Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Klein Heik: Het einde

Gestart door Christian P vrijdag 10 oktober 2014, 12:26:07

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Klein Heik
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik
IK heb hetzelfde probleem gehad.
Zie mijn probleem en oplossing in mijn topic.

Groetjes Dennis

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28638.msg628434#msg628434
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Cees en Dennis,

Dank je voor jullie waardevolle tips. Die ga ik zeker onthouden maar in dit geval was het niet nodig. Ik heb dat stukje perron even hertekend in Wintrack en automatische vulling uitgevoerd. Uiteindelijk had ik nog maar een opening van 0,8mm en met 1 rail minder. Can't be better  :P

Groetjes Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christiaan,

Leuk baanplan heb je. Trouwens een goede tip van je om je sporen iets hoger te leggen dan direct op het frame. Deze ga ik onthouden, als ik ooit zelf ruimte heb om mijn baan te bouwen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik was gisteren nog aan het denken over de technieken om de rails te bevestigen versus geluid.
De moeilijkheid met de folie is om de rails mooi recht te leggen. Nu dacht ik volgende: als ik de rails nu eerst vast vijs, dan de bedding rondom zetten en als alles verhard is, de vijzen er weer uitschroeven. Zou dat geen oplossing kunnen zijn?
Voor het schaduwstation ga ik rubber klemmen maken, dan kunnen de vijzen er nadien ook uit.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dit weekend heb ik het hoofdstation kunnen afwerken.
Terug dezelfde techniek toegepast met de pvc plaatjes om de sporen 100% recht te leggen, ook de toegang tot de wisselmagneten langs onder zijn voorzien.
Het kleven van de rails met de folie lukte niet. Ik kon hierdoor de sporen onmogelijk mooi recht leggen. Vooral door alle bedrading onderaan.
Ik heb dan maar besloten om ze vast te vijzen. Als de bedding rondom de rails liggen, dan vijs ik de vijzen er weer uit. Heb dit nog niet getest maar ik hoop dat het lukt.
In de bouw volgen nu nog 2 stappen: het industriegebied en het paradespoor.
Verder ben ik wel blij met de bereikbaarheid van het schaduwstation. Daar was ik eerst wat bang voor maar met de 25 cm hoogte, kom je er zo bij.
Tot de volgende update
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Zalig zo'n lang week-end, ik heb me weer wat kunnen ontspannen.
Eerst heb ik de platen gemonteerd van de industriezone en het kruis-schaduwstation. Ik noem het zo omdat daar treinen uit beide richtingen komen en elkaar zo kunnen kruisen.
De rails zijn nog niet bevestigd maar dat komt in de komende weken.

Ik verschoot wel van de hoogte. Ik twijfelde eerst nog om de tafel met 20 cm te zakken. Maar nu is het wel een noodzaak. De tafel is duidelijk te hoog. Ik kan er amper aan om later aan de scenery te werken. Eerst nog heel de bekabeling afwerken en dan zaag ik de poten bij.

Ik ben wel verder gaan zoeken naar oplossingen voor het bevestigen van de rails. Nu vijs ik ze eerst, dan kleine strookjes houtlijm en na het drogen de vijzen er weer uit.


Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dan een beetje elektrisch werk. Eerst en vooral heb ik de wisseldecoders voorzien van schroefklemmen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Omdat de draden er allemaal zo slordig bij hingen heb ik besloten om ze toch al aan te sluiten tot de contactblokken. Deze blokken heb ik zelf op een eenvoudige wijze gesoldeerd. Nadien gebruik ik 16-aderige kabel om naar 1 centraal punt te gaan. Dit maakt het toch wat ordelijker nadien.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

offline
Re: Klein Heik
Ziet er netjes uit allemaal !
Tipje voor het tijdelijk vastzetten , een kloddertje (een beetje) siliconen kit , dit kun je makkelijk weghalen wanneer je gaat belasten
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Citaat van: pelegrie op woensdag 12 november 2014, 11:43:50
... Deze blokken heb ik zelf op een eenvoudige wijze gesoldeerd.

Dit begrijp ik niet geheel: zijn kroonsteenblokken niet ietwat eenvoudiger en goedkoper? :idea:
Tevens is dat een schroef-schroef verbinding, terwijl je nu schroef-soldeer-soldeer-schroef
verbindingen hebt, wat de kans op storingen vergroot ...  :eek:

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
@Erik
Ik was onlangs bij een totale uitverkoop van een elektronicazaak en heb een doos van 200 connectorblokjes gekocht voor een paar euro ;-)
en het oogt ook netjes....

