deze site eens raadplegen; >:-D
http://www.ufomelden.nl/

Dirk-Jan
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hans,
Ik heb ook naar  de centrale gekeken. Allerlei instellingen bekeken. Ook het motorola formaat als eerste aangegeven ipv dcc; heeft geen zin Bij het testen met Ben op zeker moment een "öude" MFX portfeeder erbij gezet. Loc loopt keurig zonder problemen mee zoals het hoort. Als je zegt gooi alles uit de IB en begin opnieuw: neen daarvoor staan er teveel locs met naam en toenaam in het apparaat. Als ik dat allemaal weer moet invoeren dan ben ik een behoorlijke tijd bezig. Bovendien zijn er met de centrale naar mijn mening helemaal geen problemen. Als een M loc door 'sluipt' dan hoef ik maar even de regelaar aan te raken en de loc staat wel stil. Misschien kan ik mijn oude Basic weer aansluiten en kijken of daar opnieuw deze problemen mee ontstaan maar daar was het in het verleden al mee misgegaan.

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 21 oktober 2014, 11:58:50

De decoders luisteren over het algemeen naar je centrale, en als je deze problemen blijft houden zou ik eerst daar eens naar kijken.


Met de centrale is niets mis.

Vorige week een dag de problematiek aanschouwd. Wat ik zie is dat een lok met een recente MFX decoder, rijdend op Motorola, in Koploper snelheidsstap 0 (nul) krijgt, de centrale dit ook uitzendt maar dat niettemin de lok soms nog een poosje door rijdt. De ABV staat minimaal. Het poosje varieert van een cm of 30 tot soms wel een meter. Dit gebeurt bij automatisch rijden maar ook tijdens het ijken van een lok. Het vervelende is dat het willekeurig gebeurt.

Andersom: dezelfde lok start soms heel traag alhoewel Koploper en de centrale al keurig snelheidsstappen aangeven.

Opvallend daarbij is dat oudere lok's van Hennie met ook een Marklin MFX decoder dit gedrag niet hebben. Zo rijden een aantal Makken tadeloos.

Vorige week ben ik gebeld door Johan de Reuver die het zelfde fenomeen heeft met één recente Marklin lok op Motorola via de Ecos. En gisteravond meldde een kennis van mij desgevraagd dat hij het probleem herkent.

De conclusie van ons gevieren is dus dat "min of meer recente Marklin MFX lok's" problemen geven bij het rijden op Motorola. Hoe en waarom weten wij niet dus als iemand een suggestie heeft voor Hennie? :)

Gr, Ben.
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Dan zou het effect ook te herhalen zijn als je met de hand de loc bestuurd via de IB2.... Tijd om dat eens uitgebreid te testen?
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Wijbe,
maak een testprogramma en zeg hoe en wat ik moet testen en ik ben uiteraard bereid een en ander te doen.
ook ik wil van het gemekker af zijn.  Overigens blijf ik vooralsnog van mening dat zowel de IB Basic als de IB II hiermee niets van doen hebben.

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Zou het kunnen zijn dat MFX+ anders op de signalen reageert dan MFX?
M'n recentste Märklin lok (de BR 56) doet niet "raar" i.c.m. m'n IB IR,
'k heb geen MFX+ loc... ;)
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Wim,
Kom maar halen... kan je ook testen.
Overigens heb ik 1 uur geleden de V260 delta vervangen door de T3 (M37141) een schatje om te zien, en de V 2001 door de Gt 2x4/4 met sound (M37960) wat een geweld; waarbij vlg. mij in ieder geval de Gt een latere mfx is. Beide draaien en stoppen precies zoals het hoort. Nog niets bij ingesteld wat betreft cm. doorrijden maar dat zal ongetwijfeld ook goed gaan.

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Beste Hennie,

Het beste wat je kunt doen is iemand zoeken die én met een IB rijdt én met nieuwere MFX decoders én met Koploper of iemand zoekt die een lok met een nieuwere MFX (liefst ook een MFX+) decoder heeft en een dagje bij je wil komen "testen".

