Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Klein Heik: Het einde

Gestart door Christian P vrijdag 10 oktober 2014, 12:26:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klein Heik: Het einde
Ik heb gemerkt dat de opbouw van het plan onder deze topic hoort en niet onder baanplan ontwerpen.
Dus vandaar start ik hier opnieuw:

Baanplan: Klein Heik (= is de straat waar ik in woon ;-)

Type: Zwitserse scenery
Periode: Haha, van de stoomtrein tot de E-lok!
Opbouw met raamwerk
Marklin C-rails
Ruimte: 4,2x3,8 meter
Plan opgesteld in Wintrack
Besturing: iTrain via CS2, automatisch rijden
Bovenleiding: waarschijnlijk wel


Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Het ontwerp in Wintrack 11
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Schakelbord van iTrain met het baanplan
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Het volledige baanplan heb ik geëxporteerd naar een DXF bestand dat ik nadien heb kunnen importeren in Adobe illustrator.
In dat programma kon ik dan heel precies het raamwerk uittekenen. Elk balkje heeft zijn nummer en uiteraard ook de juiste lengte.
Door het baanplan bovenop te leggen, kan je heel exact de dwarsbalken tekenen voor enerzijds een goede ondersteuning en anderzijds ook om plekken te voorzien voor de bereikbaarheid.

Na het tekenen van het raamwerk komt nu uiteraard de platen om de sporen op te leggen.
In illustrator heb ik de contouren van de sporen met 2 cm uitgezet. Dit wordt dan de basis om de sporen op te leggen.
Hier en daar ook een paar manuele aanpassingen in vooruitzicht voor de scenery.
Ergens deze week gaan de platen op de CNC freestafel.
De platen zijn 300x150 cm. Het leuke eraan is dat je dan grote stukken hebt met zo weinig mogelijk aaneensluitingen.
Zo liggen de sporen er heel "smooth" bij.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Vorig week-end ben ik gestart met het raamwerk.
Door de precieze maten uit het programma en deze nadien ook tot op de mm juist gezaagd te hebben, is de bouw van het raamwerk heel aangenaam. Alles past zo lekker.
Een spanvijs met 2 planken zodat de balken geen niveau verschil hebben.
Belangrijk is de juiste vijzen gebruiken. Ik gebruik tork-vijzen met 2cm vlakte aan de kop. Hierdoor trekt de vijs de planken naar zich toe zodat ze mooi aansluiten.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
De tafel is bijna klaar, nog enkel in het midden.
De hoogte is nu 95 cm. Dit behoud ik zolang er onder de tafel gewerkt moet worden.
Dus tegen de tijd dat de scenery begint, dan breng ik de tafel naar 80 cm.
Groetjes, Christian
Re: Klein Heik
BR98-10
gast

Re: Klein Heik
Christian

Dat zou ik dus niet doen !
Ga eens op een stoel zitten als de rails ligt: treinen rijden dan op zichthoogte en mooier kan haast niet !

Cees
Re: Klein Heik
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.
Prachtig ontwerp en schitterend stukje houtbouw! :thumbup:
Ook de naam is erg treffend gekozen en laat meteen zien dat over alles goed nagedacht is.

Het ontwerp in driehoeksvorm spreekt mij altijd erg aan, oogt ruim met mooie en gelijkmatige hoeken en het diagonale stations emplacement geeft een mooie doorkijk.
Het hoogteverschil is behoorlijk maar dat zul je ongetwijfeld met de nodige aandacht goed uitgerekend hebben.

V.w.b. de hoogte van de basis (raamwerk) geeft Cees een goede tip, bekijk dit zittend, staand of door de ogen van kleine of grote bezoekers en kies dan de hoogte die het meest gewenst is. (ik ken zelfs banen die op 1.30 m gebouwd zijn! :?)

