Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)

Gestart door no_way_today zondag 05 oktober 2014, 16:17:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Beste spoorders,

Vandaag ben ik bezig mijn baan weer in orde te maken (ja vandaag is het toch echt herfst geworden) en inmiddels heb ik mijn wissels weer aan de praat gekregen. Dat was gelukt na hulp via dit forum, super!

Maar ik heb nog altijd een BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845) locomotief liggen, alleen de rook die rookt al een poosje niet meer. Nu las ik her en der dat je de rookgenerator eruit zou kunnen halen. Bij sommige modellen niet. Nu weer ik niet precies het nummer van mijn model. Maar weten jullie hoe ik die weer aan de praat kan krijgen? In het begin deed deze het heel even toe ik een druppeltje op het pijpje in de generator liet vallen. Maar daarna niet meer.

Groeten!
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Hi

Vanaf onderen (binnenkant) demonteren uit de loc (meestal gewoon geklemd in de schoorsteen)
Drupje olie erin en los aansluiten aan een voeding.
Kijken of hij het nu wel doet, let op wordt wel erg warm.
Zo niet dan is hij defect zo ja is het contact in de loc niet goed of de aansturing (deze controleren evt. met lampje)

groet
Harald
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Duidt (meestal) op contactprobleem.
Zie o.a. ===> klik
Kijk ook naar het contact tussen het draadje aan de generator en het messing lipje in de loc.
Zijn beide schoon en maakt 't wel contact?
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Is het wellicht een model rookgenerator met binnenbuisje?
Misschien dat die verstopt zit.
Het binnenbuisje met een pincet eruit halen en met een heel dun ijzerdraadje (wordt ook meegeleverd met de rookgenerator) even doorheen gaan.
Daarna weer terugstoppen en dan zou die het ook weer kunnen doen.

Groeten,
Ton.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Wellicht is deze ervaring ook van belang ===> klik
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Beste spoorders,

Heb de rookgenerator eruit gekregen, maar nu is deze wel stuk. Ik dacht dat deze er van onder uit moest, maar moest er van boven uit.
De onderkant brak open (zie foto).

Er zal nu sowieso een nieuwe in moeten, zijn deze kostbaar? Want ik vind het wel de moeite als er weer rook uitkomt.

Ik hoor graag van jullie!

Mvg
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
mss de vervanger van Seuthe erin zetten. Rookgeneratoren worden er meestal van boven ingeduwd.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Jammer dat deze nu stuk is.
Märklin levert deze onder nummer 7226.

Groeten,
Ton.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Helaas lees ik nu pas dit topic want nu is de rookgenerator in "rook" opgegaan! 8o
De 7226 wordt altijd vanaf de bovenkant in de schoorsteen gestoken, alleen zijn kleinere zusje 72270 gaat van onder in de schoorsteen.

Nog even een foto zoals deze loc rookt met de 7226.



De 7226 vind ik persoonlijk ook het mooiste roken, ik heb er ook veel van Seuthe en ondanks dat er vaak beweerd wordt dat de Märklin eigenlijk ook een Seuthe is, rookt deze toch wel mooier.
Lees ook : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12895.msg201659#msg201659
of smoke-off : helaas in ons grote archief gestopt! :-(

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Rookgeneratoren zijn (zoals Seuthe zelf aangeeft) massaproducten en kunnen onderling verschillen
voor wat betreft de rookproductie.
Tevens is de rookproductie van de generator (óók bij digitaal bedrijf) afhankelijk van de toegevoerde spanning.
De ene centrale en/of decoder is de andere niet... Net zoals bij de generatoren.
Ook kunnen de ESU V4 decoders "spelen" met de rookproductie. 
Zie ook ===> klik
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Beste "rokers"! :D
Door het moderatorteam werd mij verteld dat het smoke-off topic, met veel rook plezier, van ons ex-lid Rolf (^rook) toch gewoon beschikbaar is! :thumbup:

Dus bij deze : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7812.msg115515#msg115515

Veel rook plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Nadat ik die link had aangeklikt, kreeg ik deze melding:
"Het topic of board dat je zoekt bestaat niet of je beschikt over onvoldoende rechten om het te bekijken."... ;)
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Zorg dat je "speciale gast" wordt Wim. :D

Gr, Ben.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Tja, maar waar is een mega portie stroop in de aanbieding. :D
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
wat betekent dat "speciale gast"  worden  ?

bij mij werkt de link ook niet.

