Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS 1983

Gestart door nicploeg woensdag 02 november 2011, 19:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1983
nicploeg
gast

NS 1983
Mijn zoon bracht mij een NS 1983.
Hij heeft deze ergens voor Eur 15,00 op de kop kunnen tikken.
Ik kan nergens ontdekken van welk fabricaat. Het lijkt mij Roco of Piko. 
Hij ziet er keurig uit en is goed gedetailleerd.
Maar het is een 2-rail model en ik wil hem graag ombouwen naar 3-rail en dan ook nog eens digitaliseren.

Weet iemand meer over dit model en heeft wellicht ook ervaring over het ombouwen?
Re:NS 1983
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:NS 1983
Het is een ROCO lok. Deze zijn ook in 3-rail uitgebracht. Een sleper eronder moet dus geen probleem zijn.

Groet,
Bert
Re:NS 1983
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:NS 1983
Hallo Nico,

in de wisselstroomversie zit een locpilot decoder, mijn zoon heeft een 3rail variant van deze loc, ik denk dat de ombouw niet al te moeilijk zal zijn, het lastigste is misschien de wielen nog op juiste afstand zetten. Ik heb hier ooit een malletje voor aangeschaft om het op afstand zetten te vergemakkelen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:NS 1983
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:NS 1983
Volgens mij ontbreekt er de kap die onder tussen de draaistellen moet, ( zit de decoder in bij de AC versie.)
Re:NS 1983
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1983
Ja, daar hoort de bekleding van de brandstoftank. Bij latere exemplaren is daar een holle ruimte voor een decoder en bij deze zo te zien ook. Als je die bekleding echt niet hebt, pb dan even je adres, dan stuur ik er eentje op. Ik ben gediplomeerd Roco BR215 sloper en heb nog wel een paar van die tanks.

Hier vind je het onderdelenblad.
http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/69493.pdf
Daar kun je onder andere zien dat er voor de drierailversie een aparte draaistelbekleding is gemaakt. Dat geloof ik best, want de normale draaistelbekleding ligt heel laag boven de rails. Die heeft geen ruimte voor slepermontage. Bestellen van die bekleding plus sleper is de gemakkelijkste manier voor ombouw. Mogelijk moet je dan ook wat tandwielen verwijderen.

Het is een fantasiemodel, door Roco uitgebracht ter gelegenheid van een of ander jubileum (ik dacht in 2003 ter gelegenheid van 20 jaar Reyne en Zn als importeur, vandaar dat nummer 1983 of zoiets), ik meen in een analoge startset.
Re:NS 1983
veldkamp
gast

Re:NS 1983
Kijk ook even naar het draadje van Ben de spoorman die een 1700 van Roco op zeer eenvoudge wijze deze ombouwde door  in de kunstof afdekplaat van het  motorwielstel  twee gleuven  maakte en daar in de sleeper vast zette. Daarnaast is er heel wat te vinden op de wiki.


gr erik 
Re:NS 1983
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1983
Tja.  :(
Re:NS 1983
Lid sinds: 2011

offline
Re:NS 1983
Citaat van: veldkamp op vrijdag 06 januari 2012, 22:49:51
Kijk ook even naar het draadje van Ben de spoorman die een 1700 van Roco op zeer eenvoudge wijze deze ombouwde door  in de kunstof afdekplaat van het  motorwielstel  twee gleuven  maakte en daar in de sleeper vast zette. Daarnaast is er heel wat te vinden op de wiki.


gr erik 

Ik zoek me het leplazarus, maar kan het niet vinden. Waar staat dat verhaaltje dan ?

Martijn
Re:NS 1983
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:NS 1983
Heeft deze in het echt gereden ??
Re:NS 1983
Ronald69
gast

Re:NS 1983
Sacha,
Zie onderstaand citaat van Henkv in antwoord#4:
Citaat:"Het is een fantasiemodel, door Roco uitgebracht ter gelegenheid van een of ander jubileum (ik dacht in 2003 ter gelegenheid van 20 jaar Reyne en Zn als importeur, vandaar dat nummer 1983 of zoiets), ik meen in een analoge startset."

