Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Klein Heik: Het einde

Gestart door Christian P vrijdag 10 oktober 2014, 12:26:07

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Klein Heik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Klein Heik
Hoi Cristiaan,

Ik heb net ( volgens mij ) jou baan ontdekt en dat ziet er geweldig uit.
Je hebt een schakelkast gemaakt voor alle electronica in zit, ik was benieuwd hoe dik de draden zijn die je gebruikt hebt voor de wisselaandrijving.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
professionele uitstraling!  :thumbup:

Prachtig baanontwerp en mooi gebouwd. Ik blijf je volgen!

groeten,
Roel
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Ik sluit me aan bij Roel, Christian !

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christian,

Strakke baan, mijn complimenten!

Over de decoder, gewoon opsturen naar Esu. Je krijgt vaak gewoon een nieuwe.

Groet,
Wijbe
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Mooie foto's van een strakke baan. :thumbup:
Schermen mooi opgehangen netjes hoor.
Heb veel plezier van deze notificatie. ;)
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Klein Heik
Hi Christian, nu je me de link hebt gegeven, zit ik iedere dag naar Klein Heik te kijken... ik heb een vraagje: Wanneer slaap jij? Het ziet er prachtig uit... De BigBoy staat klaar... ;) Groetjes. Patrick
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
@ Peter: Ik gebruik 0,14mm2 kabel. Deze zijn verwikkeld per 16 in 1 omhulsel. Op deze manier gaat het leggen van de kabels naar 1 punt veel sneller en ordelijker. De spoelen zijn 100m lang. In het begin heb ik een test uitgevoerd met een wissel waar ik de volle 100m heb gebruikt. Dit ging perfect. Dus geen zorgen voor de kabels die tot 8 meter gaan.

@Wijbe: De decoder is verzonden naar Brugge. Crossing fingers ;-) Alvast dank voor de tip

@Patrick: Haha, je hebt de weg dus tot hier gevonden. Wees gerust, wat ik doe is telkens maar een paar uur in het week-end. Mits ik door mijn werk weinig tijd heb, moet ik steeds een goed werkplan bedenken om zo efficient mogelijk te bouwen. Ik zet er nu bewust wat vaart achter omdat ik deze ruimte zo snel mogelijk "ordelijk" wens te hebben. De scenery zal daar tegenover wel zijn tijd nemen ;-)
De BigBoy, nog effe wachten, eerst moet het technische volledig klaar, foutloos en getest zijn. Dan zal deze lok de "bekroning" zijn......

groetjes
Christian

Re: Klein Heik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klein Heik
Ik bekijk vol bewondering en verbazing dit topic.
Zeer mooie baan, netjes afgewerkt.

succes 

Wim
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik heb vandaag niet kunnen weerstaan aan de verleiding en heb toch nog iets in elkaar gestoken.
Ik begon me te ergeren aan alle stekkers uit te trekken, schermen, computer enz uitschakelen. Hierdoor moest ik 1 algemeen 220v paneel hebben.
Dus eerst even in Illustrator uittekenen, dan op de printer, gaatjes uitfrezen, schakelaars in clicken, draadjes solderen en dan inbouwen.
De distributiestaaf was al klaar in de schakelkast, dus in 1-2-3 was alles aangesloten.
Hieronder enkel foto's.

Tot later

Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christian, ja dit soort dingen maken vindt je wel erg leuk, heb ik zo het idee.

Ziet er fantastisch uit zo. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Mooi bedieningspaneel ziet er erg professioneel uit.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi Christiaan,

Prachtig, kan ook niet anders met z'n machine.
Maar je dit soort zaken ook voor mede spoorgenoten ?

groet
Harald
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Puik, Christian !

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Mijn complimenten Christian ziet er prachtig uit. :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Harald,

Uiteraard zijn jullie hier (Antwerpen) welkom om gebruik van te nemen. Er is maar 1 voorwaarde aan gebonden, een leuke babbel over treinen ;-)

Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi

Een babbel is geen probleem.
Zal eens kijken wanneer wat en hoe en dan proberen een ritje te combineren naar wat anders ook.
Ga je ook naar de dag in Gent.

groet
Harald
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
25 april staat in mijn agenda Harald!
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Bij mij ook al is het nog niet zeker of ik kan.

groet
Harald
Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Klein Heik
Dit week-end was wat stiller maar ik heb me toch kunnen ontspannen met het inbouwen van verlichting in een aantal wagons.
Hiervoor heb ik een warm-led strip gebruikt van 24V. Viessmann heeft koppelingen die 2-polig zijn. Ideaal om de voeding uit de locdecoder te gebruiken.
Bij de ESU kan je de functie uitgangen dimmen. Op deze manier kan het licht in de wagens via de lokdecoder aan en uit gezet worden en gedimd naar de juiste intensiteit.
Ik verwachtte toch wel een stabiele stroom vanuit de decoder, maar dat viel tegen.
Dus heb ik er nog een spanningsstabilisator tussen gestoken.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Verder had ik een probleem van vuile rails waardoor heel wat locomotieven overal haperen. Heel opmerkzaam dat dit zo plotseling gebeurde. Op nog geen week tijd.
Op de filmpjes van Wunderland heb ik gezien dat zij de rails kuisen met een rijdende stofzuiger. Zo ben ik uiteindelijk bij Lux-Modellbau geraakt.
In iTrain heb ik dan een route uitgetekend zodat de loc met deze wagens over alle rails rijdt.
Het resultaat ervan laat ik jullie snel weten.
Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
NielsVV
gast

Re: Klein Heik
Ben benieuwd naar je ervaring met de lux wagens. Lux schijnt de Rolls-Royce onder de kuiswagens te zijn.

