Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Heeft k-rails ook voordelen

Gestart door cup-druc-han donderdag 23 februari 2006, 22:27:08

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik heb nu C en M rail liggen op de grond, maar als ik echt een nieuwe baan zou moeten maken, met nieuwe rails, zou ik ook voor K rail gaan.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Dit draadje is al zo oud. Topic-opener begon zijn vraag te stellen in 2006. Sorry dat ik het weer open.

Omdat ik persoonlijk meer van K-rails ben en hier geen overbodig vragen wil stellen ben ik op het forum aan het zoeken geslagen. Mijn eerste vraag op dit moment is of de stroomgeleiding bij K-rails de afgelopen 9 jaar (topic ouderdom) ook is verbeterd?
Is het nog steeds zo dat je bij K-rails, zoals Herman05 hier omschrijft, je om 2-3 mtr een nieuw aansluitpunt zou moeten realiseren?
Belangrijk is voor mij; een zo realistisch mogelijk baanontwerp te gaan maken voor een vaste baan.

Nu heb ik sinds kort deze hobby weer opgepakt, herintreder dus, maar wat kan ik verwachten; blijft K-rail in toekomst verkrijgbaar?
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Frits,

bij alle soorten rails is het aangeraden om om de paar meter rijstroom op de baan te zetten,
Grts

Johan
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: viking op dinsdag 13 januari 2015, 19:35:05
bij alle soorten rails is het aangeraden om om de paar meter rijstroom op de baan te zetten,
Kijk, de eerste vraag is al beantwoord.  :thumbup:
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citeerzo realistisch mogelijk
Dat bereik je bij alle drie de soorten rails door ballast aan te brengen, dan vallen de pukkels minder op.

Als ik Marklin was zou ik k-rails als Code100 rails schrappen uit het assortiment, en overgaan op iets lagers.
Ook zou ik dan afzien van een blikken bodemmat voor de puko's. Ik zou mijn klanten voorstellen voortaan op peco of tillig s te gaan rijden met pukostrips die ik zelf daarvoor in de markt zou zetten (en arme Weichen Walter, de bedenker ervan aan de kant schuiven).

Maar ik ben niet de leverancier. En ik kan niet in hun beurs kijken. Misschien duurt het mijn tijd nog wel uit.

Ik rijd zelf met k-rail, wissels van k-rail, en met piko en peco wissels (code 100). Mijn indruk: als je een lasdraad onder de pukomat aanbrengt, heb je minder stroomverlies, en hoef je niet om de paar meter een stroomaansluiting te maken.  Aan kruiswissels, engelsmannen en sommige slanke (boog-)wissels moet je soms wat doen voor betere massa-aansluiting (polariseren). Sommige forumleden vinden dat onzin.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Jan Willem, je hebt gelijk.
Maar het punt met K-rails is mijn ervaring, waar wil je het voor gebruiken.
Ik rij met koploper en een ECoS en nu met C-rail en ik heb ook om de zoveel meter een rode en bruine verbinding met mijn ringleiding.
Maar wil je veel sectie aanleggen zo als ik heb gedaan en nog doen kwam ik er achter dat ik mijn K-rails moest in ruilen voor C-rails.
Ik vind persoonlijk dat C-rail meer is gemaakt voor digitaal rijden o.a. Koploper.
Maar, ja nu komt het, kwa gezicht en echtheid zou ik nog steeds voor de K-rails gaan.

vr.gr. Gunther.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: Günther op woensdag 14 januari 2015, 11:45:31
Maar, ja nu komt het, kwa gezicht en echtheid zou ik nog steeds voor de K-rails gaan.
't Hangt er allemaal van af hoe goed je het afwerkt, ik zie daar toch wel hele mooie dingen met C rails: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=65120&hilit=schotter
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik ken de link, en ja, zo ziet C er ook goed uit. Indachtig andere links op die site  over het maken van slanke engelsmannen uit peco in C, en over het maken van slanke bogen in C, ontvallen veel bezwaren tegen C.
Overigens, over ballasten van C-rails op dit forum, zie bijvoorbeeld: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26853.msg822903#msg822903

Als je de voordelen van C afzet tegen die van K, dan valt in ieder geval op dat Marklin zich bewust is geweest van  nadelen van K-rails, en die heeft willen ondervangen:

