Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0

Gestart door Arthur donderdag 09 oktober 2014, 18:12:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Ik weet niet of mijn probleem gekend is. Ik probeer een analoge Märklin lok, BR 41, Märklin nummer 3082, om te bouwen van analoog naar digitaal. Het ombouwen van de motor met de permanentmagneet is geslaagd. Nu nog de decoder ESU Lokpilot V4.0 en klaar is hij. Dacht ik! De draden zijn nauwkeurig verbonden: bruin (zwart aan massa), rood aan de sleper, blauw aan de ene kant van de motor, groen aan de andere kant van de motor en geel aan het lampje vooraan. Analoog vertrekt de lok, maar iets te snel, rijdt door, maar schakelt niet om in de andere richting te rijden na stilstand. Ik heb een delta module en daar doet hij helemaal niets. Ik heb geen centrale of eenheid om te programmeren. Ik wil enkel een lok, analoog of delta, met goede rijeigenschappen: rustig rijden, optrekken en afremmen. En ik wil ook dat hij zowel vooruit als achteruit rijdt. Ik heb al zo'n andere lok rijden op mijn baan met delta.
Mijn dank is groot voor het meedenken aan een oplossing!
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Bekijk de kleurcodes in je handleiding nog maar een keer. Je hebt hem verkeerd aangesloten door de kleurcode van Märklin te gebruiken ipv van de NEM norm.
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Hierbij het aansluitschema. Bron: ESU download.
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Zal op deze manier ook niet gaan rijden, je zegt dat je DELTA rijd deze kent alleen de adressen 78, 72, 60, en 24 een 4.0 staat standaard ingesteld op adres 3
misschien dat er iemand in de buurt van je woont die het adres kan wijzigen
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Draadjes inderdaad verwisseld volgens schema "niet-Märklin" voor deze Märklin Lok. Hij doet het prima met analoge sturing. Ik vraag aan een vriend van de modelbouwclub of hij het adres kan wijzigen, dan kan ik ook Delta gaan rijden.
Ik ben een gelukkig man. Dank voor de positieve reacties!
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Er is nóg een tekening van ESU en daar sluit je de lampjes aan op de blauwe draad (blauw is plus !)
Je hebt dan geen geflikker van de lampjes.
Hiervoor moet je wel de lampjes los van het chassis halen.

O ja, die tekening:
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Ik kaap even het topic van Arthur  :D

Heb al jaren geen locs meer omgebouwd, maar wil binnenkort een Marklin loc voorzien van een DCC Lokpilot 4.0 decoder, maar.....dacht dat het makkelijk zou zijn om deze decoder aan te schaffen. Zie echter verschrikkelijk vel versies van LP 4.0 (micro, fx V4.0, 6 polig, 8 polig, tig stekkers).
Ik zoek eigenlijk een goedkope LP 4 met goeder rijeigenschappen, minimaal DCC (zie dat Multi protocol niets uitmaakt in prijs) , zonder geluid, zonder stekker, maar met ' losse'  draden die ik zelf kan solderen. Heb nl geen contra stekker waar ik iets mee aan kan sluiten.

Welke code/nummers van LP 4 komen in aanmerking en wat betekent die fx in de naam?

gr. Gertjan
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
De Esu Lokpilot 54610 komt dan in aanmerking.
De achtpolige steker afknippen en dan de betreffende draden aan de overeenkomstige aansluitingen solderen.
FX betekent: Functiedecoder. B.v. om verlichting in rijtuigen aan te sturen.
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Dag Gertjan,
Als het een Märklin lok is waarom dan geen Lokpilot M464610; Die heeft alle techniek in huis DCC, MFX en MM.
Je bent dan helemaal niet meer afhankelijk van de taal die je centrale spreekt.
Fx betekent bij Märklin trouwens dat het een programmeerbare (dus zonder dipswitches) decoder.
Uhlenbrock levert "schnittstellenbuchse" contrastekkers (71621)voor de contactbus die aan de lokpitots zitten.
Ik denk dat je weet dat de oude M motoren moeten worden omgebouwd naar gelijkstroom motor.
Succes digibert
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
De goedkoopste decoder is de ESU53611, de Lokpilot standaard en kent alleen DCC.
Verkrijgbaar van af 19,90 Euro (excl. verzenden)
Ik heb geen ervaring met deze decoder.

