Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loc loopt niet na schoonmaakbeurt

Gestart door WimFPU zaterdag 11 oktober 2014, 10:28:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Hallo Allen,

Ik ben er sinds een paar dagen pas achter dat de loc die ik heb gekregen een CCS 800 ofwel 3015 is. Hij liep echter slecht en klonk nogal rauw. Daarnaast schakelde hij slecht. Ik heb het advies opgevolgd om hem schoon te maken en opnieuw in de olie te zetten. Nadat ik dit had gedaan liep hij eerst helemaal niet meer en nu draait het anker heel langzaam, soms met horten en stoten en wordt ook erg heet. Dit terwijl ik hem onbelast laat lopen. Wat kan er aan de hand zijn? De koolborstels zijn niet vervangen maar zijn volgens mij wel voldoende lang nog ( 8 mm)

Wim
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Wim,

Schroefjes van het schild te vast aangedraaid ?
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Wim,
Zoals ik ook in het andere draadje zeg; deze lok heeft een motor met 2 wormwielen en 2 wormen. Deze niet met olie maar met vet smeren.
Een worm overbrenging laat zich alleen bewegen vanuit de worm op het wormwiel, met olie loopt dit te stroef wat zich uit in het loopgedrag.
De lagerstoeltjes van het anker ook goed smeren.

zie ook http://www.maerklin.de/service/produktservice/pdfmac.php?brand=1&artikelnummer=3015
Cees
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Volgens mij heeft deze loc geen motorschild Fonzo maar loopt het anker in stoeltjes zoals Cees schrijft. Dat zijn de blokjes aan weerszijden van het anker waar het anker asje in hangt. En Cees, de wormwielen ( de 2 messing gedraaide tandwielen) aan de onderkant heb ik ingevet en niet geolied. Hij gaat wel iedere keer iets beter lopen als de voorgaande keer maar zoals ik al zei nog steeds onbelast en heel langzaam.

Wim
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Klopt Wim. Bij deze loc zit er wel een houder voor de koolborstels, welke met een schroef wordt vastgezet.
dat heb ik abusievelijk als schild benoemd.
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Cees,

Vorige keer meldde ik al dat hij iedere keer wat beter ging lopen en nadat ik vanmiddag de beide wormwielen nog eens van wat extra vet had voorzien begon het motortje ineens vol toeren te draaien. Ook het gebrom van het steeds weer willen aantrekken van het schakelmechanisme is voorbij. Op de baan rijdt hij nu ook al is het nog maar langzaam. Snel rijden past misschien ook wel niet zo bij deze loc. Het lijkt er dus op dat de problemen grotendeels verholpen zijn.
Je leest altijd om niet teveel olie te gebruiken maar hoe vet mogen de wormwielen zijn?

Wim
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Wim,
Met olie op de worm is het snel te droog met een harkerig loop gedrag tot gevolg.
Vet blijft goed zitten, het teveel wordt weg geperst.
Dit type loc heeft van huis uit geen sneltreinvaart.
De geluidsproductie is wel duidelijk aanwezig, dit door zijn aparte aandrijflijn. hoor maar

Cees
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Cees,

Ik laat hem nog even een aantal keren onbelast lopen voordat ik hem weer in elkaar ga zetten. Van het vet zie je inderdaad weinig terug. Is de ruimte waarin de wormwielen zich bevinden een afgesloten ruimte? M.a.w. blijft het overtollig vet binnen die ruimte?
Is die loc van jou ook een zwarte uitvoering? ik kon dat niet zo goed zien op het filmpje. Prachtig om te zien overigens. De vaart zit er anders wel goed in zeg. Bij dit type passen volgens mij geen anti slipbandjes.
Wim
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Wim, de eerste versies hebben geen anti-slip band.
De wormen zitten niet in een afgesloten ruimte.
Cees
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Cees,
De euforie rond het steeds beter lopen was maar van korte duur. Er is een piepend geluid ontstaan en op de momenten dat het optreedt hoor je dat de motor inhoudt. Net alsof er in de motor iets aanloopt. Ik heb de koolborstels er al weer eens uit gehad maar dat lost niets op. nog even een vraag over olie of vet. De ankerstoeltjes heb ik geolied maar op de as van het anker zitten aan weerszijden aandrijftandwieltjes. Maken deze deel uit van de aandrijving van het wormwiel en moeten deze dus ingevet worden of moeten deze geolied worden.
Wim
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Dat peipende geluid is drooglopen, en betekend dat er ergeens een tandwieloverbrenging of een asje een drupje olie nodig heeft. Loop alle draaipunten na en geef ze een heel klein drupje olie. De wormen inderdaad in het vet, verer niks.
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Wim,
Voor tandwielen en glijlagers gebruik ik naaimachine olie, voor de worm overbrenging vet.
Het mooist is als je hem op de rollenbank kunt zetten.

Voor een lok welke een beetje ruim in zijn lagering zit, door langdurig gebruik, wil ik de olie voor die punten wel vervangen door vet. als vet gebruik ik middenbruin vet wat heel plastisch is. niet het crem lichte vet wat vrij stug is.

Cees
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Cees
Voor de tandwielen gebruik ik de originele marklin olie. Ik vroeg mij echter af of de tandwielen die op de ankeras zitten vallen onder de te oliƫn tandwielen of de in te vetten tandwielen. Deze tandwielen drijven het wormwiel toch aan.
Wim
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Loc loopt niet na schoonmaakbeurt
Wim,
De tanden wentelen over de flanken.
de wormkant verplaatst zich zijdelings over het vlak waarbij vet een betere film handhaaft dan olie op dat bewuste tandvlak, het schuift over elkaar heen als het ware.

Cees