  • de weerstand van de pukomat, ondervangen met een rode draad
  • het niet netjes weg kunnen werken van ontkoppelrails, schakelrails, en reedcontacten
    ondervangen door alle toeters en bellen te verstoppen onder de  bedding
  • decoders en schakelingen die je bij K-rails weg moet werken onder de tafel, en bij C in de bedding kunt stoppen (wat ook betekent dat je ze kunt mee verkopen als totaaloplossing)
  • het standaard soldeerprobleem aan k-rails, ondervangen door onder elke rail als het ware soldeerlipjes aan te bieden
  • de raillipjes van K-rails (en de plastic beddingen eronder) zijn kwetsbaar, en dat maakt het verleggen van K-rails een moeizaam proces, ondervangen door de makkelijk klikbare C-rails (wat de snelheid van baanaanleg verhoogt)
  • de gevoeligheid (voor vervormingen) van k-rails voor oneffenheid van de ondergrond, ondervangen door de stevige plastic bedding van het C-rail profiel
  • de roestgevoeligheid van de puko-mat van k-rail, ondervangen door een plastic profiel wat wel plastic moe kan worden, maar niet kan roesten
  • een te hoog k-rail-profiel (code100), ondervangen door iets te zakken met het C-rail profiel), maar ja die sleper hangt altijd in de weg

De oorspronkelijke vraag luidde anders:

Heeft K-rails ook voordelen (boven de andere railtypes)?
T.o.v. M-rails ja, die zijn er.
T.o.v. C-rails dan, meer specifiek?

En dan zit je weer hier, bij EgMaf, eerder in dit draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=75.msg109732#msg109732

Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik denk dat dat per persoon zal verschillen op basis van het programma van eisen wat eenieder stelt aan zijn/ haar rails.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Hallo Jan 22,

Ik vind dat je op alle punten gelijk hebt.
De reden dat ik mijn K-rails heb ingeleverd (omgeruild) voor C-rails is het volgende.
Ik had veel storingen met mijn K-rails en ik wilde met koploper gaan rijden.
Om mijn K-rails aan te passen moest ik mijn hele baan afbreken om er veel aan te solderen.
En ik wilde een baan waar je zo weinig mogelijk aan hoefde te solderen.
Dus ik heb mijn K-rails baan afgebroken en de rails in geruild tegen C-rail en dat is een prima beslissing geweest.
Het enige nadeel wat ik nu heb is dat ik problemen het met het rijden van treinen uit 1956 enz.
Die storen op de puko's van de slanke wissels en ik heb alleen maar slanke wissels denk straks zo'n 100 dus gewone wissels heb ik niet.
Maar voor de rest is de keuze voor iedereen persoonlijk, als ik weer zou moeten kiezen deed ik het weer zo.

vr.gr. Gunther.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
ik blijf lekker bij mijn k-rails.  :D

De k-rails die ik heb stamt uit de "begintijd" ik bedoel mijn vader is ooit begonnen met m-rails, toen de k-rails kwam hebben we veel m-rails ingeruild voor k-rail (niet alles). De rail is wel van het massieve soort, een voorzaanzicht van de rail laat zien dat ie "vol" is, dus niet de "holle" k-rail. Ook heb ik eigenlijk alleen maar slanke k-wissels (2271). Veel storingen zoals Gunther schrijft ken ik niet, ja de gebruikelijke aanloop problemen als je met een baan begint maar ik heb mijn spoor inmiddels vele jaren naar tevredenheid liggen. In het zicht k-rail in de bergen nog m-rail en daar ben ik dik te vreden over. Verder gebruik óók ik Koploper en ben met deze combinatie meer dan te vreden.

Slanke bochten met k-rail zijn ook mogelijk, 2241, 2251 of nog beter de 2205, flexrails kun je prachtige slanke bogen maken, niet dat ik daar ruimte voor heb maar goed, het is mogelijk

Stroomvoorziening, men roept altijd (?) om de zoveel rechte stukken, om de meter, dan denk ik weleens waarom? Ik heb deze vraag in een ander draadje ook weleens gesteld, een mede forumlid gaf toen aan dat dat nodig is ( of nodig kan zijn) als je verlichting in al je personenrijtuigen hebt en er veel in het schaduwstation hebt staan het dan kan gaan rondzingen (??). Nu heb ik daar geen last van maar dat kan ook komen doordat ik geen verlichting heb behalve dan in de locomotief. Misschien loop ik daar nog wel eens tegen aan als mijn rijtuigen verlichting krijgen maar momenteel heb ik maar mondjesmaat voeding naar de rails en ondervind geen enkele hinder.

c-rail meer voor digitaal?  Hhhhmmmmm ik kies voor k-rail, daar is geen verbinding tussen beide railstaven, ideaal voor massa detectie en hoef je dus ook niet veel te zagen zoals je hier veel leest in de c-rail.

