Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Afspanmast Viessmann
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Afspanmast Viessmann  (gelezen 442 keer)

Swiss-fan

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Gepensioneerd
Afspanmast Viessmann
« Gepost op: vrijdag 18 december 2020, 20:55:39 »

Beste
Ben me aan 't verdiepen in de mast met artikelnr. 4165.
Kom ik vanavond ook de 4164 tegen.
Ik denk, is de voorloper van de ..65.
Nieuwer nummer is wellicht een verbetering of vernieuwing aan de mast...?
Kan/wil iemand de verschillen schrijven...
Mvgrt.
Gelogd
Dolf

guyremgabdel

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Afspanmast Viessmann
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 december 2020, 23:40:22 »

Beide masten zijn volgens mijn Viessmann catalogus voor 2020/2021 in het gamma. Zelf heb ik enkele 4165.
Gelogd

Swiss-fan

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Gepensioneerd
Re: Afspanmast Viessmann
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 07:05:30 »

Zojuist toch nog ff zitten vergelijken.

De 4164 is een Radspannwerk, daar maak ik van; Rijdraad op spanning houden.
Is duidelijk genoeg voor mij.

De 4165 is een Hebelspannwerk, vrij vertaald: Hefboom onder spanning houden.
Vraag ik me af, wat doet dit ?
Gelogd
Dolf

NL-modelspoor

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: Afspanmast Viessmann
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 08:48:36 »

Leg de foto's van beide eens naast elkaar en zoek de verschillen. Het zijn twee verschillende manieren om de rijdraad van de bovenleiding 'strak' te houden (in werkelijkheid, in model doet het niet veel).
Gelogd
Johan

(--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

guyremgabdel

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Afspanmast Viessmann
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 10:31:34 »

in model doet het niet veel

Klopt. Staat er enkel voor de show om het een beetje echt te doen lijken.
Gelogd

Eric-Paul

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: Afspanmast Viessmann
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 10:37:00 »

De 4164 is een Radspannwerk, daar maak ik van; Rijdraad op spanning houden.
Is duidelijk genoeg voor mij.

De 4165 is een Hebelspannwerk, vrij vertaald: Hefboom onder spanning houden.
Vraag ik me af, wat doet dit ?
Wat je er van maakt (4164) en je vrije vertaling brengen je op het verkeerde been.

Allereerst staat "spannwerk" voor afspaninrichting, wat de rijdraad op spanning moet houden en dus voor beide geldt.
De prefixen "Rad" (wiel) en "Hebel" (hefboom) geven het type aan.

Bij Rad is het einde van de rijdraad aan de as van een wiel bevestigd en wordt  strak getrokken door een kabel over het loopvlak van het wiel met aan het einde een gewicht.

Bij Hebel wordt hiervoor dus een hefboom gebruikt: rijdraad aan de hefboom bevestigd en de hefboom wordt naar beneden getrokken door een kabel met gewicht.
Dit zorgt voor het straktrekken van de draad.

Een Hebelspannwerk kan de draad minder ver (strak) trekken dan een Radspannwerk.
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Swiss-fan

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Gepensioneerd
Re: Afspanmast Viessmann
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 10:42:41 »

Dank voor deze uitgebreide uitleg :thumbup:
Gelogd
Dolf

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Afspanmast Viessmann
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 10:43:13 »

Radspanwerk => overbrenging dmv wiel.
Rijdraad wordt op haspel gewonden met kleine diameter.
Op dezelfde as zit een groter wiel met daaraan kabel waar gewichten aan hangen.
Hierdoor is bv span-kracht 3 maal verhoogd en blijft gelijk. Dus voor lange draden geschikt.
Hevel(arm)spanwerk => overbrenging door gaffel/arm. Effect is gelijk aan bovenstaande, MAAR kan alleen korte verschillen opvangen. Werkgebied is veel beperkter.
Mvg. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

FokkoKPD

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Altijd met tram of trein
Re: Afspanmast Viessmann
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 10:52:35 »

Toch heeft zelfs de modelafspanmast nog enige functie. Bij mij op de baan staat de hebelafspanmast op de kop van een kopspoor en de M* rijdraad wordt met een oogje aan de draagkabel in de mast gehaakt. De rijdraad komt met een zacht kunststof bevestiging aan de Hebel. Door de plaatsing van de eindmast kan je er voor zorgen dat de rijdraden een beetj netjes tussen de masten hangen. Met name de 360s willen soms een beetje golven. 
F.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.032 seconden met 25 queries.