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Eigenlijk hebben jullie gelijk. Maar ik dacht hoe moeilijk het zou zijn om de scenery te bouwen langs de achterkant.
Niet vergeten dat het hoogste spoor toch op 150 cm loopt.
En uiteindelijk is het er naar kijken en genieten waar we het voor doen hé?
Maar goed, dan kan mijn Ikea ladekast er onder ;-)
Dank jullie voor de goede raad, en nu naar huis want ik wil die laatste plankjes nog in elkaar vijzen.  :D
Christian
Re: Klein Heik
Gino
gast

Re: Klein Heik
Prachtig werk zie ik hier.
Dat zal een mooie baan gaan worden.
Dat kan je nu al zien  ;)
Ga dit draadje zeker volgen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Mijn ikea kastje staat er nu netjes onder. Voorlopig even met alle rails voor de opbouw.
Ook heb ik er wieltjes onder gezet, dan staat die ook nooit ergens in de weg.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
De rails met de juiste helling laten lopen zodat het verder allemaal zou passen lijkt op zich een hele klus. Als je de hellingen in wintrack heel precies instelt dan kan je de hoogte aflezen aan elke railkoppeling. Die waarde heb ik dan eerst opgeschreven met de exacte locatie van de koppeling. In het voorbeeld was dit -31. Mijn baanplan staat overal 160mm hoger dan in windtrack, dan geeft me dit een hoogte van 129mm.
Je kan zien dat de helling dan heel mooi en gelijkmatig naar boven gaat.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Bij veel banen zie ik dat het onderste niveau pal op het raamwerk gemonteerd is. Ik heb er opzettelijk 20mm tussen gelaten. Hierdoor kan je veel eenvoudiger de kabels laten doorlopen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dit week-end had ik uitzonderlijk veel tijd. De platen voor niveau 0 liggen helemaal klaar. Nog een beetje kurk kleven en de randen afbakenen.
Hierna kan ik de rails beginnen te leggen.
Groetjes en tot de volgende update , Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian, weer een mooie vooruitgang geboekt, prachtig. :arrow: :thumbup:
Citaat van: pelegrie op maandag 13 oktober 2014, 15:59:39
Bij veel banen zie ik dat het onderste niveau pal op het raamwerk gemonteerd is. Ik heb er opzettelijk 20mm tussen gelaten. Hierdoor kan je veel eenvoudiger de kabels laten doorlopen.
Dat is juist. Maar ook voor je scenery helemaal top. Je kunt dan zowel de hoogte als ook de diepte in. Zelf heb ik het 50 mm boven mijn frame om die reden.
Suc6 verder, blijf je volgen
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik heb de laatste 10 dagen niet zoveel kunnen doen maar ik heb geen haast.
Het werk lag vooral op het laagste niveau. De planken liggen er allemaal en zijn ook bedekt met kurk. Ook de sporen zijn gelegd.
Het schaduwstation bestaat uit een voorste deel (zuid) en een achterste deel (noord). Dat achterste deel heeft nu de bedrading voor de terugmelders en zijn ook vast gevezen.
Aan de zuidkant kan je zien dat ik plaatjes heb gesneden van exact 60mm breed. Die passen heel precies tussen de rails. Zo kon ik de rails perfect evenwijdig laten lopen maar vooral heel recht.
Bij de wissels heb ik overal de relais-beveiligingen uit gehaald. Daar zijn al zoveel van stuk gegaan in het verleden....
Dit week-end zal ik deel zuid en het programmeer spoor dat vooraan loopt nog afwerken.
Dan als laatst de randen beveiligen zodat treinen en wagons niet van de tafel kunnen vallen.

Als alles goed gaat, dan begin ik volgende week met niveau 1, dat is waar het station zich bevindt.

De aansluiting van de electronica doe ik pas als alle sporen geplaatst zijn. Ik wil niet dat kabelbanen in de weg staan voor de steunbalken bij de hogere niveau's.

Groetjes en tot de volgende update
Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Pelegrie

Proficiat met de voortgang.
Knap staaltje werk.
Blijf met aandacht volgen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,
Ik heb even een vraagje over de 1e foto van je post. Daar staat een ladekastje op wieltjes.
Wat is de hoogte bovenkant van dat kastje en waar heb je het vandaan.
Alvast bedankt.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Cees,

Het is een kastje van Ikea: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/S99021287/
Verder ben ik 4 wieltjes gaan halen in de Brico.
De kast is 75cm hoog en de wielen nog eens 7 cm erbij.