Soldeer problemen met k-rail? Met een scherp mesje wat krabben op de railschoen of rails en solderen gaat prima   :D :thumbup: c-rails ligt sneller , klik klak? Maar we hoeven toch niet op snelheid een baan te leggen?

Na goed, al met al ben ik een zeer te vreden k- (en m-) railgebruiker die nog (lang) niet overstapt op c-rail... maar ja zoals een ander lid al schreef het is heel persoonlijk.

Peter
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Voordelen van K-rail tov C-rails.

Veel te veel werk om slanke bogen in C-rail te maken, geen slanke Engelsman en ook weer vreselijk veel meer werk om er een te maken vanuit peco. Door de lelijke bedding van de C-rail heb je meer ruimte nodig om hoogte verschil te overwinnen.

-   Geen beschadigingen aan je rails doormiddel van knippen of slijpen. Spoorstaven zijn al elektrisch gescheiden van elkaar.
-   Decoders en schakelingen onder de tafel, kan je er makkelijk bij voor reparaties,  Die liggen in de railbedding van C-rail. Dus altijd je baan slopen om erbij te kunnen.
-   Aan de raillasjes solderen is geen enkel probleem bij k-rails. Conform de werkelijkheid. Ga maar eens kijken langs het spoor. Overal zie je draden aan het spoor liggen.
-   De kunststof lipjes bij de spoorstaven breken snel af als je de rails weer los moet maken. Vooral in stations delen waar de rails heel strak tussen een aantal wissels ligt.
-   Minder golf bewegingen van je trein zichtbaar, doordat de railbedding niet zo gevoelig is voor oneffenheden op je tafelblad. Door de stijfheid van de C-rail bedding springt de rails meer op en neer.
-   Plastiek moeheid van de railbedding komt niet voor bij K-rail. Wel afbrekende kunststof lipjes voor het vastklikken van de K-rail, maar de rails blijft goed vastzitten doordat de elektrische verbinding daar ook aan de
        stevigheid bijdraagt.
-   Makkelijke scheiding aanbrengen in een railstaaf. Bij C-rail moet de verbindingen altijd nog na bewerken, omdat de rails uit kan zetten door de warmte en daar door weer contact kan maken en dus een storing
        krijgt op je bezetmelder.
-   Geen last van kortsluiting op de slanke wissels, doordat de sleper contact maakt met de spoorstaven. Bij C-rail bochtwissels heb je daar ook vaak last van.
-   Flex rails in het programma niet te krijgen voor C-rail.
-   Slanke Engelsmannen beschikbaar in het programma.
-   Veel kleine stukjes rails beschikbaar, zijn wel wat duurder, maar niet zo duur als de C-rail kleine stukjes.
-   De railgeometrie zit beter in elkaar bij K-rail. Het gemis van de r3 bocht wordt opgevangen door de flexrail.

Ik heb nu hier een aantal voordelen van K-rails op geschreven. Ik rij zelf ook K-rail, maar werk met iemand samen die C-rail gebruikt. Dus ik kan een mooie vergelijking maken.
Maar 9 van de 10 voordelen kunnen vanuit beide kanten ook als nadelen worden beschouwd.
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Overigens als je K-rail gaat ballasten moet je geen lijm gebruiken op waterbasis of mengen met water. Dat is vragen om problemen.

@ Gunther

Je had aan je K-rail baan ook niet hoeven te solderen. Er zijn hulpstukjes zat om een spoorstaaf elektrisch te verbinden naar de terugmelder toe. (Märklin 7500 massa aansluiting, of bv 7504 stroom aansluiting)
En hoe heb je nu de draadjes van je bezetmelder gedaan dan?
En die storingen die je met je K-rail had, waar lag dat dan aan?

