Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ice 2, welk model en werkend?

Gestart door Onyx zondag 19 oktober 2014, 13:25:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ice 2, welk model en werkend?
Lid sinds: 2018

offline
Ice 2, welk model en werkend?
Forummers, ik heb via Marktplaats een gebruikte ice 2 gekocht.
Deze zou afkomstig moeten zijn uit 29791.
Bij ontvangst bleek dit niet zo te zijn en is het vermoedelijk  (aan de hand van de nummering 402 013-7) een set 29790 of 29794.
De motorwagen heeft onder de neus een grijze kleur waar dit meestal wit is.
Ook is de kleur van de wielstellen waar de assen in zitten (kom gewoon niet op het woord...  :? ) afwijkend van de standaard grijze kleur, beetje moddergrijs (zie foto 3).

Buiten dat ik dit geschil hoop op te lossen krijg ik de loc ook niet werkend.

Ik heb middels een ms1 en een ms2 alle adressen geprobeerd van 1 tm 80 maar geen reactie, niets.
Ik kan elke loc met een decoder tot adres 80 toch aansturen op decoderadres, zowel met een ms1 als een ms2 toch?
Of heeft de ms1 beperkingen die de ms2 niet heeft..?
Zou het kunnen dat deze loc geprogrammeerd is met een ander (hoger dan 80) adresnummer, en hoe kom ik daar achter?

Er zit ook een stuurstandwagen bij (808 013-7) waar wel een sleper onder zit maar ik zie, ondanks stroom op de baan, geen verlichting oid van deze wagon.
Omdat ik niet zeker weet welke set het is kan ik dat ook niet met zekerheid zeggen of de verlichting zou moeten branden/wisselen zodra die op de baan staat.
Het model heeft overigens geen stroomdoorvoerende koppelingen dus zou eigen voorziening moeten hebben.

Hieronder een paar foto's waarmee ik duidelijkheid hoop te krijgen:







De foto's zijn aangepast naar forumformaat maar indien iemand grotere foto's wil bekijken kan ik ze mailen. aangepast!  :D

Alvast bedankt!
Mvg. Roan
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Hoi Roan,

Heb je de ICE al analoog getest?
Misschien is de decoder defect, of de stroomtoevoer niet in orde.
Controleer eens of alle bedrading tussen decoder-sleper en decoder-wielmassa in orde is.

Verder is het forum formaat voor foto's 800px x 600px en niet 320px × 239px, zoals jouw foto's nu zijn. ;)
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Je kan de decoder makkelijk programmeren op het door jouw gewenste adres...
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Roan,

Gezien de typenummers komt het uit een set 29790 of 29795. Bron wiki
De set 29794 is voor 120 V, dus dat zal hem niet zijn, alhoewel dat met de ICE an sich niets te maken heeft.

De stuurwagen (29795) heeft een sleepcontact met verlichting welke niet wisselt met de rijrichting en niet uit te zetten is ?. Volgens gebruiksaanwijzing. Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/29795_betrieb.pdf

Als die dus niks doet krijgt ie geen stroom. Alle aansluitingen goed gecontroleerd ?
De trein heeft wel stroomafnemers voor bovenleiding,  die functioneel zijn. Staan die toevallig niet ingeschakeld i.p.v.
de sleper ?

Edit : link werkte niet

Re: Ice 2, welk model en werkend?
Citaat van: Kappa op zondag 19 oktober 2014, 17:29:57
Hoi Roan,

Heb je de ICE al analoog getest?
Misschien is de decoder defect, of de stroomtoevoer niet in orde.
Controleer eens of alle bedrading tussen decoder-sleper

Nee, levert dat geen risico voor de decoder op dan?
Volgens verkoper is die werkend de doos in gegaan, maar het contact verloopt al vlot minder..
Zal dat toch ook maar controleren.

Citaat van: Kappa op zondag 19 oktober 2014, 17:29:57
Verder is het forum formaat voor foto's 800px x 600px en niet 320px × 239px, zoals jouw foto's nu zijn. ;)

Ik dacht ik houd het netjes 😉
Zal ze volgende keer groter uploaden, bedankt!

Citaat van: Wim op zondag 19 oktober 2014, 17:43:39
Je kan de decoder makkelijk programmeren op het door jouw gewenste adres...

Ook als ik op dat moment geen werkend model heb?

Citaat van: fonzo999 op zondag 19 oktober 2014, 17:58:31
Roan,
...
Als die dus niks doet krijgt ie geen stroom. Alle aansluitingen goed gecontroleerd ?
De trein heeft wel stroomafnemers voor bovenleiding,  die functioneel zijn. Staan die toevallig niet ingeschakeld i.p.v.
de sleper ?