Komt er ook nog een aparte review?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik heb vandaag de Lux 20 minuutjes doen rijden.
Nu moet je weten dat ik 2 weken geleden alles heb gestofzuigd en met alcoholdoekjes gereinigt. Daarbovenop heeft de kamer een overdruk welk stof uit de kamer houdt. Hetgeen hiermee opgezogen werd, vind ik fenomenaal.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat verlopen....
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Da's mooi meegenomen/gezogen Christian  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dit week-end ben ik eindelijk gestart met een beetje scenery. Mijn doel was de eerste twee tunnelportalen te bouwen.
De uitdaging was een tunnelingang die helemaal rond gaat en in een hellende bocht. Ik kon nergens een voorbeeld vinden dus was het maar zelf een techniek bedenken.
Hiervoor heb ik de tunnelingang vele malen gedupliceerd. Maar wel 5 mm groter dan de ingang.
Al die portaaltjes aan elkaar gelijmd.
Omdraaien en langs de binnenkant bedekken met gipsverband.
Het geheel goed laten drogen en dan de verfpasta klaarmaken.
Dit is een basis van zwarte verf, een beetje opgelicht met witte verf en een goede handvol zand uit mijn tuin.
De tunnelingang moet nog wat verf krijgen. Die wil ik een ietwat meer zandkleur geven. Maar dat komt later.
Het resultaat zie je op de foto's.
Ondertussen ben ik al begonnen met de ballast. Daar is nog veel werk aan maar dat is voor komende dagen.
Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
De tunnelportalen zien er goed uit Christian. :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

offline
Re: Klein Heik
Echt heel gaaf deze tafel!

En die centrale 'besturings' kast (CK) vind ik super!

Destijds bij de oude baan ook zo centraal opgebouwd maar dan zonder kast er omheen, en kreeg ook commentaar over het gebruik van de lengtes draad, zonde!:D

Dat van die monitoren zie ik nu vaker, goed idee.

Dat CNC zagen heb ik ook voorgesteld, maar daar is die oude meubelmaker (collega bouwer) het niet mee eens.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Lijkt mij dat de enige juiste manier is om een dergelijke
kromming en stijging van een tunnel te verkrijgen. :thumbup:
Wat heb je voor materiaal gebruikt voor al die tunnelbogen?

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
@ Timaximus, thx voor het compliment.
@ Erik: Het materiaal noemt Forex X. Heel licht materiaal dat gemakkelijk met een cuttermes gesneden kan worden. Architecten gebruiken het ook vaak voor maquette bouw. Ik heb die van 10mm dik gebruikt.
Ze zijn allemaal CNC gesneden maar met de hand had ook gekunnen.

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Klein Heik
Prachtige tunnels! Ik gebruik kippengaas en papier maché. Buig het gaas met de bocht mee en dan bekleden. Afwerken met gips en schilderen maar. Jouw methode oogt veel degelijker.
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian
Prachtige tunnels. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten uit Antwerpen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
ik heb toch nu al een laagje verf gezet op de ingang. Op de foto zie je het niet zo maar met het blote oog een hemels verschil ;-)
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
 :) Dat ziet er heel solide uit met jouw manier van bouwen.
Een heel nieuwe benadering van de tunnelbouw, petje af voor het idee en de uitvoering. :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Dat is een heel fraaie oplossing, Christian  :thumbup:

Een mooi gelijkmatige tunnel. Portaal ziet er ook goed uit !

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hoi,
Er was iemand op het forum die prachtige resultaten haalde met het maken van een muur. Hij gebruikte daar 6 à 7 lagen verf voor. En elke stap was toen ook heel mooi uitgelegd. Kan iemand zich deze topic herinneren?
Dat was ergens begin januari.
Groetjes

Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Vandaag heb ik gewerkt aan de viaduct. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de kleur van de stenen, maar als deze zal ingewerkt worden met het berglandschap, dan kan ik de tint nog was bijwerken. Nu is het iets teveel tasten in het donker.

Daarbij ben ik momenteel nog volop ballasten aan het testen. Zodra ik daar doorheen ben dan kan de viaduct helemaal afgewerkt worden.

tot volgs....

Christian
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian
Weer prachtig werk geleverd, vol hobbypassie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten uit Antwerpen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Cristian.