Ik heb geen enkele storing in mij ruim 120 meter lange schaduwstation, dan zou ik er ook wel eentje gehad moeten hebben of niet?
Ik ben gewoon heel nieuwsgierig waarom jij zoveel storingen had.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
ik sluit me helemaal aan bij mijn naam genoot in post#61  :thumbup: :thumbup: :D  ook v.w.b. de vragen aan Gunther

@Pjedro, ballast geen lijm op waterbasis, lijk me logisch, ik moet nog beginnen met ballast, wat kan ik dan gebruiken. Ik was van plan te kiezen tussen houtlijm verdunnen met water, of behangplaksel te mengen met de ballast en dan te bewateren maar ja je leest het al water....

je maakt mij (en de rest denk ik) nieuwsgierig 120 (!) meter schaduwstation? heb je ook foto's?

Peter
Re: Heeft k-rails ook voordelen
De relatie tussen K-rail gerelateerde storingen en Koploper ontgaat me totaal. Ik rij al jaren met deze combinatie (meer dan 100m K-rail) en heb zelden storingen en als die zich voordoen heeft dat niets met K-rail te maken. Alle voordelen van K-rail zijn al genoemd. Grootste voordeel vind ik wel de flexrail, waar ik een grootverbruiker van ben geworden. Mis je een passtukje, dan hoef je niet meteen naar de winkel dat kun je makkelijk zelf op maat zagen. Nadeel van de C-rail vind ik de hoge beddingen die je op emplacementen moet opvullen en het nog steeds niet beschikbaar zijn van Engelse wissels. Wat beide systemen gemeen hebben zijn de krakkemikkige wisselaandrijvingen. Eigenlijk te gek dat je daar zelf iets voor moet fröbelen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Zou 't helpen als Märklin wordt opgesplitst in M-materieel en M-infrastructuur?
Re: Heeft k-rails ook voordelen
 :D

Denk het niet. Er is geen competitie op de pukomarkt. Dus Eenoog blijft Koning.

Gr, Ben.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Tja, ik vind dit een interessante  discussie worden.
Peter had wat vragen aan mij.
Zagen van C-rails bij detectie, ik zou niet weten waar of wat ik dan moet zagen.
De storingen die ik met de K-rails had werden vooral veroorzaakt door de K-rails met de koperen lipje van de verbindingen.
En ik heb bij na altijd met volle railstaven gewerkt.
Mag ik vragen met hoeveel treinen jij rijd bij mij staan er 20 in mijn schaduwstation.
Ik ballast niks dus daar heb en had ik geen last van.
Ik rij ook nu met de grootste bogen dus bij K-rails en nu ook bij de C-rails.
Een ander schreef C-rails licht hobbelig, raad van mij dan moet je je platen beter leggen daarom gebruik ik draadeinden kan je alles stellen op bij mijn klimspiralen.
Aan de onderkant van de C-rails zitten aan weerzijden twee lipjes O & B aan het O lipje soldeer ik mijn groene draad voor mijn bezetmelder.

Mozzi54 heeft het over het missen van een Engelse wissels zie foto's van mijn baan hoe ik dit heb opgelost.
Ik heb bij al mijn wissels en kruiswissels de wisselmotor en decoder onder mijn wissels ingebouwd storingen 0,0.
Dus geen krakkemikkige wisselaandrijvingen, alles werkt altijd naar behoren, en ik frobel niks.
Dus zo zie je de een gebruikt K-rails en is tevreden en de ander gebruikt C-rails en is te verreden, iedereen bij toch.
De problemen met de C-rails die ken ik niet als ze er al zijn.

vr.gr. Günther.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Toen Mozzi dat schreef, was er nog geen gerucht bekend dat er mogelijk wel een slanke wissel aan zit te komen voor de C-rails ;)

Evenals een boogwissel voor de grotere radiussen, maar voor als nog zijn dit geruchten die nog niet officieel bekend zijn gemaakt :?

Wat me van K-rail wel bevalt is dat je er zelf een ballastbed voor kunt maken, en bij C-rails ben je daar een beetje mee beperkt.

Niet dat je dan niks moet doen, want er zijn genoeg voorbeelden te vinden op sites of you tube, die ook de bedding van de C-rails aanpassen.

En natuurlijk heb je de flexrail nog als extra voordeel, die zal je voor de C-rails niet zo snel tegenkomen, behalve misschien in een 1 aprilgrap :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Hoi Gunther,

Ik weet niet waar je mij hebt zien schrijven, dat je zou moeten zagen bij detectie.
Ik zou zeggen eerst even goed lezen, voordat je een reactie geeft op wat er wel of niet gevraagd word.

