Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Klein Heik: Het einde

Gestart door Christian P vrijdag 10 oktober 2014, 12:26:07

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
 :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
Heb vandaag even je topic gelezen en je filmpjes gezien en ik vind dat je erg goed bezig bent mooie treinbaan leuke filmpje en met de cursus die je gat doen met martin erg leuk maar ik denk gewoon proberen gewoon doen en al doende leert men, maar een cursus is nooit weg en nog gezellig ook.
blijf je activiteiten volgen en ik heb me toegevoegd als abo bij jou youtubekanaal  :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Dat is een mooi stukje scenery geworden!
Erg fijne plaatjes en film om te bekijken. :thumbup:

Groeten,

Erik.

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik ben van mening dat je van de immense hoeveelheid aan informatie hoe je de scenery moet opbouwen, daar gretig gebruik van moet nemen. Forums, workshops, beurzen en vooral You-tube's zijn een goudmijn aan informatie. Ik ben tegelijkertijd ook professioneel heel actief bezig, dus elke minuut aan mijn hobby moet optimaal benut worden.
Ik vrees ook dat als je heel veel gaat proberen, afbreken en terug opbouwen, terwijl er niet zoveel tijd is, dat de fun er wat af gaat. Laten we zeggen dat ik in eerste instantie vooral voor mezelf spreek ;-)
Anderzijds is het ook leuk om de lat hoog te leggen. Nu ziet de scenery op afstand er min of meer realistisch uit. Doch heb ik gezien dat sommige leden op dit forum er in slagen om me te doen twijfelen of het nu echt of modelbouw is. Ik denk dat dit een leuke doelstelling is.
Maar daar moet nog aan gewerkt worden ;-) en veel kijken naar de "meesters"!

Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christian,

Zolang de lat niet te hoog ligt en het plezier niet in het gedrang komt, ben ik het een heel eind met je eens.
In de werkwijze van Pixon kan ik me ook goed vinden.

In de loop der jaren kunnen inzichten en doelstellingen aardig veranderen, heb ik gemerkt.
Zolang je enthousiast met iets bezig bent, is wat mij betreft het hoofddoel bereikt.

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Klein Heik
Ha die Christian.
Je hebt helemaal gelijk (vind ik dan hè? :P) om niet alles zelf te willen ontdekken maar de kracht van ons forum en internet te benutten! :thumbup:
Natuurlijk zijn er altijd modelspoorders die alles zelf uit willen vinden maar helaas is dit voor de meesten niet weggelegd! O:-D
Leuk om de resultaten op de film terug te zien.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
De Beyern G 5/5; vorige week mocht ik de gelukkige zijn om dit pracht exemplaar in ontvangst te mogen nemen. Zo mooi gedetailleerd en vooral wat een knap staaltje techniek! Deze lok rijdt ongelooflijk zacht en precies. En roken dat die doet ;-)

Op dit filmpje kan je ze zien rijden:



Ook mijn eerste ervaring met mfx+, maar daar moet ik mezelf nog wat verder in verdiepen.
Ook de BR103 vervangt een gelijkaardig model uit 1990.

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Prachtige aanwinsten. :thumbup:
Veel rij plezier toegewenst. :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Prachtige aanwinsten, veel plezier ermee. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Heb met open mond naar je reeds gebouwde scenery zitten kijken.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Mooi spul, Christian  :thumbup:

Geniet ze !!

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hoi allemaal,
Ik heb de scenery even opzij gezet. Eind mei ga ik een dagje workshoppen bij Martin ;-). Dus eerst nog wat kennis vergaren en dan terug de natuur in.
Dit is dan het goede moment om aan mijn station te werken.
De perrons: daar heb ik heel wat interessante tips bij elkaar genomen om als volgt tewerk te gaan....
Op het internet vond ik een leuke pattern die ik al bij vele zag. Je ziet het aan die ene donkere steen die zich steeds herhaalt  :D.
Dus eerst het beeld in photoshop bewerken tot een groot geheel.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dan de tekeningen geïmporteerd in Illustrator. Hier heb ik de contouren getekend voor het snijden en tevens de basis voor onder het perron.
De buitenste rode lijn is de contour van het perron
De rode lijn met uitsparingen is voor onder het perron
De blauwe lijnen zijn rillijnen. Daar worden nadien in de pvc gerild om een 3D effect te krijgen van die witte randstenen.
Nu lijkt het allemaal wat onduidelijk maar morgen gaat dit op de CNC tafel en met een paar foto's wordt het allemaal wel duidelijker.
Tot morgen
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
PS: Was leuk om vele van jullie zaterdag te hebben ontmoet op de forum-dag ;-)
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Ja idd naast een stadsgenoot op een workshop zitten is altijd plezant, het nieuwe projectje waar je mee bezig bent ziet er weer interessant uit.
Blijf het volgen.
Groeten uit Deurne.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Het heeft iets meer tijd genomen dat voorzien maar hier het vervolg van het perron:
Het motief wordt eerst geprint op polystyreen. Dmv een CNC tafel worden de groeven van de stenen gerild en achteraf de contouren gesneden.
Een mdf plaat vormt de onderbouw van het perron.

een kort technisch filmpje...




en nu nog het verdere schilderwerk...... maar ik denk dat ik nog een paar mm ga afschuren van de bovenste laag. Is iets te dik.