Citaat van: pelegrie op zaterdag 21 februari 2015, 18:48:12
Er was iemand op het forum die prachtige resultaten haalde met het maken van een muur. Hij gebruikte daar 6 à 7 lagen verf voor. En elke stap was toen ook heel mooi uitgelegd. Kan iemand zich deze topic herinneren?
Dat was ergens begin januari.

Jij bedoeld zeker en vast deze bijdrage van Tom, forumnaam Reeves. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dank je Erik, dit was inderdaad de bijdrage die ik zocht  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian... het ziet er fantastisch uit... Die Krokodil op dat viaduct... ik wacht echt met ongeduld naar die foto.
Ik heb een kleine opmerking, ik speek uit ervaring, als je later met bovenleiding wil werken voorzie nu de later te maken vasthechtingspunten in de tunnels ( begin en eindpunten, niet volledig is niet nodig) , daarna is dat bijna onbegonnen werk. En dan ga je ook veel beschadigingen voorkomen...Je kan later nog altijd beslissen om ze niet te gebruiken...Is maar een suggestie. Patrick
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Klein Heik
Ik ben nog niet helemaal tevreden over de kleur van de stenen, maar als deze zal ingewerkt worden met het berglandschap, dan kan ik de tint nog was bijwerken.    Je hebt 50 tinten grijs hé... :D
Re: Klein Heik
Wim N
gast

Re: Klein Heik
Hallo Christian,

Mijn complimenten voor de opbouw wat dit is echt grote klasse, neem hier zeker nog even goed te tijd voor om alles is beter te gaan bekijken.
Erg netjes en waardoor alles goed overzichtelijk is en blijft.
Wel vindt ik het jammer van heel veel enkelsporige trajecten, daar zal wel speciaal voor gekozen zijn maar dat ga ik vast nog wel ergens tegen komen waarvoor hier voor gekozen is.

Succes met de verdere opbouw.

Groet Wim.

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Op vraag van Patrick een filmpje met de Krokodil over de viaduct ;-)



op het "youtube" symbooltje drukken om de film in HD te zien ;-)
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
@ Patrick:
Het is de bedoeling om de ganse baan te voorzien met bovenleiding. Op het proefstuk waar ik de ballasten aan het testen ben (voor de viaduct), kan je zien dat de voetjes van de bovenleiding er reeds liggen. Toch thanks voor de heel juiste tip!
En by the way, ik heb 6 verschillende tinten gebruikt: omber, geel, sienna, bruin, zwart en wit
@ Wim:
Ik heb inderdaad met opzet gekozen voor een menging van dubbel- en enkelbaan. Elke ruimte is steeds te klein, dus compromissen moeten gemaakt worden. Een enkelspoor dat door een bos loopt met veel groen rondom is iets waar ikzelf altijd zo graag naar kijk. Dubbele sporen gaat meestal gepaard met snelheid en dat is op mijn baan niet mogelijk. De maximale snelheid is hier in schaal 70 km/h. Daarom hem ik gekozen voor 1 mooi dubbelspoor dat goed zichtbaar is.

Ik ga zeker mijn tijd nemen om dit te bouwen. Mijn doel is in stukken te werken. Dus nu ga ik de komende maanden enkel aan de gebergte rondom de viaduct werken tot deze helemaal klaar is. Dan begin ik pas met een volgend deel van de tafel.

Ondertussen spendeer ik heel wat van mijn "lege" momenten om filmpjes en forums te lezen en zo zoveel mogelijk technieken te leren. Dit is dan ook mijn eerste lay-out.
Dus altijd blij met commentaar en tips van jullie  ;)

groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Hallo Christian !

Dat viaduct is bijzonder fraai met zo'n langzame trein erop  :thumbup:
Ik kleur vaker bij met foundation; simpel snel en goedkoop, in mijn draadje te zien, la s je wil.

Succes verder maar weer.....grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Klein Heik
Prachtig die 13302... ik dezelfde...Thanks
Patche
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dit week-end ga ik starten met de eerste berg. Vandaag heb ik alvast de onderbouw gemaakt. Dit zijn latjes verhard polystyreen. Is stevig en buigzaam.
De railbedding vooraan is weer eentje waar ik niet tevreden van ben.  :| De kleur van de stenen was perfect, maar na het lijmen werden zo donker. Dus opzoek naar een nieuwe ballast. Maar die is gelukkig vandaag al geleverd. Dus daar kan ik dit week-end een nieuwe poging mee doen.
Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Klein Heik
Ha Christian,
Ziet er allemaal erg goed uit. Je pakt het ook wel even aan zeg, met die zaagtafel en plaatwerk!
Heb even naar je animatie op pag 1 gekeken. Je zou hier ook nog een groot stuwmeer/waterkrachtcentrale kunnen plannen ter hoogte van de kleine boogbrug (de licht geel/bruine in de animatie). Nu loopt daar een grijze bergwand achterlangs met een niveau hoger ook nog een baan. Die baan zou dan op of langs de bovenkant van de stuwdam kunnen lopen.

Het is uiteraard maar een ideetje.

gr Gertjan
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Toppie werk. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten uit Antwerpen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Dit gaat een hele mooie berg worden. :thumbup: