Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Klein Heik: Het einde

Gestart door Christian P vrijdag 10 oktober 2014, 12:26:07

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
Geweldig om je draadje te ontdekken! Ik had er eerlijk gezegd nog niet eerder naar gekeken en ontdek nu mooie scenery. Je werkt erg precies en het maken van de perronoverkapping (met ledverlichting) trekt mijn aandacht  ;) Je hebt er een volger bij...

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Erik en Jorg, thanks voor de advies en Henk ook dank voor je complimentjes ;-)

De led lampjes overschilderen lijkt me de beste oplossing. Als de ledjes uit staan, dan is alles grijs, zet je er stroom op, dan branden de lampjes net voldoende om een realistisch licht te geven.
Misschien dat ik er nog een beetje transparante gele verf over breng om het licht iets sfeervoller te krijgen.


Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Gisteren en vandaag gewerkt aan de trappen van het perron.
De komende dagen ga ik nog een beetje werken aan de perron afdekking. De gouden tierlantijntjes bovenaan vindt ik niet zo geslaagd. ik ga ze waarschijnlijk wat overschilderen met een beetje groen.
Moet er nog wat over nadenken.
Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Ik zie bij de eerste foto dat er een deel van de leds overschilderd is, is dat bij de tweede foto ook nog zo of zijn ze bij de tweede foto allemaal overschilderd?
De lichtopbrengst van de tweede foto ziet er wel heel natuurgetrouw uit.
De trappen ziet er super uit, volledig in de stijl van de perronoverkapping. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Christiaan,

Gefeliciteerd met het resultaat. Professioneel perron met een prachtige overkapping!
Inspiratiebron ;)


Groeten,
Roel
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Jorg,
De foto van de ledjes op pagina 5; daar zijn de ledjes volledig overschilderd. Op de foto van pagina 6 moest er nog één stripje geschilderd worden. Maar op deze foto's (pagina 6) staan de ledjes onder spanning en zie je goed hoe het licht doorheen de verf gaat.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
en als afsluiter nog een beetje romantiek.........
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Dank, voor de toelichting. :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Christian,

Weeral mogen genieten van je updates, echt genieten van al dat moois.

Groeten
Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Bijzonder sfeervol Christian. :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,

Je perron heeft een Efteling uitstraling, geweldig wat een sfeer  :thumbup:
Ook je ballast is een lust voor het oog.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik
Dat is allemaal erg fraai aan het worden, Christian  :thumbup:

Nu maar weer wachten op de volgende smul-update  :P

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Een zeer geslaagd resultaat Christian! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Klein Heik
Erg mooi geworden! :thumbup:

Kreeg hier alleen een vraagje van mijn zoontje: "wat verkoopt die meneer daar op het station?"

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

offline
Re: Klein Heik
 Christian

Wat ziet dat er schitterend uit erg mooi gemaakt  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Klein Heik
addietje
gast

Re: Klein Heik
Hoi Chritian,

Complimenten voor je baan. Absoluut een hoogstandje en ik zal het ook zeker gaan volgen. Ziet er zeer professioneel uit.

Dank je wel voor de tip voor het ballast bed, heb er zelf ook mee lopen tobben om iets moois te verzinnen. Maar jou oplossing ziet er super uit, net als de rest van de scenario. Dus maak je geen zorgen ik heb er alle vertrouwen in.

Groeten Ad
Re: Klein Heik
Gino
gast

Re: Klein Heik
Mooie perrons met mooie verlichting zijn het geworden.
Mooie baan hoor
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Thanks allemaal voor de leuke complimenten.
Ragoem, zeg maar tegen je zoontje dat het de lekkerste lolly's zijn van het land en Peter, jouw opmerking over "Efteling uitstraling", ik lag letterlijk plat van het lachen!!!!
Momenteel werk ik aan alle mogelijke attributen die je op een perron kunt vinden. Foto's volgen....
Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Oh ja Ad, kijk eens naar dit filmpje :



Dat is de techniek die ik heb toegepast voor de bedding

Groetjes
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2023

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christian.

Het ziet er knap uit  :thumbup: We zouden graag willen weten hoe diep dat gat is waar de trappen in gaan.We zijn ook met zoiets bezig en we willen niet dat je de bodem ziet zoals dat ook niet te zien is bij jou.We hebben zonder in de ondergrond te zagen maar 1.6 cm en het lijkt ons dat jouw perron hoger is als die van ons?