Waar woon je ongeveer?

Groet, Anne W
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
AnneW
Met de Puch ca. 15 minuten van Wim vandaan alhoewel met dit weer is het misschien een paar minuten meer.

groet Hennie


mijn eerste you tube gebeuren: geen idee of het lukt maar ik heb een filmpje gemaakt van de huidige bezetting.
hopelijk is het het aanzien waard.


nogmaals groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Een Wim heeft nieuwere MFX decoders denk ik, succes, ik hoor het wel, ben erg geïnteresseerd in het gedrag van de nieuwe MFX+ decoders op Motorola, mocht ik die lok/decoder combinatie aanschaffen.

Groet, Anne W
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Citaat van: Anne W op dinsdag 21 oktober 2014, 19:16:32

Een Wim heeft nieuwere MFX decoders denk ik


Hennie heeft er onlangs vijf aangeschaft. Een zesde voegt niets toe denk ik.

Ik denk dat we het uiteindelijk moeten zoeken in de baanspanning. Hennie rijdt stroomdetectie wat al een wat lagere baanspanning geeft door de brugcellen.

Gr, Ben.
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hallo Ben,
Op verzoek van AnneW net weer de E 44 mfx+ erbij gezet. Eerst even kijken wat die nu doet. Met z'n vieren op het baantje is wel een beetje overdone maar het gaat om het testen. Inmiddels is het probleem van de aardstralen opgelost Shame on me. Op een van de baanpoten zitten 3 blokken van M voor de stekkertjes. Rood Bruin en Zwart(voor licht en wissels) Een tijdje terug kreeg ik problemen met een wissel  na bezetmelder 6 Dacht dat het aan de wissel lag dus vervangen. Dezelfde wissel gaf nu denk ik weer problemen zowel bij de V200 als zo even bij de T3. Plotseling ging het licht en dus ook de wisselspanning op dat gedeelte van de baan uit.... Blijkt een stekkertje op het blokje los getrild?? te zijn en was eruit gevallen. Goede les voor de toekomst om andere verbindingen te maken dus niet meer met stekkertjes. Ben wel benieuwd of het filmpje op Youtube werkt of dat ik misschien iets verkeerd doe. Dit is voor mij ook voor het eerst. Graag feed-back. Heb ook stiekem aan de geijkte snelheden van de T 3 zitten sleutelen. Dit locje heeft geen massa en m wissels wil wel eens wat problemen geven. Dus maar wat harder laten rijden :?
Nu weer verder met testen. 

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
 :)

Het filmpje werk hoor.

Gr, Ben.
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Voor de zekerheid, de grote Märklin baan bij de MSG-Den Bosch reed vroeger ook met een IB, ze zijn overgestapt op de Tams omdat dit soort problemen nogal frequent optraden, nu is deze baan erg groot, dus veel loks, wellicht dus onvergelijkbaar.

Groet, Anne W
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
AnneW
Wat wil je precies weten over de mfx+? Ik heb nu de laatste 2 uur de E44 mfx+ erbij staan en die doet gewoon (op motorola) netjes mee. Nou was die ook niet zo'n erge zondaar maar het kan zijn dat er nu te korte stukken wordt gereden waardoor er geen fouten worden gemaakt. Misschien bij hogere snelheden wel. Ik had wel in koploper van deze laatste serie locs alle doorrij opdrachten verwijderd. Mijn IB is van de laatste generatie, misschien komen daar de MSG problemen niet meer in voor?

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Beste Hennie,

Ik hoef voorlopig niets te weten, ik merk het wel "in" mijn systeem als een MFX+ decoder slechter luistert als de voorgaande MFX decoders en ik weet wie ik moet hebben om het op te lossen.