De ESU54611 is de V4 versie, kent ook alleen DCC.
Ik zag ze van af 25,95 (excl. verzenden)

De ESU54610 is de decoder die ik bijna overal in bouw.
Deze decoder kan naast DCC ook onder Motorola rijden.
Die bouw ik in en dan kan de loc ook op iemand anders z´n Märklin-Motorola-only baan rijden.
Ik zag ze van af 27,95 (excl. verzenden)

De laatste kocht ik zelf (per 5 stuks) voor 26 Euro. Op de beurs in Houten.

Let je wel op de verzendkosten ? want die moet je ook betalen.........
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar mtc21 of plux22 tenzij het niet past dan iets anders :D
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Citaat van: Gertjan H op donderdag 12 januari 2017, 14:54:19
Heb nl geen contra stekker waar ik iets mee aan kan sluiten.
Is ook los verkrijgbaar, is wel zo makkelijk als de decoder een keer wil vervangen.
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Heren, dank voor de antwoorden.
Er is me e.e.a. duidelijk, maar er komen toch weer vragen bij. Wat is nu het verschil  (en wat heb ik er aan) tussen al die decoders, buiten het protocol om (het protocol: Motorola, DCC, Selectrix is me duidelijk;  Ik kan met mijn IB meerdere protocollen aan, maar om de fijne regeling met meer dan 14 stappen te kunnen volgen heb ik m.i. echt DCC nodig).
Wat is bijv het verschil tussen de 3 en de 4 serie? Waarom zoveel verschillende stekkers (6 polig, 8 polig...) en wat is mtc21 en plux22?


gr. Gertjan
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Beste Gertjan,

Het antwoord op de laatste vraag is erg simpel: de modelspoorwereld is "ontzettend goed" gestandaardiseerd, zelfs in de standaarden maken de fabrikanten weer verschillen, een ESU decoder met een 21 MTC aansluiting valt dermate ruim om de pennen van een Märklin 21 MTC print dat je extra maatregelen moet nemen om goed contact te krijgen, ik ben een ervaringsdeskundige.

Overigens zijn de modelspoorhobbyisten daar zelf medeschuldig aan, er zijn er een heel groot aantal die zelf weer wat uitvinden, een aantal gaat daarmee de markt op, ja ook mijn systeem is zo'n uit de hand gelopen hobby en de door mij gebruikte Edits booster, terugmelders en wisseldecoders zijn op de markt gebracht door Elektuur, de club van de elektronica hobbyisten.

Maar goed er is nu weer een beetje hoop, het lijkt er op dat Märklin de nieuwe 2017 loks gaat uitvoeren met een decoder die MFX, Motorola en.......DCC praat, verder klopt je stelling, de IB kent alleen maar 14 stappen op Motorola, er is wel iets in de maak voor MFX.

Groet, Anne W
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Gert jan,

3 en 4 zijn de hardware generaties van de decoder.

4 is dus de nieuwste serie en heeft een groter geheugen waardoor er uitgebreidere software in past.

Verder zijn we steeds meer functies gaan gebruiken en zijn er dus stekkers met meer pinnen voor draden toegepast.
Download de algemene Lopi 4 handleiding. Daar kun je alle verschillen keurig in een tabel zien staan en de meest geschikte decoder  eruit zoeken.

Mvg Robin
Re: Probleem inbouwen Esu Lokpilot v4.0
Hoi Gertjan,
De ESU lokpilot draait in MM2 en MFX met 28 rijstappen.
De Märklin sound decoders overigens ook.
gr digibert