Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)

Gestart door marcel01 woensdag 01 oktober 2014, 20:59:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hallo Iedereen
Vandaag is de ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-) hier binnengekomen. Een model die ik heel graag wilde, maar de prijs nogal boven mijn gestelde budget was. Het model is tweedehands, maar dat is er niet aan af te zien. Er is duidelijk heel weinig mee gereden. Tijdens de testrit zoemde de trein ook mooi over de rails.

De reden van deze topic is het volgende:

Ik heb aardig het internet afgestruind naar informatie over dit model. Er is wel het een en ander over te vinden. Wat vooral naar boven komt is geluid van de motor enhet stroomverbruik van de motor, welke richting de 1 Ampere kan lopen. Hangt uiteraard van factoren af, bijvoorbeeld de lengte van de stam, de helling, vervuiling enz. Ik ben dus eerst de motor gaan testen op een testbaantje en de grafieken heb ik hieronder toegevoegd. Mijn multimeter meette alleen gelijkstroom dus is stroom herleid van de inwendige weerstand van de motor. De stroom bij 11.8V is 837mA, alleen zet ik me vraagtekens hierbij of ik dit wel goed benader en uitreken. Heeft iemand hier een andere oplossing voor? Wat het geluid betreft vind ik het minder als de Marklin 5 polige hoogvermogen motor.

Als ik afga op de gegevens dan ben ik geneigd om in het model een andere motor te plaatsen. De maximale snelheid zal analoog liggen bij stand 130-140. Dat houdt in 759-801mA. Nu zou de ESU54610 dit kunnen doen, maargoed daar ben ik niet zeker van. Digitaal is het verhaal iets anders, hoe anders heb ik geen goed beeld van maar ik ga even uit van de worst case scenario. Misschien is het wel overdreven.

Heeft iemand toevallig dit model eens omgebouwd en kan me dan wat tips geven of heeft iemand uberhaubt wat nuttige informatie en/of tips.

De lampjes zullen vervangen worden door LEDS om het stroomverbruik zo beperkt mogelijk te houden.

Bij voorbaat dank,

Marcel

Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Kan prima op een lokpilot 4. Kan continu 1.1A leveren. Elke functieuitgang kan maximaal 250mA leveren, met in totaal van alle functieuitgangen 500mA. Oftewel motor en functieuitgang staat los van elkaar.
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hier staan wat ervaringen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19069.0

Gr, Ben.
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Ik heb niet de uitvoering die hier wordt besproken maar wel de Roco 43900  VT 11 5003 (gekocht in 1999 o.a. omdat M. dit treinstel toen, helaas nog niet, niet haar programma had...).
De originele decoder heb ik destijds vervangen door een ESU Lokpilot V1.0 (met inmiddels updated firmware).  Het treinstel rijdt een stuk beter dan met de originele decoder.
Destijds heb ik ook de conventionele binnenverlichting sets gekocht (met gloeilampjes) maar tot op heden nog niet geïnstalleerd.  Reden: per tussenrijtuig moet men zelf eerst het massacontact verzorgen want dat zit er niet standard ook niet de originele Roco verlichtingsets.
En tenslotte zoek ik nog naar stroomvoerende koppelingen o.a. om sleperwisseling te kunnen toepassen (of er ruimte is voor de ESU module voor sleperwisseling heb ik nog niet uitgezocht).


Willy
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Wijbe

Dank voor je reactie. Ga de lopi 4 dan ook toepassen. De meeste stroom wordt getrokken op de helling, daar ligt dan meteen de zorg ook al is dit een seconde of 10-12. Het treinstel hoeft ook te racen dus met gepaste snelheid moet het kunnen. De verlichting zal met ledstrips uitgevoerd worden en per rijtuig 8 mA. Maximaal dus 56-60 mA. Inclusief front en sluitverlichting komt het op zo'n 90 mA.

Ben

Dank voor de link. Is het nodige wel te vinden.

Willy

Bedankt voor je toevoeging. Succes met de verdere ombouw.

Groeten,

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hallo

Het treinstel wordt verbonden, naar mening nogal uitzonderlijke koppelingen. Ze zijn ook stroomvoerend en dan de massa. Om ze los te koppelen is een tooltje nodig welke bij de set zit. Is even uitzoeken en pielen maar lukt wel.