De MSG-Den Bosch is uiterst tevreden over de Tams centrales, er rijden 3 banen mee (Traincontroller, Railware en iTrain)

Ik hoop dat mijn opmerkingen jou of iemand anders op een idee brengt waar jouw problemen vandaan komen.

Groet, Anne W
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hoi Hennie,

Puur op de hand rijden met de locs, zou hetzelfde effect optreden.

Wat Ben aangeeft kan best de oorzaak zijn. Johan heeft zelfde problemen met een Ecos 1, die 17,2v op de baan geeft. Dit lijkt te laag. Kan dus best te maken hebben met de stroomdetectie.
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hallo Wijbe,

Hoewel ik niks meer met treintjes heb kijk ik hier nog wel eens mee.
Uit email verkeer met Johan over een vraag van hem wat betreft spanningsniveaus.
CiteerBijgaand een tabel voor de juiste spanningsinstelling. Zoals je ziet is dit voor 3-rail ong. 2V hoger dan voor 2-rail.

Schaal N: 15 ? 16 v.
Schaal H0 2-rail: 16 - 18 v.
Schaal H0 3-rail: 18 - 20 v.
Schaal 1: 18 - 21 v.
Schaal G: 20 - 21 v.

Bij stroomdetectie treedt er, afhankelijk van het type diode, een spanningsverlies van 1,4 tot 2,2 V over 2 diodes op. Hierdoor zal er dus ook een lager spanning over de decoder staan.
Ook een decoder bevat op zijn beurt weer bruggelijkrichter diodes.
Indien je over een digitale scope beschikt kun je ook eens kijken in hoeverre het signaal wat op de baan staat vervormt is of wordt.


Mvg,
Peter
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Wijbe,
Bij het instellen van de afremvertraging op stand 1 liet Ben met de handregelaar een aantal malen op diverse plaatsen op de baan zien hoe de loc daarop reageerde. Van volgas naar stop: rustig optrekken en heel kort afremmen, precies zoals je zou verwachten.   Het is wat lastig om met de handregelaar te imiteren hoe een loc op de stopmelder moet reageren. Zoals ik al meldde: zodra de loc stiekem doorreed was een tikje tegen de handregelaar voldoende om te stoppen. Hiermee is vlg. mij wel aangetoond dat de IB prima werkt. Je ziet ook op het display zodra koploper het signaal snelheid 0  afgeeft de regelaar naar 0 gaan. Desondanks rijdt de loc zachtjes door. Met mijn leken verstand verbaasd het mij dat de loc netjes de bevelen opvolgt om tot 1 af te remmen en plotseling door lage baanspanning niet in staat zou zijn naar 0 te gaan. Het treed iedere keer op als koploper meldt dat er te hard wordt gereden om goed te kunnen stoppen, bv. met de laatste snelheid stand 6. Daarna volgt er een opdracht snelheid 0 waarop de loc niet reageert. De IB wel die gaat netjes naar stand 0 Met de handregelaar van 6 naar 0 reageert de loc wel gewoon door te stoppen. Dus zeg het maar.
Peter,
Volgens Uhlenbrock mag de IB max 16-18 V hebben en zelf geven ze als voorbeeld aan de trafo van 70 VA die ik er ook bij heb. Die geeft 16,6 16,7 V Overigens hing ook de Basic aan dezelfde trafo.

groet Hennie

ps. jammer dat je niks meer met treintjes hebt. :-(
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hoi Hennie,

Zou toch eens kijken of je een update op je IB kan krijgen, want ik las zoiets dat er met die versie 1.013 iets mis was met de snelheid en omkering van de nieuwere decoders.

Op hun eigen site weliswaar, heb even het linkje niet, maar het staat er wel ergens.