Die opmerking over dat hobbelig liggen van C-rails kwam overigens wel van mij.
Als je nieuwe platen hebt dat is het inderdaad een geval van je platen goed uitlijnen.
Maar als je een stijging of daling maakt naar een hoger of lager niveau, en je C-rails ligt op een knikje, al is het maar 1 mm,
dan zie je je rails, telkens als er een loc overheen rijd op en neer springen. (Springen is een groot woord natuurlijk, maar let er maar eens goed op.)

Ja, dat die koperen lipjes problemen op kunnen leveren, is bij iedereen bekend, dus wat moet je doen als je K-rails uitlegt, dan moet je zorgen dat die lipjes keurig over elkaar heen schuiven.
Dat heet dus secuur werken! Dat heb ik al eens eerder gezegd tegen je, maar toen zei je dat je heel secuur werkte. Nu blijkt dus dat je niet secuur genoeg was.
Dit is dus geen probleem van de K-rails, maar een probleem dat veroorzaakt was door jou zelf!

Mijn 2e vraag was hoe je nu de verbindingen van de C-rails naar de bezetmelders hebt gemaakt?
Daar zeg je jammer genoeg niets over.

Laatste test van mijn schaduwstation was met 35 locs op de baan. Geen enkel probleem!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Even een opmerking over ballasten van K-rails met verdunde houtlijm: dat gaat goed mits je er zorg voor draagt dat ter plekke van terugmeld-railstaven de ballast en de verdunde houtlijm niet tegen dat railstuk aanligt, want dan heb je een terugmelding die vaak weggaat, maar een enkele keer niet.

Dit geldt ook voor andere watergedragen middelen en ook de fabriek-geleverde kant en klaar spullen, ik gebruik Deco-Bal van ER-Decor en ik weet dat die in geleiding gaat.

Bij het ballasten ook opletten op de open "sleufjes" in de zijkanten van de wissels, daar waar schakelhandels en wissellantaarns in gestoken worden, ballast lijm loopt daar in en dan zit de wissel aandrijving vast, dus afplakken.

Groet, Anne W
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Hallo Pjetro,

Je vraag over hoe ik de verbindingen heb gemaakt voor de bezetmelding.
Heb ik beantwoord, zeker over heen gelezen.
het is het stukje wat over de O & B lipjes gaat.

vr.gr. Gunther.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Hier nog iemand die ballast op K-rail aanbracht met verdunde houtlijm en/of verdunde boekbinderslijm. Gaat allemaal prima.

Oude plaatjes van wat jaren geleden:



Het verhaal van Anne over niet werkende terugmelding herken ik overigens niet. Wat ik zie in zijn bouwtopic is dat er hele dunne draadjes gebruikt worden wat persoonlijk niet mijn keuze zou zijn. Wat wij massa detectie als methodiek bij 3rail noemen is feitelijk gewoon stroom detectie.

Gr, Ben.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
ha Gunther,

Ja inderdaad overheen gelezen! Sorry.

CiteerDe reden dat ik mijn K-rails heb ingeleverd (omgeruild) voor C-rails is het volgende.
Ik had veel storingen met mijn K-rails en ik wilde met koploper gaan rijden.
Om mijn K-rails aan te passen moest ik mijn hele baan afbreken om er veel aan te solderen.
En ik wilde een baan waar je zo weinig mogelijk aan hoefde te solderen.

Maar je hebt daar gesoldeerd.
Hoeveel keer heb je nu moeten solderen om je bezetmelders aan te sluiten?
En dan nog even zeker net zo belangrijk, hoeveel had je moeten solderen als je bij K-rails was gebleven?
Juist, ja, precies hetzelfde aantal. Lol.

Om je k-rails aan te passen wilde je je baan niet afbreken.
Vervolgens breek je je baan wel af, omdat je met C-rails wil gaan rijden.
Ik snap het niet meer, heb je geld teveel? Want ik weet zeker dat je de K-rails niet 1:1 hebt kunnen ruilen voor de C-rail.

Daar komt nog eens bij, dat je bij de K-rails niet eens je baan had hoeven af te breken.
Je kan, wel voorzichtig natuurlijk, gewoon als de baan ligt aan de raillasjes solderen zonder problemen.
Of je gebruikt de Märklin 7500, die je die gewoon onder je spoorstaaf had kunnen schuiven, draadje insteken en klaar met de bezetmelder.
Ik neem aan dat je de spoorstaaf scheidingen wel al gemaakt had. Was zeker zoveel goedkoper geweest. voor één Märklin 7500 kan je geen 1 C-railtje kopen.