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Heel erg mooi Christian! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Schitterende perrons. :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Prachtig! Dat is niet aan iedereen gegeven!

Succes verder, Christaan!

Groeten,
Roel
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hartstikke mooi, dit schept vele mogelijkheden.

groet
Harald
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Gewoon super mooi allemaal genieten en nog eens genieten.

Groeten
Peter
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Prachtig stukje techniek om zo je perrons te kunnen creeren. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Thnx voor de leuke commentaar. Weet dat, zoals ik reeds schreef, mijn machines ter beschikking staan voor de leden van dit forum.
Hieronder nog een paar foto's van de realisatie.
Momenteel ben ik nog vollop bezig het perron te weatheren en de sporen moeten ook nog gesproten worden met de airbrush.

groetjes Christian
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Dat is gewoon waanzinnig mooi gedaan die perrons

Groeten
Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik

Prachtig! Ik zie dat je de dikte van de bovenlaag iets hebt terug gebracht. Hierdoor is het beeld nog realistischer. Ook de totale hoogte tov. de railstaven lijkt mij goed op schaal. De constructie van de C rail (maar ook de M-rail) met het ballastbed eronder, zorgt ervoor dat de treinen eigenlijk te hoog langs het perron staan.

Dat is hier niet het geval. Je hebt het ballastbed tussen de rails ook flink hoog gemaakt zodat de indruk wordt gewekt dat de rails min of meer op het maaiveld liggen. In stationsomgevingen alsmede in de wisselstraten voor de stations liggen de rails op het (weliswaar geballaste)  maaiveld.

Mooi man.

mvg Harry

Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: Mooier als dit kan het niet.
Bijzonder geslaagd project.

Dirk-Jan
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

WOW
meer kan ik niet zeggen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2006

offline
Re: Klein Heik
Die perrons zijn waanzinnig mooi, echt een plaatje.
Voor de figuurtjes zou ik alleen nog "Hin und weg kleber" van Noch adviseren.  Dan blijven de figuurtjes staan zonder die voetplaatjes en is het helemaal echt.
Je kan ze altijd nog weghalen of herplaatsen zonder schade aan het perron.

Gr.,
Tim
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Bedankt voor de tip Tim. :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Thanks allemaal voor de heel leuke waardering.
@Tim, geweldige tip voor die figuren. Ik ging zo sowieso kleven zonder die schijven. Dit was even om een idee te maken zonder definitief kleven.

Nadat de sporen ge-airbrushed zijn ga ik aan de overkapping werken. Diegene die er nu staat gaat weg want ze verbergt teveel van de sporen.
Mijn idee is een aantal Aushagen sets kopen zoals de foto hieronder. Daarvan de steunpilaren en de afwerking van het dak gebruiken. Het dak ga ik zelf maken op de juiste breedte en lengte die ik nodig heb.
Ik vind geen kant en klaar perron overkapping die past en de palen kan ik niet zelf maken, dus lijkt me dit de beste oplossing.

Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Die perrons zien er erg goed uit, Christian  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Klein Heik
Christian, dit is ongelooflijk mooi... Ik vertrek morgen voor een aantal dagen naar het buitenland... maar next week kom ik eens langs om het in werkelijkheid te zien... t ziet er niet mooi uit...maar heeeeeel mooi. Proficiat. Patche
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Klein Heik
Toch één opmerking als ik mag... hoe komen de passagiers op het perron? geen trap opening voorzien?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dat is voorzien patche, et komt een tunnel langs onder. De stukken zijn besteld en komen in de loop van volgende week binnen
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klein Heik
Als je niet weet dat iets bestaat, kun je het ook niet toepassen.

Ik weet veel niet, en dit draadje is echt een inspiratiebron, vooral op gebieden waarin ik met veel gezwoeg en simpel gereedschap niet veel verder kom dan mijn vader vroeger met twee linkerhanden, roestig gereedschap en kromme spijkers.
En dan dacht ik nog relatief handvaardig te zijn ....


Als ik dit dan zie,  ik sta perplex.


Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Jan,
Thanks voor deze leuke woorden. Weet dat ikzelf hier niets heb uitgevonden hoor. Alle technieken die ik gebruik is een combinatie van vele informatie bronnen die ik zorgvuldig uitzoek op het net.
groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dit week-end heb ik verder gewerkt aan mijn station. Ballast overal verder aangelegd.
Heel interessant om te weten, een veeeeel beter alternatief dan Dreft om de oppervlaktespanning weg te halen is een naspoelmiddel voor de vaatwas. Zelf hele kleine steentjes blijven mooi op hun plaats.
Dan veel airbrushen met dezelfde techniek die ik eerder http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52593.msg965531#msg965531 heb uitgelegd.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Zoals je kan zien heb ik ook al iets aan de overkapping van het perron gedaan.
Hier heb ik weer dat polystyreen gebruikt zoals de tegels van het perron. (Is een PVC dat bij gieten wordt gevuld met lucht waardoor deze heel licht wordt). Het voordeel van dit materiaal is dat je het kunt indeuken en dat het ook ingedeukt blijft.
Zo heb ik de bovenkant ervan gerild opdat een golfplaat-effect krijgt. De knik in het dak zorgt ervoor dat het niet doorbuigt in de lengte.
Momenteel al ge-airbrushed met een eerste laag.
Het vervolg hiervan zal voor volgens week-end zijn.
Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Ziet er allemaal goed uit Christian vakwerk. :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lokkie
gast

Re: Klein Heik
Hoi Christian,

Ik vind de kleur van je ballast heel erg mooi. :thumbup:
Alles ziet er erg fraai uit. :)

Gr.
René

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2023

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian.

Het ziet er allemaal mooi uit en over het scenery verhaal hoef je je nog niet zo druk maken.Op de fotos ziet het er al niet verkeerd uit en van Martin kunnen we allemaal nog wel iets leren  ;)

We zien wel dat je de hendels van de wissels hebt laten zitten.Als de wissels electrisch zijn zouden we die er uit halen.De aandrijvingen vinden het niet fijn als het hendeltje blijft haken en dan kan je je mooie ballast er weer uit kappen  ;)

Harald & Alex
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Weer een zeer knappe foto-update.
Mooie perron overkapping, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Harald & Alex,
Ik heb inderdaad al bij een paar wissels gemerkt dat het hendeltje de werking soms belemmerde en heb ze er dan ook uitgehaald. Maar nu je dit aankaart, inderdaad heel plausibel wat er kan gebeuren.
Ter informatie, onder elke wissel is een opening zodat het mechanisme langs onder bereikbaar is.
Ik zal ze overal wegnemen, thanks voor de tip
Christian
Re: Klein Heik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Klein Heik
Hallo Cristian,

Geweldig wat jij allemaal maakt met je machine park  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Je hebt een mooie perronoverkapping gemaakt :thumbup:
Ik neem aan dat de staanders nog veranderd worden ... ?

Citaat van: pelegrie op zondag 10 mei 2015, 17:37:21
Heel interessant om te weten, een veeeeel beter alternatief dan Dreft om de oppervlaktespanning weg te halen is een naspoelmiddel voor de vaatwas.

Bedankt voor deze tip! Dit ga ik ook eens uitproberen :thumbup:
Bedoel je hierbij hetzelfde product als 'glansspoelmiddel'?

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Thanks Erik,
Er is nog heel veel te doen aan de overkapping en ja die staanders zijn voorlopig. Enkel om er een beeld van te maken.
Glansspoelmiddel en naspoelmiddel zijn inderdaad hetzelfde.
Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Zo ben ik al een beetje verder geraakt met de overkapping. Na het weatheren de stukken aan elkaar lijmen om dit resultaat te bekomen.
Ik zal toch hier en daar nog een paar kleine retouches moeten doen om de foute hoekjes en kantjes te verbeteren.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Als je de treinen op ooghoogte bekijkt, dan zie je de led lampjes wat heel jammer is. Ik ga ze gewoon mee grijs schilderen. De led-lampen ging ik toch verzwakken met weerstandjes, misschien is het dan al niet meer nodig met die verf.
Groetjes, Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
De overkappingen zijn zeer mooi en sfeervol Christian. :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Schitterende perronoverkapping :thumbup: Daar kun je trots op zijn!
Misschien is het een idee om de LED's ergens mee af te dekken.
Op die manier wordt het licht diffuus en kijk je niet in de LED's.
Hierbij kun je denken aan stukjes gehalveerde rietjes of wellicht
met een dot hot-glue op ieder LED-je  ...

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Prachtige perron-overkapping, indien je de weerstand van de ledjes iets zwaarder neemt branden ze ook zwakker.