Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Klein Heik: Het einde

Gestart door Christian P vrijdag 10 oktober 2014, 12:26:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Na 6 maanden is het dorpje voldoende afgewerkt om op de tafel te monteren.
Er moeten nog heel wat afwerking gebeuren aan het perron maar daar kan ik gelukkig langs voor goed aan.
Volgende stap is het hertekenen van de achtergrond.
En de schermen die daar boven hangen, die gaan weg. Ik krijg er pijn van in de nek om voortdurend naar boven te kijken.
Momenteel experimenteer ik iTrain met een 22" touchscreen. Tot hiertoe lopen de eerste testen heel bevredigend. Daar kom ik later op terug.
In de plaats van die schermen ga ik een lichtkast hangen met diffuser. De verlichting op de baan wil ik verbeteren.
Er volgen eerst nog een paar experimenten met led lampen.

Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian,

Wat is dit mooi geworden! Ook de overzichtsfoto geeft een heel mooi beeld. Prachtige baan.

Succes verder.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Klein Heik
Jørg
gast

Re: Klein Heik
-Christian:
Dorpje is heel mooi geworden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

offline
Re: Klein Heik
Sluit me hier direct bij aan  :thumbup: Ziet er prima uit, dat dorp. En de rest niet minder.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Klein Heik
Dag Christian.

Dat moet voor een Preisertje toch geweldig zijn, wanneer je met
de trein uit de tunnel komt en er doemt zo'n prachtig dorpje op! :thumbup:
Men zou gelijk willen uitstappen om het van dichtbij te ervaren,
maar helaas is er (nog) geen perron om te kunnen uitstappen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Hoi Christian,

Dat gaat een mooi geheel worden zo  :thumbup:
Misschien een idee, om een grote (dorps)boom bij de fontein te zetten; schaduw voor de oude preisers, wanneer ze onder de dorpseik op de bank een pijp zitten te roken en het geeft waarschijnlijk een goede extra dieptewerking.

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dank je voor de leuke reacties.
@ Erik, Inderdaad, "nog" is het juiste woord. Ik wilde deze module zo graag op de lay-out zien. Het perron is goed bereikbaar, dus dat komt nog.
@Tony, die boom is een goed idee, die komt er aan.

Onlangs op eBay een collectie overgekocht met een 30-tal prachtige locomotieven.
Gelijk maar een mooie kast voor gemaakt.
Al deze locomotieven hebben nog oude decoders met dip-switches. Je merkt toch wel dat de rijeigenschappen van de nieuwere modellen onvergelijkbaar zijn met 20 jaar geleden.
De detaillering daar tegenover is vrijwel hetzelfde gebleven. De locs hebben nooit gereden. Dat merk je. De olie is verhard bij de meeste locs. Ik ga ze één voor één grondig moeten kuisen. Een ultrasoon bad met isopropanyl moet diet wel doen slagen zonder de loc teveel uit elkaar te moeten vijzen.

groetjes Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Wow, Christian  :O

Dat is niet mis, wat je daar gescoord hebt  :thumbup:
Als dat straks soepel rijdt, heb een een erg fraaie uitbreiding van je materieel !

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Stijn Laceur
gast

Re: Klein Heik
Dat is inderdaad een mooie vangst!  :thumbup:
Re: Klein Heik
Piwie
gast

Re: Klein Heik
Christian,

Dat is een mooie uitbreiding van je verzameling.
Mooi opgesteld zo in die kast.

Gr.
Piwie.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Hallo Christian dat is een mooi mazzeltje, veel plezier mee. :arrow: :thumbup:
en
een leuke leerschool om locs om te bouwen. ;)
Re: Klein Heik
Martijn
gast

Re: Klein Heik
Dag Christian,

Een behoorlijke uitbreiding van je materieel. Daar kun je even mee vooruit. Ik vind het een heel mooie baan worden. Slim idee om het berg dorp zo op deze manier als een module te bouwen. Dat zal ik onthouden en het idee neem ik misschien mee naar mijn baan. Bedankt voor het delen van de foto's
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Hoi Christian,


Dat is een leuke aanwinst gelijk zoveel locs kunnen kopen, daar heb je alleen maar voordeel bij dan kan je gelijk even verder.

En je kast staat ook gelijk goed gevuld  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten



Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Het is inderdaad een leuke collectie maar toch zit ik met de handen in de haren (en ik heb geen haar  :D)
De rijeigenschappen van de nieuwe generatie locomotieven zijn zoveel beter dan 20 jaar geleden. Zelfs als je er een nieuwe 5-ster motor in bouwt met de laatste decoders. Ze zijn zeer lawaaierig en praktisch onmogelijk om ze heel smooth te laten rijden.

Ik dacht eigenlijk om ze grondig uit te kuisen, terug smeren en er voor zorgen dat ze als nieuw rijden om ze dan terug te verkopen.
Dat zou een leuke vorm van inkomsten zijn om dan recente locomotieven te kopen.
Ik vrees dat op het moment ik iets verander aan die oude locs, dat ze hun waarde verliezen. Dus upgraden naar de nieuwe digitale normen lijkt me zeker niet winstgevend.