Nou ja het is jouw baan en als jij je er gelukkig mee voelt. prima toch.

Succes verder met je baan.

Met vriendelijke groet,
Peter.



Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik ken de situatie bij Gunther, een aantal malen bij hem thuis geweest. Ik snap zijn overweging om over te stappen op C-rail. Het is toch iets anders om aan een K-raillasje te solderen dan aan een lipje van C op je burootje. C-rail legt daarnaast gewoon gemakkelijker weg, is betrouwbaarder dan K-rail in z'n originele vorm en dat lijkt me voor Gunther een voordeel. Verder kan ik uiteraard niet voor hem spreken.

Gr, Ben.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Dag medespoorders,

Persoonlijk vind/vond ik de railafstand in stations en vrije strecken van C-rail erg onnatuurlijk ver uit elkaar liggen. K-rail heeft met slanke wissels een hart-op hart afstand van 57 mm en dat vind ik er al veel mooier en realistischer uitzien. Daarbij kan je met de flexrails veel mooiere flauwe bochten maken en daardoor vind ik het allemaal nog veel echter, om ook te spreken van de ballast die er veel mooier uit gaat zien in zichtbare delen.

Je kan echter vrij makkelijk C- en K- rails door elkaar gebruiken op de baan met de overgangsrail. Zo had ik in mijn schaduwstation C-rails en in het zichtbare deel K-rails. Ik plan nu een nieuw H0 rangeerterreintje met Weinert Rails en gebruik daar losse puko's onder, die dan niet in de bielzen maar in de ballast zitten, zodat ze nog minder opvallen. De slanke wissels en hart op hart afstand van de Weinert rails is werkelijk prachtig. Zie http://www.mein-gleis.de/.
Deze rails heeft het filligrane van Tillig Elite rails maar is nog slanker en mooier dan Peco rails.

Een ander voordeel van K-rails is, dat je HYBRIDE kunt rijden. Met bijvoorbeeld het systeem dat DigiMRC in Den Haag heeft ontwikkeld op basis van het Dinamo Systeem van http://www.vpeb.nl/ kan je op K-rails zowel Digitaal, Analoog, 2-rail EN 3-rail door elkaar op 1 baan rijden En via bijv. iTrain besturen. En dat leek me erg gaaf. Als je dan eens een mooie 2-rail Loc ziet kan je hem toch zo op de baan erbij laten rijden. Zie http://www.digimrc.nl/ en


Zie het draadje met bouw van mijn vorige baan C-rail schaduwstation en K-rail zichtbare deel: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23739.200

Groeten en succes met jullie keuze!!

Jake
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Peter, Als het solderen bij de C-rails bedoeld 1 x op de O van de rails meer niet.
Ik wilde niet met C-rails rijden ik rij nu al jaren met C-rails.
Ik ga over mijn portemonnee en  jij over het jouwe.
Ik ga hier natuurlijk niet uitleggen hoe ik dit heb gedaan, haha.
Vraag aan jou, heb jij mijn baan wel eens bekeken??
Jij hebt het over de bruine draad en ik had problemen met de rode draad de stroom toevoer.

Het is inderdaad mijn baan en ja ik ben er gelukkig mee zou nooit meer terug willen.

vr.gr. Gunther.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Jake,
het Weinert rail systeem ziet er inderdaad fraai uit.
Maar ik ben bang dat Märklin wielen er niet lekker overheen rollen.
Door de hoge flenzen zullen ze over de bielzen hobbelen.
En door de afstand van 14 mm tussen de flenzen, zullen ze niet door de wissels komen.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Voor Duitstalige liefhebbers van C en K:

Veel van genoemde voor- en nadelen zijn te ondervangen:

Thomas:
Zelfbouw Hosentrager
De aanpak lijkt simpel: eerst tekenen op papier en daarna zagen en lijmen.

Zelfbouw Flex-rail
Opmerkelijk aan deze aanpak is het in stukjes opdelen van de middenrail; dat voorkomt tordatie, iets waar Tilly mee te maken kreeg toen hij flexrails maakte (daarom moest hij de bedding vullen, en dat doet Thomas niet).