Groetjes, Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Hartelijk bedankt, maar ik bedenk me nog een vraag.
Ik had een ander kastje bij I*ea gevonden (Malm http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40214551/  ) maar dat had geen bodem en dan moet ik een list bedenken voor de montage van de wieltjes. Heeft dit ladeblok wel een bodem. Of heb je daarvoor een truc bedacht?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dat is inderdaad waarvoor ik de andere heb gekozen. De bodemplaat is ongeveer 5 cm dik. In het midden is deze hol maar niet aan de zijkanten. Perfect dus om de wielen op te vijzen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Top  :arrow: :thumbup:
Daar kan ik wat mee, hartelijk bedankt.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Cees, heb jij een topic met je baan?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Zie trouwens net dat ze in Nederland 10 Euri goedkoper zijn.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Nee, dat heb ik nog niet.
De baan zit in mijn hoofd en ben bezig een model in 1 op 5 te maken of een en ander past zoals ik het wil.
In een wat later stadium ga ik zeker een topic met mijn baan maken.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2006

offline
Re: Klein Heik
Dat is mooi werken zo zeg met die frees.
Heb je dat ergens laten doen of heb je zelf een freesbank?
Re: Klein Heik
nobody
gast

Re: Klein Heik
Zie ===> klik
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Ron,
Ik ben werkzaam in de printing industrie. Dus ja, zo'n freestafels hebben we bij ons staan om panelen en figuren uit te frezen.
Als iemand daar gebruik van wilt nemen, altijd welkom.
Groetjes, Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Ha Christian !

Ik heb je weer gevonden  :-)

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Plannen zien er goed uit!
Professionele start, ik ben erg benieuwd naar de rest.
Ziet er veel belovend uit.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Gelijk groot aangepakt, prachtig! Mooie banenplan, ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Klein Heik
Dit belooft een mooie baan te worden. Ik hou je in de gaten!
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Klein Heik
Ik ga deze leuke topic ook maar eens volgen. :P
Re: Klein Heik
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik
Je bent echt mooi bezig.
Ik ga dit zeker in de gaten houden.

Groetjes Dennis
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Leuk dat jullie allemaal interesse hebben in de vooruitgang van deze baan. Het zal me ook motiveren om de lat hoog te houden. Ik maak me niet zoveel zorgen over de bouw en techniek maar eerder over de scenery. Daar tast ik nog wel in het duister. Ondertussen spendeer ik heel wat tijd om YouTube filmpjes te bekijken en leer hierdoor allerlei technieken. Ook hier op het forum zijn er een aantal leden die de meest onwaarschijnlijke knappe realisaties maken. Een echte bron van inspiratie.

De laatste week heb ik het schaduwstation volledig afgewerkt. Alle aansluitingen zijn getest en werken prima. Bij het schaduwstation heb ik geen holte gefreesd voor de wissels. Gezien er voldoende ruimte is, kunnen de rails eenvoudig losgevezen worden indien er iets mis zou lopen met de wissels.

De draagplaten voor het station zijn gelegd en sluiten perfect aan met het deel onderaan. De sporen liggen er enkel los op om te controleren of alles nog wel klopt.

Het programmeer spoor dat vooraan onder het station loop zou in principe onder een arcade moeten lopen. Doch vindt ik nu dat er te weinig zichtbaar van is van dat spoor. Daarom twijfel ik eraan om het eerste perron aan de voorkant te supprimeren zodat het spoor er onder niet ingesloten is. Wat denken jullie ervan?

De komende week ga ik vooral werken aan het station. De kurk moet nog gelegd worden, alle kabels met de rials verbinden en dan alles goed testen.

Tot de volgende update

Groetjes Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Lijkt me een goed plan, met dat spoor onder het station, Christian !

Zo krijg je een mooi paradespoor....