@Roelie
Die silicone is idd ook een oplossing. Ik heb voor de houtlijm gekozen omdat die goed vloeit onder de rails en in de kurk. Daarbij wordt deze na drogen volledig transparant.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hoi allemaal,
Ik heb niet stil gestaan maar de vorderingen zijn op dit moment niet zo zichtbaar. Op dit moment zijn alle rails gelegd en gelijmd behalve het paradespoor. De mechaniek van elke wissel is langs onder bereikbaar en alle kabels van de wissels en de terugmelders zijn tot de contactblokken aangesloten.
Nu is het de electronica aan de beurt en veeeeeeeeeel testen. Als dit allemaal in orde is, dan kan ik pas starten met de laatste bouwfase, nl het paradespoor.
Ik had in het begin reeds twijfel over de hoogte van de tafel maar nu is het we zeker. Ik ga deze met 20 cm doen dalen. De tafel is echt wel te hoog waardoor de bereikbaar een probleem is geworden.

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
De schakelkast: Iedereen zijn mening hierover maar ik vindt het eenmaal leuk dat alles naar 1 centrale plek gaat. Met volle begrip dat het nutteloos is en dat het veel kabelverspilling is ;-) maar ik geniet evenveel van een mooie treintafel als het bouwen als een "mooie" schakelkast.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Klein Heik
Citaat van: pelegrie op zondag 14 december 2014, 21:23:43
Maar ik geniet evenveel van een mooie treintafel als het bouwen als een "mooie" schakelkast.

Dit vind ik nou mooi werk zo, mijn dagelijks werk schakelkasten maken.

Gr Einte
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik was onlangs in Azië. Ze hebben daar tal van electro gadgets en vond een piepkleine HD videocamera voor nog geen 20 euro! Voorlopig even op een wagonnetje gemonteerd met een best wel leuk resultaat.




Ziezo, dat was het dan weer even, tot the next update;-)

Groetjes Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Klein Heik
leuk filmpje
je mag hier ook wel eens een rondje doen hoer leuk gezicht

gr ed
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Prachtig filmpje.
Mooie voorgrond met machinist uitzicht.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi

Vol bewondering voor je schakelkast vitrine.  :thumbup: :thumbup:
Zeer leuk filmpje met het tableau er onder.

groet
Harald
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hi,

Het is een tijdje geleden maar weet dat ik heel hard heb zitten werken (spelen) aan mijn baantje.
Alle sporen zijn gelegd + gekleefd. En alle wissels en terugmelders zijn ook aangesloten. Hehe, wat een werk. Totaal ligt er 1800 meter kabel. Vond het zelf toch even schrikken. Dat is uiteraard het nadeel om alles te centraliseren in 1 schakelkast.
Ben wel heel blij dat alle aansluitingen van de eerste keer correct waren. Dit is voornamelijk omdat ik elke aansluiting heb zitten uittesten voor dat de rails vastgezet werden.

Het baanplan in iTrain was al helemaal geprogrammeerd, dus nu is het rijden, veel, heel veel rijden. Ook dit ging perfect mits een paar kleine schoonheidsfoutjes.
Ik denk dat ik nu al een 20 uur heb zitten automatisch rijden met 12 treinen.

PS: Momenteel gebruik ik maar 1 transformator van 100 VA en de CS2 geeft een verbruik van nog geen 3 amp. Gemiddeld rijden er continu een 8-tal treinen. Toch een opmerkelijk laag verbruik. Begrijp niet goed waarom sommigen zoveel boosters gebruiken.

Dit week-end maak ik nog een nieuw cockpit-filmpje dat ik hier zal posten.

Groetjes

Christian
Re: Klein Heik
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christian,

Ik ken het probleem. Ik heb ook al mijn draden naar 1 punt laten komen. Dit omdat ik vind dit het makkelijkste werkt. Ik kom niet tot 1800 meter, maar er zal toch een kleine 500 meter onder mijn baan hangen.
Zo te zien krijg je ook hulp van je dochter. Leuk is dat.
Wat mij wel opviel op die foto is dat die F7 erg kort achter de stoomtrein rijdt. Heb je dan zoveel blokken gemaakt dat dit geen probleem is?

Groetjes Dennis
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Dennis,
Dat heb je goed gezien. De BR23 staat stil omdat alle sporen van het station bezet zijn. Hierdoor staat de F7 ook stil in het blok dat erna volgt. Het lijkt misschien niet zo maar de blokken zijn toch 2,3 meter en 2,6 meter lang.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Hoi Christian !

Fijn dat alles goed werkt en rijdt  :thumbup:
Dat moet een hele opluchting zijn, na zoveel werk en tijd.
Ben benieuwd naar het filmpje.......