Nu heb ik ook de uitbreidingset die van een viertje, een zeven maakt. Hier zitten andere koppelingen bij en wel drie stukst. Deze verbinden de rijtuigen dmv de draaiassen aan elkaar te koppelen met de stang.

Om het geheel nu te koppelen, denk ik dat er het een en ander omgebouwd moet worden. Begrijp ik dat goed?
Als ik de motor wagen ontdoe van de enkele koppeling en deze plaats op een van de uitbreidingset dan zou dit volgens mij voldoende moeten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?


Groeten

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
De uitbreidingsset die je gekocht hebt is van een latere serie geweest.
De oudste versie van Roco was koppelbaar, maar nog niet digitaal.
Deze was herkenbaar aan het opschift Helvetia en had tussen de rijtuigen een soort Scharfenbergkoppelingen.

De tweede serie was voorzien van kunststof koppelingen, waardoor er ook geen verbinding door de trein kon lopen.
Dit model werd uitgebracht met het opschrift Parsifal.

Latere modellen hebben een zware decoder gekregen, omdat motor nogal wat stroom trok.
Ik weet dat er wel setjes zijn met elektrisch geleidende verbindingen, maar of die ooit met de trein gelverd zijn weet ik niet.
De laatste series hebben een lichtere motor gekregen, die niet meer zoveel stroom trekt.

John
Die er zelf een heeft van de tweede serie (7-delig)

Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
John

Dank voor je reactie en uitleg.

Het is me duidelijk. Als jij de 7 delige van de tweede versie hebt, dan neem ik aan dat je de binnenverlichting (mits aanwezig) zelf gefabriceerd hebt inclusief doorvoer. Ik heb wel een idee hoe ik het wil doen, maar zover ben ik nog lang niet.

Begrijp wel waarom dit treinstel mooi gevonden wordt. Ik vind m uitzonderlijk tussen de andere modellen. Daar zijn er ook meer van natuurlijk, maar deze springt er toch wel uit.
Ben er blij mee.

Groeten

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Ik heb er (nog) geen binnenverlichting in zitten. Maar ik heb wel beschrijvingen gevonden om e.e.a. in te bouwen op basis van een Duitse verlichtingsset.
Deze gebruikt uieindelijk 4 draden, waarbij er twee gebruikt werden voor de lichtwisseling in de andere kopwagen.
Hoe dit precies werkt is me nog niet duidelijk. Ik zou eerder gaan voor een 4polige microstekker.

John
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
John

Waarschijnlijk ga ik het uitvoeren met een tweepolige stekkerverbinding. Dit vanuit de decoder van de motorloze bak. Deze decoder komt uit mijn MaBR101 (ligt volledig uit elkaar voor ombouw) en heeft twee functie uitgangen. 1 voor de binnen verlichting (F2) en wellicht 1 (F3) voor de cabine verlichting. Deze voedt dus 6 bakken. In de bak met motor komt een LoPi 4. 1 functie uitgang voor de binnenverlichting (F2) en wellicht 1 (F1) voor de cabine verlichting. Op deze manier is de bak met motor vrij los te koppelen (kunst stof koppeling) zonder de stroomvoeren koppeling (stekkers). Wel handig voor onderhoud en eventuele instellen/ijken enz.

De binnenverlichting zal bestaan uit ledstrips waarvan het verbruik heel laag is. Laatste meting was 8 mA per unit. Maar die waarde is nog niet definitief. Het was los gemeten.

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hallo,

Heb contact gezocht met ROCO om hun advies aan te horen wat betreft het vervangen van de motor.

Ik kreeg keurig netjes een antwoord met een boodschappen lijstje. Dat lijstje was.

85061 Motor
85670 schroef
101367 adapter voor de motor
111310 printplaat met aansluiting voor 8 polige decoder

Nu ben ik met deze gegevens het net opgegaan en wat rond gezocht. Ik zag meerdere malen dat het chassis uitgefreest moet worden ivm motor koppeling (cadans aansluiting). Is dit altijd zo????