Bart
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
idem hier en al sinds 2008 lid en zelfs workshops gegeven.Is dat echt zo speciaal ?   :O
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Bij mij ook  :|Het topic of board dat je zoekt bestaat niet of je beschikt over onvoldoende rechten om het te bekijken B)
Cees
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Beste mensen.
Ik zal aan het beheer vragen om dit topic uit het archief weer terug te zetten, zodat iedereen dit weer kan lezen! O:-D

@Wim.
Nee, stroop(wafels) waren voorbehouden aan Bert (Baureihe 103) bij mij waren het de walnoten! :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Hoi,

Het topic waar AlbertJan het over heeft staat weer in de picture
Klikkerdeklik

Groetjes

Willie
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Beste railers,

Net een nieuwe generator aangeschaft. Maar helaas nog steeds geen rook. Ik heb de generator getest op de een gewone trafo. + op de onderkant, - op de buis. Hij werd niet eens warm. Voor je een nieuwe generator gaat gebruiken, moet je dan nog iets doen? In het boekje zie je iets van een pin die erin en eruit gaat en een plaatje met een draad. Is dat voor onderhoud of voor de eerste gebruiken ook van toepassing. Nu nog niet iets mee gedaan. Normaal vind ik het alleen maar fijn als er niet gerookt wordt, maar nu vind ik het toch wel een beetje teleurstellend worden.

Groeten!
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Citaat van: no_way_today op donderdag 09 oktober 2014, 15:25:31
Ik heb de generator getest op de een gewone trafo. + op de onderkant, - op de buis.
+ op het contactje (draadje) aan de onderzijde, - op het huis. Niet op het buisje!
Beetje vloeistof erin. Het geheel vasthouden in bankschroefje, tangetje of metalen pincet.
Aansluiten op Trafo - op bruin. + op rood. Regelspanning ongeveer halverwege.
Nu moet ie roken. Anders spanning beetje opvoeren. Proberen dus.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Beste wim,

Beetje domme vraag misschien, maar wat is het huis? Mij lijkt dat deze toch op de koperenbuis (de buitenkant) moet, die is normaal toch ook geaard via het frame van je trein?


En de andere op?

mvg Hugo


Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Dat is correct. Het huis, de buis met een diameter van 6mm, moet aan aarde.
Het andere buisje (in het huis) moet absoluut onaangeroerd blijven.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Oke, dan dachten we hetzelfde!
Maar dat heb ik gedaan. En het werd niet warm. Ik weet niet hoe lang dat duurt, maar heb het een minuut geprobeerd. Helaas geen resultaat. Wat kan er nog meer aan de hand zijn?

Mvg Hugo
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Steker van de trafo in stopcontact?

Edit nobody: Tikfout hersteld.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Als je de beschikking hebt over een multimeter even de weerstand van de generator meten. Als hij als weerstand "oneindig" aangeeft is het dingske kapot.
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Hugo,
Kleine aanvulling op post 19; het draadje/speld/pennetje is om de rookbuis door te prikken bij een verstopping, het buisje is een reserve rookbuis. manipulerend hiermee is vaak het einde van de rookgenerator, dus enige voorzichtigheid hiermee met het wisselen van een rookbuis.
Cees
Re: rookgenerator - BR 03 (donkerblauwe uit startset 29845)
Beste Hugo/Wiebe?

Citaat van: no_way_today op donderdag 09 oktober 2014, 15:25:31
Net een nieuwe generator aangeschaft. Maar helaas nog steeds geen rook.

Hier voelde ik mij best een beetje schuldig over want ik had héél snel even een nieuwe rookgenerator 7226 geleverd! :-(
Bij gebruikt materiaal test ik alles eerst even maar bij nieuw in OVP eigenlijk nooit.
Dus gelijk een geteste rookgenerator opgestuurd en hoop dat de BR03 nu wel rookt.

Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.