Grt, Ronald.
Re:NS 1983
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re:NS 1983
Ik heb de 3rail versie hiervan. Is idd van Roco. Leuk en geinig maar niet waarheidsgetrouw ;)

@Sascha: Als je deze graag een keer op je baan wilt hebben, zeg het maar. Indertijd gekocht bij Vleugels.
Re:NS 1983
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:NS 1983
Klopt helemaal heb hem ook van bij v/h Vleugels roco 69494  prijs toen 69,- euro lijkt veel op de br 218 maar dan heel eenvoudig uitgevoerd.





Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re:NS 1983
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1983
Citaat van: MDK193 op donderdag 12 januari 2012, 11:46:26
Citaat van: veldkamp op vrijdag 06 januari 2012, 22:49:51
Kijk ook even naar het draadje van Ben de spoorman die een 1700 van Roco op zeer eenvoudge wijze deze ombouwde door  in de kunstof afdekplaat van het  motorwielstel  twee gleuven  maakte en daar in de sleeper vast zette. Daarnaast is er heel wat te vinden op de wiki.


gr erik 

Ik zoek me het leplazarus, maar kan het niet vinden. Waar staat dat verhaaltje dan ?

Martijn

Hiero.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15164.msg514103#msg514103

Ben begon gewoon in een ander draadje en dat zoekt wat lastiger.
Re:NS 1983
Lid sinds: 2011

offline
Re:NS 1983
Top !

Mijn dank is groot !

Martijn
Re:NS 1983
veldkamp
gast

Re:NS 1983
Sorry ik kon het draadje ook niet meer terug vinden 8o.
Terwijl het zo mooi was uitgevoerd door Ben en zeker zeer eenvoudig.
Bedankt voor het speurwerk, het staat nu bij mij onder de favorieten.
Want je weet nooit :D

gr erik
Re:NS 1983
veldkamp
gast

Re:NS 1983
Henk,
het grappige is dat je zelf in het draadje van Ben aangeef dat we vaak naar het boven gegenoemde artikel zullen gaan verwijzen.
Lees het maar eens door!  8o 8o :D :D

gr erik
Re:NS 1983
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1983
Ah ja.  :D
Eigenlijk verdient het werk van Ben het om uit dat draadje te worden gesplitst en een stickie te krijgen.

Enne, even off topic, maar ligt het nou aan mij of komt het op dit forum relatief vaak voor dat mensen een vraag stellen en verder never nooit meer iets laten horen, soms zelfs de moeite niet nemen nog eens in te loggen?  :(
Re:NS 1983
nobody
gast

Re:NS 1983
Citaat van: henkv op dinsdag 17 januari 2012, 14:41:22
Eigen verdient het werk van Bob
Bob :help: :help: :help:
Re:NS 1983
veldkamp
gast

Re:NS 1983
Laten we de auteur Spoorman of Ben noemen, oke >:-D

gr erik
Re:NS 1983
nobody
gast

Re:NS 1983
Was een reactie op bericht van henkv, waarin deze anderen nonchalance verwijt. Doch het zelf ook niet zo nauw neemt met punctualiteit.

« Laatste verandering: Vandaag om 15:45:03 door henkv »
Bob is gewijzigd in Ben


Edit nobody: Wijziging door henkv.
Re:NS 1983
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1983
Ja dat zeg ik, Ben.  :? :)

Ik denk trouwens niet dat je punctualiteit bedoeld, ik ben eigenlijk altijd op tijd.
Wel heb ik me vergist in de naam van Ben. Persoonlijk vind ik dat toch van een andere orde dan een vraag stellen, zodat mensen die vraag gaan beantwoorden en dingen voor je gaan uitzoeken, en dan niks meer laten horen.
Dit draadje is overigens niet het gekste voorbeeld. De vraag is alweer van een tijdje geleden zag ik.
Re: NS 1983
nicploeg
gast

Re: NS 1983
Inmiddels heb ik deze loc omgebouwd naar een 3-rail versie.
Voor het goed laten functioneren van de sleper moest er wel wat gefreesd  worden, maar het resultaat is prima.
Tevens een ESU-54610 ingebouwd en hij loopt nu gesmeerd.
Toch heb ik besloten om hem te gaan verkpen, omdat deze loc niet echt in mij baan past..