Zal m nogmaals open maken en kijken of ik een schakelaar kan vinden.
Bedankt allen!
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Volgens de handleiding zit de schakelaar in de bodem van de motorwagen. Open maken hoeft dus niet.

Gr.  Charlie
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Citaat van: Onyx op zondag 19 oktober 2014, 18:34:16
Nee, levert dat geen risico voor de decoder op dan?
Nee hoor, deze decoder werkt ook analoog.
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Je hebt volgens mij 29791.

Deze ICE-2 uitvoering is niet op bovenleidingsbedrijf te rijden. Er zitten dan ook helemaal geen schuifschakelaars op loc en stuurstandwagen.

Stuurstand heeft alleen gele verlichting, niet met de rijrichting wisselend.
Lok heeft ook alleen gele verlichting, doch gaat uit bij achteruit rijden.

Het lijkt erop dat jij een gele, grijze en oranje draad hebt lopen naar de frontverlichting. dat zou erop duiden dat je geel/rode verlichting zou hebben, wat bij dit type niet hoort.....

Decoderadres zou 02 moeten zijn.
Probeer anders een reset te geven met je digitale regelaar. (cv 08, waarde 08)

Gr. Marcel
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Ik heb m gekocht als zijnde 29791 alleen heeft de set andere bedrijfsnummers.
Ook zitten er geen klasseaanduidingen op de loc en rijtuigen?
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Bij de 29790 zitten er klasse aanduidingen op de rijtuigen. Set is 3-delig, en loc (Br 402 013-7) heeft een vertrekomroep en hoorn. Lok heeft 4 aangedreven assen en middenmotor. Handgrepen op deuren aangegoten.

Bij de 29791 zitten er klasse aanduidingen op de rijtuigen. Set is 4-delig, en loc (Br 402 013-7) heeft een vertrekomroep en hoorn. Lok heeft 4 aangedreven assen en middenmotor. handgrepen op deuren los aangezet.

Bij de 29795 zit er geen klasse aanduiding op de rijtuigen. Set is 3-delig, en loc (Br 402 016-0) heeft een alleen hoorn. Lok heeft 2 aangedreven assen en 5-polige motor. ESU-V3 decoder. Frontseinen wisselen bij loc (via decoder) en stuurstand (schakelaar in draaistel) van rood naar geel.

Gr. Marcel
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Citaat van: loc1200 op maandag 20 oktober 2014, 07:53:57
Bij de 29790 zitten er klasse aanduidingen op de rijtuigen. Set is 3-delig, en loc (Br 402 013-7) heeft een vertrekomroep en hoorn. Lok heeft 4 aangedreven assen en middenmotor. Handgrepen op deuren aangegoten.

Bij de 29791 zitten er klasse aanduidingen op de rijtuigen. Set is 4-delig, en loc (Br 402 013-7) heeft een vertrekomroep en hoorn. Lok heeft 4 aangedreven assen en middenmotor. handgrepen op deuren los aangezet.

Bij de 29795 zit er geen klasse aanduiding op de rijtuigen. Set is 3-delig, en loc (Br 402 016-0) heeft een alleen hoorn. Lok heeft 2 aangedreven assen en 5-polige motor. ESU-V3 decoder. Frontseinen wisselen bij loc (via decoder) en stuurstand (schakelaar in draaistel) van rood naar geel.

Gr. Marcel

Klopt dit?
Op de doos van de set 29791 staat het nummer 412 016-0 voor de Ice.
Ook zit er op deze Ice geen enkele klasseaanduiding.
Tezamen met de moddergrijs gekleurde wielstellen, donkergrijze onderneus en afwijkende nummering lijkt dit wel een uit verschillende onderdelen opgebouwd treinstel..

Ik kwam via de 3Rail Wiki het volgende linkje tegen met andere nummering:

37712.5     402/ICE-2   2004-2005   Digitaal 6090fx   Klokanker   V   402 013-7 /805 318-3 /808 013-7                    DB AG   Wit   Kunststof   3-delig, uit startset 29790 en 29795, geluid: Hoorn   -
37712.6     402/ICE-2   2006-2009   Digitaal 6090fx   Klokanker   V   402 013-7 /805 318-3 /808 013-7                    DB AG   Wit   Kunststof   3-delig, uit startset 29790 en 29795, geluid: Hoorn, Stationsomroep   -
37712.10   402/ICE-2   2004-2005   Digitaal 6090fx   Klokanker   V   402 013-7 /805 318-3 /808 013-7                    DB AG   Wit   Kunststof   3-delig, uit startset 29794, geluid: Hoorn   -
37712.20   402/ICE-2   2010-2012   Digitaal 6090fx   Klokanker   V   412 016-0 /805 339-9 /807 043-5 /808 016-0   DB AG   Wit   Kunststof   4-delig, uit startset 29791, geluid: Hoorn, Stationsomroep

Mvg. Roan
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Citaat van: Onyx op maandag 20 oktober 2014, 11:02:33
Citaat van: loc1200 op maandag 20 oktober 2014, 07:53:57
...
Klopt dit?
...
Marcel zit er meestal niet naast, dus vermoed ik dat zijn bericht wel klopt.