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Bij mij komt ook alles bijeen op een centraal punt en ik al +- 800 m draad liggen zit nog niet aan het einde.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Klein Heik
NielsVV
gast

Re: Klein Heik
Welke kurkdikte heb je gebruikt?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christian, wat een toffe baan ben je aan het bouwen. Ik heb je draadje even rustig doorgenomen en sta versteld hoe snel je gaat. Alles is ook zo mooi strak. Gaat echt goed komen.
Daar ben ik van overtuigd. Klasse hoor. Ik ga je zeker volgen.  :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klein Heik
Sluit me bij de vorige "spreker" aan wat een mooie verzorgde baan.
Vooral ook de electronica  :thumbup:
Ga je draadje met belangstelling volgen
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hoi allemaal,

Allereerst dank voor le leuke complimentjes ;-)
Dit week-end heb ik weer een paar uur kunnen knutselen. Dit keer is het de bouw van het controlecentrum. Mijn idee is dat er 3 schermen voor nodig zijn. Eentje als overzicht voor de treinen, een tweede met het baanplan waar je goed de positie van elke trein goed kunt zien en een derde scherm met camera beelden voor de stukken die je (later) niet kunt zien.
Scherm 1 & 2 worden aangesloten aan de mac en scherm 3 naar het controlebord van de camerabesturing. Daar heb ik dan nog een harde schijf ingebouwd zodat alles wordt opgenomen. Dit is heel handig als er iets mis gaat.
Momenteel heb ik een setje met 4 camera's, eventueel uitbreiden naar 8 maar dat zie ik later nog wel.
Ook ledverlichting heb ik voorzien maar dat is voor later. Als er onvoldoende licht is, dan heb je een mindere kwaliteit van beeld.
De mac is nog niet aangesloten. Voorlopig gebruik ik mijn laptop maar woensdag gaat daar een vaste mac in de plaats die ik voor een prijsje heb kunnen vinden van een faillissement.

De ophanging is op dit moment nog dicht bij de tafel maar wetende dat de tafel nog 15 cm gaat zakken in de komende weken, dan zullen de schermen zeker niet storen in het landschap.
Het buizensysteem wordt normaal gebruikt om banners buiten op te hangen. Is heel goedkoop en licht, en tevens ongelooflijk sterk.

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
.... en vandaag ben ik begonnen met de zijwanden. Mijn vrouwtje liet me onlangs verstaan dat het allemaal wel indrukwekkend is maar ze vindt het zicht niet zo "mooi" met al dat houtwerk.
Dus ben ik gestart met het frezen van de randplaten. Deze ga ik nadien met een witte semi-matte lak-verf schilderen zodat madame kontent is!

Het filmpje maken zoals eerder geschreven is uiteindelijk niet gelukt maar dat komt nog wel. Het probleem van deze camera is dat je heel veel licht moet hebben opdat de camera een sluitertijd kan gebruiken die snel voldoende is om een vloeiende beweging te hebben. En dit kan enkel in de voormiddag omdat dan de zon recht naar binnen schijnt.

Tot de volgende update.

Groetjes en fijne week voor iedereen
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
 B) Zo, dat ziet er helemaal geweldig uit. Een echt commando centrum.  :thumbup:
En dan ook nog de live beelden opnemen. Als je dan een mooie crash hebt, wel effe met ons delen.  :-) >:-D

Dirk-Jan
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
oh ja, nog een berichtje voor  NielsVV:
Ik gebruik 2 mm kurk. Niet dikker omdat ik de rails eerst vastschroef met die fijne Märklin vijzen. Als ik zeker ben dat alles goed zit, dan leg ik streepjes houtlijm aan de rand van de rails. En de vijzen gaan er weer uit om optimaal geluiddemping te hebben.
De kurk lijm ik niet met vloeibare lijm. Ik gebruik een dubbelzijdige zelfklevende film (op rol van 122 cm breed). Waarom ik de lijm mijd, is omdat je die niet altijd zo goed vlak kunt aanleggen en omdat ik het een vuile boel vind. Daarbij die film kan je heel mooi aan de zijkanten afsnijden.

Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Zeer professioneel bedieningspaneel.
Originele opstelling.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi

Waarom gebruik je geen Latex lijm om de rails vast te zetten ?

groet
Harald
Re: Klein Heik
NielsVV
gast

Re: Klein Heik
@ Pelegrie

Bedankt voor je antwoord. Wil ook 2mm kurk gaan gebruiken maar twijfelde ofdat dit dik genoeg ging zijn.

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik

Ha Christian, ik mag wel zeggen dat je zéér, zéér, zéér voortvarend te werk bent gegaan.
Prachtig werk. Je hebt er geen gras over laten groeien  B)

Leuk filmpje ook met de Aziatische camera. Ik zag ineens drie dames door het beeld flitsen.

Ik begrijp ook niet waarom veel mensen zoveel boosters gebruiken terwijl jij met een bescheiden vermogen een flink aantal treinen rondstuurt. Ik heb daar nog geen reacties op gelezen.