Clemens:
Slanke Engelsman idee

Slanke engelsman Uitvoering

Weichen Walter:
Scroll naar onderkant pagina voor slanke C wissels

Voor K-rail download:
Weichen Walter:
geätzer Mittelleiter für Weinert ?Mein Gleis"

Het gaat er dus alleen maar om: wat wil je, hoe bereik je dat en wat heb je daarvoor over?
Re: Heeft k-rails ook voordelen
En zo dwalen we weer langzaam af, eigenlijk zoals gebruikelijk. :D
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: Herman05 op zondag 26 februari 2006, 11:20:56
Dat klopt idd wel. C-rails heeft tot nu toe de beste stroomgeleiding. In de praktijk betekent dat bij K-rails dat je iedere 2 à 3 meter een nieuw aansluitpunt moet maken. Wanneer je dat doet werkt het vlekkeloos.

Groeten,
Herman

als je dat zou moeten doen kan je toch net zo goed naar 2-rail gaan?
zelf ben ik trouwens van plan ook k-rails te gaan doen.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
 :offtopic: maar voor het goede begrip wel nuttig denk ik

"Het verhaal van Anne over niet werkende terugmelding herken ik overigens niet. Wat ik zie in zijn bouwtopic is dat er hele dunne draadjes gebruikt worden wat persoonlijk niet mijn keuze zou zijn. Wat wij massa detectie als methodiek bij 3rail noemen is feitelijk gewoon stroom detectie".

als er een waterige verbinding is tussen de terugmeldrail staaf en de railmassa ontstaat er een electrische verbinding tussen de rail en de massa en dat is een melding, meestal gaat hij weer weg als de waterige verbinding opgedroogd is, maar voorkomen is beter als genezen, bij mij is het voorgekomen dat hij niet weg ging.

de stroom die er loopt via het "dunne" draadje is 5 Volt gedeeld door 110.000 Ohm = 0.0000454 Ampère, hoe zo te dunne draadjes? (bron: het Edits boek 1, bladzijde 226, mijn  terugmelders zijn de zelfbouw terugmeld eenheden van Edits)

zonder stroom staat alles stil is een waarheid als een koe, al fabriceren we miljoenen Volts aan spanning, als er geen gebruiker is dan loopt er geen stroom en gebeurt er niets.

het woord massadetectie is een korte woord voor: detecteren of een meetpunt in de terugmeldeenheid aan de massa van het systeem ligt, het systeem is in dit geval de massa van het S88 systeem en dat is wat anders als de massa van het digitale rijsysteem, vandaar dat je sommige centrales één verbinding moet maken tussen de beide massa's, dit systeem wordt toegepast bij Märklin K- en C-rails, soms bij M-rails, bij schakelcontacten, lichtsluizen en reedcontacten.

het woord stroomdetectie is een kort woord voor: detecteren of er een rijstroom loopt vanaf een meetpunt in de terugmeldeenheid naar de baan, dit systeem, wordt toegepast bij alle 2-rail systemen.

on-topic maar weer, groet, Anne W
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: Jan22 op dinsdag 20 januari 2015, 15:45:44

Voor K-rail download:
Weichen Walter:
geätzer Mittelleiter für Weinert ?Mein Gleis"

Hoi Jan, Prachtig !! Dit is wat ik bedoel. Je ziet de puko's nog amper, de geometrie is erg mooi en dit ben ik nu aan het plannen voor een leuk Rangeerstation in tijdperk III / IV verdeeld over 3 modules.
Groeten, Jake
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: Anne W op dinsdag 20 januari 2015, 16:35:22

als er een waterige verbinding is tussen de terugmeldrail staaf en de railmassa ontstaat er een electrische verbinding tussen de rail en de massa en dat is een melding, meestal gaat hij weer weg als de waterige verbinding opgedroogd is, maar voorkomen is beter als genezen, bij mij is het voorgekomen dat hij niet weg ging.


Dat bestrijd ik niet, zeg alleen dat ik het niet herken. Als ik geballast heb kan ik 12 - 18 uur niet rijden, logisch. Als de boel droog is gaat de spanning erop en rijden maar. En ik had 80 terugmeld contacten op mijn K-rail baantje en op mijn huidige baan tot op heden 96.

Spoor ballasten met water/lijm is niets aparts, duizenden bouwers doen dat zo.