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Klein Heik
Dat ziet er allemaal strak uit! Mooi om te zien en om te volgen hoe het verder gaat natuurlijk.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik wilde de zichtbare wissels ombouwen met deze aandrijving van Viessmann. Die is hier op het forum al besproken geweest maar blijkbaar zonder iemands ervaring. Is er ondertussen al iemand die ze werkelijk gebruikt?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi Christian,

Volg je al een tijdje en het ziet er allemaal goed uit.
Ik blijf je volgen

groet
Harald
Re: Klein Heik
Aliebengalie
gast

Re: Klein Heik
Had je deze al gezien van onze mede former Ton ?????

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14115.msg364366#msg364366


Mvg: Alex
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Thanks Alex, deze topic had ik niet gevonden. Ziet er dus toch heel positief uit!
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik
Wat mooi zeg, ben erg benieuwd naar het vervolg  :)

Vincent
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Klein Heik
Wat een baan wordt het nu al  :thumbup: :D

Mvg
Frank
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Gisteren heb ik een paar treinen over en weer laten rijden om te testen. Het valt me enorm op dat de treinen veel meer lawaai maken op de sporen die gevezen zijn dan diegene die los hangen. Ondanks de kurk zorgen de vijzen voor het doorsijpelen van het geluid. Echt wel jammer. Tegelijkertijd las ik een andere topic hierover.
Ik heb hier dus niet bij stilgestaan.   :(
Het eerste wat ik ga proberen is de vijzen iets losser te zetten. Als het niet lukt dan vrees ik dat ze gekleefd moeten worden met een lijmpistool. Maar dan zijn de rails nooit meer proper te krijgen.
Ik las acryllijm, lost dit echt wel op met water? Moet ik toch eerst even uitproberen.

Re: Klein Heik
Jorg
gast

Re: Klein Heik
Pelegrie

De firma ER-DECOR heeft hier een goede oplossing voor.
Nl de ER QUICK spoorbedding.
Dit is een zeer goed product.
Het kleeft de rails, geen doorgang van geluid naar de ondergrond en je ka er op ballasten.
Zit op rollen van 10 m en is zeer gemakkelijk te leggen ook in scherpe bochten.
Zie als voorbeeld mijn baan "Baan Nergensland".
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi

Neopreen (zelfklevend) band werkt ook heel goed.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49878.msg880352#msg880352

groet
Harald

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Het geluidsprobleem: Ik heb hier gisteren nog wat zitten lezen en denken, gecombineerd met de adviezen van Harald en Jorg heb ik het volgende uitgeprobeerd.
In de grafische industrie hebben we dubbelzijdige zelfklevende films zie geschikt zijn voor moeilijke ondergronden.
Deze heb ik dan eerst op de kurk gekleefd, dan de rails er bovenop en het overtollige snij ik er dan af.
Het resultaat is subliem, geen verschil in dB tussen de gekleefde rails en de rails die gewoon los op de kurk liggen.
Wilt natuurlijk zeggen dat ik gans mijn schaduwstation ga moeten losvijzen.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
vervolg
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Nadien heb ik het station voorzien van kurk en tevens de rails al los gemonteerd.
Mits de 064 van Marklin niet bestaat zonder zijflanken, heb ik hier een paar aanpassingen moeten doen om de rails netjes te doen aansluiten.
Alleen heeft spoor 5 een tekort van 4mm, dit moet ik in Wintrack nog even gaan uitrekenen of het niet beter kan.

Zoals je kan zien heb ik het perron verwijderd aan spoor 1 en het programmeer spoor eronder met 5 cm naar voor gebracht. Ben nu wel blij met deze aanpassing. Enerzijds heb ik een goede plek om locs en wagons op de sporen te leggen maar ook om te programmeren.
Re: Klein Heik
BR98-10
gast

Re: Klein Heik
Pelegrie,

Doe wat ik doe: neem een rechte die langer is (bijvoorbeeld 229 ipv 172) en zaag deze twee keer door zodat de gewenste lengte wordt verkregen.
Dan past het altijd zonder allerlei dure passtukjes te moeten gebruiken
Indien de zaagsneden mooi recht zijn kun je de twee stukken eenvoudig aan elkaar lijmen met hard pvc-lijm (voor de bekende grijze afvoerbuizen)
Eventueel raillassen gebruiken en aan onderzijde stroom en massa doorverbinden

Cees