Jouw IB II kan je kostenloos updaten, dus wat dat aangaat geen man overboord ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hans
ga dadelijk weer even buurten. Ik had dat vlg mij vorige week nog gedaan en er werd toen gemeld dat ik de laatse  update had. je weet maar nooit

groet Hennie


ps.
er is geen update voor de IB II wel voor de com poort maar die had ik al :-(
Re: Definitieve gezondheidsverklaring E 44 082 mfx+

Het doet mij genoegen thans deze loc definitief gezond en wel te verklaren. Hij heeft gisteren uren lang mee gelopen zonder problemen. Vanmorgen nog wat instellingen  (snelheid opnieuw ijken en cm. doorrijden) veranderd; ABV op 1 laten staan, (dat durf ik niet te veranderen)  maar de loc reageert nu exact zoals je zou verwachten. Géén sluip gedrag!! Weliswaar is het rem proces nog niet helemaal klaar maar daar verwacht ik geen problemen meer bij.   Nu op naar de volgende loc en eens kijken of die na een rustperiode ook tot bezinning kan worden gebracht.  :thumbup: 

groet Hennie
Re: Definitieve gezondheidsverklaring E 44 082 mfx+
Citaat van: Populier op woensdag 22 oktober 2014, 13:24:35
Hij heeft gisteren uren lang mee gelopen zonder problemen.
Zomaar..? Wat heb je eraan gedaan? Iets of iemand geofferd ofzo?
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Wim
Volgens mij zijn de bovennatuurlijke krachten door een zoenoffer verdwenen. De E 44 heb ik misschien valselijk beschuldigd. Dat krijg je als je met zoveel locs tegelijk bezig bent. Op dit moment staat de BR 41 op de baan. Zeker weten: deze loc was een stille sluiperd. Bij z'n broertje zijn we bezig geweest om de stoomgenerator werkend te krijgen. Heb vanmorgen even met een schuurpapiertje de schoorsteen lakvrij gemaakt, een echte Seuthe er in ..... stoom komt mijn oren uit. Begrijp jij daar iets van?? De eerste was de M 37923 met sound en deze M 37923 zonder sound. Blijkbaar zijn het toch niet dezelfde modellen???  :O Ik zit hier continu tegen het hout aan te kloppen maar deze zondaar is tot nu toe op zijn schreden terug gekeerd en loopt netjes mee. Nu zijn het wel 3 mfx locs die rijden: zouden die stiekem met elkaar communiceren?? Of is de BR 41 gewoon blij met zijn stoomgenerator? Ben wel helemaal opnieuw begonnen decoder gereset, adres veranderd, afrem vertraging op 1, snelheid opnieuw geijkt en alle remgegevens verwijderd. Ben in blijde verwachting! >:-D

groet Hennie

ps. schaam me rot maar zal binnenkort een afspraak maken om de baan te bekijken, neem dan gelijk een mfx+ mee als je dat wilt tenminste. :important:
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Soms zit het mee , en soms zit het tegen.

Hopelijk ben je nu van de problemen verlost .

Er is niets ergers dan dit soort problemen , en dan plots is het over.....maar vanwege de vele aanpassingen weet je eigenlijk niet meer wat het nu allemaal weer was......gelukkig een heeeeeeel bekend verschijnsel.... :D

Hopelijk blijft het nu allemaal lekker rijden.

Wens je veel suc6....

Mvg: Alex
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Was het maar plotseling over...Gisteren die arme machinist van de T3 vervangen door zijn collega met een Köf. Je hebt tenslotte te maken met de Arbo wetgeving. De erkende zondaar, de stomer BR 41 255 gezond verklaard en vervangen door de DBE 110 389. Gaat prima: probleem over?? Neen plotseling gaat een M wissel  opspelen; krijgt een geheel eigen leven  >:-D >:-D Hoeveel ellende kan je hebben...Dus een ander exemplaar geïnstalleerd en vrolijk verder gegaan met testen. Tot gisteravond (of vanmorgen) de spookmelder ingrijpt omdat de E 110 zich op een verkeerde plaats op de baan bevind, maar de melder heeft wel een blok overgeslagen met melden. Zeker ook in slaap gevallen. Toen de stekker eruit  getrokken en gaan slapen.Net alles weer in de oorspronkelijke situatie terug gezet en probeer nu te achterhalen wat er nu weer fout is gegaan. Om moedeloos van te worden. Misschien toch maar een andere hobby gaan leren: deze is te slecht voor het hart. Gelukkig begrijp ik van jou dat het plotseling over gaat :thumbup: Hopelijk heb ik ook suc6...
Bedankt voor je morele ondersteuning!

