Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Klein Heik: Het einde

Gestart door Christian P vrijdag 10 oktober 2014, 12:26:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Gertjan,
Dat daar iets aan de boogbrug moet gebeuren dat klopt helemaal. Een stuwdam van maken? is dat niet iets te veel? Ik dacht eerder een kleine waterval te bouwen tussen de pilaren. Je moet wel weten dat al de pilaren grotendeels in de berg zullen lopen.
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christian.
Bijzonder fraai om de Krokodil over het prachtige viaduct te zien rijden! :thumbup:
Wanneer alles ingebouwd is en het landschap aangelegd, zal dit een prachtige eyecatcher vormen.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hoi,

Thanks allen voor de leuke reacties.
Dit week-end heb ik zitten verder werken aan de berg. De onderstructuur heb ik eerst nog wat meer vervolledigd. Dan een filterdoek bovenop. Bij mijn vorige constructie heb ik muggengaas gebruikt maar het nadeel ervan is dat het vocht van het gipsverband er doorheen loopt en de boel onderaan best wel vuil maakt.
Dus nadien 2 lagen gipsverband en ziehier het resultaat.
Ondertussen heb ik al een lading rotsen gegoten.
Maar eerst moeten nog de platformen gebouwd worden voor de huisjes en ook de paden. Dan komen de rotsen er tegen en uiteindelijk de begroeiing.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
voor diegene die de treintjes 4 minuten lang wilt zin bollen......

Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
 B) B) dat is een heel mooi imposant kunstwerk! :thumbup:
Dat moet een mooi gezicht zijn als de trein daar overheen gaat rijden.
En je hebt een lief maatje die stilletjes toekijkt. :D

Dirk-Jan
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Heb die 4.44 minuten met volle teugen genoten van je filmpje. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Ook ik heb met veel plezier naar je filmpje gekeken Christian.  :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Klein Heik
Het stuwmeer(tje?) was maar een ideetje. Ik vond die berg daar boven in de animatie nog zo groen en kaal en zag die grijze achtergrond en toen schoot me dit plan te binnen. Maar een meertje met een mooi aangelegde waterval heeft het zelfde (misschien zelfs beter) effect.
Ik vind de met bogen ondersteunde bochten erg mooi geworden (hoewel nog deels in aanbouw). Normaal is de regel om de bogen zoveel mogelijk uit beeld te houden, maar door deze aankleding wordt het oog naar de brug en omgeving getrokken, waardoor de eigenlijke bocht niet meer zo opvalt. Deze aanpak is helemaal  :thumbup:.
In mijn eigen huidig ontwerp zie ik nog geen mogelijkheid om dit toe te passen, maar ik hou dit zeker in mijn achterhoofd voor de toekomst.
groet, Gertjan
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Het filmpje geeft een hele mooie indruk van je baan en je treinstellen, top  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Hoi Christian !

Ik heb naast je baanfilmpje ook het filmpje van jou en je familiebedrijf gezien  :P
Leuk om zo kennis te maken met de man achter de baan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Thanks allemaal voor de leuke commentaar!

Ondertussen heb ik me verder verdiept over de railbeddingen. Verschrikkelijk!!!!
Ik dacht dat het zo simpel ging zijn. Ik heb 5 verschillende stenen uitgeprobeerd (lichte, donkere, merken enz), in combinatie met verschillende type lijmen (latex, rubber, hout) en dan nog een zoeken naar de juist air-brush verf.
Dit zijn 4 van de 15 testen die ik heb gemaakt  >:-D >:-D >:-D
Het meest frustrerende is dat de stenen van densiteit veranderen na het verlijmen.
Enfin, mijn keuze gaat naar de rechtste kant van de linkste rail. Misschien de overgang nog iets zachter laten lopen.
Ook het drybrushen zal ik ook nog wat beter moeten beheersen op de stenen. Misschien iets minder wit maken.

Dus nog werk aan de winkel!
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik

Nogmaals je lijntje van voor tot achter helemaal doornomen, filmpjes bekeken ook. Dit is echt smullen geblazen.

Vaardigheid ten top.


mvg Harry
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Albert- en Gerjan,  :) thx voor de leuke woorden.
Laatste weken waren nogal druk op het werk maar kon toch hier een daar een gaatje vullen aan mijn hobby.
Ik heb de berg verder afgewerkt met de platformen voor de berg-hutjes en de paden.
Dit is dan een mooie basis om de natuur te bouwen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
en ondertussen al een eerste poging met de aanleg van de rotsen.
Morgen al het voegsel droog is dan ga ik er met een mes in om de vlakke stukken nog wat bij te werken.

tot de volgende update....

Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Hij gaat lekker Christian. :thumbup: :thumbup:

Mooie update. :)

Helaas moet er ook wel eens gewerkt worden. ;)
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Klein Heik
ga dit inderdaad volgen  :)
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Weer een mooie update.
Gaat een prachtig landschap worden.
Blijf volgen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Klein Heik
Mooi stukje landschap wordt het zo! En ook al rekening gehouden met huizen en wegen. Gaat helemaal goedkomen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2008

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,

Leuk om te volgen hoe jij je berg maakt.
Succes
Wordt mooi

Groet, erik
Re: Klein Heik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,

Net voor het eerst jou draadje ontdekt en ik heb genoten van je opbouw.
Leuk om te zien hoe de berg tot stand komt, dit wordt een mooi geheel.
Ik beloof vaker je draadje te bezoeken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Klein Heik
Citaat van: pelegrie op donderdag 05 maart 2015, 18:18:16

Ondertussen heb ik me verder verdiept over de railbeddingen. Verschrikkelijk!!!!

Misschien heb je hier iets aan: http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=65120
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
Citaat van: pelegrie op donderdag 05 maart 2015, 18:18:16
Enfin, mijn keuze gaat naar de rechtste kant van de linkste rail. Misschien de overgang nog iets zachter laten lopen.
Nou, ik vind deze er super uitzien, het oogt heel realistisch.
En in het echt is het niet overal hetzelfde, dus als je bij deze keuze blijft en er in de langere stuken wat variatie zit, is het ook helemaal niet erg.
Suc6 met je keuze en met de aanleg ervan.

P.S. Mooie berg ben je daar aan het bouwen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Mooi fotoverslag van de (op)bouw van de berg! :thumbup: :thumbup:
Erg duidelijk en leerzaam!

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Hoi Christian,

Dat is een heel fraaie update ( vooral het resultaat)  :thumbup:
Mooie manier om die huizen en paden in te passen.
Lees ik het nou goed, dat je met voegsel ( voegenwit in Nederland) de berg verder afgewerkt hebt ?

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
De spoorbedding:

Gisteren ben ik er uiteindelijk in geslaagd om een bevredigend resultaat te bekomen voor de bedding met C-Rails.
Vorige week op de beurs van Ontraxs kwam ik op de stand van Horster ballast tegen van het merk Spurenwelten. Gelijk meegenomen en uitgetest met super resultaat. Heel toevallig verwees Dibbes (waarvoor mijn dank) naar dezelfde fabrikant.
Het verschil met deze stenen is dat ze amper vocht van de lijm opnemen. Hierdoor kreeg ik na de verdamping geen holle ruimtes tussen de stenen.
Hieronder leg ik even de stappen uit die ik heb genomen

1. De zijkant van de rails inlijmen met houtlijm
2. Met een rail-gom duw ik de stenen naar boven zodat ze net boven de rand uitkomen
3. Dan de lijm gieten (200ml water + 100ml lijm + 1 koffieleper Dreft). Dit doe ik met een oud wagonnetje omdat ik zo heel precies de lijm kan gieten zonder de stenen te raken
4. De geiter die ik gebruik vindt je bij auto onderdelen en wordt meestal gebruikt om olie te gieten.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
5. Na 24 uur drogen met de airbrush er over. Om te starten heb ik "Burnt Sienna" gebruikt. Deze heb ik dan eerst gedesatureerd door een paar druppeltjes "Sepia"-kleur toe te voegen. Dan het midden van de rail spuiten met sepia.
6. Rondom de rail dry-brushen
7. En al laatst de rails terug schoon maken met alcohol.

Ik laat de beoordeling van het resultaat aan jullie over ;-)

Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Tony,

CiteerLees ik het nou goed, dat je met voegsel ( voegenwit in Nederland) de berg verder afgewerkt hebt ?

Ja inderdaad voegsel dat je gebruikt om de opening tussen stenen te vullen. Ik had hier nog een zak liggen maar dat had ik nooit mogen gebruiken om de rotsen te kleven. Daar de gips van de rots anders is dan diegenen waar ik de openingen mee heb gevuld tussen de stenen, zie je dat de verf bij de ene veel meer absorbeert dan de andere. De voegen zijn hierdoor veel lichter dan de rotsen zelf.  :(
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
 :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
Citaat van: pelegrie op zondag 15 maart 2015, 16:51:57Ik laat de beoordeling van het resultaat aan jullie over ;-)

Nou, dat ziet er prima uit, mooier moet het niet worden.  :thumbup: :thumbup: (anders worden er te veel mensen jaloers  :D)

Dirk-Jan
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Omdat vandaag vrouw-lief met de kinderen een kinder-concert zijn gaan zien heb ik nog wat extra tijd kunnen spenderen om een eerste probeersel te doen voor de berg.
Ongelooflijk wat je toch allemaal in je tuin kunt vinden hé  :P

De bomen vind ik maar niets. Die had ik een tijdje geleden voor een prikje op het internet gekocht. Ik denk dat ik ze zelf ga maken. Dat is dan voor later.