Gr, Ben.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: jakeman op dinsdag 20 januari 2015, 16:52:35
Dit is wat ik bedoel. Je ziet de puko's nog amper, de geometrie is erg mooi
:offtopic:
Zie je maar weer. Weichen Walter stuurt me ieder jaar een mailtje met een "gelukkige feestdagen groet".
Blijkt dat toch voor hem zin te hebben.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: jakeman op dinsdag 20 januari 2015, 14:55:29
Een ander voordeel van K-rails is, dat je HYBRIDE kunt rijden. Met bijvoorbeeld het systeem dat DigiMRC in Den Haag heeft ontwikkeld op basis van het Dinamo Systeem van http://www.vpeb.nl/ kan je op K-rails zowel Digitaal, Analoog, 2-rail EN 3-rail door elkaar op 1 baan rijden En via bijv. iTrain besturen. En dat leek me erg gaaf. Als je dan eens een mooie 2-rail Loc ziet kan je hem toch zo op de baan erbij laten rijden. Zie http://www.digimrc.nl/ en

Hybride rijden  kan eventueel ook met C-rail, maar dan moet je er meer voor doen. 
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Beste Ben,

In die 12-18 uur is het zover opgedroogd dat de melding niet meer komt (uitzonderingen daargelaten), ik controleer tegenwoordig gelijk na het ballasten of er een onterechte melding is, hoef ik niet voor te rijden, zelfs de rijbooster hoef ik er niet voor in te schakelen, mijn huidige baan ook 96 punten, komen er nog 16 bij.

Groet, Anne W
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: nobody op dinsdag 20 januari 2015, 15:17:18
Maar ik ben bang dat Märklin wielen er niet lekker overheen rollen.
Door de hoge flenzen zullen ze over de bielzen hobbelen.

Eerder reageerde ik hierop met
Citaat van: Jan22 op dinsdag 20 januari 2015, 15:45:44
Voor K-rail download:
Weichen Walter:
geätzer Mittelleiter für Weinert ?Mein Gleis"

Wat Nobody bedoelt, wordt heel mooi geïllustreerd met een foto van Weichen Walter
(bron: hier ):


En dat is een bekend aspect van zogenaamde Code 83: De ene Code 83 is de andere Code 83 niet.
Het is geen vaste standaard, dit in tegenstelling tot Code 100.
Op Tillig Code 83 kunnen de wielen hobbelen, en op Mein Gleis Code 83 niet. De keus voor het merk is dan bepalend.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: Jan22 op vrijdag 23 januari 2015, 21:44:40

De ene Code 83 is de andere Code 83 niet[/i].
Het is geen vaste standaard, dit in tegenstelling tot Code 100.


Het is wel een standaard. De code bepaalt het profiel, niet hoe de spoorstaaf in de bielsen ligt en wat de hoogte van de railstoelen is.

Overigens: wat heeft het met K-rail voor en nadelen te maken?

Gr, Ben.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Je kunt erover twisten of K-rail alternatieven iets te maken hebben met voor- en nadelen van K-rails, net zoals je jezelf kunt afvragen of  C-rail alternatieven iets te maken hebben met de voor- en nadelen van C-rail.

Toch zullen sommige kiezen voor een bepaald railtype omdat daarvoor het aanbod bestaat, dat aan hun behoefte voldoet. Is dat aanbod er niet, dan spreken zij van een nadeel.
Kijk maar naar genoemde argumenten pro- en contra.
Je kunt dat oneigenlijke argumenten noemen omdat ze extrinsiek zijn. Intrinsiek ga je om wat je mooi vindt, en dat wordt kennelijk niet toereikend bevonden.

In dit verband misschien nog aardig is een simpel filmpje met oude Marklin wielen, oftewel de
Code 83 test van Weichen Walter

Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: Jan22 op dinsdag 27 januari 2015, 01:37:36

In dit verband misschien nog aardig is een simpel filmpje met oude Marklin wielen, oftewel de
Code 83 test van Weichen Walter


WW heeft er alle belang bij z'n puko strips aan de man te brengen. Maar is dat de echte Elite code 83 en is het wiel op 14mm gezet?



Wat ik heb liggen is anders, de railstoelen hebben kleine rondjes aan de binnenzijde en daar kunnen 3rail wielen echt niet over rijden. Zie hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38361.msg700901#msg700901

Om nog maar niet te spreken over de wissels:



Gr, Ben.