Groeten,
Ton.
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Roan,

Je grijze neus is niet origineel.
Ik zie deze voor het eerst....
Alleen de onderkant dient grijs te zijn, dat afschroefbare plaatje om 2 ICE-2's te koppelen.. (zit soms ook vastgeklikt)
Dus vanaf zijkant dient kap en neus dezelfde kleur te hebben.

Gr. Marcel
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Die grijze neus was voor mij ook een verrassing maar lijkt wel origineel.
Op het forum bij de buren kwam ik 1 andere forummer tegen met een foto die eenzelfde grijze neus had, en die zou uit set 29790 komen.
Ik heb de sets 29790 (en 29795 gehad) maar die waren beide geheel wit aan de kopzijden, apart.
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Marcel,

De ICE op de foto heeft ook een grijs chassisdeel onder de neus.

http://www.ricardo.ch
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Citaat van: Kappa op maandag 20 oktober 2014, 22:26:34
Marcel,

De ICE op de foto heeft ook een grijs chassisdeel onder de neus.
...

Dat is dezelfde set (29790) die ik ook heb, maar ik heb er weer een geheel witte versie inzitten.
Marklin misschien wat variaties toegepast?
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Opgelost!! 😃😃

Na een hoop hulp, ook via pb's, van met name Loc1200 (Marcel) een hoop info gekregen en geprobeerd.
Zoals Kappa eerder al tipte was om de loc analoog te testen.
Dat deed de loc wel dus massa en stroomtoevoer in orde, en draadbreuk uitgesloten.
Decoder helaas geen kik, maar optisch geen brandpunten oid te zien op de beide decoders.
Middels een ms2 de decoder getracht te resetten, maar kreeg hierop de melding:
Citeer"Waarschuwing!
Time-out bij het CV-lezen/schrijven"

Gezocht op die melding kwam ik een topic op dit forum tegen
Die gaf aan het adres eerst te wijzigen en dat werkte wel!
Loc rijd, verlichting en 2 geluiden (hoorn + stationsomroep) werken.
Ik ben blij!

Citaat van: Wim op zondag 19 oktober 2014, 17:43:39
Je kan de decoder makkelijk programmeren op het door jouw gewenste adres...

En dat had ik dus direct moeten doen... 😳
Was iets te bang om m te beschadigen maar uiteindelijk bleek het de gouden tip.


Bedankt allen voor de vele tips, top zo'n forum!! 👍👍
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Citaat van: Onyx op zondag 19 oktober 2014, 13:25:56
Er zit ook een stuurstandwagen bij (808 013-7) waar wel een sleper onder zit maar ik zie, ondanks stroom op de baan, geen verlichting oid van deze wagon.
Omdat ik niet zeker weet welke set het is kan ik dat ook niet met zekerheid zeggen of de verlichting zou moeten branden/wisselen zodra die op de baan staat.
Het model heeft overigens geen stroomdoorvoerende koppelingen dus zou eigen voorziening moeten hebben.

Dit probleem ook opgelost ?
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Citaat van: fonzo999 op dinsdag 21 oktober 2014, 14:28:19
Citaat van: Onyx op zondag 19 oktober 2014, 13:25:56
Er zit ook een stuurstandwagen bij (808 013-7) waar wel een sleper onder zit maar ik zie, ondanks stroom op de baan, geen verlichting oid van deze wagon...

Dit probleem ook opgelost ?

Ah scherp!
Tijdens het testen van de loc bleek die op enig ogenblik opeens ook te werken 😳
Tot nu toe werkt ie nog, maar wel apart.
Misschien toch een wat minder contact ergens..
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Heb je ook de vorige eigenaar dit laten weten? Zal ook hij/zij blij zijn, toch?  ;)
Re: Ice 2, welk model en werkend?
Citaat van: Olav op dinsdag 21 oktober 2014, 14:52:22
Heb je ook de vorige eigenaar dit laten weten? Zal ook hij/zij blij zijn, toch?  ;)
Dat denk ik niet.
Ik heb deze set gekocht als zijnde set 29791, en krijg vervolgens een set uit de oudere 29790 die t ook nog niet eens doet! 😠

Daar heb ik m op aangesproken maar de uitkomst is dat ik maar aangifte moet doen en dat ie geen mails van mij meer wenst te ontvangen.
Aankopen via Marktplaats gaan al jaren goed maar eens in de zoveel tijd kom je types tegen...