Hallo Iedereen
Vandaag is de ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-) hier binnengekomen. Een model die ik heel graag wilde, maar de prijs nogal boven mijn gestelde budget was. Het model is tweedehands, maar dat is er niet aan af te zien. Er is duidelijk heel weinig mee gereden. Tijdens de testrit zoemde de trein ook mooi over de rails.
De reden van deze topic is het volgende:
Ik heb aardig het internet afgestruind naar informatie over dit model. Er is wel het een en ander over te vinden. Wat vooral naar boven komt is geluid van de motor enhet stroomverbruik van de motor, welke richting de 1 Ampere kan lopen. Hangt uiteraard van factoren af, bijvoorbeeld de lengte van de stam, de helling, vervuiling enz. Ik ben dus eerst de motor gaan testen op een testbaantje en de grafieken heb ik hieronder toegevoegd. Mijn multimeter meette alleen gelijkstroom dus is stroom herleid van de inwendige weerstand van de motor. De stroom bij 11.8V is 837mA, alleen zet ik me vraagtekens hierbij of ik dit wel goed benader en uitreken. Heeft iemand hier een andere oplossing voor? Wat het geluid betreft vind ik het minder als de Marklin 5 polige hoogvermogen motor.
Als ik afga op de gegevens dan ben ik geneigd om in het model een andere motor te plaatsen. De maximale snelheid zal analoog liggen bij stand 130-140. Dat houdt in 759-801mA. Nu zou de ESU54610 dit kunnen doen, maargoed daar ben ik niet zeker van. Digitaal is het verhaal iets anders, hoe anders heb ik geen goed beeld van maar ik ga even uit van de worst case scenario. Misschien is het wel overdreven.
Heeft iemand toevallig dit model eens omgebouwd en kan me dan wat tips geven of heeft iemand uberhaubt wat nuttige informatie en/of tips.
De lampjes zullen vervangen worden door LEDS om het stroomverbruik zo beperkt mogelijk te houden.
Bij voorbaat dank,
Marcel