Verder denk ik dat het lijstje compleet is en dat de printplaat optioneel is, want dit is zelf in elkaar te knutselen.

ROCO had zelf niet alles op voorraad en weet iemand waar ik de compete lijst eventueel zou kunnen bestellen? Dat kon ik nog niet echt vinden.

Dit is ter voorbereiding, mocht ik niet tevreden zijn over het resultaat met de huidige motor.

Bij voorbaal dank.

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Nobody

Ik bedoel Cardan. Heel vervelend, de suggestie generator van de IPod.

Maar geloof dat deze ook aan de andere kant zit??

Bedankt voor de opmerking.

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hallo,

Even een update rondom de ombouw.

De motorwagen is inmiddels succesvol omgebouwd. Alles goed werkend gekregen mbt front, sluit, cabine, en binnenverlichting. Inmiddels ook de decoder ingesteld en geijkt. Het rijdt als een zonnetje.

Vervolgens de gehele stam samengesteld om het geheel te zien rijden en bekijken hoe dit ging. Dat ging dus niet. Wat ging er niet.

- De kunstof koppelingen lijken iets te kort. Het draaistel zit hierdoor iets scheef, waardoor de ene wiel iets wordt opgetild.
- De motorwagen trok de stam de helling (2%) niet op. Assen draaiden door.
- De motorloze motor wagen heeft de frontlicht aan en dit moet omgebouwd worden. (Detail)

Vervolgens de rijtuigen uit de uitbreidingset er tussen verwijderd en dit reed op de paradebaan en de helling wel goed. Maar in de bochten en over wissels was het vuurwerk. Hoe, ben ik nog niet achter maar heb besloten om alle stroomvoerende delen in de draaiassen en de verbinding naar de rijtuigen (koperen strippen) te verwijderen. Vanuit daar bezie ik of alle stroomvoerende delen de oorzaak zijn geweest.

Er is nog wat werk te doen, maar ben wel tevreden over de ombouw van de motorwagen. Wat wisselende ervaring dus.

Wordt vervolgd.

Marcel

3-11-14

Na het verwijderen van de stroomvoerende delen in de rijtuigen, is het gelukt om de stam zonder vonken over de baan te laten rijden. Met name de wissels en r360 bochten. De stam rijdt nog zonder motor wagen want met is het voor de lok te zwaar. Misschien de antislipbandjes vervangen. Een tweede motor zie ik niet zitten, dus wellicht bezien of de motorloze lichter te maken is.

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hallo

Laatste update rondom dit model.

Na mailverkeer met ROCO en het opvolgen van hun advies om de antislipbandjes 85618 te bestellen en op de wielen te monteren, is de BR601 volledig inzetbaar. Ook in de 360 bochten en de helling op, gaat het uitstekend.

Ben ook overgegaan op het inbouwen van de decoder in de motorlozewagen. Het inbouwen van de binnenverlichting moet ik nog even bekijken. Dit is ook niet zo gebeurd, maar wel te doen. Wordt vervolgt.

Groeten,

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hoi Marcel,

Mooi dat het gelukt is en dat ie rijdt als een trein >:-D.

Misschien heb je wat aan deze link.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57810.msg3221444345.html#msg3221444345

Groeten Sander
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hoi Sander

Bedankt voor je reactie en tip.

Alle stroomvoerende delen (wielen en koppeling) heb ik geisoleerd cq losgemaakt. Reden hiervoor was de vonkenregen bij wissels. Ik ben dus heel huiverig voor oplossingen welke zich onder de rijtuigen bevinden. De oplossing in je link, is zo een oplossing. In de topic wordt deze oplossing succesvol afgerond, het zal ook zeker kunnen. Toch vermijd ik het liever.

Waar ik aan denk is via de balgen met mini connectoren, maar dat moet ik nog uitwerken. Wat testen uitvoeren hoe en hoever de balgen verschuiven in bochten en bij wisselstraten. Dan kan ik beeld vormen hoe dit aan te pakken.

Groeten

Marcel
Re: ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Hallo,

Inmiddels op mijn topic "De Marage" een filmpje geplaatst, waar de BR601 ook voorbij komt.

Kan ik deze topic netjes afsluiten,

groeten,

Marcel