Harald & Alex
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Harald & Alex,
Hier kan je duidelijk zien hoe diep het is.
Groetjes, Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Klein Heik
Super! Ga vooral zo door
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Vandaag wat spulletjes aangekomen. Een hele set spotgoedkope lantaarntjes uit China en een prachtige brug van Hack. Die brug, daar zal nog werk aan zijn.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
een probeersel om panoramische foto te maken met mijn smartphone. Dit geeft een leuk overzicht
Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Jørg
gast

Re: Klein Heik
Christian

De lantaarntjes zien er zeer mooi uit helemaal in de stijl van je perrons.
De brug van Hack is een echt meester stukje, zal een hele mooie blikvanger worden op de baan.
Die panorama foto is zeer goed meegevallen, echt knap.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Christiaan,

Ik heb nog eens naar het begin gekeken, waar je het prachtige baanontwerp hebt staan. Mijn complimenten wat je allemaal in ruim een half jaar al hebt weten te bereiken. En zo professioneel!

Succes verder.

Groeten,
Roel
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Mooie duidelijke update en die panoramafoto maakt het helemaal af, Christian  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
Erg mooi hoor. Zeker de panoramafoto geeft een mooi beeld van de baan.

Gr henk
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Klein Heik
Christiaan,

Ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Komt de brug ook op die plek te leggen ?
Ik vind het een mooie brug. :) :)
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Erwin,

Deze brug komt inderdaad op die plaats. Ondertussen is ze al voorlopig gepositioneerd.
Ik heb ook al een paar k-rails gekocht om op de brug te plaatsen maar ben ook nog volop aan het zoeken hoe de rails er best uitzien op zo'n brug.
Moest er iemand ideeën of foto's hebben, be welcome!
Mijn eerste test is de bilsen grijs te schilderen zodat ze op beton lijken.

groetjes

Christian
Re: Klein Heik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klein Heik
Mooie brug  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Klein Heik
Zo als Wim al zegt, mooie brug!

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Klein Heik
Jørg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Zeer mooie gedetailleerde brug.
Als je de biels van de sporen zou grijs maken is er dan niet teveel grijs met de kleur van de brug die ook grijs is.
Ik zou die origineel laten dat geeft wat meer aftekening.
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Christian,

Je kan bv de brug, verweren met wat roest of je rails. als je toch je rails bilsen gaat verven, kan je dat beter doen persoonlijk vind ik dat mooier, wel een knappe brug die je hebt gekocht.

Groeten

Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik heb ondertussen wat foto's gevonden van het grootspoor. De sporen kunnen zowel op bilsen als rechtstreeks op het metaal. Persoonlijk vind ik de bilsen het mooist. Ook merk ik dat de afstand tussen de bilsen de helft is dan normaal. Nu moet ik nog zien of het mogelijk is om bilsen aan de k-rails toe te voegen.
Het weatheren van de brug is inderdaad een must. Ik heb hier al wat roesttechnieken gezien met haarlak en zo, dat wordt nog uitproberen! Zo zal het geheel zeker niet te eentonig zijn zoals Jorg heel terecht schreef.
Ik zie op bijna alle bruggen dat er 2 extra rails geplaatst worden tussen de rails. Waarvoor dient dit eigenlijk? Heeft iemand dit al toegepast? Geeft dit geen problemen met de sleper?

Groetjes

Christian

ps: bron zie watermerk foto's
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Prachtige foto's heb je opgezocht! Nog wel de bronverwijzingen vermelden :wink:

Citaat van: pelegrie op maandag 08 juni 2015, 17:48:09
Ik zie op bijna alle bruggen dat er 2 extra rails geplaatst worden tussen de rails. Waarvoor dient dit eigenlijk?

Volgens mij is dat tegen het er uit lopen van loc of wagons bij ontsporingen,
net als bij wissels en overweg zo'n extra stuk rail zit.

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,

Op een stalen brug zie je in het algemeen houten dwarsliggers (bielsen). Deze zijn lichter dan betonnen dwarsliggers. Bovendien is zo'n brug niet 100% vlak. Daarom worden de bielsen tot op de juiste hoogte afgeschaafd. De dikte wordt vooraf berekend.

Op een van je foto's zie je geen houten bielsen. Daar is de spoorstaaf (rails) direct op de stalen langsligger van de brug gemonteerd. De platen, waarin de rails worden vastgezet kunnen met opvulplaten op de juiste hoogte gebracht worden.

De extra spoorstaven, die je op de brug ziet, vormen de zogenaamde ontsporingsgeleiding. Mocht er een trein ontsporen, dan zorgt deze "vang"constructie er voor dat de ontspoorde trein niet de zijkanten van de brug raakt om zo het bezwijken van de brug te voorkomen.

Groeten,
Roel
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dank je voor de nuttige informatie. Ik ga ermee aan de slag. Foto's volgen later.

