Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Klein Heik: Het einde

Gestart door Christian P vrijdag 10 oktober 2014, 12:26:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Klein Heik
Het maken van een diorama als module is zeker een leuke bezigheid. Kost niet veel plaats en je kan helemaal los gaan met je creativiteit.

Dit diorama wat je laat zien is er het bewijs van, heerlijk sfeertje en helemaal perfect afgewerkt behalve dan de ondergrond  >:-D, misschien een idee om er een nette zwarte of donkerbruine rand omheen te zetten.  ;)
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi Christiaan,

Mooie film en foto's maar evenzo mooie details.

groet
Harald
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Klein Heik
 :) Zeer mooi resultaat ... jammer dat ik niet aanwezig kon zijn wegens verlof . :thumbup:

Groeten Freddy

Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

De zaagscene op je baan en je minidio zien er erg goed uit, Christian  :thumbup:

Zo'n dio is altijd wel in te bouwen, als je wil.

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Staf de Vlaming
gast

Re: Klein Heik
Zondermeer een prachtige module Christian.
Re: Klein Heik, misschien het einde
Hey thanks allemaal voor de leuke complimentjes.

Ik moet toegeven dat de baan grotendeels klaar is en ik het eigenlijk wat beu ben om de treintjes in het rond te zien rijden.
Ik wil me verdiepen op scenery.

Dus mijn idee is de ganse boel afbreken!
Tegen de muur wil ik een lift bouwen, iets zoals deze


En daar rond bouw ik een module baan.
Zo kan elke module iets totaal anders zijn; Zwitsers, Belgisch, GrandCanyon, sneeuwlandschap, enz.
Ik wil voor mezelf de scenery naar een ander niveau brengen.
Op beurzen zie ik zoveel prachtige diorama's, en wil deze kunstenaars al voorbeeld gebruiken.

Misschien een universele module uitbouwen waar bijvoorbeeld de andere leden van de Antwerpse Stamtafel aan kunnen meedoen, of nog beter, het model van dit forum volgen dan zijn ze met iedereen compatibel.

Enfin, dit is momenteel nog een gedachte maar dat is alvast de eerste stap.

Ik ben nu op vakantie en kan er volop over nadenken ;-)

Groetjes
Christian
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Klein Heik: Misschien het einde
 8o 8o 8o Amai dat is wel een drastische beslissing.... zo een mooie baan afbreken is jammer maar wel uw keuze uiteraard ...

Ik zou het niet over mijn hart krijgen ,zoveel werk ...

Ben wel overtuigd dat je weer iets mooi gaat maken .

Mvg Freddy

Re: Klein Heik: Misschien het einde
Christian,

Die plannen had je als eens laten vallen met die lift, ik vind jou baan heel mooi en ik begrijp je keuze.
Rondjes rijden is mooi maar als je dat verveeld dan kan je beter je zinnen op iets anders zetten veel succes met je keuze.
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Hoi Christian, als ik naar je laatste film kijk, zou je nog heel wat aan de afwerking en verfraaiing van de baan kunnen doen.
En zo'n treinlift is weinig anders dan een schaduwstation en ook nog eens duur en niet 1,2, 3 gemaakt.
En uiteindelijk is het bij iedere baan in principe rondjes (of heen en weer) rijden.
Je leest het, ik sputter lekker tegen; hopelijk maakt het je keuze nog bewuster.

Zelf bouw ik als tussendoortje regelmatig een minidio; het geeft dezelfde kick als het bouwen van een nieuwe baan  :P

Maar eerst eens goed vakantie vieren en best niet aan je treintjes denken  O:-D

Grtz Tony
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Hoi Christian,
Zeker een lastige keuze , zover ik het hier kan zien heb je een schitterende baan !
Misschien een idee om het wat minder ?saai? te maken , ala MiWuLa wat geautomatiseerd / bewegende scenery maken?!
Ik weet niet of je dat leuk vind, maar geeft weer een andere dimensie. Want hoe je het ook bouwt , je rijd rondjes net zo lang dat je het heen en weer krijgt  :wink: :wink: :wink:
Denk er er lekker over na en ga niet over 1 nacht ijs ( is het nu veel te warm voor)

Groeten Marco
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Hey Christian,

Het is jou keuze.  En wij zullen die (moeten) respecteren.

Nu ik weet niet goed naar welk niveau je je scenerie kunsten ng wil verhogen, ik vind het nu al top.  Maar anderzijds is je idee om een modulebaan te bouwen met verschillende thema's ook wel leuk.