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks een update
Inmiddels het Köfje vervangen door de BR 211 (M 37003). Het was te zielig voor de machinist van de Köf tussen al het geweld van een GT 2x 4/4 en de E 110 389. De BR 211 was ook nog niet in koploper en de IB II ingevoerd dus ook hier was de vraag of die zich zou gedragen. Nu we een paar uur verder zijn kan ik tot mijn genoegen maar ook verbazing meedelen dat zowel de BR 211 als de E 110 389 zich voorbeeldig gedragen. Het hout onder de baan heeft langzamerhand wel een paar deuken opgelopen maar dat geeft niet. Als ik Ben niet als getuige zou hebben zou ik denken dat ik het verhaal over het sluipen verzonnen heb. Nu moet ik erkennen dat ik in koploper sindsdien enige wijzigingen heb doorgevoerd. Misschien dat dat uiteindelijk tot dit resultaat heeft geleid. Zo zie ik in de logging van het leren remmen in koploper nergens meer te hard waarna de loc ging spookrijden. koploper meldt netjes dat de snelheid van afremmen moet worden verhoogd. Als dit zo doorgaat :) :) dan ben ik de eerste die mijn verontschuldigingen aanbiedt voor het valselijk beschuldigen van de M decoders. Maar de grootste zondaar de BR 103.1 (M 37576) komt hierna aan de beurt.. dus afwachten.

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Wens je van het weekend heel veel suc6 Hennie.
Er is niets frustrerender dan zoiets mee te maken.
Ik heb ook soms last van 2 vervelende kleine storingetjes , die het zeker beide bij jou niet halen.
Bij het in gebruik nemen van de baan , hoor ik nog te vaak een toeter van mijn mooie Plan T.
Die als ik niet snel genoeg ben om de spanning er weer af te halen , er dan als een speer vandoor zou gaan.
Het is een tijdje goed gegaan nadat we analoog uit gezet hebben.
Maar nu is het weer vaak raak......
Toch nog is maar naar de instellingen kijken , want daar moet het toch ergens fout zitten.

En dan komt het nog steeds voor dat mijn PC de verbinding verbreekt , of zelfs de verbinding niet maakt met loconet.
Het lampje knippert er vrolijk bij , maar verbinding noway.
Als ik dan nog maar is klik op de driver , dan word de software gereset , en meestal werkt dan alles weer een tijdje.

Zo zie je maar , er is overal wel is wat.... maar kan best zwaar irritant zijn.
Zeker als je hem net aan wilt zetten als er iemand komt kijken , en het werkt niet gelijk.....

Maar nogmaals , ik hoop op suc6 voor je......