Nogmaals complimenten.  :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
@ Harald
Toen ik in een zelfbouwwinkel was kon ik geen latex lijm vinden. Toen ik dan weer thuis was dacht ik aan die houtlijm. Ik heb er mee zitten testen en zag al snel heel wat voordelen. Ten eerste na opdroging wordt deze transparant en dus zie je ze niet meer. Ten tweede het lijmt perfect op de kurk. En als laatst, het lijmt niet goed met de C-rails maar dankzij de korrelige structuur van de rail, zet de lijm zich er goed in vast. Wat dus ook wilt zeggen dat je de rails nadien altijd terug perfect proper kunt maken.

@ Har
Het schaduwstation waar 14 treinen kunnen opgesteld worden samen met de spanning naar de (wissel-/seinen-) decoders zullen op een aparte booster komen. Die ligt klaar maar heb ze nog niet geïnstalleerd omdat de nood er nog niet was. Als alle rijtuigen verlichting krijgen, dan zou die extra spanning wel nodig kunnen zijn.

Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi Christiaan,

Ik ben al jaren zeer tevreden gebruiker van Latex achtige lijmen zoals voorstrijk (uit de bouwmarkt) voor de senery.
En een dikkere vorm (+/- 1:2 verdunnen / Te koop b.v. bij Anita Decor) voor de rails.
Vloeit zeer mooi weg (geen Dreft nodig), ook bij meerdere lagen, droogt ook egaal op (Niet zoals houtlijm met een vliesje.
Je kan ruime tijd nemen om het te verwerken.

Verder gebruikt je toch kurk als geluids isolatie, dan is houtlijm veels te hard. Latex lijmen blijven soepeler, vandaar de dikkere versie voor de rails.

groet
Harald


zie ook:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49878.msg880352#msg880352
en
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49898.msg880796#msg880796
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hmmm, interessant wat je schrijft Harald, moet ik dan toch eens gaan uittesten. Thx voor de tip
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dit is nu echt wel balen!!!!!
Tijdens het monteren van een Loksound decoder raken één van de draden de rails en "plof" hoor je dan. Dat is 100 euro naar de.......
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Heel erg zonde, ik ben ooit ook wijs geworden en zet alles uit behalve het soldeerstation en het licht.

groet
Harald
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Christian

Oei dat is zuur.
Spijtig maar herstellen zal wel niet meer gaan denk ik.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Heel vervelend, Christian  :(

Wat extra groeten dan maar....Tony
Re: Klein Heik
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik
Zonde,

ik verwacht dat ESU hier geen garantie op gaat geven. Dit zal vast vallen onder de categorie kortsluitvast....

Groetjes Dennis
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ondertussen is de mac aangekomen en uiteraard ook al aangesloten. Dat scherm met het overzicht van alle locomotieven is echt wel een aanrader.
Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Klein Heik
Dan ben ik begonnen met het afwerken van de randen. Deze zijn in mdf en nadien gelakt met lak-verf. Ons pand is een moderne constructie, dus een frisse witte verf vormt een mooi transitie naar de treintafel toe.
Na die mega blunder met de Loksound decoder heb ik besloten om een deftige werktafel te maken. Onderaan dan de werktafel die er uit kan schuiven en boven een aantal stopcontacten. Tevens heb ik de CS2 rechts of de ESU-programmer op de schermen boven om te programmeren.
De stopcontacten zijn gemaakt met RJ-45 connectoren. Zo heb ik verschillende kabels gemaakt (krokodillen klemmen, rollenbank, Märklin connectoren, enz) met elk een RJ-45 aansluiting.

dat was het voor dit week-end
Groetjes en tot de volgende update

Christian
Re: Klein Heik
.joost.s.
gast

Re: Klein Heik
mooi, ziet er al goed uit  8o
Re: Klein Heik
Barry
gast

Re: Klein Heik
Super, notifier aangezet! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi Christiaan,

Al de latex lijm getest ?
Kreeg wat meer vragen hierover des maar een verhaaltje gemaakt.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg949521#msg949521

groet
Harald
Re: Klein Heik
peterp
gast

Re: Klein Heik
Wauw wat een geweldig mooie baan en wat werk je netjes..... :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Harald,

Punt is dat alle rails reeds gekleefd zijn. Enkel het programmeerspoor vooraan moet terug los want daar wil ik nog een paar extra detectoren in plaatsen. Dus dit zou ik kunnen testen met latex lijm maar dan moet ik speciaal hiervoor lijm gaan halen. Dus stel ik het even uit totdat dit te combineren is met andere scenery toebehoren.

wordt vervolgd....
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Klein Heik
Zo dat ziet er super professioneel uit. Netjes afgewerkt. Ben benieuwd naar de verdere bouw.

Gr henk