Laat er een zomer van nadenken en beslissen overheen gaan dan horen wij binnenkort wel wat je van plan bent.
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Kan het wel begrijpen, je creativiteit verlangt uitdagingen.
Treinen laten rijden is leuk maar een mooi landschap bouwen is een creatieve uitdaging en hoe hoog je voor jezelf ook de lat legt, je creatieve geest wil steeds beter en beter.
Succes met je beslissing.
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Ben den Hollander
gast

Re: Klein Heik: Misschien het einde
Ooit stond ik ook voor zo'n besluit......

Citeer

Medio zomer 2011 heb ik mijn 3rail baan opgedoekt. Uiteindelijk beviel het eindresultaat niet en ik kon niet meer goed uit de voeten met k-rail en puko's. Na veel gepieker heb ik tijdens een van onze wandelvakanties hoog in de Zwitserse bergen uiteindelijk toch maar de stap gezet te gaan 2railen...........

Najaar 2011 heb ik benut om het railmateriaal etc. te verkopen en alle materieel om te bouwen c.q. te verkopen of onderdelen / assen / aandrijvingen te ruilen met 2railers die wilde gaan 3railen. :)


Lekker afbreken dus en opnieuw beginnen, je tot nu opgedane kennis en vaardigheden komen je van pas en je zult er geen spijt van krijgen. Prettige vakantie nog....... :)

Gr, Ben.
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Punt is dat ik ook geen zin meer heb in kruipen en wringen in alle bochten om ergens aan te geraken.

Loop er al inderdaad een tijdje mee rond. Vandaar dat er het laatste half jaar nog maar weinig evolutie is in mijn baan.

Een verticaal schaduwstation duur? Nee denk ik niet, voor zo'n 1000 euro aan stukken kan ik dit helemaal maken. Is de prijs van 2 nieuwe locomotieven. Dit is een leuk project met veel techniek, helemaal mijn ding. Misschien een inspiratie voor anderen die ook graag een groot schaduwstation willen maken dat weinig plaats in beslag neemt.

Bewegende onderdelen zoals bij WiWuLa, ja absoluut!!!! Maar op een module, zodat de bouw ervan veel eenvoudiger en toegankelijker is.

En dan natuurlijk, wat doen met die puko's hé. Misschien moet ik Ben eens ontmoeten en zijn verhaal wat dieper bekijken. Ik wil daar ook vanaf. Maar dan heb ik veel, heel veel te verkopen.

Maar eerst wil ik de blauwe Briesser toch eens bij me op bezoek hebben. Zou een leuke afsluiter zijn.

Groetjes
Christian





Re: Klein Heik: Misschien het einde
hoi,

Citaat van: Christian P op vrijdag 06 juli 2018, 12:37:48
Punt is dat ik ook geen zin meer heb in kruipen en wringen in alle bochten om ergens aan te geraken.

Loop er al inderdaad een tijdje mee rond. Vandaar dat er het laatste half jaar nog maar weinig evolutie is in mijn baan.

Ik liep daar ook tegen aan. Dan heb je een tijdje geen zin of weinig zin om te bouwen. Ik ben ook opnieuw begonnen. Ik heb mijn overwegingen In dit bericht "Nieuwe plannen"

Citaat van: Christian P op vrijdag 06 juli 2018, 12:37:48
Een verticaal schaduwstation duur? Nee denk ik niet, voor zo'n 1000 euro aan stukken kan ik dit helemaal maken. Is de prijs van 2 nieuwe locomotieven. Dit is een leuk project met veel techniek, helemaal mijn ding. Misschien een inspiratie voor anderen die ook graag een groot schaduwstation willen maken dat weinig plaats in beslag neemt.

Dat valt inderdaad wel mee. :) Het is altijd leuk om te kijken of iets wil werken.

Citaat van: Christian P op vrijdag 06 juli 2018, 12:37:48
En dan natuurlijk, wat doen met die puko's hé. Misschien moet ik Ben eens ontmoeten en zijn verhaal wat dieper bekijken. Ik wil daar ook vanaf. Maar dan heb ik veel, heel veel te verkopen.

Dat is een afweging op zich. Daar kunnen we je niet echt mee helpen ;) :)

Groet Ronald.
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Ik geloof, dat je besluit al vaststaat, Christian  ;)

Als je het écht heel mooi wil maken, zou ik meteen ook de overstap naar 2-rail maken.
Begint er nog een extra avontuur.

Hoe dan ook, succes met je beslissing.

Grtz Tony

(Ps ?1000,- is voor mij de prijs van 10 of meer loc's  :D Meer geef ik daar niet (meer) aan uit)
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Ben den Hollander
gast

Re: Klein Heik: Misschien het einde
Citaat van: Christian P op vrijdag 06 juli 2018, 12:37:48

En dan natuurlijk, wat doen met die puko's hé. ......... Ik wil daar ook vanaf. Maar dan heb ik veel, heel veel te verkopen.


Verkopen is leuk. Twee keer blij: je bent er van af en je doet een ander een plezier. Weg ermee dus......
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Hoi Christian.
Natuurlijk is het zonde om een mooie en al bijna complete baan af te gaan breken maar als de huidige baan niet meer naar je zin is en je hebt nog allerlei nieuwe plannen in je hoofd, dan kun je dit het beste ook maar zo snel mogelijk gaan uitvoeren.
Want hoe langer je wacht des te moeilijker is het om weer opnieuw te beginnen en wordt uitstel vaak ook afstel! O:-D
En met alle opgedane kennis en vaardigheden, zal een nieuwe baan in 2-rail ook vast wel lukken.

Veel succes met je nieuwe plannen en voor nu, een hele fijne vakantie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Christian, als ik zo jong was jij, dan wist ik het wel.
Ga lekker over op DCC 2rail en deze maal mét bovenleiding.
Re: Klein Heik: Misschien het einde
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 06 juli 2018, 13:34:36
Citaat van: Christian P op vrijdag 06 juli 2018, 12:37:48

En dan natuurlijk, wat doen met die puko's hé. ......... Ik wil daar ook vanaf. Maar dan heb ik veel, heel veel te verkopen.


Verkopen is leuk. Twee keer blij: je bent er van af en je doet een ander een plezier. Weg ermee dus......

Ik geniet altijd van Ben's opmerkingen: ik krijg er veelal een glimlach van   :thumbup:. Hier speelt het ook al een tijdje. Heb zelfs al 2-rail materieel! En als ik denk aan bouwen, denk ik veelal aan 2-rail, amper aan 3-rail. Ook Weichen-Walter komt hier wel eens langs, maar concreet wordt het tot op heden niet. Zwak? Ja, want ik vind het lastig een knoop door te hakken. Ik ben dan ook benieuwd hoe het jou vergaat. Succes!
Re: Klein Heik: Het einde
Ziezo, de beslissing is genomen. Alles gaat weg.
Ik wacht nu nog op bezoek van de Brieser midden Augustus en dan start ik met de afbraak.
Al mijn rollend materieel gaat te koop.
Mijn collectie gaat nu enkel naar Belgisch materiaal.

Nieuwe topic: "Klein Heik, een nieuw begin"
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72028.msg1252610#msg1252610

groetjes
Christian
Re: Klein Heik: Het einde
Ziezo, de perfecte afsluiter.

Dank je voor alle leuke en leerrijke commentaren tijdens de bouw van deze baan.

tijd voor een nieuwe baan.......

Re: Klein Heik: Het einde
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Hele mooie afsluiter.
Re: Klein Heik: Het einde
Mooi einde , en ik kijk uit naar de nieuwe baan !
Re: Klein Heik: Het einde
Ben den Hollander
gast

Re: Klein Heik: Het einde
Leuk gedaan. :)
Re: Klein Heik: Het einde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Wel zonde om deze mooie baan af te breken, maar er komt vast iets moois voor terug.
Leuk dat de blauwe Brieser nog de laatste rondjes gereden heeft, zeer mooi in beeld gebracht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Klein Heik: Het einde
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Hoi Christian,

Dank je wel dat de Blauwe Briesser nog langs mocht komen op je mooie baan. Ook de video is erg fraai geworden en daarmee heb je de lat hoog gelegd voor het Blauwe Briesse verslag op de website. :D
Heel veel succes bij het afbreken van de oude baan en opbouwen van de nieuwe.

Groeten,
Herman
Re: Klein Heik: Het einde
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Dat is een leuk filmpje van het bezoek van de Blauwe Briesser op de "Klein Heik".

groet
Harald
Re: Klein Heik: Het einde
Lid sinds: 2016

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Dag Christian,

Een waardig einde van een toch wel prachtige baan.
Re: Klein Heik: Het einde
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Leuke film.
Baan afbreken met zorg doen, weet er alles van.
Veel succes en na de eerste zaagsnede is de pijn snel over.
Er komt vast weer iets moois voor terug.
Re: Klein Heik: Het einde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Re: Klein Heik: Het einde
Thanks Wim voor de interessante tips!

En hier nog een leuke timeless van de afbraak

https://youtu.be/l0LqJQJd-Gk
Re: Klein Heik: Het einde
'Leuke' film opzich :-)..in omgekeerde volgorde zou het natuurlijk nog leuker zijn.
Re: Klein Heik: Het einde
Lid sinds: 2008

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Toch jammer, Klein Heik was een van mijn favoriete banen...
Re: Klein Heik: Het einde
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik: Het einde
WOW, Christian !

Dat was een snel en plezant afscheid van Klein Heik  :thumbup:
Ik heb al heel wat banen afgebroken, maar niet in dit tempo  :O
Gebiologeerd gekeken en geluisterd.
Het laatste stuk muziek klonk erg goed, wat was dat ?