Vandaar dat ik momenteel een groot vraagteken heb of ik ze zou bijhouden of terug verkopen.

Groetjes

Christian
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Christian,

Er zijn genoeg mensen die nog analoog rijden, en ombouwen is voor sommige een must en een min punt.
Zelf heb ik een loc laten ombouwen, met decoder en moet zeggen dat het me enorm bevalt.
Ze zo laten heeft zijn waarde voor iedereen, dan de koper later nog zelf kiezen om hem zelf om te bouwen of niet.
Ik verkoop geen locs omdat ik ze graag zie en heb er ook veel van mijn pa gekregen destijds.



Groeten


Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hoi allemaal,

En tijdje geleden zag ik ergens op een forum deze prachtige imposante locomotief. Vorige week kwam ik deze tegen op de site van Brawa.
Wat een pracht! Kon het niet weerhouden om er een kort filmpje van te maken.



Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Mooooi :P :P :P
Veel plezier ermee, Christan.

Groetjes,
Roel
Re: Klein Heik
Jørg
gast

Re: Klein Heik
-Christian:
Mooie aanwinst en veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Christian,

Dat is een prachtige loc heb je daar gekocht, rijd heel mooi zo te zien op sporen.  :)



Groeten


Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Klein Heik
Zeer sjieke lok hoor :)
Het bergtraject is ook erg goed gelukt, zeer inspiratievol :important:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
Met recht een prachtige loc, weergegeven in een mooi filmpje. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee Christian.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Mooie première, Christian  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ik ben zeker niet stil gevallen maar ik ben de laatste tijd wat lui geweest om te posten. Bij deze dus een nieuwe update:

Het industriegebeid was ik van plan om te veranderen en een draaischijf te integreren. Dus daar ben ik dan aan begonnen
En hier ben ik van plan om enkel met K-rails te werken. Dat is dan de eerste keer voor me
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Bij de draaischijf heb ik een aantal aanpassingen gemaakt zoals een nieuwe motor en een besturing van PIC.
Het mooie is dat de schijf nu heel zachtjes optrekt en ook afremt.
Daarnaast wordt hij aangesloten met iTrain die dan via positiebepaling heel nauwkeurig naar de juiste stand kan draaien.

De kabels beginnen ondertussen ook al behoorlijk veel te worden ;-)
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Ook de deuren van de loods wil ik doen bewegen.
Ik heb een bezetmelder geplaats die 5 cm voor de deur loopt en 5 cm achter de deur.
Op het moment een locomotief op die bezetmelder staat, dan draaien de deuren automatisch op.
Ik wil dit systeem op zichzelf doen werken. Dus met een klein arduino ertussen moet dit perfect werken. Is voor later.
Re: Klein Heik
-Christian:
Jou kennende gaat dit een hele mooie BW worden, zo een draaischijf integreren blijft altijd iets magisch hebben vindt ik, en die grote hoop draadjes lijkt wel op mijn onderzijde van de baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je kan de deuren van de loods toch via iTrain sturen?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
de attributen krijgen uiteraard ook hun kleurtjes.
Voor de aller eerste keer heb ik poederverf gebruikt.
Fantastish materaal omdat je hiermee je relief in je verf krijgt.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
CiteerJe kan de deuren van de loods toch via iTrain sturen?

klopt Jorg, maar soms rij ik ook eens helemaal manueel (CS2), zelfs zonder iTrain op te starten.
En dan sta ik voor gesloten deuren  :-)
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
en gisteren ben ik dan gestart met de basislaag voor de begrassing

that's all folks

Groetjes Christian
Re: Klein Heik
Jørg
gast

Re: Klein Heik
-Christian:
Das ook waar,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je hebt idd de laatste tijd niet stil gezeten, de verwering met de poeders heeft een zeer mooi resultaat.
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Christian,

Je kolenkraan ziet er mooi uit, welke poeders gebruik jij.  :help:
Ik gebruik die van Mig zijn heerlijk om mee te werken, en je draaischijf BW ziet er top uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2013

offline
Re: Klein Heik
Hoi Christian

Dat is een hele mooie update die draaischijf geeft een hele mooie sfeer aan je baan
kolen kraan zeer goed gelukt zo

Gr Alex 0850
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Klein Heik
Hey Christian,

Dit is wel het leuke van even wachten met n update, dan valt bij een hoop de mond open ;). Het is een hele verandering, laat je die industrie ergens anders terugkomen?
Persoonlijk ben ik wel benieuwd wat je in de draaischijf hebt gestopt, dit moet een enorme verbetering zijn :thumbup:.
Nog een vraagje: komt er geen weegbunker naast de kolenkraan?
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
CiteerJe kolenkraan ziet er mooi uit, welke poeders gebruik jij.
Peter, ik gebruik de poederverf van MBZ
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
@ Simon
Leg eens uit, wat bedoel je met: 
Citeerkomt er geen weegbunker naast de kolenkraan?