Mvg: Alex
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Tot mijn genoegen kan ik mededelen dat de firma Maerklin met zijn decoders toch vrij uit gaat. Alle locs zijn nu opnieuw getest. Decoders gereset; afremvertraging stand 1 gezet; rem gegevens gewist in koploper en snelheid laten ijken. Vervolgens een aantal uren met iedere loc gereden. Geen gesluip meer en netjes leren remmen. Loc schiet niet meer voorbij stopmelder en gaat ook niet meer spookrijden. Wel krijg ik tot mijn verbazing af en toe problemen met het schakelen van wissels. Loc of wagon ontspoort terwijl de wissel wel de goede stand aangeeft. In koploper de wissels individueel laten testen en gekeken of de wisseltong netjes schakelt en de veerspanning goed is. Is het geval. Ik denk dat er toch een communicatie probleempje is af en toe wat ik natuurlijk graag opgelost zie voor het begin van de bouw van de definitieve baan.
Alex,
Ik heb bij de buren n.a.v. een opmerking van Johan over het uitzetten van analoog, wat ik standaard doe bij dcc door cv 29 in mijn geval op 34 te zetten: 32 voor de lange adressen, 2 voor 28 rij stappen en 0 voor analoog uit onlangs even in het echie getest met een stukje analoge baan wat er gebeurt: wat blijkt de loc blijft wel degelijk zachtjes rijden. Hij reageert echter niet op draaien aan de trafo of een omschakel commando. Wat betreft de communicatie met loconet. Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar ik merk bij de  Esu lokprogrammer dat die soms ook niet werkt.  Alleen een restart van de computer wil de com poort weer bruikbaar maken. Het kan natuurlijk bij jou ook zoiets zijn. Het blijft natuurlijk uitermate irritant: het spul moet gewoon goed werken.

groet Hennie
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Beste Hennie,

Wissels willen ook wel eens "denderen", terugveren dus, je zou bij een onwillige wissel eens moeten spelen met de bekrachtigings tijd.

Groet, Anne W
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
AnneW,

Het zijn wel de befaamde degelijke M wissels!! :D
De IB geeft standaard minimaal 100 ms. inschakeltijd; in koploper heb ik daar al 150, 200 en nu 250 van gemaakt. Ook  de rustperiode tussen opdrachten naar 0 gebracht. Als ik met de communicatie van de wissels mee kijk is er voldoende tijd tussen de opdracht aan de trein en de wisselopdracht. Het is dagenlang goed gegaan en nu de locs alles goed doen gaan de wissels plotseling vreemde kuren vertonen. Toch weer last van aardstralen. Ga zo dadelijk naar de benedenburen om te vragen of zij ook last hebben. :-) :-)

groet Hennie

ps. net bedacht dat ik ook de IB eens op 200 ms zet.(evenals koploper) Kijken of dat iets uit maakt. Je kunt niet weten. Als het goed gaat laat ik het wel weten
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Citaat van: Populier op zaterdag 25 oktober 2014, 13:08:20

Ook  de rustperiode tussen opdrachten naar 0 gebracht.


Hoi,

Een beetje rustperiode tussen de wisselopdrachten is nodig om de voeding bij te laden. De M-wissels zijn stroomvreters. Dus zou ik het weer terug zetten om zeker te zijn dat er power genoeg is, 200ms is een goede waarde.

Voor de schakeltijd:
- in Koploper zet je deze op 250ms.
- op de IB zijn er 2 tijden, de minimale van 100ms en de maximale van 5000ms. Zet de minimale op 250ms en de maximale op 500ms. Dan heb je zekerheid. De maximale mag zeker niet hoger want je hebt geen eindschakelaars op de aandrijvingen.

Over de doorrij problemen en het soms niet of te laat starten van een lok: wat is nu eigenlijk de oorzaak geweest? Ik heb er nog niet zo'n goed gevoel bij. Dat komt omdat ik wil weten waar het fout gaat. Johan denk ik ook.

Gr, Ben.
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Hallo Ben, (en overigen)

