Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Algemene info over baanindeling

Gestart door Roberd vrijdag 10 oktober 2014, 15:50:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Algemene info over baanindeling
Ik ben instapper, en wil mijn baan analoog (2rail) aan gaan sturen.

Wat is dan bijvoorbeeld een basis om met een aantal loks op 1 baan te rijden.
Ik kan me voorstellen:

  • een baan is verdeeld in baanvakken
  • een baanvak waar een loc op zit heeft altijd een baan vak voor en achter zich vrij.
  • het kortste baanvak is altijd langer dan de langste trein
  • een wissel hoort altijd bij één baanvak

Zit ik uberhaupt goed met mijn baanvakkenidee?

Het schduwstation, dat zie ik altijd als 2/3 van de baan voorbijkomen. Dat is toch alleen om je stammetjes op te bergen? maw, zoveel stammetjes zoveel spoortjes van voldoende lengte en desnoods een paar spoortjes extra
wat voor doel hebben die hele complexe schaduwstations? Het is toch alleen om je overige wagons op te ruimen
waar laat je de loc's? Mij lijkt dat die netjes in een loods staan, of op korte spoortjes in het schaduwstation

Wat zijn er voor methodes van  baandetectie?

Mij lijken reedcontactjes effectief. alhoewel die hun pro's en cons hebben.

Benieuwd en MFG, Rob
Re: Algemene info over baanindeling
De lol van een schaduwstation is dat je "uit zicht" je stammetjes kunt parkeren en er zo af en toe eentje "in het zicht" laat komen op een paradespoor en/of stationscomplex. De lol is dat dat automatisch gebeurt en ook analoog kan dat heel goed.

Gr, Ben.
Re: Algemene info over baanindeling
Dag Roberd,

Zie het bovenstaande waar schaduwstations voor dienen.

Voor het overige zou ik zeggen, kijk eens bij de buren van BeneluxSpoor.net.
Dat zijn voornamelijk de 2-railers, hier gaat het over 3-railers. Bij 2-rail heb je (soms) andere vragen (problemen) dan bij 3-rail.
Maar je mag wel mee kijken hoor. :-)

Groetjes

Wil Twee en drie (rail)
Re: Algemene info over baanindeling
Jah, noujah wil, jaag je me nou weg????  ;)

Ik kijk mee op dat andere phorum. Een ba(na)nenplan is zo algemeen dat het niet uitmaakt of je 2 of 3 railer bent.

Re: Algemene info over baanindeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Algemene info over baanindeling
Beste Roberd,

Wat jij een baanvak noemt, kun je ook een rijweg noemen, een rijweg is niets meer of minder als het stuk rails, incl. eventuele wissels, tussen een hoofdsein en het eerstvolgende hoofdsein, natuurlijk in de rijrichting gezien.

Op het moment dat een trein voor 100% in "zijn" rijweg zit, dus de achterkant voorbij het eerste hoofdsein, en de eventuele wissels is, dan kan de achterliggende rijweg vrijgegeven worden, de rijweg na het tweede sein kan vrij of niet vrij zijn, dat heeft niets met de trein tussen de twee seinen te maken, maar wel met een eventuele trein tussen de twee volgende seinen.

Een rijweg zonder de uitgaande wisselstraat heet een "blok", een blok dient in principe langer te zijn als de langste trein (uitzonderingen bevestigen de regel)

Een wissel behoort in principe niet tot een blok en kan in diverse rijwegen liggen.

Verder kijk eens in de Wiki op dit forum en de Ency bij de buren, ik denk dat je daar een heleboel vragen beantwoord krijgt, verder ten allen tijde tot je dienst.

Groet, Anne W