Grtz Tony
Re: Klein Heik: Het einde
Ben den Hollander
gast

Re: Klein Heik: Het einde
Leuk dat je dit deelt met ons Christian. :)

Op een still is goed te zien hoe je baan was uitgelicht.....



..... neem eens in overweging dit op een nieuwe baan anders aan te pakken: veel meer licht en egaal door b.v. ledpanelen en / of led battens toe te passen. Kleuren gaan echt leven en minder slagschaduwen.

Gr, Ben.
Re: Klein Heik: Het einde
Ja Ben, je hebt gelijk.
Ik heb lang zitten zoeken naar Led lampen met een hoge RSI. 90 is het maximum dat ik heb kunnen vinden onder betaalbare lampen. Xicato heeft 95 maar 100 euro per lampje is veel geld.
Ledpanelen zijn top omdat ze heel diffuus zijn, doch ook allemaal RSI rond de 85.
Dat zoekwerk was 2 jaar geleden, misschien is er nu al veel beter op de markt.

Re: Klein Heik: Het einde
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Klein Heik: Het einde
 ;) Afbreken gaat precies vlotter dan bouwen .... leuk gemaakt .

Groeten Freddy

Re: Klein Heik: Het einde
Citaat van: Christian P op zondag 21 oktober 2018, 08:10:42
Ik heb lang zitten zoeken naar Led lampen met een hoge RSI. 90 is het maximum dat ik heb kunnen vinden onder betaalbare lampen. Xicato heeft 95 maar 100 euro per lampje is veel geld.

Wat moet die "RSI" voor zijn? Ik ken wel de term CRI. Denk dat je dat bedoeld.

Citaat van: Christian P op zondag 21 oktober 2018, 08:10:42
Ledpanelen zijn top omdat ze heel diffuus zijn, doch ook allemaal RSI rond de 85.

Ze worden inderdaad met hogere waarden gemaakt. Maar het zijn wel de duurdere in de markt zijn waarbij je meer dan 90 krijgt. In wezen is het de vraag of het super belangrijk is of het nu 84 is of 95+. Zie je het verschil? Dat is dan meer de vraag.
Groet Ronald.
Re: Klein Heik: Het einde
Hey Ronald,

Effe verward deze ochtend, uiteraard bedoel ik CRI!
Ik kom uit de drukkerswereld en heb de materie bestudeerd omdat dit een uiterst belangrijk gegeven is voor de kleuren.
Lampen met een CRI onder de 90 is niet bruikbaar omdat zij zoveel uit het kleur gamma wegnemen.

Hieronder de test die ik heb gemaakt met een led lamp van 80 en 90 CRI
Re: Klein Heik: Het einde
Het verschil is te zien. Dat wel. Het is nu alleen "hoe is mijn scherm" ingesteld? ". Even zonder dollen. Het is hoe je zelf je baan beleeft. Zelf heb ik geen moeite met de twee foto's die je laat zien. Ze zijn allebeide voldoende voor mij. Maar misschien stel ik niet echt hoge eisen ;) Wat ik wel weet is dat de huidige spotjes met slagschaduwen op je oude baan ik persoonlijk niet zo heel mooi vindt / vond. Dan is een egaler licht mooier. Of het nu iets minder kleurecht is of niet dan maakt dat niet echt uit. Maar ik ben benieuwd hoe het een en ander gaat worden.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Klein Heik: Het einde
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Waw, moet zeggen, dat ik dit draadje met verstomming heb gevolgd. Met dank aan Tom zijn kunstige struikjes bouw. Telkens als ik in een eigen bouwdip zit, ben ik mijn nachtelijke uren op dit forum aan het lezen, en dit is één van die prachtige banen, waar ik met verwondering naar kijk. Zo jammer dat ze afgebroken werd. Ik heb helaas zelf ook al enkele banen moeten afbreken, maar hoop nu toch aan mijn laatste baan bezig te zijn, maar vooral, ze deze keer af te krijgen. Zo gedetailleerd lukt me niet, maar heb toch een aantal mooie gelijkenissen gevonden van mijn ideaal beeld van mijn baan, in de jouwe. Keep up the good work!!!, een draadje dat ik zeker nog opnieuw en opnieuw gaan herbekijken.
Re: Klein Heik: Het einde
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Heik: Het einde
Prachtig filmpje als afscheid van een zeer mooi gebouwde baan en een leuke timelapse als toegift. Zo zie je maar weer: aan iedere (trein) reis komt een einde. Tijd om op een nieuwe trein te stappen! Veel succes! ik zal je nieuwe bouwberichten met veel plezier blijven volgen.
Marco