Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch

Gestart door addieleman zondag 28 september 2014, 21:39:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Zoals de titel zegt. Ik vermoed dat de Telex-spoeltjes gelijkstroom krijgen en daardoor magnetisch raken, of misschien is het de sterke magneet van de motor want vooral de achterste koppeling vertoont het euvel. Die achterste koppeling is vervangen tijdens de ombouw want de oude was defect. De Telex-spoeltjes zijn zo te zien aangesloten aan de goede uitgangen van de 60962 decoder, groen en violet (ik heb de loc niet zelf omgebouwd) en de andere kant van de spoeltjes hangen denkelijk aan massa, in elk geval niet aan de decoder. Is dat correct of moet je de Telex-spoeltjes aan de retourleiding van de verlichting aansluiten?

Ik heb al geprobeerd de koppeling te demagnetiseren en dat lukte ook wel een keer, maar daarna kwam het probleem weer terug.
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Ze horen aan de retourleiding, de oranje draad. Genaamd u+.
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Het is een 60692 decoder, dus draadkleuren vlg. NEM. Ik neem aan dat ik dan de blauwe draad (Gemeinsamer Leitung für Beleuchtung) moet hebben? En dan ga ik morgen uitzoeken of ik de Telex-spoeltjes kan isoleren van het chassis ofwel de massa...
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
De telexspoeltjes zijn in massa vlak bij het massapunt van de loc aan elkaar en aan massa gelegd.
De licht bruine draad is de decoder massa voor functie aansluitingen, waar jij je telexspoel op heb staan.
Blauw is een massa.
Cees
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Tevens dien je de functie uitgangen in te stellen op "Telex" ter bescherming van de spoeltjes. De mode voor AUX1 en 2 zit in CV 118 en 121, zie daarvoor de gebruiksaanwijzing van de mld decoder en de CV lijst.

Gr, Ben.
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Als ik het goed heb, kan ik geen CV waarden voor deze decoder instellen met mijn MS2 :(. Ik heb nu een tijdsduur van 5 s ingesteld zodat de spoeltjes niet continu bekrachtigd worden, dat gaat dan weer wel.
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Ik meet een flinke gelijkspanningscomponent op de Telex-spoel (zo'n 10 V) als ik de spoel tussen aux-uitgang (1 of 2) en massa schakel. Op de licht-uitgangen meet ik zo'n 16 V gelijkspanning tussen decoder uitgang en retourleiding; ik heb niet geprobeerd om de telex-spoelen tussen Aux1/2 en de retourleiding te schakelen maar ik verwacht ook daar een flinke gelijkstroomcomponent. Het lijkt een vrij kansloze missie om de Telex-koppelingen gedemagnetiseerd te houden.
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Een elektromagneet blijft niet magnetisch onder invloed van het magneetveld van de motor, dus als de spoeltjes magnetisch blijven dan loopt er stroom doorheen. In mijn Strukton Nohab zijn de ontkoppelaars geschakeld zoals Wijbe aangeeft: tussen de plus (hier blauw) en één van de auxen. Ingesteld op "telex" geeft dat een puls van ongeveer 1 seconde en dat werkt perfect. Ergens in je lok moet een verbindinkje zitten dat er niet hoort; ik zou de spoeltjes nog eens controleren en goed geïsoleerd aansluiten zoals hierboven aangegeven.
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Meteen even geprobeerd: alle stroom uit (netspanning uit) en de achterste dissel van de loc blijft plakken aan de koppeling van de wagon erachter. Probleem blijft dus, maar in elk geval bedankt voor de tip.
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Op 1 telexkoppeling heb ik het zelfde probleempje gehad, werd veroorzaakt door de gewisselde veldspoel van electro naar magneet. De telexkoppeling zit hier vlak onder.
Zie trouwens ook blz 31 http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Aandrijftechniek.pdf

Cees
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Mijn loc heeft ook een permanente magneet, dat zal dan het probleem wel zijn. Een stukje plakband op de dissel heeft ook niet mogen baten.
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
magnetisme wordt niet verstoord door plakband :o)
Metalen plaatje zorgt voor een beetje afscherming, kan genoeg zijn.
Cees
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Telex koppeling van omgebouwde 3096 (BR 86) blijft magnetisch
Plakband zorgt ervoor dat het metaal niet tegen elkaar komt waardoor de magnetische kracht minder is; werd zelfs aangeraden in het Märklin document waar je me naar verwees ;).