CiteerPersoonlijk ben ik wel benieuwd wat je in de draaischijf hebt gestopt
Is een Nederlands bedrijf die een volledige kit met alle toebehoren levert.
Ik had het eerder al bij iemand hier op het forum gelezen.
http://www.picommit.nl

Groetjes
Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Klein Heik
Bij de eerste stoomlocs werden kolen dmv manden gelost. Daarna kwamen de verrijdbare hunten (wagentjes op rails), sturzbekohlug (een veelvoud van 'kruiwagens' op een verhoging die om beurten in de rijdende loc werden geleegd. Toen kwamen de fuchs kranen en de vaste kranen met hunten en tenslotte de portaalkranen. Deze werden ingezet bij grotere BW's zodat snellere bevoorrading kon plaats vinden en tegelijkertijd slakkenputten geleegd en zandbunkers gevuld konden worden. Als de kraan alleen via de grijper zou lossen, zou dit nóg vrij lang duren omdat de kraan meerdere keren moet zwenken. Dan komt de weegbunker in beeld. Deze heeft meestal 2 tot 4 reservoirs met diverse soorten kolen (afhankelijk van de vraag en type locs) die een afgewogen hoeveelheid konden lossen in hoog tempo. 1 reservoir bevat kolen voor 2 tot 3 locs en kan die binnen enkele minuten bevoorraden. (en het voordeel is dat, ook al staat er geen loc, de kraan kan voorwerken door de bunkers gevuld te houden)

Nu is het zo, dat zover ik weet, de kraan altijd icm die weegbunker voorkomt. Vandaar mijn vraag ;)



En nog bedankt voor je link!
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Thx Simon, heb hier weer wat bijgeleerd. :thumbup:
Re: Klein Heik
Jørg
gast

Re: Klein Heik
-Christian:
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde jaartjes er bij.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Klein Heik

Ook namens mij nog vele goede jaren gewenst, Christian  ;)

Grtz Tony
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Christian


Een zeer fijne verjaardag, maak er een leuke dag van en doe er nog vele jaren bij  :)  :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik
@Christiaan

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. :thumbup:
en
nog veel plezier en sucsez met de bouw van je baan.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Dank je wel allemaal voor de leuke wensen. Had dit niet onmiddellijk verwacht  :O

De laatste week nog goed vooruitgegaan met de bedrading. Alles is nu aangesloten en uitgetest.
Wat een plezier om zo aan de bedrading te kunnen werken ipv onderaan de tafel te ploeteren.
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
en gisteren namiddag heb ik dan de oude BW (... by the way, ik weet nog steeds niet waarvoor 'BW' staat  :D) afgebroken.
Woensdag komt mijn toekomstige schoonzoon me helpen met de nieuwe BW van de kelder naar de treinkamer te verplaatsen.
spannend!

Groetjes Christian
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Klein Heik
BW = Bahnbetriebswerk of kortweg Betriebswerk.
Ook van mij een welgemeende felicitatie met je verjaardag.

gr Jos
Re: Klein Heik
Jørg
gast

Re: Klein Heik
-Christian:
Mooi strak aangelegde bedrading,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Klein Heik
Christiaan,

ik zie dat je een DTC draaischijfbesturing hebt en ik ben benieuwd naar je (gebruikers) ervaring en het inbouwen.

mvg, Ruud
Re: Klein Heik
peterke33
gast

Re: Klein Heik
Christian


Dat ziet er allemaal heel belovend uit bij jou, knap staaltje modeltafel en alles zo netjes en strak  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
Hey Ruud,
De inbouw van de DTC is niet zo moeilijk. Als je met een locdecoder omkan, lukt dit ook wel.
De bijgeleverde software geeft je de mogelijkheid om de bewegingen heel precies in te stellen. Ook de acceleratie en deceleratie.
Als de module op zijn plaats staat dan start ik met de aansluiting op iTrain.
Benieuwd hoe dat gaat lopen.
Wat me vooral aantrok in dit systeem is de terugmelding voor de posisitie van de schijf.

Groejes
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik
Hi Christian,

Ook van mij nog een GEFELICITEERD.
Volg het hier al een tijdje en het ziet er goed uit.

Groet
Harald
Re: Klein Heik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Klein Heik
na de laatste hand gelegd te hebben aan de bedrading is de BW nu klaar om geplaatst te worden.
Mits het de eerste keer is dat ik met K-rails werk, moest ik de servobesturing van de wissels onder de loupe nemen.
Er zijn zoveel verschillende technieken. Door overal ideetjes op te lopen lijkt me deze opstelling van de servo de meest betrouwbare en eenvoudige.
Ondertussen zijn dan ook de laatse kabeltjes aangesloten.
Klaar voor de verhuis.....