Het blijkt dat ook M wissels wel eens onderhoud nodig hebben. In ieder geval alle aanbevelingen weer netjes uitgevoerd. Alles werkt nu voorlopig weer naar behoren.
Wat betreft het sluip gedrag/ doorrijden van de nieuwe Mfx decoders.
Er is in de test periode zoveel veranderd dat ik niet direct kan aangeven waar het fout is gegaan. Ik heb wel enige suggesties. M rails en stroomdetectie met koploper blijft toch een bijzondere combinatie.   Bijna elke loc behoeft z'n eigen instellingen wat betreft stoppen. Laat staan het achteruit rijden uit de 3 kopstations naar 2 sporen om vervolgens in 1 spoor weer vooruit verder te gaan.
Standaard had ik per blok een melder voor de binnenkomst en voor het uitrijden met daartussen een ongedetecteerd gedeelte. Alle blokken kunnen in beide richtingen bereden worden. Ik denk, maar weet dat niet zeker, dat M in de nieuwe mfx decoders de afrem/optrek vertraging op zeker moment anders is gaan instellen.  Of de sounddecoders en de vertragingstijd daar ook iets mee te maken heeft??  In ieder geval ga je zoveel veranderingen aanbrengen: loc snelheid, afrem vertraging in loc type,  aan de baan (langere secties), wanneer beginnen met min. snelheid, doorrijden in cm.  en nog zo veel meer dat je zelf niet meer weet waar je mee bezig bent. Op zeker moment besloten om weer geheel opnieuw te beginnen. Alle locs gereset, afremvertraging op jouw advies op 1 gezet, snelheid opnieuw geijkt en 1 baanvak wat tekort was om netjes te kunnen remmen (daar waar de 3 kopstations terug de baan op kwamen) de lengte op 10 cm. gezet,stopverbod en wisselstraat bezet houden. Na nogmaals het hele remproces in de toelichting van koploper bestudeerd te hebben uiteindelijk besloten om in ieder blok weer netjes te laten remmen en  halverwege een virtuele bezetmelder aan te maken en koploper zelf het hele remproces te laten instellen. Van alle "probleem" gevallen de remgegevens en in alle blokken de cm. doorrijden verwijderd. De snelheden van de locs en de baanvakken drastisch terug gebracht en vervolgens koploper aan het werk gezet. Begonnen met een loc E 44 waarvan ik dacht dat die de minste problemen gaf. Uiteraard samen met de "öud gedienden"  E 40 en V200. Wat blijkt: de loc reageert precies zoals die zou moeten en koploper is druk bezig met het leren remmen per blok. Na verloop van tijd de geruststellende mededeling dat er 3x goed geremd was :thumbup: Voor de zekerheid toch maar wat uurtjes laten rijden. Afgezien van de wisselproblemen perfect. Uiteindelijk zijn alle locs op de baan geweest en zijn voor hun examen geslaagd. Thans weer bezig om de snelheden van de locs en de baanvakken weer te verhogen waardoor het remmen weer moet worden  bijgeleerd: tot nu toe zonder problemen. In de nieuwe baan komen in ieder geval per blok 3 bezetmelders waardoor het hele blok bewaakt wordt en het rem proces vloeiend kan verlopen. Mijn idee is dat door het ongemelde middengedeelte  de problemen met de mfx decoders in koploper zijn ontstaan, misschien met het door mij te vroeg aangeven in het blok van doorrijden in cm. terwijl koploper nog bezig was met instellen van het remproces. In ieder geval bij het meekijken met de communicatie geen enkele mededeling  meer gekregen: Te hard,  waarna de locs een eigen leven gingen leiden. Koploper meldde alleen nog maar: verhoog snelheid afremmen.
Wat er nu precies fout is gegaan kan ik ook niet meer reproduceren maar vooralsnog ben ik een tevreden mens. :D

groet Hennie


ps. Bedenk net dat het te vroeg bezig zijn met doorrijden in cm. niet van invloed kan zijn geweest. Er was zelfs een treintype Ben aangemaakt waar nog helemaal niets was ingesteld die toch ook doorreed. :-(
Re: Doorrijden Maerklin loks in Koploper met IB2 en Loconet aansturing
Citaat van: Populier op zondag 26 oktober 2014, 13:53:01

Wat er nu precies fout is gegaan kan ik ook niet meer reproduceren maar vooralsnog ben ik een tevreden mens. :D

Er was zelfs een treintype Ben aangemaakt waar nog helemaal niets was ingesteld die toch ook doorreed. :-(


Ok, mooi dat het nu allemaal naar tevredenheid gaat. En treintype "Ben" moet je gewoon weggooien. :D

Gr, Ben.