That's all folks, Christian
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Prachtige update weer. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Ziet er uitstekend uit, Christian !

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,

Ziet er zeer mooi uit.
Ook een leuke manier om bergen te maken, volgens mij blijft het gewicht ook nog aardig beperkt.

Blijft dit draadje met veel plezier volgen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Vandaag heb ik nog wat verder gewerkt aan de berg. Die scenery maken is echt wel genieten.
Deze week heb ik een lading zeeschuim ontvangen. Gelijk al een paar boompjes mee gemaakt. Het is al een hele stap vooruit dan die prefab exemplaren ;-)

groetjes

Christian
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Wow wat een knappe berg is het geworden. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik

Die Christian kan d'r wat van... :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Prachtige berg Christian. :thumbup:
Foto 1 vindt ik het mooiste. :)
En mocht je ooit een 2 daagse cursus geven "scenery maken met Christian" in het mooie België dan meld ik mij meteen aan. ;)
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Klein Heik
Zeer goed geslaagd  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Dat ziet er al weer veel beter uit, Christian  :thumbup:

Zo snel mogelijk de prefab-borstel-bomen vervangen door zeeschuim  :P als je dat naast elkaar op de baan ziet, is het onderscheid nog groter.

Je berg is erg goed gelukt, ziet er heel natuurgetrouw uit ! Je hebt het "in de vingers".

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Klein Heik
De railbedding is heel goed geslaagd. Bedankt voor het delen van je werkwijze.
Re: Klein Heik
Gotthard
gast

Re: Klein Heik
Hoi Christian,

ziet er goed uit!  :D Keep on going!

Groet,

David
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hoi allemaal,
Thanks voor de leuke berichten!
Het was een beetje stilletjes maar ik was de laatste twee weken in Riyadh voor mijn werk. Ik heb toch niet kunnen weerstaan om daar wat rond te zoeken, doch modelspoor is in Saudi-Arabië totaal onbekend. Jammer.
Ik heb gisteren de Viessmann wissel servo-aandrijving geïnstalleerd in één van mijn wissels. Leuk spul hoor! Op nog geen 5 minuten zat het er in. De programmatie is DCC, dus heel simpel. Ook het feit dat deze onderhoudsvrij is, is mooi meegenomen.
Enkel het geluid valt wat tegen. Ik verwachtte een iets stillere servo.



Ik zou de veer er nog moeten uit krijgen. Dan zal het einde van de beweging zachter zijn. Helaas heb ik enkel een opening gemaakt onderaan om de elektromagneet te vervangen.
De rest van de wissel is niet bereikbaar. Moet er nog even over nadenken hoe ik er eventueel toch nog aan kan. Al is het enkel om de veer los te maken.

De prijs van 33 euro vindt ik niet overdreven daar de decoder reeds ingebouwd is.
Volgend week-end werkt ik verder aan de scenery.
Groetjes en tot later.
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dag allemaal,
Weer een paar uurtjes gevonden en volop genieten.
Bij dit kleine deel van de berg ben ik als eerste probeersel zonder basislaag verf begonnen. Je ziet het wit van het pleister er zo doorheen komen. 
Ik las dan op hier op het forum dat sommige er veel belang aan hecht om de juiste onderlaag ze maken.
En ja, na het strooien van het gras (met de grassmaster) zag je al snel het effect ervan. Met de bomen erbij, valt het wel minder op.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Leuke update Christian. :P
Laatste foto is van grote schoonheid. :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
nog een filmpje van datzelfde stukje lay-out:



Dat was het dan, tot de volgende....

Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,
zo'n filmpje laat zien hoe mooi het landschap is geworden wat je daar hebt gemaakt.
Sucsez verder
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Bedankt voor het plaatsen van dit mooie korte filmpje. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Wederom  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Mooi filmpje  :thumbup: alleen jammer dat het zo kort was. ;) ;)
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
tja, maar als ik het langer maak dan zie je alleen maar teveel details die eigenlijk niet goed zijn ;-)
Ik heb me ingeschreven om de workshop van Martin te volgen eind mei. Ik denk, als ik maar al een klein (mini-)beetje zijn niveau kan benaderen, dat ik al heel gelukkig mag zijn.
Blijkbaar kan er veel meer met een grasmaster dan enkel gras zetten. Ben ik wel benieuwd naar.

Dan worden de filmpjes misschien wat langer  :D