Ondertussen heb ik dit week-end een filmpje gemaakt van mijn baan in huidige toestand.



Veel kijkplezier, Christian
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
 B) Erg indrukwekkend filmpje. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Ingenieus banenplan, het geeft een schitterend beeld met meerdere treinen.
En mooi divers materieel heb je, gewoon lekker kopen wat je mooi vind. :)

Dirk-Jan
Re: Klein Heik
Christian

Heb genoten van je filmpje, zeer indrukwekkend met al die verschillende treinen op alle niveaus aanwezig.
Het aangeklede gedeelte van je baan vind ik ook reeds zeer knap gedaan zeker die brug in bochtvorm, maar ook niet te vergeten de grote brug van Hack, maar daar had ik reeds mijn appreciatie voor uitgedrukt. Goe bezig man. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Christian,

Zeer knap gedaan allemaal, super mooi gebouwd  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

De combinatie van beeld en geluid was een genot, Christian  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Vraagje, wordt je brug afneembaar om te rails te kunnen poetsen ?

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,

een heel mooi filmpje van een hele mooie baan met hele mooie treinen. Vooral de gedeelten, die af zijn (station, perrons, boogviaduct) zien er op de film heel natuurlijk uit.
complimenten !

groeten,
Roel
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hoi heren, (zijn hier eigenlijk ook dames lid van dit forum?)

@ Dirk Jan: Divers materiaal dat klopt maar de Santa-Fe springt er toch wel enorm uit. Een van deze ga ik die uit het landschap halen en in een vitrine plaatsen samen met een paar oude locs van mijn vader.

@Jorg & Tony: De Hack brug, daar ga ik nog werk aan hebben. Ik weet nog niet of deze afneembaar zal zijn. Momenteel blijft het nog onaangetast. Maar kan al wel nadenken, luisteren en kijken om zo ideeën op te doen.

Mijn plan is om van links naar rechts te werken. Zodat steeds delen volledig afgewerkt worden. Kleine detail aanpassingen/afwerking kunnen nadien ter aller tijde gebeuren.

Dus volgende stap wordt het korte viaduct achter het station. Ik heb er twee aangeschaft; de Noch zoals ik die reeds heb gebruikt en die van Kibri.
Ik weet nog niet goed welke gebruiken. Daar de twee bruggen vlak bij elkaar liggen, zou het realistischer zijn om 2 dezelfde bruggen te gebruiken. Anderzijds brengt 2 verschillende bruggen wat afwisseling. Op mijn 3D tekening heb ik die van Kibri gebruikt: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52593.msg916143#msg916143
Wat denken jullie ervan?

groetjes Christian




Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Citaat van: pelegrie op dinsdag 09 juni 2015, 18:30:22
Hoi heren, (zijn hier eigenlijk ook dames lid van dit forum?)
ja, hoor, er zijn er verschillende, die soms een tijdje heel actief zijn en dan weer even niet. Ik ga maar geen namen noemen, want dat vergeet ik er vast een paar :)

wat je vraag van de viaducten betreft, ik denk dat beide kunnen. Je ziet in de praktijk vaak dat als een lijn gebouwd werd, er één bouwmeester was, die een stempel op het ontwerp zet. Als de beide viaducten in dezelfde lijn zitten zou ik kiezen voor hetzelfde model. Zitten ze in verschillende lijnen, dan is er vast sprake van een verschillende bouwmeester en waarschijnlijk ook een verschil in tijd, die ook aanleiding kan zijn tot een aangepast ontwerp.

groeten,
Roel
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Prachtige film, waarbij ik het erg jammer vond dat ie afgelopen was:
waren de beelden op of is de muziek veel te kort? :lol:
En wat doet dat pluche beest daar nu eigenlijk?

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Haha, dat beerte, Eric, dat is mijn mascotte. Moet daar nadien nog een geschikte plaats voor vinden in de scenery
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klein Heik
Citaat van: pelegrie op dinsdag 05 mei 2015, 13:38:16
Mijn idee is een aantal Aushagen sets kopen (...).
Daarvan de steunpilaren en de afwerking van het dak gebruiken.

Okee, die steunpilaren. Zijn die van plastic?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ja plasiek maar geschilderd met metaal verf
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2023

offline
Re: Klein Heik
Die Noch brug vinden we heel mooi maar past het beste in een stoomtijdperk.Tenminste dat is onze mening.De Kibri vinden we niet tegenvallen alleen de 1e en de laatste pijler zou toch wel zichtbaar moeten zijn.Alleen in een massieve bergwand zou zo gebouwd worden.

Harald & Alex